Warsztaty - Gitara klasyczna i jazz 2.pdf

(467 KB) Pobierz
68969364 UNPDF
POZIOM TRUDNOŚCI
GITARA KLASYCZNA I JAZZ WARSZTATY
TRUDNY
Gitara klasyczna i jazz (2)
Beautiful Love
Victor Young
Marcin Olak
- absolwent warszawskiej Aka-
demii Muzycznej. Gra na gitarze
klasycznej, akustycznej i elek-
trycznej. Koncertuje i nagrywa
solo i w zespołach: od formacji
jazzowych, poprzez orkiestrę
symfoniczną, aż do klasycz-
nych zespołów kameralnych.
Więcej informacji na stronie:
www.marcinolak.art.pl
Jakoś tak się złożyło, że w kilku ostatnich numerach Świata Gitary praktycznie całe warsztaty są
poświęcone jest harmonii i akompaniamentowi. To zrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę jak
ważna to umiejetność. Wszyscy mistrzowie: od Joe Pass’a, poprzez Williama Levitt’a, aż do
Ala Di Meoli i Pata Metheny’ego, podkreślają zgodnie, że jest to absolutnie podstawowa funkcja
gitary jazzowej. Tym ciekawsze jest to, że w publikacjach dotyczących akompaniamentu
w jazzie bardzo rzadko znajdujemy konkretne przykłady palcowania akordów.
Gitarzysta, który uczy się gry akor-
dowej najczęściej korzysta z jakiejś tabeli
„chwytów”: taka metoda jest dość szybka i
skuteczna: zapisany akord zostanie zagrany
poprawnie, w powszechnie akceptowany
sposób. Natomiast łaczenie akordów będzie
zupełnie przypadkowe - to, w jaki sposób
będą poprowadzone poszczególne głosy w
akompaniamencie bedzie skutkiem ubocz-
nym opanowanych palcowań... W jazzie
natomiast bardzo ważny jest tzw. voicing,
czyli właśnie prowadzenie głosów. Przeanali-
zujmy przykład 1:
Oczywiście wszyscy rozpoznajemy pal-
cowania akordów z górnego systemu: stare,
dobre, sprawdzone... Akordy brzmią czytel-
nie, lecz trudno dopatrzeć się jakiejś melodii
w poszczególnych głosach. W dolnym sys-
temie podałem przykład jazzowej realizacji
tego przebiegu. Poszczególne akordy rozbu-
dowałem o upper structures w taki sposób,
żeby połączyć akordy nie tracąc panowania
nad ruchem głosów. Zwróć uwagę na na-
przemienny ruch w basie (d - g - c - a - b - e
- a), chromatykę w górnym głosie (e - es - d)
i melodię w kadencji.
W jaki sposób dobierać do akordów up-
per structures? W tabeli podałem najczęściej
stosowane zamienniki akordów: np. zamiast
akordu C możesz zagrać Cmaj6, Cmaj6/9...
Ale uwaga: im bardziej rozbudowany akord
(im wiecej ma upper structures), tym mniej
przypomina swoją postać wyjsciową - cza-
sem może po prostu nie pasować! Dlatego
stosuj te akordy, których brzmienia jesteś
pewien. Po prostu słuchaj uważnie, i jeśli
jakaś forma akordu nie pasuje do danego
utworu - nie graj jej. Pamietaj też, że zamiast
rozbudowanej postaci akordu zawsze mozesz
zagrać jego prostszą wersję.
Przykład 1
3/2005 l www.swiatgitary.com.pl
25
68969364.039.png 68969364.040.png 68969364.041.png 68969364.042.png 68969364.001.png 68969364.002.png 68969364.003.png 68969364.004.png 68969364.005.png 68969364.006.png 68969364.007.png 68969364.008.png 68969364.009.png 68969364.010.png 68969364.011.png
WARSZTATY GITARA KLASYCZNA I JAZZ
AKORD: MOŻLIWE ZAMIENNIKI:
Cmaj
Cmaj6, Cmaj czasem Cmaj9, Cmaj6/9, Cmaj7b(#)5...
Rozbudowując akord pamietaj o kilku
podstawowych zasadach:
1. dobry akord to taki, który pasuje do
melodii, i który ci się podoba: ostatecznym
kryterium jest zawsze twoje ucho.
2. możesz alterować (podwyższać lub
obniżać o pół tonu) wszystkie składniki
akordu z wyjatkiem tych, które decydują o
jego funkcji harmonicznej, a więc: prymy
(decyduje o “tożsamości” akordu), tercji
(określa tryb akordu: dur czy moll) i w
akordach durowych i dominantowych
septymy (pozwala odróznić jedne od dru-
gich).
3. nie musisz grać wszystkich składników
akordu, jesli jest to niewygodne (czasem
zresztą jest to niemozliwe): najczęściej po-
mija się kwintę (chyba, że jest alterowana),
w bardziej rozbudowanych akordach (11,
13) można pominąć nonę.
Gitarzysta jazzowy uczy się palco-
wań każdego akordu w kilku formach,
co umożliwia opanowanie swobodnego
prowadzenia głosów przy stosunkowo
niedużym nakładzie pracy. Oczywiście
warto pamietać, że podane w tabeli akor-
dów wzory nie zawsze wystarczą, i że cza-
sem trzeba wyjść poza schematy – dlatego
ucząc się akordów trzeba zadbać też o
teorię. Gitarzysta powinien znać poszcze-
gólne składniki akordów i wiedzieć, gdzie
na gryi e można je zagrać (czyli znów
wracamy do warsztatów Harmonia dla
gitarzystów J. Koeniga...)
C7
C9, C11, C13, czasem C7b(#)5, C7b(#)9...
Cm
Cm7, Cm6, Cm9, czasem Cm/maj7, Cm7b5...
Palcowanie akordów, forma I:
����
�����
�����
�����
�������
���������
���������
��
��
������
������
������
������
�������
W ponizszych tabelach podałem dwie
formy palcowania akordów – oczywiście
mozliwosci jest o wiele wiecej. Al di Meola
w swojej książce A guide to chords, scales
& arpeggios, podał dziesięć (!) form pal-
cowania, zastrzegając przy tym, że to nie
wyczerpuje tematu... Zauważ, że w poda-
nych palcowaniach nie ma wogóle pustych
strun – dzieki temu akord można swobod-
nie przesuwać (zagadnienie przesuwania
akordów zostało omówione w drugiej czę-
ści warsztatów Sztuka Akompaniamentu
Z. Pawiłojcia). Zwróć uwagę na podstawę
akordu (oznaczoną kwadratem) – dźwięk
znajdujący się w tym miejscu trzeba pod-
stawić pod X w nazwie akordu.
���
�������
�������
��
�������
���
���
���
�������
����
������ ��� ��� ������
Oznaczenia stosowane w diagramach:
��������������������������������������
��
��
��
��
��
��
�������������������������
����������������������
�����������������������������������
���������������������������
����������������
����������������
26
www.swiatgitary.com.pl l 3/2005
68969364.012.png 68969364.013.png 68969364.014.png 68969364.015.png 68969364.016.png
GITARA KLASYCZNA I JAZZ WARSZTATY
Wróć teraz do przykładu 1, spróbuj
zagrać podany obieg harmoniczny na kilka
innych sposobów! Pamiętaj o tym, że im
wiecej form palcowania danego akordu
znasz, tym ciekawszy i bardziej zróżnicowa-
ny akompaniament będziesz w stanie zagrać.
tematów jazzowych na gitarę solo. Najpierw
zagraj melodię – naucz się jej na pamięć.
Potem naucz się akordów, postaraj się zagrać
je na kilka sposobów, i przede wszystkim
osłuchaj się z harmonią utworu. Następnym
etapem jest już próba grania całości: do
granej melodii najpierw dodaj bas: może to
być pryma akordu lub jakis inny, charakte-
rystyczny składnik. Następnie postaraj się
wypełnić środek. Nie musisz za każdym ra-
zem grać wszystkich składników akordu, ale
w każdym miejscu utworu powinieneś wie-
dzieć, jaki akord w tym momencie powinien
byc zagrany, i które jego składniki zagrałeś, a
które ominąłeś.
studiował między innymi w ... Warszawie!
Gdy zmarł jego ojciec, tenor Chicago Ope-
ra Company, dziesiecioletni Victor wraz z
siostrą pojechał do swych dziadków, którzy
mieszkali w stolicy Polski. Być może wska-
zuje to na istnienie polskich korzeni tego
artysty? Jesli tak, to utwory tak słynne jak
Stella by starlight czy When I fall in love
moglibysmy uznać za choćby w jakimś stop-
niu polskie ;-)
Ćwicząc palcowania akordów unikaj
mechanicznego powtarzania “chwytów”
– koniecznie staraj się zapamietać, gdzie w
ćwiczonym układzie znajdują się poszczegól-
ne składniki akordu: pryma, tercja, kwinta,
septyma, itd. Dzieki temu bedziesz lepiej
orientował się w położeniu poszczególnych
dźwieków na gryi e i ich funkcji w róznych
tonacjach, będzie to także bardzo pomocne
przy uczeniu się improwizacji!
Young studiował grę na skrzypcach w
Warszawskim Konserwatorium Muzycznym,
a zadebiutował na deskach warszawskiej
Filcharmonii Narodowej. Jego pierwszy
występ był tak wielkim sukcesem, że jego
opiekun podarował mu skrzypce Guarnerie-
go z 1730 roku! Przed wybuchem Pierwszej
Wojny Światowej Young wrócił do USA,
gdzie oprócz działalnosci koncertowej zajął
się kompozycją – jest autorem muzyki do
ponad 300 hollywoodzkich i lmów, a w swo-
im dorobku ma miedzy innymi 20 nominacji
do Oskara...
Jako materiał do pracy proponuję Ci
dziś piękną balladę Vitora Younga, Beautiful
Love, z 1931 roku. Victor Young, genial-
ny amerykański kompozytor i skrzypek,
Świetnym ćwiczeniem pozwalającym
ćwiczyć akordy i voicing jest opracowywanie
Palcowanie akordów, forma II
Grając tę balladę zwróć uwagę na cha-
rakterystyczny dla swingu kadencję, tzw. II
– V – I. W pierwszym takcie utworu (nie
licząc przedtaktu) mamy akord Em7b5,
zbudowany na II stopniu damy D-moll. W
nastepnym takcie jest dominanta – A7, czyli
akord zbudowany na V stopniu. W trzecim
takcie dominanta rozwiązuje się na tonikę,
Dm7 (I stopień). Zauważ, że podobna ka-
dencja występuje w taktach 5,6 i 7 (ale w
innej tonacji, w F – dur), następnie w taktach
8 i 9 (znów w D – moll)... Postaraj się znaleźć
pozostałe kadencje II – V - I w tej balladzie!
����
�����
�����
�����
�������
���������
���������
Piękne, wręcz wzorcowe wykonanie
Beautiful Love możesz znaleźć na płycie Best
of Bill Evans.
��
��
��
O akordach i akompaniamencie w jazzie
można by jeszcze długo pisać. Omówione tu
podstawy powinny wystarczyć jako wstęp
do grania starego, dobrego swingu z lat trze-
dziestych XX wieku... Od tamtego czasu jazz
bardzo się rozwinął: tradycyjny system dur
– moll jest coraz rzadziej spotykany, częściej
możemy natknąć się na różne skale modal-
ne, symetryczne, orientalne, że o fakturach
politonalnych i harmolodycznych teoriach
Colemann’a juz nie wspomnę. Jeśli zainte-
resowało Cię granie jazzu, czeka Cię jeszcze
długa i piękna podróż w krainę harmonii.
������
������
������
������
���
�������
�������
�������
Tymczasem my porzucimy omawianie
akordów, by w następnej części zająć się pod-
stawami improwizacji i skalami.
��
�������
���
���
Keep swingin’!
Marcin Olak
���
������� ��������������� ������ ��� ���
3/2005 l www.swiatgitary.com.pl
27
68969364.017.png 68969364.018.png 68969364.019.png 68969364.020.png 68969364.021.png 68969364.022.png 68969364.023.png 68969364.024.png 68969364.025.png 68969364.026.png 68969364.027.png 68969364.028.png 68969364.029.png 68969364.030.png 68969364.031.png 68969364.032.png 68969364.033.png 68969364.034.png
WARSZTATY GITARA KLASYCZNA I JAZZ
Przykład 2 - VICTOR YOUNG / opr. M. OLAK: Beautiful Love
28
www.swiatgitary.com.pl l 3/2005
68969364.035.png 68969364.036.png 68969364.037.png 68969364.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin