Sekrety iluzjonistów - Herbert L. Becker - o technikach stosowanych przez iluzjonistów, dużo trików.txt

(220 KB) Pobierz
Herbert L. Becker

Tytu� orygina�u
ALL THE SECRETS OF MAGIC REYEALED
Projekt ok�adki i stron tytu�owych El�bieta   Pietras
Zdj�cie na ok�adce FREE
Redakcja Ewa    Mironkin
Redakcja techniczna Lidia      Lamparska
Korekta
MSac�gaorznata B Juryas Bug dla Torrenty.org
Copyright � 1994 by Herbert L. Becker
� Copyright for the Polish book club edition by ��wiat Ksi��ki", Warszawa 1996
� Copyright for the Polish translation by  Hanna   Zalewska-Turczyn,     1996
�wiat Ksi��ki, Warszawa 1996
Druk i oprawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna Warszawa, ul. Mi�ska 65
ISBN 83-7129-281-3
Nr 1510
Od Autora
Wielu mistrz�w magii, iluzjonist�w-amator�w, a nawet ludzi zajmuj�cych si� magi� tylko z przypadku, prosi�o mnie, bym nie publikowa� tej ksi��ki. Uwa�ali bowiem, �e wielkie sekrety sztuki iluzji powinny pozosta� tym, czym s� - tajemnic�.
Oczywi�cie, istniej� na ten temat setki ksi��ek* dost�pnych w ka�dej bibliotece, ale ka�dy, kto si� z nimi zetkn��, mo�e potwierdzi�, �e opisuj� tylko drobne triki. A co ze sztuk� wielkiej iluzji? Dost�p do tajnik�w nowych lub aktualnie p r e z e n t o w a n y c h n u m e r � w nie jest �atwy, poniewa� koryfeusze magii nie �ycz� sobie, by wykonywali je szeregowi iluzjoni�ci. Pragn� jak najd�u�ej pozosta� jedynymi dostawcami owej rozrywki.
Kiedy wiele lat t e m u rozpoczyna�em k a r i e r � iluzjonisty j a k o Kardeen, chcia�em pokazywa� tak�e i te lepsze triki. Niestety, dziesi�cioletni ch�opak nie m�g� otrzyma� wskaz�wek dotycz�cych numer�w wartych od tysi�ca do dziesi�ciu tysi�cy dolar�w. W efekcie by�em zmuszony robi� sztuczki, kt�re wykonywali wszyscy inni pocz�tkuj�cy magicy. Co za nuda! Pomy�lcie tylko, gdybym tak, maj�c dziesi�� lat, potrafi� zademonstrowa� zig-zag albo przenikanie przez mur. To by�oby naprawd� co�. Wtedy jednak nie istnia�a mo�liwo��, bym m�g� posi��� sekrety wielkich mistrz�w.
�w niepisany kodeks iluzjonist�w sprawi�, �e zdecydowa�em si� zawrze� w niniejszej ksi��ce sekrety najwspanialszych trik�w magii. Uwa�am zreszt�, �e nie sam trik, ale spos�b jego prezentacji stwarza wielkiego iluzjonist�. Ile� to razy zdarzy�o
* Pi�miennictwo na t e n t e m a t w j�zyku polskim nie jest a� t a k bogate (przyp. t�um.).
5
Od   Autora
nam si� przecie� ogl�da� ten sam film lub telewizyjny show, kt�ry niezmiennie n a m si� podoba�, cho� znali�my jego zako�czenie! Tym, co faktycznie sprawia nam przyjemno��, jest bowiem przede wszystkim jako�� prezentacji.
Sekretem magii jest w�a�nie demonstracja triku, a nie mechanizm jego dzia�ania. Wszystkie znane mi w dzieci�stwie ksi��ki z dziedziny iluzji zawiera�y tylko surowe opisy przebieg�ych i sprytnych chwyt�w. Zanim si� zorientowa�em, zacz��em tworzy� wok� nich sw�j w�asny show. To w�a�nie jest owo co�, co odr�nia mistrza od zwyk�ego wykonawcy, cho�, prawd� m�wi�c, sam uwa�am si� raczej za wykonawc�.
Pisz�c t� ksi��k�, stara�em si� nie pomin�� niczego, co mog�oby zach�ci� czytelnika do wprowadzenia w�asnych element�w pokazu. Nie obawiaj si� nada� charakterystycznego pi�tna wszystkiemu, co wykonujesz, i zr�b z danego numeru w�asne wielkie przedstawienie.
Czytaj�c o wielkich mistrzach magii, miej na uwadze jedno: oni wszyscy zaczynali tak jak ty. Jako dzieciaki borykali si� z wielkim zadaniem wyprowadzenia innych w pole. Tych paru, kt�rzy odnie�li sukces, toczy�o walk� z ignorancj� agent�w przedsi�biorstw rozrywkowych i organizacjami wyszukuj�cymi nowe talenty, gdy� wszystkie te instytucje wci�� uwa�aj� sztuk� magii za element varietes. Nikt nie waha si� zaanga�owa� nawet pi�ciu komediant�w na jeden wiecz�r, ale nigdy nie zaprasza si� wi�cej ni� jednego iluzjonist� w miesi�cu. Nie widzi si� w magii tego, czym naprawd� jest, a przecie� nie trzeba mie� wielkich zdolno�ci, aby powiedzie� dowcip albo za�piewa� piosenk�. Za to demonstracja iluzji wielkiej klasy wymaga ca�ych lat praktyki i mn�stwa pieni�dzy.
Wielu iluzjonistom ci��y inercja agencji rozrywkowych i panuj�ca w tym wzgl�dzie rutyna, wi�c zacz�li sami szuka� mo�liwo�ci zatrudnienia. Nie b�d� zbyt daleki od prawdy, twierdz�c, �e czyni tak dziewi��dziesi�t dziewi�� procent wykonawc�w. Niestety, to w�a�nie mo�e okaza� si� dla nich pocz�tkiem ko�ca. Piosenkarze maj� �piewa�, tancerze ta�-
6
Od Autora
czy�, iluzjoni�ci prezentowa� sztuki magiczne, a ich wyst�py powinni organizowa� mened�erowie.
Je�li chcesz by� naprawd� dobry w sztuce iluzji, skoncentruj si� tylko na niej, a organizowanie zostaw profesjonalistom. Z pocz�tku zajmowanie si� tym samemu mo�e by� jedynym wyj�ciem, ale mam nadziej�, �e od pewnego momentu sta� ci� b�dzie na impresaria z prawdziwego zdarzenia. Przy pewnej dozie szcz�cia, mo�esz wprawdzie bez trudu sam organizowa� swoje wyst�py, jednak dla wi�kszo�ci ludzi pe�nienie obowi�zk�w w�asnego mened�era to wielki k�opot. W obu wypadkach lepiej w�o�y� wi�cej wysi�ku w doskonalenie swojej sztuki, organizowanie wyst�p�w odsuwaj�c na p�niej. To prawda, �e bardzo trudno znale�� odpowiedni� agencj�, kt�ra b�dzie ci� reprezentowa�, ale nie zniech�caj si�. Postaraj si� ich przekona�, jak wiele mog� zyska�, zatrudniaj�c w�a�nie ciebie.
W show-biznesie bardzo wa�ne jest, by mie� odpowiednio dobrany zesp� ludzi. Dlatego w�� wiele wysi�ku w doskonalenie swojej sztuki, ale jeszcze wi�cej w znalezienie odpowiedniego impresaria.
Czytaj�c t� ksi��k�, staraj si� zrozumie�, �e sztuka magii jest przede wszystkim sztuk� przedstawiania i �e wykonuj�c sw�j numer, musisz w�o�y� w to ca�e serce. I to wszystko.
Przypomnienie: zawarte w tej ksi��ce instrukcje i sekrety to tylko jedna z niezliczonych wersji wykonania danych iluzji, a jest ich tyle, ilu iluzjonist�w. Ja opisa�em te triki tak, jak je pozna�em albo wykonywa�em.
Dobrej zabawy!
Herbert L. Becker
Uwaga: Herbert L. Becker wyst�powa� jako Wielki Kardeen.
Podzi�kowania
Ksi��ka ta powsta�a dzi�ki pomocy i wskaz�wkom wielu ludzi. Wymieniam tylko nielicznych, kt�rym chcia�bym podzi�kowa�: David Copperfield, Garry Ouellet, David Bohem ze Sterling Publishing, klown Bo�o, Gene Wright, Ksi�ga Guinnessa, Sid Lorraine, John i Sally Paolucci, Johnny Carson, Lorraine Becker, Randi, Adam, Brian i Jessa. Nieod�a�owanej pami�ci Burling Volta Hull i Walter Gibson.
Specjalne podzi�kowania dla redaktor�w: Davida Kohna i Briana Feinbluma, ilustratorki Joann Carrery oraz personelu pomocniczego Lifetime Books. Ksi��ce tej wielce przys�u�y� si� tak�e wydawca Don Lessne, kt�ry rzuci� pomys� jej opublikowania.
Dzi�ki im wszystkim, a tak�e i tym, kt�rych nie wymieniam.
Wasza pomoc i wskaz�wki doprowadzi�y mnie do  tego
szczeg�lnego przystanku w podr�y mojego �ycia.
Dla   Shelly
Dzi�ki ci za zach�t�,
mi�o�� i przyja��.
To twoja inspiracja
powo�a�a t� ksi��k� do istnienia.
S�owo wst�pne
Zrobi�e� ju� pierwszy krok do zrozumienia �wiata magii i iluzji. Na kartach tej ksi��ki zawarto najg��bsze sekrety wsp�czesnej sztuki magii. Oczywi�cie, jeste� jej bardzo ciekaw, pragniesz jak najszybciej si� w niej zanurzy�, poznaj�c tajniki ulubionych trik�w. Jest jednak par� rzeczy, kt�re musisz przedtem wiedzie�. Triki magiczne przedstawiono tu w powi�zaniu z nazwiskami tych iluzjonist�w, kt�rzy uczynili z nich istotn� cz�� swojej sztuki. Na przyk�ad, mimo i� wielu mistrz�w wykonywa�o chi�skie obr�cze, �aden z nich nie robi� tego w tak niezapomniany spos�b, jak artysta wymieniony w tej ksi��ce.
Wi�kszo�� opisanych tu sztuk to iluzje wielkiej klasy, prezentowane na ogromnych scenach przez najwi�kszych mistrz�w magii. Znalaz�y si� tu jednak i takie, kt�re, jak na przyk�ad Pea shell game (dos�.: gra str�czk�w grochu) Houdiniego, nale�� do kategorii magii salonowej. Rozmiar sceny nie ma tu wszak�e specjalnego znaczenia, gdy� opanowanie ka�dej iluzji wymaga ogromnej inwencji tw�rczej, a tak�e indywidualno�ci. Wi�kszo�� tych sztuk autor sam wykonywa� wed�ug podanego opisu i nie jest jego intencj� zdradzanie czytelnikowi wszystkich zawodowych tajemnic. Poniewa� nie ma zwyczaju powielania ani patentowania sztuk magicznych, istnieje wiele sposob�w osi�gni�cia zamierzonego efektu. Szuka magiczna, podobnie jak piosenka, mo�e by� wykonana w jedyny, tobie tylko w�a�ciwy spos�b, kt�rego nikt inny nie potrafi na�ladowa�. Ka�dy iluzjonista ma w�asny, niepowtarzalny styl prezentowania iluzji, a tu przedstawiono jedn� z tych mo�liwo�ci.
Kiedy by�em m�odzie�cem, Burling Volta Hull uczy� mnie rozumie�, �e dla zagadki, jak� jest ka�da iluzja, istnieje wiele
10
S�owo   wst�pne
r�nych rozwi�za�. Hull, wielki mistrz magii, ca�y czas stwarza� i opracowywa� coraz to nowe znakomite arcydzie�a iluzji i uczy� mnie doskonalenia w�asnej sztuki. By� on przyjacielem Houdi-niego, Dunningera, Thurstona, Blackstone'a i wielu innych, a ja sp�dza�em niezliczone godziny, przetrz�saj�c jego torby pe�ne rekwizyt�w i trik�w*. Kiedy� pokaza� mi dziesi�� r�nych sposob�w wykonania jednej ze swoich sztuk. Ku memu zdumieniu ka�dy z wariant�w dawa� identyczny efekt ko�cowy.
Wi�kszo�� przedstawionych tu iluzji by�a miliony razy wykonywana przez tysi�ce iluzjonist�w na ca�ym �wiecie. Jednak ludzie wci�� t�umnie przychodz� na pokazy, by ujrze� swoich ulubionych artyst�w, nie bacz�c na to, �e mn�stwo razy widzieli ju� ich wyst�py.
Dla tych z was, kt�rzy pragn� po�wi�ci� si� sztuce magii, oznacza to, �e najwi�ksze iluzje �wiata mog� sta� si� wasz� prywatn� w�asno�ci�, gdy� mo�ecie im nada� charakter tak niepowtarzalny, jak niepowtarzalne s� odciski waszych palc�w. Jednak�e piecz�ci takiej nie da si� odcisn�� w ci�gu jednego popo�udnia. Najpierw trzeba studiowa� trik tak d�ugo, a� wie si� o nim wszystko. Musi sta� si� tak� sam� cz�ci� was samych jak prawa r�ka. Powinni�cie zna� go od wewn�trz i od zewn�trz. Dopiero wtedy mo�ecie nada� mu sw�j charakterystyczny, unikalny rys.
Burling uwielbia� intrygowa� swoich koleg�w magik�w. Pokazywa� im jaki� trik, po czym ich zostawia�, by gor�czkowo zg��biali �w sekret. Jednak�e my�l�, �e dzisiejsi iluzjoni�ci s� zbyt zaj�ci zaskakiwaniem siebie nawzajem i zapominaj�, jak zabawi� publiczno��. Trzeba stale pami�ta� o widz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin