Dobre praktyki w obszarze e-usług i technologii B2B - działania 8.1 i 8.2 POIG.pdf

(2001 KB) Pobierz
Dobre praktyki w obszarze e-usług (działanie 8.1 POIG)
2011
Dobre praktyki w obszarze
e-usług i technologii B2B
- działania 8.1 i 8.2 POIG
738063713.015.png 738063713.016.png 738063713.017.png 738063713.018.png 738063713.001.png 738063713.002.png
Koncepcja publikacji:
Leszek Czech, Paweł Skowera
PARP, web.gov.pl
Autorzy:
Tomasz Karwatka
Grupa Divante
Ewa Bartnik , Krzysztof Bartnik, Joanna Kotala
Ideacto.pl
Eksperci:
Krzysztof Bartnik, Marta Klimowicz, Nikodem Krajewski, Tomasz Lizoń, Anna Radyno, Marta
Szwarc, Tomasz Tomalik
Ideacto.pl
Tomasz Karwatka, Marek Górecki
Grupa Divante
Leszek Czech, Paweł Skowera
PARP, web.gov.pl
Artur Kurasiński
Revolver.pl
Sebastian Kwiecień
Epic Ventures sp. z o.o.
Cezary Lech
MaxROY.com
Bartłomiej Roszkowski
NetPress Digital sp. z o.o.
Skład i korekta:
Ideacto.pl
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy ko-
munikacji internetowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka”, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,
współinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2011. Wszelkie pra-
wa zastrzeżone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani
przekładany na język mechaniczny bez zgody PARP.
738063713.003.png 738063713.004.png 738063713.005.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Metodologia wyboru dobrych praktyk w obszarze e-usług . . . . . . . . . . . . . . 5
Jak wykorzystać dotację na biznes, żeby stworzyć wyróżniającą się projekt? . . . 9
Evenea.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
BitBank.pl. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
AdMatik.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Fru.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Kontomierz.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
JakKupować.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Fidbek.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Slimon.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
CoTanio.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Audioteka.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
SkyCash.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
OpenTravel.com . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
WebePartners.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Projektoskop.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
ZosiaiKevin.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
INBUD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
VELKOM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Integer.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Felgi-e-Hurt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
CER MOTOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
SES Support . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Web.gov.pl Społeczność e-biznesmenów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Dobre praktyki w obszarze e-usług i technologii B2B - działania 8.1 i 8.2 POIG
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
738063713.006.png 738063713.007.png 738063713.008.png
Wstęp
Polskie przedsiębiorstwa muszą podejmować szereg efektywnych
działań, aby przetrwać i systematycznie rozwijać się w dynamicznie
zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Rozwiązaniem wielu proble-
mów stojących przed właścicielami irm może być skuteczna inwesty-
cja w nowoczesne technologie informatyczne czy telekomunikacyjne.
Właścicielom biznesów bardzo zależy na tym, żeby opierać swoje dzia-
łania na najnowocześniejszych narzędziach, które nie tylko przyspie-
szają działanie poszczególnych procesów wewnątrz ich organizacji, ale
także pozwalają uniknąć wielu kosztów.
Dynamiczny rozwój gospodarki elektronicznej sprawia, że rośnie rów-
nież zapotrzebowanie na zaawansowane e-usługi. Coraz częściej mo-
żemy traić na polskie projekty, które pod względem technologii czy
koncepcji biznesowej w niczym nie ustępują zagranicznym i które
świetnie sobie radzą na tamtejszych rynkach. E-biznes to atrakcyjne
przedsięwzięcie, które charakteryzuje się relatywnie niskimi kosztami
i perspektywą dynamicznie rosnących przychodów.
Niniejsza publikacja ma dwa cele. Po pierwsze, chcemy docenić i wy-
różnić starania tych wszystkich przedsiębiorców, którzy decydując się
na skorzystanie z doinansowania przyznawanego w ramach działań
8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka stworzyli
wyróżniające się rozwiązania. Po drugie, liczymy na to, że dzięki pub-
likacji omawiającej dobre praktyki zainteresujemy nowe podmioty do
wdrażania elektronicznego biznesu.
Aby wybrać najciekawsze serwisy opracowaliśmy szczegółową meto-
dologię, która może również okazać się przydatna dla irm realizujących
swoje własne projekty. Opisy e-usług i technologii B2B uruchomionych
w ramach działań 8.1 i 8.2 PO IG zostały opatrzone komentarzami eks-
pertów z branży internetowej. Zapytaliśmy też samych Beneicjentów
o dotychczasowy rozwój ich e-biznesu i plany na przyszłość. Mamy
nadzieję, że z przygotowanego materiału Czytelnik dowie się, czym
powinny charakteryzować się projekty, które śmiało można określać
mianem dobrych praktyk.
Bożena Lublińska-Kasprzak
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
4
Dobre praktyki w obszarze e-usług i technologii B2B - działania 8.1 i 8.2 POIG
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
738063713.009.png 738063713.010.png 738063713.011.png
Metodologia wyboru dobrych praktyk w obszarze
e-usług
Jak wybieraliśmy projekty przedstawione w publikacji?
Wybór dobrych praktyk w obszarze e-usług (działanie 8.1 PO IG) i w obszarze technologii B2B (działanie 8.2 PO
IG) został dokonany w oparciu o katalog projektów zamieszczony na stronie internetowej PARP, poświęconej
rozwojowi gospodarki elektronicznej www.web.gov.pl . Na portalu znajduje się ponad 500 opisanych projektów
e-usług (na około 1200 wszystkich podpisanych umów na doinansowanie) i ponad 110 opisanych projektów
realizowanych w działaniu 8.2 PO IG (na około 600 wszystkich podpisanych umów na doinansowanie). Ocenie
podlegały tylko projekty w pełni działające, a w przypadku e-usług tylko takie, które miały rynkową premierę.
Za każdy wyszczególniony poniżej element przyznana była ocena w skali 1-10 (lub jej wielokrotność).
Oceny oznaczają:
0 – bardzo źle (lub brak)
1-3 – słabo
4-5 – przeciętnie
6-7 – dobrze
8-9 – bardzo dobrze
10 – wybitnie, ponadprzeciętnie
Każdy oceniany projekt w obszarze e-usług mógł zdobyć 200 punktów. Dzieląc tę liczbę na najważniejsze
wytyczne:
Ocena wykonania serwisu (0-30 pkt.)
Usability (0-20 pkt.)
Innowacyjność projektu (0-20 pkt.)
Liczba klientów e-usługi (0-20 pkt.)
Marketing (0-60 pkt.)
Modele monetyzacji projektu (0-20 pkt.)
Oglądalność witryny (0-10 pkt.)
Plany rozwoju międzynarodowego (0-10 pkt.)
Premie punktowe (0-10 pkt.)
Każdy projekt w obszarze B2B mógł zdobyć maksymalnie 100 punktów (80 punktów w przypadku projek-
tów, gdzie nie wykonywany był test usability).
Ocena wykonania serwisu (0-30 pkt.)
Usability (0-20 pkt.)
Innowacyjność projektu (0-20 pkt.)
Liczba klientów klientów-irm korzystających z technologii B2B (0-10 pkt.)
Automatyzacja procesów biznesowych (0-20 pkt.)
W niniejszej publikacji znalazły się projekty, które zdobyły w przypadku e-usług - minimum 140 punktów, a
w przypadku oceny technologii B2B - minimum 40 punktów (lub 50 punktów, gdy oceniane było usability
technologii B2B).
Punkty były przyznawane z uwzględnieniem poziomu zaawansowania danego projektu oraz innych obiektyw-
nych przesłanek (w przypadku nowo uruchomionych projektów oceny były przyznawane w oparciu o porów-
nanie z innymi e-usługami/technologiami B2B na podobnym poziomie rozwoju).
Zespół oceniający projekty dołożył wszelkich starań, by oceny były jak najbardziej obiektywne dla wszystkich
projektów, jednakże to suma subiektywnych ocen ekspertów. Każda dziedzinę (usability, marketing, itp.) ocenił
właściwy ekspert, zaś w kategoriach ogólnych (np. liczba klientów) bazowano na informacjach udostępnio-
nych przez Beneicjentów lub możliwych do pozyskania z ogólnodostępnych źródeł.
Dobre praktyki w obszarze e-usług i technologii B2B - działania 8.1 i 8.2 POIG
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
738063713.012.png 738063713.013.png 738063713.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin