Modele biznesowe e-usług.pdf

(718 KB) Pobierz
698557752 UNPDF
Modele biznesowe e-usług
Michał Śliwiński
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
698557752.014.png 698557752.015.png 698557752.016.png 698557752.017.png 698557752.001.png 698557752.002.png 698557752.003.png 698557752.004.png 698557752.005.png
Autor:
Michał Śliwiński
UBIK Business Consulting Sp. z o.o.
www.ubikbc.pl
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Projekt i skład:
Twórcy.pl
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej plat-
formy komunikacji internetowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 PO IG”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinan-
sowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2008, Wszelkie
prawa zastrzeżone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek
formie ani przekładany na język mechaniczny bez zgody PARP.
698557752.006.png
Spis tresci
1. Wprowadzenie
2
2. Nowe medium = Nowa ekonomia?
2
2.1. Biznes to biznes
2
2.2. Bez modelu biznesowego ani rusz!
2
3. Mity o e-usługach w Internecie
3
3.1. Mit pierwszy: Mój rynek to wszyscy internauci! Będę bogaty!
3
3.2. Mit drugi: Mój pomysł nie jest oryginalny, dlatego nie mam szans.
4
3.3. Mit trzeci: Dla każdego typu biznesu istnieje tylko jeden konkretny model biz-
nesowy.
4
4. Trzy główne modele biznesowe na świecie
5
4.1. Reklama
5
4.2. Pośrednictwo
5
4.3. Handel
6
5. Szczegółowe omówienie modeli biznesowych dla e-usług
6
5.1. Reklama
6
5.1.1. Oferowanie darmowych e-usług dzięki reklamodawcom
7
5.2. Pośrednictwo
11
5.2.3. Serwisy grupujące np. chętnych do zakupów (ang. crowd buying)
12
6. E-handel
13
6.1. Sklep internetowy z cyfrowymi produktami
14
6.2. Usługi i programy dostępne przez subskrypcję
14
7. Wnioski i podsumowanie
15
7.1. Reklama to nie zawsze najlepszy model biznesowy
16
7.2. Nie ma jednego idealnego modelu biznesowego
16
7.3. Żadna decyzja nie jest ostateczna
16
7.4. Bez modelu biznesowego nie ma biznesu
16
Modele biznesowe e-usług
1
698557752.007.png 698557752.008.png
1. Wprowadzenie
Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, w którym codziennie mamy do czynienia
z taką ilością informacji, jaką nasi dziadkowie otrzymywali w ciągu miesiąca. Wpływ na
taki stan rzeczy ma nie tylko radio czy telewizja, ale również, a może przede wszystkim,
Internet – sieć upraszczająca komunikację między ludźmi na różnych krańcach ziemi
oraz zapewniająca dostęp do niezliczonych zasobów informacji.
Społeczeństwo
informacyjne
Internet otwiera drzwi na świat, dając swoim użytkownikom nieograniczone możli-
wości dostępu do źródeł rozrywki i wiedzy. Tam gdzie pojawiają się nowe potrzeby,
zawsze znajdzie się serwis WWW, który je zaspokoi. Z punktu widzenia biznesu ozna-
cza to bardzo duże możliwości rozwoju. Dzięki Internetowi pojawiają się nowe branże,
nowe dziedziny e-biznesu wykorzystującego wirtualny rynek.
Przez Internet można oferować wiele usług, często takich, które wcześniej nie miały
swojego odpowiednika w realnym świecie. Dzięki rozpowszechnieniu się stron WWW
i coraz bardziej zaawansowanych techno-logii informatycznych, duża część z tych
usług jest wykonywana automatycznie, bez udziału człowieka.
Tak właśnie dochodzimy do deinicji e-usługi rozumianej jako usługa, która spełnia
poniższe warunki:
jest świadczona w sposób częściowo lub całkowicie zautomatyzowany przez
Deinicja e-usługi
technologię informacyjną,
jest realizowana w Internecie i za pośrednictwem Internetu,
jest zindywidualizowana względem odbiorcy (personalizowana),
Fenomenem Internetu jest nie tylko fakt, że takie właśnie usługi są możliwe, lecz przede
wszystkim to, że często można je zacząć świadczyć dysponując niewielkimi nakładami
inansowymi. Zatem praktycznie każdy może zacząć oferować jakąś e-usługę!
strony świadczonej usługi znajdują się w różnych miejscach (usługa zdalna).
2. Nowe medium = Nowa ekonomia?
Chociaż wiele osób może nie zdawać sobie z tego sprawy, to jednak reguły obowią-
zujące w Internecie są dokładnym odzwierciedleniem tych obowiązujących w świecie
realnym. Świadczenie usług jest sposobem na zarabianie pieniędzy, a w każdym bizne-
sie obowiązują te same, podstawowe zasady dotyczące prowadzenia własnej działal-
ności. Oczywiście, dzięki nowemu medium przybierają one trochę inne kształty, ale nie
mogą stać się zupełnie oderwane od rzeczywistości.
Własny pomysł
na biznes
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, wielu ekspertów wygłaszało
śmiałe tezy o nowej ekonomii, której motorem napędowym miał być biznes prowa-
dzony w Internecie. Dyskusje uciął kryzys, który dotknął internetową branżę na prze-
łomie wieków.
2.1. Biznes to biznes
Do tego, by zacząć oferować e-usługę w Internecie, nie wystarczy samo łącze interne-
towe - trzeba mieć jeszcze pomysł na sam biznes. Na szczęście źródeł natchnienia jest
wiele. Mówiąc językiem potocznym:„Pomysły często można znaleźć na ulicy”. Jednak to,
czy zamieni się je w odnoszącą sukcesy e-usługę, zależy od sposobu ich wdrożenia.
2.2. Bez modelu biznesowego ani rusz!
Wielu znawców Internetu (w tej grupie prym wiodą programiści) uważa, że najpierw
trzeba przygotować i zaoferować usługę, a model biznesowy pojawi się sam. Postępują
Modele biznesowe e-usług
2
698557752.009.png 698557752.010.png
oni zgodnie z amerykańską maksymą “Build it and they will come” (“Zbuduj a oni
przyjdą”). Jednak nawet jeśli faktycznie chętni się znajdą, wraz z nimi pojawi się pyta-
nie: „Co teraz?”.
Z tego właśnie powodu jednym z kluczy do Twojego sukcesu jest ustalenie już na
samym początku prowadzonej przez Ciebie e-działalności określonego modelu bizne-
sowego. Innymi słowy musisz zastanowić się, na czym i w jaki sposób chcesz zarabiać
oraz jak potem będziesz mógł rozwinąć swój e-biznes.
Wbrew pozorom nie jest to takie trudne i zadaniem tego opracowania jest przybliżenie
kilku najciekawszych i najbardziej sprawdzonych modeli biznesowych w Internecie,
które można wdrożyć praktycznie w każdej branży dotyczącej e-usług.
3. Mity o e-usługach w Internecie
Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych modeli biznesowych, musimy oba-
lić kilka mitów związanych z prowadzeniem e-usług. Często powodują one, że osoby
zaczynające swój e-biznes opierają się na błędnych założeniach.
Najczęstsze błędy
w planowaniu
biznesu
3.1. Mit pierwszy: Mój rynek to wszyscy internauci! Będę bogaty!
Wielu początkujących przedsiębiorców uważa, że skoro Internet to miliony internau-
tów, to należy e-usługę kierować “do wszystkich”. Takie podejście nie jest dobrym
pomysłem – bardzo rzadko zdarza się taka usługa, którą zainteresowani będą wszyscy
użytkownicy. Trudniej jest przecież sprzedawać super-wędki każdemu mężczyźnie,
lepiej zacząć od kółka wędkarskiego w Olsztynie.
Szerokość grupy
docelowej
Analogicznie jest w przypadku Internetu i e-usług. Dużo lepsze wyniki daje kierowanie
swoich usług najpierw do nawet bardzo wąskiej, ale sprecyzowanej grupy odbiorców
- konkretnej niszy rynkowej. Dopiero po sprawdzeniu biznesu, można tę grupę konse-
kwentnie poszerzać.
Rys. 3.1: Allegro.pl jako przykład przedsięwzięcia stopniowo rozszerzającego grupę
docelową
Przykład: Platforma giełdowa Allegro.pl zaczynała od aukcji internetowych używa-
nych przedmiotów sprzedawanych głównie przez kolekcjonerów. Obecnie zaś przy-
pomina ogromny pasaż handlowy, gdzie można kupić więcej nowych, niż używanych
przedmiotów z praktycznie każdej dziedziny: od wykałaczek po samochody.
Wniosek: Sprecyzuj dokładnie niszę rynkową, od której chcesz rozpocząć swoją dzia-
łalność. Pamiętaj przy tym, że Internet jest faktycznie ogromny, zatem możliwości roz-
szerzania Twojej działalności są prawie nieograniczone.
Znaczenie
konkurencji
Modele biznesowe e-usług
3
698557752.011.png 698557752.012.png 698557752.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin