Rozdział 2.pdf

(145 KB) Pobierz
289539039 UNPDF
Rozdział 2
Skala Gotowości Szkolnej
2.1. Opis metody
Skala Gotowości Szkolnej (SGS) jest metodą ob-
serwacyjną dla nauczycieli sześciolatków o cha-
rakterze skali szacunkowej. W Skali wymieniono
te zachowania i umiejętności, które są ważne dla
poznania osiągnięć, upodobań i zainteresowań,
a także trudności doświadczanych przez dzieci
w związku z osiąganiem gotowości szkolnej.
Przyjęto, że gotowość szkolna sześciolatka po-
winna być rozpatrywana poprzez działania dzie-
cka w środowisku przedszkola lub szkoły.
Skala Gotowości Szkolnej składa się z pięciu
części. W części (A) wymienione są zachowania
i umiejętności związane z poznawczą aktywnoś-
cią dziecka. Część (B) dotyczy zachowania dzie-
cka w grupie rówieśników. W części (C) uwagę
nauczyciela skierowano na przejawy samodziel-
ności dzieci i ich umiejętności radzenia sobie
w trudnych sytuacjach. Część (D) Skali dotyczy
aktywności zadaniowej dziecka, podejmowanej
samodzielnie lub w przebiegu zajęć pod kierun-
kiem nauczyciela. Część (E) metody odnosi się
do przygotowania dziecka do nauki czytania, pi-
sania i matematyki.
Zachowania i umiejętności zamieszczone
w Skali są zgodne z podawanymi w podręczni-
kach psychologii osiągnięciami rozwojowymi
dzieci w wieku 6-7 lat, kiedy kończą one wiek
przedszkolny i rozpoczynają młodszy wiek szkol-
ny (Kielar-Turska 2000, Matczak 2003). Autorzy
podręczników zwracają uwagę na duże różnice
w rozwoju dzieci – mogą one sięgać nawet do
4 lat. Zwracają także uwagę na specyfikę roz-
woju psychospołecznego dzieci na przełomie
tych dwóch wymienionych okresów, która wiąże
się z rozwojem inicjatywy i poczucia kompeten-
cji (Erikson 1997). Z właściwości rozwoju dzie-
ci w obu okresach wynika ważne zalecenie dla
rodziców, opiekunów i nauczycieli. Wymagania
stawiane dzieciom nie mogą być rygorystyczne,
a za brak umiejętności dziecko nie może być ne-
gatywnie oceniane przez dorosłych.
Dzieci sześcioletnie znajdują się w okresie in-
tensywnego rozwoju poznawczego, społecznego
i uczuciowego. Różnią się między sobą osiągnię-
ciami i sposobem zachowania w indywidualnych
i zespołowych zadaniach, w zabawie, w kontak-
tach z rówieśnikami i dorosłymi. Dlatego wśród
wymienionych w Skali umiejętności zamieszczo-
no też takie, które nie mogą być wymagane od
wszystkich dzieci sześcioletnich, np. umiejętność
liczenia do 100, ale mogą zostać zaobserwowa-
ne przez nauczyciela u niektórych dzieci. Odpo-
wiadanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne
dzieci jest ważnym zadaniem nauczyciela.
2.2. Historia metody
Pierwotna wersja Skali Gotowości Szkolnej
została opracowana w 2004 roku. Trafność do-
boru pozycji Skali była konsultowana przez pra-
cowników Centrum Metodycznego Pomocy Psy-
chologiczno-Pedagogicznej, którzy występowali
w roli sędziów kompetentnych.
Pierwsze badanie pilotażowe, którego celem
było sprawdzenie zgodności ocen nauczycie-
li, przeprowadzono w marcu 2005 roku. Skala
liczyła wtedy 138 pozycji, zebranych w 5 gru-
pach tematycznych. W badaniach wzięli udział
nauczyciele 10 warszawskich przedszkoli z róż-
nych dzielnic miasta. Zadaniem dwóch nauczy-
cieli pracujących z tą samą grupą dzieci było
przeprowadzenie dwutygodniowej obserwacji
i wypełnienie arkuszy SGS . W każdej grupie
PODRĘCZNIK
Skala Gotowości Szkolnej
289539039.005.png
obserwowano 10 dzieci, pięć dziewczynek i pię-
ciu chłopców. Stwierdzono zadowalające współ-
czynniki korelacji między wynikami obserwacji
dwóch nauczycielek.
Standaryzacyjne badanie SGS, przeprowa-
dzone między 8 a 24 maja 2006 r., było jednym
z zadań projektu „Badanie Gotowości Szkolnej
Sześciolatków” realizowanego w CMPPP.
Badanie standaryzacyjne poprzedzone zosta-
ło drugim badaniem pilotażowym SGS w styczniu
2006 roku. W badaniu pilotażowym wzięło udział
16 nauczycielek oddziałów przedszkolnych
w Brodnicy, Czerwionce-Leszczynach, Dęblinie
i Gdańsku. W badaniu uwzględniono zróżnicowa-
nie ze względu na region kraju i wielkość miej-
scowości – wyróżniając kategorie: duże miasto,
małe miasto i wieś. Uwzględniono także podział
placówek prowadzących oddziały sześciolatków
na szkoły i przedszkola. Zebrano dane dotyczą-
ce 256 dzieci.
Już na tym etapie analizy wyników stwier-
dzono istotną różnicę w ocenach nauczycieli na
korzyść dziewcząt. Celem zmian wprowadzo-
nych do metody było między innymi odrzucenie
stwierdzeń (pozycji) najbardziej różnicujących
oceny nauczycieli ze względu na płeć dzieci.
W puli pozostałych stwierdzeń, za pomocą
metody analizy statystycznej nazywanej analizą
czynnikową starano się odkryć wiązki pozycji,
dla których wyniki łączyły się ze sobą, i w ten
sposób utworzyć podskale SGS. Chodziło przy
tym o wiązki wspólne dla dziewcząt i chłopców,
mające tę samą zawartość treściową. W proce-
sie wyodrębnienia podskal posłużono się także
ich trafnością fasadową (znaczeniową). W ten
sposób stworzono strukturę SGS, składającą się
z sześciu podskal, pozwalającą na wzbogacenie
interpretacji wyników uzyskiwanych za pomocą
tej metody.
Przeprowadzona analiza wyników obu badań
pilotażowych oraz konsultacje i wnikliwe re-
cenzje SGS wpłynęły istotnie na treść metody
i formę arkusza zapisu wyników. Skala SGS zo-
stała skrócona ze 120 pozycji pozostawionych
po pierwszym pilotażu do 80 pozycji najbardziej
odpowiadających przyjętym kryteriom i podda-
na badaniom standaryzacyjnym. Uproszczono
też arkusz zapisu.
Pilotażowi poddano także Kwestionariusz dla
Rodziców, którego drugą część (B) stanowiły wy-
brane pozycje SGS wskazujące na zachowania
i umiejętności dzieci dostępne obserwacji rodzi-
ców. Liczył on 54 pozycje. Część (B) Kwestiona-
riusza dla Rodziców wprowadzono do projektu
badawczego jako niezależne kryterium trafno-
ści SGS. Zależało nam także na podkreśleniu
roli rodziców i włączeniu ich jako partnerów
w ocenę przygotowania dzieci do szkoły. Część
(B) Kwestionariusza dla Rodziców, polegająca na
szacowaniu częstości występowania wybranych
zachowań i umiejętności dzieci, została znacz-
nie skrócona. W wersji eksperymentalnej liczyła
ona 24 pozycje.
Eksperymentalna wersja SGS, zastosowa-
na w badaniach standaryzacyjnych, zawierała
ogólną ocenę przygotowania dziecka do szkoły,
którą nauczyciel zaznaczał na siedmiostopnio-
wej skali. Ogólną ocenę przygotowania dziecka
do szkoły zawierała też eksperymentalna wer-
sja Kwestionariusza dla Rodziców — tym razem
swoją ocenę, także w siedmiostopniowej skali,
podawał rodzic udzielający wywiadu. Ogólne
oceny gotowości szkolnej zostały wykorzystane
w charakterystyce wyników próby standaryza-
cyjnej oraz w analizie trafności diagnostycznej
i kryterialnej SGS.
2.3. Omówienie treści metody
(podskale)
Struktura podskal SGS, otrzymana w drodze
analizy wyników badań pilotażowych, została
zweryfikowana po przeprowadzeniu licznych
analiz statystycznych wyników badań standary-
zacyjnych zrealizowanych w maju 2006 na ogól-
nopolskiej, dobranej w sposób warstwowo-loso-
wy próbie 4000 dzieci. Po weryfikacji usunięto
z SGS kilka pozycji i obecnie Skala składa się z 72
stwierdzeń (jedna pozycja występuje w dwóch
podskalach).
Utworzono następujące podskale (w nawia-
sach liczba pozycji):
289539039.006.png
1. Umiejętności Szkolne (20),
2. Kompetencje Poznawcze (12),
3. Sprawność Motoryczna (8),
4. Samodzielność (12),
5. Niekonfliktowość (12),
6. Aktywność Społeczna (9).
W tabeli 1 zestawiono zadania rozwojowe związane z pierwszym etapem edukacji szkolnej (Ste-
fańska-Klar 2000), odpowiadające im części SGS i podskale SGS oraz odnoszące się do nich sfery
rozwoju dziecka. W nawiasach podano liczby pozycji Skali.
Tabela 1. Zestawienie zadań rozwojowych ze strukturą SGS (części i podskale) i sferami rozwoju dziecka
Zadania rozwojowe
związane z
młodszym wiekiem
szkolnym
Części SGS
Podskale SGS Sfery rozwoju
Zdobywanie wiedzy
i umiejętności
poznawczych
(A) poznawanie środowiska
i siebie, rozumienie świata
(15)
Kompetencje
Poznawcze (6)
Poznawcza
Umiejętności Szkolne
(9)
Współdziałanie
z rówieśnikami
(B) zabawa i nauka
w grupie rówieśników,
zdobywanie umiejętności
społecznych
(21)
Sprawność Motoryczna
(4)
Fizyczna
Aktywność Społeczna
(6)
Emocjonalno–
–społeczna
Niekonliktowość (11)
Osiąganie
samodzielności
(C) samodzielność w
trudnych sytuacjach (8)
Samodzielność (8) Emocjonalno–
–społeczna
Realizowanie nowych
form aktywności
— nauki i pracy
(D) aktywne podejmowanie
zadań i praca pod
kierunkiem nauczyciela (7)
Samodzielność (4) Emocjonalno–
–społeczna
Niekonliktowość (1)
Aktywność Społeczna
(3)
Opanowanie
czytania i pisania
(E) przygotowanie do
nauki czytania, pisania,
matematyki (21)
Umiejętności Szkolne
(11)
Poznawcza
Kompetencje
Poznawcze (6)
Sprawność Motoryczna
(4)
Fizyczna
PODRĘCZNIK
Skala Gotowości Szkolnej
289539039.007.png 289539039.008.png 289539039.001.png 289539039.002.png
Na podstawie analiz wyników, w tym analizy
czynnikowej, stwierdzono, że:
− pozycje części (A) weszły w skład dwóch pod-
skal SGS: Umiejętności Szkolne i Kompeten-
cje Poznawcze,
− sześć pozycji części (B) zostało zakwalifiko-
wanych do podskali Aktywność Społeczna,
cztery pozycje z tej części weszły w skład
podskali Sprawność Motoryczna, a jedenaście
w skład podskali Niekonfliktowość,
− pozycje części (C) utworzyły podskalę Samo-
dzielność,
− pozycje części (D) trafiły do trzech podskal
SGS: Aktywność Społeczna, Niekonfliktowość
i Samodzielność,
− pozycje części (E) weszły w skład podskal
SGS: Umiejętności Szkolne, Kompetencje Po-
znawcze i Sprawność Motoryczna.
Poniżej scharakteryzowana zostanie za-
wartość treściowa utworzonych podskal SGS.
Wymienimy wchodzące w ich skład zachowa-
nia oraz umiejętności dzieci wraz z podaniem
umiejscowienia odpowiadających im pozycji na
arkuszu Skali. Odpowiedź „tak” ma na arkuszu
wartość 1, „raczej tak” — 2, „raczej nie” — 3,
„nie” — 4. Znak (U!) oznacza pozycję z ujemną
punktacją 1 .
i działań z nią związanych, myślenia operacyj-
nego i przyczynowo-skutkowego, rozwoju psy-
chomotorycznego.
Podskalę Umiejętności Szkolne tworzą zatem
wymienione poniżej zachowania i umiejętności
dzieci i odpowiadające im pozycje SGS, które
oznaczono tak, jak na arkuszu zapisu:
• dziecko potrafi skupić się na wykonywanej
czynności
− A10 potrafi porównać dwa obrazki różniące
się szczegółami
− A11 słucha uważnie, nie wyłącza się
− A12 łatwo się rozprasza (U!)
• dziecko rozumie związki przyczynowo-skut-
kowe między zdarzeniami
− E1 potrafi opowiedzieć historyjkę obraz-
kową
− E2 w opowiadaniu ujmuje związki przyczy-
nowo-skutkowe
• dziecko rozumie relacje i pojęcia związane
z przestrzenią
− A2 odróżnia kierunki lewo-prawo
− A3 rozumie pojęcia związane z przestrze-
nią, np. nad, pod, za, obok
− A4 wskazuje kierunki na kartce papieru,
np. góra, dół, lewo, prawo
• dziecko zna pojęcia związane z kategorią
czasu
− A5 zna pory roku i związane z nimi zjawiska
− A6 potrafi powiedzieć, jaki jest dzień tygo-
dnia i jaki będzie następny
• dziecko wykonuje operacje logiczne i mate-
matyczne
− A14 potrafi umieścić nowy obiekt w już uło-
żonym szeregu
− E15 zna i stosuje liczebniki porządkowe
− E16 dodaje i odejmuje przedmioty, liczmany
• dziecko wykonuje przekształcenia na mate-
riale językowym
− E3 dzieli zdanie na wyrazy
− E4 dzieli wyraz na sylaby i łączy sylaby
w wyraz
− E5 ma umiejętność analizy i syntezy fone-
mowej
Umiejętności Szkolne
Podskala Umiejętności Szkolne (USZ) zawie-
ra pozycje umieszczone w części (A) i (E) SGS.
Treść zachowań i umiejętności, które składają
się na omawianą podskalę, nie ma jednolitej
interpretacji teoretycznej. Odpowiadają one
zadaniom stawianym przed dziećmi w ramach
edukacji przedszkolnej i zarazem oczekiwa-
niom nauczycieli. Przykładami takich zadań są:
obserwacja cyklicznych zmian w przyrodzie,
działania związane z liczeniem, opowiadanie
obrazków i historyjek obrazkowych, ćwiczenie
umiejętności fonologicznych, przerysowywanie
szlaczków. Zachowania i umiejętności dotyczą
różnych aspektów rozwoju dzieci: uwagi, repre-
zentacji pojęciowej (liczba, przestrzeń, czas)
1 Patrz rodział 5.4 Obliczanie wyników
10
289539039.003.png
• dziecko podejmuje próby samodzielnego
czytania (E6)
• dzicko wykonuje zadania grafomotoryczne
− E11 składa układanki typu puzzle
− E13 przerysowuje szlaczki i proste figury
geometryczne
− E14 rysuje szlaczki literopodobne
• dziecko wyraża elementy samowiedzy i próby
samooceny
− A8 dużo mówi o sobie, np. o tym, co lubi
robić
− A9 potrafi trafnie powiedzieć, co wie
i umie
• dziecko opanowało umiejętności czytania
i matematyczne powyżej oczekiwanych
− E7 ma umiejętności czytania powyżej ocze-
kiwanych
− E17 dodaje i odejmuje w pamięci
− E20 liczy w pamięci w zakresie 100
− E21 ma umiejętności matematyczne powy-
żej oczekiwanych
Kompetencje Poznawcze
Podskala Kompetencje Poznawcze (KP) zosta-
ła utworzona z pozycji umieszczonych w części
(A) i (E) SGS i obejmuje te zachowania i umie-
jętności sześcioletniego dziecka, które dotyczą
jego zainteresowań i osiągnięć poznawczych. Są
to: poszukiwanie i gromadzenie doświadczeń,
łączenie ich w ogólniejsze kategorie poznawcze
(np. pojęcia), odkrywanie zależności między do-
świadczeniami i komunikowanie swoich doświad-
czeń innym. Zarówno umiejętności dzieci, jak
i obserwacyjne wskaźniki tych umiejętności, są
związane z różnymi obszarami działań dziecka:
z poznawaniem świata przyrody, świata społecz-
nego i symbolicznego. Wiele z tych umiejętności
wykracza poza rozwojowy i edukacyjny kanon
przygotowania sześciolatka do edukacji w szko-
le, np. umiejętności matematyczne dodawania
i odejmowania do 100. Nauczyciel nie może
oczekiwać, że pojawią się u większości dzieci,
ale powinien umieć je dostrzegać.
Na Kompetencje Poznawcze dziecka uwzględ-
nione w omawianej podskali składają się nastę-
pujące zachowania i umiejętności i odpowiada-
jące im pozycje SGS:
• dziecko przejawia zainteresowania poznaw-
cze, ujmuje relacje między zdarzeniami i za-
chowaniami
− A1 próbuje wyjaśniać obserwowane zjawiska
− A7 przewiduje zachowania innych dzieci
− A13 definiuje nazwy przez odniesienie do
ogólniejszej kategorii
− E18 w zabawie często wybiera gry liczbowe
− E19 chętnie rozwiązuje zagadki matema-
tyczne
• dziecko ma zasób wiadomości wykraczający
poza bezpośrednie doświadczenie (A15)
Sprawność Motoryczna
Podskala Sprawność Motoryczna (SM) została
utworzona z pozycji umieszczonych w części (B)
i (E) SGS i dotyczy aktywności i sprawności ru-
chowej dziecka, koordynacji ruchowej i spraw-
ności manualnej oraz zadowolenia dziecka
z udziału w zajęciach ruchowych:
• dziecko lubi aktywność ruchową
− B4 lubi zajęcia gimnastyczne i sportowe
− E8 lubi prace ręczne
• dziecko ma dobrą koordynację ruchową
− B5 sprawnie łapie i odrzuca piłkę
− B6 umie jeździć na rowerze/wspina się na
drabinki
− B7 przechodzi po „równoważni”
• dziecko jest sprawne manualnie
− E9 buduje z drobnych klocków
− E10 lepi figurki z plasteliny (np. ludziki,
zwierzęta)
− E12 prawidłowo trzyma ołówek (uchwyt,
napięcie mięśni)
Samodzielność
Podskala Samodzielność (SA) została utworzo-
na z pozycji umieszczonych w części (C) i czę-
ści (D) SGS. Podskala obejmuje te zachowania
i umiejętności dzieci, które polegają na zarad-
ności, samodzielnym poszukiwaniu rozwiązania
trudnych sytuacji, dążeniu do niezależności. Do
tej podskali włączono zachowania świadczące
PODRĘCZNIK
Skala Gotowości Szkolnej
11
289539039.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin