Teoria bezpieczeństwa 9.docx

(35 KB) Pobierz

 

W Y Ż S Z A    S Z K O Ł A    E U R O P E J S K A

Im.  Ks.  Józefa  Tischnera

 

 

 

 

Prof.  dr  hab.  Witold  POKRUSZYŃSKI

 

 

TEORIA  BEZPIECZEŃSTWA

 

 

 

Temat:  NOWE  ROLE  ORGANIZACJI  MIĘDZYNARODOWYCH  DO  SPRAW  BEZPIECZEŃSTWA

(9)

 

 

 

 

 

 

                                                     KRAKÓW  2008

                             

 

                                     ZAGADNIENIA:

1.     WPROWADZENIE.

2.     REDEFINICJA  ROLI  ORGANIZACJI  DO  SPRAW  BEZPIECZEŃSTWA.

3.     ROLA  ORGANIZACJI  NARODÓW  ZJEDNOCZONYCH    ( ONZ ).

4.     ROLA  SOJUSZU  PÓŁNOCNOATLANTYCKIEGO    ( NATO ).

5.     ROLA  ORGANIZACJI  BEZPIECZEŃSTWA  I  WSPÓŁPRACY  W  EUROPIE  (OBWE ).

6.     WPŁYW  AKTORÓW  POZAPAŃSTWOWYCH  NA  BEZPIECZEŃSTWO.

7.     PODSUMOWANIE.

 

 

                                     LITERATURA:

1.     R.  Zięba,  Bezpieczeństwo  międzynarodowe  po zimnej  wojnie.  Wydawnictwa  Akademickie  i  Profesjonalne,  Warszawa  2008.

2.     R.  Zięba,  Instytucjonalizacja  bezpieczeństwa  europejskiego:  koncepcje – struktury  -  funkcjonowanie.  Wydawnictwo  Naukowe  Scholar,  Warszawa  2004.

3.     R.  Zięba,  Unia  Europejska  jako  aktor  stosunków  międzynarodowych.  Wydawnictwo  Naukowe  Scholar,  Warszawa  2003.

4.     J.  Simonides,  Organizacja  Narodów  Zjednoczonych:  bilans  i  perspektywy.  Wydawnictwo  Naukowe  Scholar,  Warszawa  2006.

5.     A.  Ziółkowski,  NATO  w  XX  wieku.  Dom  Wydawniczy  BELLONA,  Warszawa  2002.

6.     T.     Łoś-Nowak,  Organizacje  w  stosunkach  międzynarodowych,  istota,  mechanizmy  działania,  zasięg.  Wydawnictwo  Uniwersytetu  Wrocławskiego,  Wrocław  1999.

7.     E.    Cziomer,  L.W.  Zyblikiewicz,  Zarys  spółczesnych  stosunków  międzynarodowych.  WPN  Warszawa-Kraków  2001.

 

 

 

1.     WPROWADZENIE

        Organizacje  do  spraw  bezpieczeństwa  odgrywają  ważną  rolę  w  rozwiązywaniu  kryzysów  międzynarodowych.  Efektywność  ich  działań  zależy  od  wielu  czynników,  takich  jak  możliwości  finansowe,  dysponowanie  odpowiednimi  instrumentami,  wysoki  poziom  aprobaty  dla  ich  działań  w  środowisku  międzynarodowym.  W  ostatnich  latach  pojawiło  się  także  kilka  negatywnych  zjawisk,  które  wpływają  na  obniżenie  skuteczności  działań  struktur  międzynarodowych  na  rzecz  bezpieczeństwa.

        Jednym  z  nich  jest  traktowanie  instytucji  międzynarodowych  jako  kolejnego  instrumentu  realizacji  polityki  zagranicznej  wielkich  mocarstw.  Zjawisko  to  nabiera  negatywnego  wydźwięku,  kiedy  organizacja  jest  postrzegana  jako  instrument  realizacji  interesów  jednego  lub  kilku  najsilniejszych  państw.

        Kolejnym  negatywnym  zjawiskiem  jest  duża  swoboda  interpretacji  prawa  międzynarodowego.  Prawo  międzynarodowe  jest  specyficznym  katalogiem  zasad  współpracy  w  środowisku  międzynarodowym.  Opiera  się  bowiem  na  dobrowolnych  zobowiązaniach  i  nie  jest  poparte  autorytetem  skutecznego  aparatu  przymusu.

       I  wreszcie  trzecim  negatywnym  zjawiskiem  to  przypadki  całkowitego  nierespektowania  zaleceń  i  zobowiązań  międzynarodowych.  Rodzą  się  pytania:  po  co  pracować  nad  regulacją  różnych  dziedzin  współpracy  międzynarodowej,  skoro  państwa  nie  muszą  ich  później  przestrzegać?  Dlaczego  nasze  państwo  ma  przestrzegać   zobowiązań,  skoro  inne  ich  nie  przestrzegają?  O  powadze  tej  kwestii  świadczy  chociażby  nieustannie  podnoszony  problem  tzw.  „  klubu  nuklearnego,  czyli  państw,  które  legalnie  mają  broń  jądrową.

        Powyższe  problemy  stanowią  zagrożenia  dla  roli  organizacji  międzynarodowych  zajmujących  się  bezpieczeństwem  międzynarodowym.  Aby  zminimalizować  słabości,  z  którymi  borykają  się  dzisiaj  główne  organizacje  międzynarodowe  zajmujące  się  zapewnieniem  pokoju  i  bezpieczeństwa,  warto  ograniczyć  efektywność  tych  struktur.

 

        2.  REDEFINICJA  ROLI  ORGANICACJI  DO  SPRAW  BEZPIECZEŃSTWA

       Na  pojawienie  się  nowych  zagrożeń  międzynarodowych  i  związanych  z  tym  wyzwań,  dla  funkcjonowania  organizacji  do  spraw  bezpieczeństwa , pojawiły  się  także  nowe  tendencje  współpracy  organizacyjnej  w  obszarze  bezpieczeństwa.

        Po  zakończeniu  zimnej  wojny większość  organizacji  ds.  bezpieczeństwa  stanęła  w  obliczu  konieczności  zmiany  celów  i  założeń  współpracy.  Wraz  ze  zniknięciem  zagrożenia  spowodowanego  rywalizacją  zimnowojenną  pojawiła  się  konieczność  redefinicji  roli  organizacji  międzynarodowych,  których  cele  i  zasady  odnosiły  się  do  rywalizacji  międzyblokowej.  Dodatkowo,  konieczność  redefinicji  funkcji  spełnianych  przez  te  struktury  wymogła  niestabilna  sytuacja  polityczna  w  Europie  Środkowej  i  Wschodniej,  czego  dobitnym  przykładem  był  konflikt  w  byłej  Jugosławii.  Konflikt  ten  zwrócił  także  uwagę  społeczności  międzynarodowej  na  nieskuteczność  rozwiązań  w  dziedzinie  bezpieczeństwa  wypracowanych  w  okresie  zimnej  wojny.  Obecnie  dalszy  proces  redefinicji  ról  i  funkcji  organizacji  ds.  bezpieczeństwa  powodowany  jest  rosnącą  liczbą  zagrożeń  ze  strony  aktorów  pozapaństwowych  ( ugrupowania  terrorystyczne )  i  pojawieniem  się  nowego  typu źródeł  konfliktu  (  dysproporcje  ekonomiczne  w  obrębie  i  między  państwami,  fundamentalizm  religijny,  niekontrolowany  przepływ  kapitału,  nielegalny  handel  bronią,  przestępczość  zorganizowana ).

        Czynnikiem  wpływającym  na  konieczność  zmiany  profilu  działania   jest  również  poszerzanie  niektórych  struktur  bezpieczeństwa  o  nowe  państwa  i  konieczność  dopasowania  się  do  nowych  wyzwań  z  tym  związanych.     

        Adaptacja  do  nowych  warunków   współpracy  międzynarodowej  przebiega  dwutorowo.  Po  pierwsze,  obejmuje  wysiłki  na  rzecz  ponownego  zdefiniowania  roli  organizacji  w  systemie  bezpieczeństwa  międzynarodowego  i  opracowanie  nowych  instrumentów  i  kryteriów  ich  zastosowania   (  np.  nowe  rodzaje  operacji  pokojowych ).  Po  drugie,  organizacje  koncentrują  się  na  adaptacji  i  zwiększeniu  efektywności  działań  starych  mechanizmów  reagowania  w  sytuacjach  kryzysowych.  A  teraz  omówimy  na  czym  polegają  obecnie  role  głównych  organizacji  międzynarodowych  do  spraw  bezpieczeństwa  międzynarodowego.

          3.  ROLA   ORGANIZACJI  NARODÓW  ZJEDNOCZONYCH  (  ONZ  )

 

        Na  początek  trochę  genezy  powstania  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych  ( ONZ )  aby  lepiej  zrozumieć  jej  rolę  zarówno  w  początkach    istnienia,     jak i  na  progu  XXI  wieku.  A  oto  kilka  faktów  z  przeszłości.  Jeszcze  trwała  II  w.  ś.  i  daleko  jej  było  do  zakończenia,  gdy  koło  Nowej  Funlandii,  na  pokładzie  krążownika  „ Prince  of  Wales ,  odbyło  się  spotkanie  w  dniach  9-14  sierpnia  1941  roku  prezydenta  Stanów  Zjednoczonych  Ameryki  Franklina  D.  Roosevelta  i  premiera  Wielkiej  Brytanii  Winstona  Churchilla.  Wynikiem  rozmów  było  ogłoszenie  14  sierpnia  1941  roku  wspólnie  przyjętej  deklaracji,  która  została  nazwana  „  Kartą  Atlantycką .  W  tym  dokumencie,  przedstawiono  zasady organizacji  powojennego  świata,  w  tym  m.in.  zapowiedziano  utworzenie  „  stałego  powszechnego  systemu  bezpieczeństwa  na  szeroką  skalę  oraz  wyrażono  wolę  współpracy  Wolnych  Narodów  zarówno  w  czasie  wojny,  jak  i  pokoju  dla  realizacji  tych  celów.  Po  ogłoszeniu  „ Karty  Atlantyckiej,  we  wrześniu  1941  r.  przyłączyły  się  do  niej  Polska,  Belgia,  Czechosłowacja,  Grecja,  Holandia,  Jugosławia,  Luksemburg,  Norwegia,  Związek  Radziecki,  Francuski  Komitet  Narodowy.

        Natomiast,  1  stycznia  1942  r.  w  Waszyngtonie,  przedstawiciele  26   państw  podpisało  „  Deklarację  Narodów  Zjednoczonych ,  w  której  uznali  konieczność  utworzenia  w  możliwie  najkrótszym  czasie  powszechnej  organizacji  międzynarodowej,  opartej  na  zasadzie  równości  suwerennej  wszystkich  miłujących  pokój,  wielkich  czy  małych,  a  mającej  za  cel  utrzymanie  międzynarodowego  pokoju  i  bezpieczeństwa.

        W  dokumencie  tym  po  raz  pierwszy  pojawia  się  zaproponowany  przez  prezydenta  Roosevelta  termin  „ Narody  Zjednoczone.  Przez  następne  lata  wojny  przedstawiciele  Wielkiej  Trójki  ( USA,  ZSRR,  Wielka  Brytania )  prowadzili  liczne  konferencje  mające  na   celu  utworzenie  organizacji  międzynarodowej,  rozważano  także  różne  warianty  powojennego  systemu  bezpieczeństwa.  Jedna  z  konferencji  przeprowadzona  w  dniach  3-11  lutego  1945  r.  w  Jałcie  na  Krymie,  gdzie  Roosevelt,  Churchill  i  Stalin  uzgodnili  zasady  głosowania  w  Radzie  Bezpieczeństwa  oraz  podstawowe  zasady  powiernictwa.  Ponadto  postanowili  zaprosić  Chiny  i  Francję  do  zorganizowania  konferencji  założycielskiej  oraz  zdecydowali  o terminie  jej  powołania  i  trybie  przeprowadzenia.  Efektem  tego  spotkania  było  zorganizowanie  25  kwietnia  1945 r.  w  San  Francisco  konferencji  założycielskiej,  w  której  udział  wzięli  delegaci  z  50  państw.  Oficjalnie  nazwano  Konferencją  Narodów  Zjednoczonych  w   sprawie  Organizacji  Międzynarodowej.  Uzgodniono   wówczas  kartę  zawierającą  XIX  rozdziałów  i  111  artykułów,  która  została  przyjęta  jednomyślnie  25  lipca  1945 r.  i  podpisana  następnego  dnia.  Jednak  bez  udziału  Polski,  która  nie  została  zaproszona  do  udziału  ze  względów  politycznych.  Udział  Polski  uzależniono  od  uprzedniego  rozszerzenia  Tymczasowego  Rządu  RP  o  przedstawicieli  reprezentowanych  w  rządzie  londyńskim,  był  to  sprzeciw  mocarstw  zachodnich.  Postanowiono  zarezerwować  miejsce,  jako  członka  pierwotnego  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych.

        Formalnie  Organizacja  Narodów  Zjednoczonych  ( UN – United  Nation ),  jako  sukcesorka  przedwojennej  Ligi  Narodów,  powołana  przez  rządy  51  państw  ( również  Polskę )  powstała  24  października  1945  roku.

        W  artykule  1.  rozdz. 1.  Karty  NZ  przyjęto  podstawowe  cele  ONZ:

Ø     utrzymanie  międzynarodowego  pokoju  i  bezpieczeństwa  z  zastosowaniem  skutecznych  zbiorowych  środków  dla  zapobiegania  zagrożeniom  pokoju  i  eliminowania  ich  zgodnie  z  prawem  M. N.;

Ø     tłumienie  aktów  agresji  i  innych  naruszeń  pokoju;

Ø     rozwijanie  przyjaznych  stosunków  między  narodami  opartych  na  poszanowaniu  zasad  równouprawnienia  i  samostanowienia  narodów;

Ø     rozwijanie,  w  drodze  międzynarodowej  współpracy,  zagadnień  o  charakterze  gospodarczym,  społecznym,  kulturalnym   i  humanitarnym,  jak  również  popieranie  i  poszanowanie  praw  człowieka  bez  względu  na  różnicę  rasy,  płci  i  wyznań;

Ø     ustanowienie  ośrodka  harmonizowania  działalności  NZ.

        Dla  realizacji  wymienionych  celów  Organizacja  Narodów  Zjednoczonych  powołała  stosowne  organa.  Do  najważniejszych  należą:

Ø     Zgromadzenie  Ogólne  ( ZO );

Ø     Rada  Bezpieczeństwa   ( RB );

Ø     Rada  Gospodarcza  i  Społeczna  ( RGiS );

Ø     Międzynarodowy  Trybunał  Sprawiedliwości  ( MTS );

Ø     Sekretariat  i  Sekretarz  Generalny;

Ø     Rada  Powiernicza  ( RP ).

        Najważniejszym  ciałem,  odpowiedzialnym  za  utrzymanie  pokoju  i  bezpieczeństwa  jest  Rada  Bezpieczeństwa.  Jest  to  organ  stały,  składa  się  z  5.  Członków (  Chiny,  Francja,  USA,  Wielka  Brytania  i  Rosja ),  a  także  10.  niestałych  członków,  którzy  są   wybierani  przez  Zgromadzenie  Ogólne,  co  dwa  lata.  Każdy  członek  Rady  reprezentowany  jest  przez  jednego  delegata  i  ma  jeden  głos.  Jedynie  stali  członkowie  mają  prawo  weta.

        Rada  Bezpieczeństwa  ponosi  odpowiedzialność  za  utrzymanie  pokoju  i  bezpieczeństwa  zbiorowego,  zagwarantowanego  Kartą  NZ  oraz  jest  głównym  organem  bezpieczeństwa  międzynarodowego.   W  związku  z  tym,  ma  prawo  działać  na  rzecz  zapobiegania  wszelkiego  rodzaju  zagrożeniom  i  naruszeniom  pokoju,  a  także  podejmować  akcje  zmierzające  do  likwidacji  jego  naruszania.

        W  swoim  zakresie  ma  kompetencje  do  pokojowego  rozwiązywania  sporów  w  drodze  rokowań,  badań,  pośrednictwa,  arbitrażu,  pojednania,  postępowania  prawnego  czy  odwołania  się  do  organów  regionalnych,  których  dalsze  trwanie  może  zagrażać  pokojowi  i  bezpieczeństwu  międzynarodowemu.  Dlatego  też  Radzie  Bezpieczeństwa  zostały  przyznane  szczególne  kompetencje.

        Dyskusję  nad   rolą  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych  po  zakończeniu  zimnej  wojny   determinuje  fakt,  że  jest  to  jedyna  organizacja  ds.  bezpieczeństwa  o  zasięgu  globalnym.  Dlatego  podlega  dużej  presji  ze  strony  środowiska  międzynarodowego    w  sprawie  zwiększenia  efektywności  jej  działań.  Rezultatem  prac  nad  możliwością  zwiększenia  odpowiedzialności  tej  struktury  jest  Deklaracja   Milenijna  Narodów  Zjednoczonych,  uchwalona  w  trakcie  Szczytu  Milenijnego  ONZ  6-8  września  2000  roku.  Autorzy  tego  dokumentu  zadeklarowali  położenie  większego  nacisku  na  respektowanie  prawa  międzynarodowego  oraz  zwiększenie  skuteczności  działań  ONZ  na  rzecz  rozwiązywania  sporów  poprzez wyposażenie  tej  organizacji  w  zasoby  i  instrumenty  potrzebne  do  zapobiegania  konfliktom,  pokojowego  rozstrzygania  sporów,  prowadzenie  operacji  pokojowych  oraz  budowania  pokoju w sytuacjach  pokonfliktowych  i  odbudowy  terenów  dotkniętych  konfliktem.

        Pod  koniec   2003  roku  Sekretarz  Generalny  ONZ  powołał  panel  wysokiego  szczebla,  którego  zadaniem  było  opracowanie  kolektywnego  działania  na  rzecz  bezpieczeństwa,  opartych  na  analizie  bieżących  zagrożeń  oraz  istniejącego  instrumentarium  ONZ.

        Konkretyzacją  zapisów  Deklaracji  Milenijnej  jest  raport  Sekretarza  Generalnego  Kofiego  Annana  z  marca  2006  roku  Inwestujmy  w  ONZ  dla  wzmocnienia  światowej  organizacji.  Jest  to  w  istocie  plan  gruntownej  przebudowy  struktur  tej  organizacji.  Zawiera   propozycje  reform  w  dziedzinie  zasobów  ludzkich,  wskazuje  sposoby  usprawnienia  i  zwiększenia  odpowiedzialności  na  poziomie  menedżerskim,  wskazuje  możliwości  zapewnienia  nowoczesnych  technologii  informacyjnych,  udoskonalenia  budżetu  i  wprowadzenia  opłacalnych  sposobów  na  udzielania  pomocy  i  usług.  Dodatkowo  potwierdza  wcześniejsze  deklaracje  dotyczące  standardów  etycznych  i  przejrzystości  funkcjonowania  ONZ  oraz  przeciwdziałania  słabościom,  jakie  zostały  ukazane  w  trakcie  realizacji  programu  Ropa  na  żywność  oraz  podczas  trwania  misji  pokojowych  ( np.  wykorzystywanie  seksualne ).  Strukturą,  która  przechodzi  głębszą  redefinicję  roli  międzynarodowej  niż  ONZ,  jest  Sojusz  Północnoatlantycki  ( NATO ).

 

                4.  ROLA    SOJUSZU    PÓŁNOCNOATLANTYCKIEGO    ( NATO )

       

        Organizacja  Paktu  Północnoatlantyckiego  ( North  Atlantic  treaty  Organization  ( NATO )  jest  organizacją  wojskową,  powstałą  w  1949 roku  i  dziś  skupia  26  państw.  To   oznacza,  że  w  2009  roku  NATO  będzie  obchodziło  swój  jubileusz  60.  rocznicę  swego  istnienia.

        Tylko  niewielu  politologów  -  jeśli  ktokolwiek  w  ogóle  -  mogło  przypuszczać,  że  powołane  jako  Sojusz  obronny  w  najgorszych  czasach  zimnej  wojny,  NATO  przetrwa  mimo  zaniku  przyczyn  jego  powołania  i  mimo  wielu  innych  wyzwań.  Przy  różnych  okazjach,  w  okresie  całej  swej  historii  NATO  było  wstrząsane  różnymi  wydarzeniami,  które  bądź  umacniały  jego  jedność,  bądź  też  groziły  osłabieniem  wewnętrznej  spójności  Lu  dezintegracją.  Wystarczy  tu  wymienić  choćby  wycofanie  się  Francji  w  latach  60.  ubiegłego  wieku  ze  struktur  wojskowych  NATO,  czy  rozmieszczenie  w  latach  80.  Przez  ZSRR  rakiet  eurostrategicznych,  wycelowanych  w  Europę  Zachodnią  i  konieczność  udzielania  przez  Sojusz  adekwatnej  odpowiedzi.

        Największym  wyzwaniem  dla  NATO  było  rozwiązanie  Układu  Warszawskiego  i  Związku  Radzieckiego.  Sojusz  NATO  mógł  triumfować  bo  przecież  nastąpiło,  jak  określił  to  Prof.  Zbigniew  Brzeziński:  wielkie  bankructwo  komunizmu,  upadł  wróg  militarny  i  ideologiczny,  lecz  paradoksalnie  mogło  to  się  stać  za  przyczyną  kryzysu.

        Założenia,  że  świat   jednobiegunowy,  wolny  od  rywalizacji  wielkich  bloków  ideologiczno-mlitarnych,  będzie  światem  pokoju,  szybko  zostały  zweryfikowane  przez  rozwój  wydarzeń  międzynarodowych.  W  miejsce  konfrontacji  globalnej  i  groźby  wojny  nuklearnej,  której  próg  został  znacznie  obniżony,  pojawiły  się  nowe  zagrożenia;  konflikty  etniczne  i  lokalne,  fundamentalizm  religijny,  terroryzm,  militarne  wyzwania  polityczne,  społeczne  i  gospodarcze  ( np.  ropa  i  gaz ).

         Proces  redefinicji    roli  międzynarodowej  NATO  został  wymuszony  zmianami  środowiska  międzynarodowego  oraz  zmianami  charakteru  zagrożeń.  Oprócz  zapewnienia  bezpieczeństwa  państwom  Europy  Zachodniej  dodatkowym  motywem  współpracy  była  chęć  utrzymania  zaangażowania  USA  w  regionie.  Obecnie  ten  aspekt  stopniowo  traci  na  znaczeniu,  ze  względu  na  brak  realnego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin