oznaczenia vin yamaha.pdf

(265 KB) Pobierz
radtke.qxd
Z PRAKTYKI
Oznaczenia identyfikacyjne
na przyk³adzie wybranych modeli jednoœladów
produkowanych przez firmê Yamaha
W dobie wszechobecnej kon-
sumpcji i reklamy zachêcaj¹cej do
nabywania coraz to nowszych i lep-
szych pojazdów kwitnie rynek aut
i motocykli u¿ywanych. Du¿y popyt
na tego rodzaju pojazdy stwarza nie-
stety mo¿liwoœci nieuczciwego wzbo-
gacenia siê przez fa³szowanie nume-
rów identyfikacyjnych ró¿nego rodza-
ju pojazdów (m.in. samochodów
i motocykli), tak aby nie uiszczaæ
op³at skarbowych za auta sprowa-
dzane spoza Polski. Jedn¹ z form ta-
kiego procederu jest wprowadzanie
do u¿ytku pojazdów sprowadzonych
z zagranicy i legalizowania ich pod
numerami pojazdów powypadko-
wych, tj. przek³adanie tabliczek zna-
mionowych, fragmentów karoserii,
ram zawieraj¹cych pole numerowe,
przebijanie lub nabijanie numerów
silników.
Celem niniejszego artyku³u jest
przedstawienie materia³ów, na pod-
stawie których mo¿na przeprowadziæ
obiektywne badania oceny auten-
tycznoœci oznaczeñ identyfikacyjnych
stosowanych przez produ-
centa pojazdów z silnikami
spalinowymi.
Ze wzglêdu na bardzo du-
¿¹ liczbê producentów pojaz-
dów z silnikami spalinowymi
niniejsze opracowanie po-
œwiêcone jest oznaczeniom
identyfikacyjnym stosowanym
przez koncern Yamaha – pro-
ducenta jednoœladów z silni-
kami o zap³onie iskrowym.
Badaniami tego typu jeszcze
siê nie zajmowano, jednak
w literaturze [1] znajduj¹ siê
podstawowe informacje z zakresu
oznaczeñ stosowanych przez ww.
producenta pojazdów jednoœlado-
wych.
stêpny model YC1 – jednocylindrowy
dwusuwowy motocykl o pojemnoœci
skokowej cylindra 175 cm 3 , równie¿
wzorowany na niemieckiej marce
DKW. Rok póŸniej z taœm monta¿o-
wych firmy Yamaha zaczê³y schodziæ
motocykle z dwucylindrowymi dwu-
suwowymi jednostkami napêdowymi
o pojemnoœci skokowej cylindrów
250 cm 3 . By³ to pocz¹tek d³ugiej serii
dwucylindrówek – YD1 250, dziêki
którym funkcjonuj¹ce samodzielnie
od 1 lipca 1955 r. przedsiêbiorstwo
Yamaha Motor Company zyska³o re-
nomê i uznanie na œwiatowym rynku
motocyklowym.
Kolejnym wa¿nym etapem w hi-
storii firmy by³o wyprodukowanie
w roku 1969 pierwszego silnika czte-
rosuwowego. By³a to jednostka rzê-
dowa dwucylindrowa o pojemnoœci
skokowej 654 cm 3 z rozrz¹dem
OHC, montowana w motocyklu XS1.
Nieco póŸniej rozpoczêto produkcjê
czterosuwów o pojemnoœci skokowej
od 250 cm 3 do 750 cm 3 . Od tego
czasu Yamahy ju¿ nie postrzegano
jako producenta wy³¹cznie
motocykli z silnikami dwusu-
wowymi.
Yamaha szybko sta³a siê li-
derem w œwiecie motocykli
w dziedzinie poszukiwañ
i wdra¿ania nowoczesnych
rozwi¹zañ. W ten sposób w ro-
ku 1977 do seryjnej produkcji
wszed³ czterosuwowy trzycy-
lindrowy silnik z dwoma wa³ka-
mi rozrz¹du (DOHC) w modelu
XS750. W tym czasie firma
w swoich pojazdach wprowa-
dzi³a równie¿ nowoczesne
Historia firmy
Koncern Yamaha jest jedn¹ z naj-
lepszych i najbardziej znanych na
œwiecie firm produkuj¹cych jednoœla-
dy. Pod nazw¹ „Yamaha” firma po-
cz¹tkowo s³ynê³a jako producent
sprzêtu muzycznego. Po II wojnie
œwiatowej dyrektor firmy Gen-ichi Ka-
wakami wykorzysta³ urz¹dzenia po-
zosta³e po produkcji maszyn wojen-
nych do zbudowania nowej linii pro-
dukcyjnej przeznaczonej do wytwa-
rzania motocykli. Pierwszym motocy-
klem firmy Yamaha by³ wyproduko-
wany w 1954 r. jednocylindrowy dwu-
suwowy model o pojemnoœci skoko-
wej cylindra 125 cm 3 i nazwie „YA1”,
wzorowany na niemieckim motocyklu
DKW RT 125. Model YA1 odniós³ ryn-
kowy sukces i ju¿ pod koniec 1956 r.
do produkcji przygotowany by³ na-
Ryc. 1. Pierwszy motocykl na œwiecie ze skrêtn¹ piast¹ ko³a przed-
niego – Yamaha GTS1000A (zdj. pochodzi z zasobów Internetu)
Fig. 1. World first motorbike with torsional wheel hub – Yamaha
GTS1000A
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 250/05
45
278420809.042.png 278420809.043.png
Z PRAKTYKI
centralne zawieszenie tylnego ko³a
typu „singel shock”. Nastêpne lata to
czas produkcji silników czterocylin-
drowych o pojemnoœciach skoko-
wych od 500 cm 3 do 1100 cm 3 . Prze-
³omowym momentem dla firmy by³o
wyprodukowanie w 1982 r. czterosu-
wowego dwucylindrowego silnika
w uk³adzie widlastym. Trzy lata póŸ-
niej wypuszczono model FZ750
z ch³odzeniem wodnym, czterema
cylindrami i dwudziestoma zaworami.
W 1994 r. Yamaha jako pierwsza na
œwiecie wprowadzi³a do masowej
produkcji motocykl z uk³adem kierow-
niczym ze skrêtn¹ piast¹, która za-
st¹pi³a tradycyjny widelec teleskopo-
wy – model GTS1000 (ryc.
1). Obecnie firma produkuje
wiele modeli w fabrykach
w Japonii i na ca³ym œwiecie.
trowersji. Uleg³a ona jednak zmianie,
kiedy tempo rozwoju gospodarczego
na œwiecie o¿ywi³o przemys³ motory-
zacyjny. Rozpoczê³a siê era kon-
sumpcji i produkcji na du¿¹ skalê.
W znacz¹cy sposób wzrasta³a liczba
produkowanych motocykli, samo-
chodów osobowych i ciê¿arowych
oraz pojazdów u¿ytkowych, którym
trzeba by³o nadawaæ numery identy-
fikacyjne.
W tym celu Amerykañski Departa-
ment Transportu (National Highway
Traffic Safety Administration) zacz¹³
wymagaæ od producentów sprzedaj¹-
cych pojazdy drogowe w Stanach
Zjednoczonych oznaczania swoich
strukcji pojazdu. Numer ten dalej
okreœlany jest nazw¹ VIN.
Równie¿ pañstwa Unii Europej-
skiej, pod¹¿aj¹c za przyk³adem Ame-
ryki Pó³nocnej, wprowadzi³y dyrekty-
wê nakazuj¹c¹ u¿ywanie siedemna-
stoznakowego numeru VIN przez
swoich producentów pojazdów.
Oznaczenie to jest stosowane do mo-
tocykli, samochodów oraz ró¿nego
rodzaju przyczep i naczep (ryc. 2–8).
Dyrektywa ta jest zgodna z miêdzy-
narodowym standardem ISO 3779,
który zosta³ opracowany przez Komi-
tet Techniczny ISO/TC22, okreœlony
w lutym 1977 r. i po raz ostatni skory-
gowany w 1983 r.
Jawne oznaczenia
identyfikacyjne
zamieszczane
w pojazdach
Identyfikacyjny numer
pojazdu – Vehicle
Identification Number (VIN)
Pocz¹wszy od roku 1954,
producenci pojazdów w Sta-
nach Zjednoczonych Amery-
ki Pó³nocnej zaczêli stoso-
waæ Identyfikacyjny Numer Pojazdu
(VIN) do oznaczenia pojazdu. Na po-
cz¹tku numer VIN nie by³ opisany
przez jakiekolwiek normy i tym sa-
mym nadawany by³ w odmienny spo-
sób przez ró¿nych producentów.
System oznaczania pojazdów tym
numerem by³ na tyle niesprecyzowa-
ny, ¿e nawet ten sam producent
zmienia³ go z roku na rok. Pocz¹tko-
wo, z uwagi na stosunkowo niewielki
zasiêg przemys³u motoryzacyjnego
oraz niezbyt liczne kradzie¿e, sytu-
acja taka nie budzi³a ¿adnych kon-
Ryc. 2. Umiejscowienie numeru VIN. Numer VIN – model Yamaha FZ6
Fig. 2. Yamaha FZ6; location of VIN number.
Ryc. 3. Pole numerowe ramy motocykla oraz znaki graficzne numeru VIN – model Yamaha FZ6
Fig. 3. Yamaha FZ6; number field on frame including graphic signs
pojazdów siedemnastoznakowym
oznaczeniem cyfrowo-literowym.
Oznaczenie to stanowi swego rodza-
ju DNA pojazdu i zamieszczane jest
po prawej stronie na elemencie kon-
Charakterystyka numeru VIN
Numer VIN umo¿liwia okreœlenie
fabryki, marki, typu pojazdu oraz in-
dywidualnego numeru produkcyjne-
go. Ponadto norma ISO 3779 przewi-
46
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 250/05
278420809.044.png 278420809.045.png 278420809.001.png 278420809.002.png
Z PRAKTYKI
Ryc. 4. Umiejscowienie numeru VIN. Numer VIN.
Model Yamaha XVS 650 Drag Star
Fig. 4. XVS 5650 Drag Star; location of VIN.
Ryc. 5. Umiejscowienie numeru VIN. Numer VIN.
Model Yamaha DT50R
Fig. 5. Yamaha DT50R model; location of VIN
nie kraju, w którym wyprodukowa-
no pojazd, np. pojazdy wyprodu-
kowane w USA na pierwszym
miejscu maj¹ cyfry „1” albo „4”,
w Kanadzie – cyfrê „2”, w Japonii
– literê „J”, we Francji – literê „V”.
Drugi znak WMI okreœla konkret-
nego producenta (firmê, koncern)
pojazdów, np. Audi (A), BMW (B),
Chevrolet (1), Chrysler (C), Do-
dge (B), Ford (F), General Motors
(G), Honda (H), Jaguar (A), Mer-
cedes Benz (D), Nissan (N), Pon-
tiac (2 lub 5), Toyota (T), Volvo
(V). Trzeci znak WMI wskazuje
typ produkowanego pojazdu, np.
WVW to skrót osobowych samo-
chodów Volkswagena, a skrót
Ryc. 6. Pole numerowe ramy motocykla oraz znaki graficzne numeru VIN. Model
Yamaha XVS 650 Drag Star
Fig. 6. XVS 650 Drag Star; number field on frame including graphic signs
Ryc. 7. Pole numerowe ramy motocykla oraz znaki graficzne numeru VIN – skuter
Yamaha BW’s 50
Fig. 7. Yamaha BW’s 50 scooter; number filed on frame including graphic signs
Ryc. 8. Umiejscowienie numeru VIN. Numer VIN – skuter
Yamaha BW’s 50
Fig. 8. Yamaha BW’s 50 scooter; location of VIN
duje mo¿liwoœæ zakodowania w nu-
merze VIN roku produkcji pojazdu
oraz fabryki, w której pojazd zosta³
wyprodukowany.
Na wymienione informacje reko-
mendowane s¹ znaki z pozycji 10
(kod roku produkcji) i 11 (kod fabryki)
siedemnastoznakowego numeru
VIN.
Identyfikacyjny numer pojazdu po-
dzielony jest na trzy sekcje:
1. WMI (World Manufacturers
Identification), tzw. œwiatowy
znak producenta, który tworz¹
pierwsze trzy znaki numeru
VIN. Jest to unikalny kod kraju
konkretnego producenta pojaz-
du. Kod ten ma specyficzn¹ bu-
dowê, je¿eli firma produkuje
mniej ni¿ 500 pojazdów rocznie.
W takiej sytuacji trzeci znak nu-
meru VIN stanowi zawsze cyfra
„9”, a kontynuacj¹ WMI s¹ zna-
ki z pozycji 12, 13, 14.
Ponadto ka¿dy znak numeru WMI
zawiera w sobie dalsze bardziej
szczegó³owe informacje. Pierwszy
znak WMI to zakodowane oznacze-
WV2 to skrót od samochodów do-
stawczych Volkswagena. Sposób
nadawania oraz charakterystyka
oznaczenia WMI zosta³y opisane
w normie ISO 3780.
2. VDS (Vehicle Description Sec-
tion) – opis rodzaju pojazdu – to
nastêpna sekcja numeru VIN,
jego kolejnych piêæ znaków
(znaki z pozycji 4, 5, 6, 7, 8).
Znaki tej czêœci numeru VIN
okreœlaj¹ atrybuty pojazdu takie
jak: model, typ nadwozia, rodzaj
silnika itp. Informacje zawarte
w tej czêœci numeru VIN zale¿¹
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 250/05
47
278420809.003.png 278420809.004.png 278420809.005.png 278420809.006.png 278420809.007.png 278420809.008.png 278420809.009.png 278420809.010.png 278420809.011.png 278420809.012.png 278420809.013.png
Z PRAKTYKI
przede wszystkim od producen-
ta pojazdu.
Krok pierwszy
Nale¿y przypisaæ, wed³ug tabeli 1,
odpowiednie cyfry dla wszystkich
znaków numeru VIN, jeœli znakiem
tym jest litera. W innym przypadku
nale¿y przyj¹æ cyfrê stanowi¹c¹ znak
numeru VIN.
3. VIS (Vehicle Identification Sec-
tion), tzw. sekcja identyfikuj¹-
ca pojazd, sk³ada siê z oœmiu
znaków graficznych, z których
pierwszy w wiêkszoœci przy-
padków okreœla rok produkcji
pojazdu. Do kodowania roku
produkcji pojazdu u¿ywa siê
arabskich cyfr od 0 do 9 oraz
liter alfabetu ³aciñskiego z wy-
³¹czeniem liter takich jak „I”,
„O”, „Q”, „U”. Kolejne lata pro-
dukcji pojazdów koduje siê
wed³ug tabeli 3.
Drugi znak graficzny to oznaczenie
fabryki, montowni, w której pojazd zo-
sta³ zbudowany. Ostatnich szeœæ zna-
ków tej sekcji i zarazem ostatnich
Check Digit to znak kontrolny
zamieszczany na dziewi¹tej pozycji
numeru VIN. Do jego u¿ywania,
Tabela 1
Wartoœci przypisane literom numeru
VIN w algorytmie sprawdzania znaku
kontrolnego
Values denominated by letters in VIN
in control digit verification algorithm
Krok drugi
Przyjête wed³ug powy¿szych
wskazówek cyfry odpowiadaj¹ce ko-
lejnym pozycjom (z wy³¹czeniem
znaku z pozycji dziewi¹tej) nale¿y po-
mno¿yæ przez odpowiedni mno¿nik
(tab. 2).
A 1
H 8
S 2
B
2
J
1
T
3
C
3
K
2
U
4
Krok trzeci
Wszystkie wartoœci uzyskane
w poprzednich etapach
nale¿y dodaæ do siebie,
a otrzymany wynik po-
dzieliæ przez 11.
D
4
M
3
V
5
E
5
N
4
X
7
Tabela 2
Mno¿niki dla kolejnych pozycji numeru VIN
Multipliers for each digit position in VIN
F
6
P
7
Y
8
G
7
R
9
Z
9
Krok czwarty
Reszta z otrzymane-
go ww. dzielenia jest
znakiem kontrolnym,
umieszczanym na po-
zycji dziewi¹tej numeru
VIN. Jeœli po wykonaniu
czterech powy¿szych
kroków uzyskano liczbê
„10”, to na dziewi¹tej
pozycji numeru VIN po-
winna znaleŸæ siê litera
„X”.
Numer
pozycji VIN
Mnożnik
Numer
pozycji VIN
Mnożnik
zgodnie z wytycznymi Amerykañskie-
go Departamentu Transportu, zobo-
wi¹zani s¹ producenci pojazdów
w Ameryce Pó³nocnej. W Europie
znak kontrolny wystêpuje w nume-
rach VIN niektórych producentów po-
jazdów.
Do sprawdzenia znaku kontrol-
nego u¿ywa siê algorytmu polegaj¹-
cego na wykorzystaniu sekwencji
dzia³añ matematycznych. Poni¿ej po-
dano kolejne kroki tego algorytmu.
1
8
10
9
2
7
11
8
3
6
12
7
4
5
13
6
5
4
14
5
6
3
15
4
7
2
16
3
8
10
17
2
Tabela 3
Kody roku produkcji pojazdów zawarte w numerze VIN
Year of production codes in VIN
A
B
C
D
E
F
G
H
J
K
L
M
N
P
R
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994
S
T
V
W
X
Y
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
48
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 250/05
278420809.014.png 278420809.015.png 278420809.016.png 278420809.017.png 278420809.018.png 278420809.019.png 278420809.020.png 278420809.021.png 278420809.022.png 278420809.023.png 278420809.024.png 278420809.025.png 278420809.026.png 278420809.027.png 278420809.028.png 278420809.029.png 278420809.030.png 278420809.031.png 278420809.032.png 278420809.033.png
Z PRAKTYKI
Ryc. 10. Tabliczka znamionowa motocykla – model Yamaha FZ6
Fig. 10. Motorbike number plate of Yamaha FZ6
Ryc. 9. Umiejscowienie tabliczki znamionowej – model
Yamaha FZ6
Fig. 9. Location of VIN plate; Yamaha FZ6
szeœæ znaków numeru VIN stanowi
kolejny numer produkcyjny pojazdu
i przypisany jest pojedynczemu eg-
zemplarzowi. Wyj¹tkiem od tej regu³y
s¹ pojazdy produkowane przez kon-
Ryc. 11. Tabliczka znamionowa motocykla – model Yamaha XVS 650 Drag Star
Fig. 11. Number plate of Yamaha XVS 650 Drag Star motorbike
cern Forda. W szczególnych przypad-
kach mo¿e siê zdarzyæ tak, ¿e dwa
pojazdy Forda bêd¹ mia³y taki sam
koñcowy cz³on numeru VIN.
Tabliczki znamionowe
Ryc. 12. Tabliczka znamionowa motocykla – model Yamaha DT 50R
Fig. 12. Number plate of Yamaha DT 50R motorbike
Informacje takie jak numer VIN,
numer homologacji, ciê¿ar ca³kowity,
numer produkcyjny, kolor lakieru, typ
silnika czy rok produkcji pojazdu za-
mieszczane s¹ na tzw. tabliczce zna-
mionowej. Tabliczka taka najczêœciej
jest wykonana z blachy aluminiowej i
przytwierdzona po prawej stronie
nadwozia b¹dŸ ramy pojazdu za po-
Ryc. 13. Umiejscowienie tabliczki znamionowej – skuter Yamaha
BW’s 50
Fig. 13. Location of Yamaha scooter number plate
Ryc. 14. Tabliczka znamionowa skutera Yamaha BW’s 50
Fig. 14. Number plate of Yamaha BW’s 50 scooter
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 250/05
49
278420809.034.png 278420809.035.png 278420809.036.png 278420809.037.png 278420809.038.png 278420809.039.png 278420809.040.png 278420809.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin