WYKŁAD ZFP- B.Kołosowska.pdf

(692 KB) Pobierz
Pojęcie finansów odnosi się zarówno do zarządzania zasobów pieniężnych, jak i opisania
zasobów pieniężnych dostępnych:
osobom fizycznym,
przedsiębiorstwom,
rządom.
Zarządzanie uczy podejmowania decyzji, które powiększają cenę akcji przedsiębiorstwa.
Cechy odróżniające decyzje finansowe od innych decyzji dotyczące alokacji zasobów:
są rozłożone w czasie,
nie są zwykle znane z góry z całkowita pewnością (ryzyko prowadzenia
działalności).
W finansach można wyodrębnić 3 wzajemne powiązane ze sobą obszary:
rynek finansowy (pieniężny i kapitałowy),
inwestowanie (decyzje dotyczące osób i instytucji finansowych podejmowane przy
wybieraniu papierów wartościowych mogących składać się na ich portfele
inwestycyjne),
zarządzanie finansami (najszerszy; finanse przedsiębiorstw które obejmuje
rzeczywiste zarządzanie firmą).
Zarządzanie finansami przedsiębiorstw – proces podejmowania decyzji związanych z
planowaniem, pozyskiwaniem i wydatkowaniem funduszy w sposób pozwalający na
osiągnięcie zamierzonych przez firmę celów.
Trzy analityczne filary finansów:
wartość pieniądza w czasie,
zarządzanie ryzykiem,
wycena aktywów (najtrudniejszy element decyzyjny).
Finanse – ekonomika czasu i ryzyka.
Czas i ryzyko są podstawowymi kategoriami, na których opiera się współczesna
(normatywna) teoria zarządzania finansowego (teoria finansów firmy). Trzecim
elementem tej teorii jest kryterium decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwach.
Koncepcje dotyczące wartości przedsiębiorstwa:
koncepcja Shareholders Value (SHV) – pomnażanie wartości firmy z punktu
widzenia akcjonariuszy,
koncepcja Stakeholders Value – interesariuszy – pomnażanie wartości z punktu
widzenia: pracowników, klientów i społeczności lokalnej.
W przypadku spółek giełdowych oznacza to takie działanie, które prowadzą do
maksymalizacji wartości ceny akcji.
Nowoczesna teoria zarządzania finansowego
Podstawowe założenia teorii:
celem wszelkich decyzji podejmowanych w firmach jest maksymalizacja korzyści
osiąganych przez ich właścicieli. Cel ten jest realizowany w sposób optymalny,
jeżeli wartość firmy osiąga maksymalny w danych warunkach poziom;
proces gospodarowania w przedsiębiorstwie jest traktowany jako proces
polegający na angażowaniu zasobów rzeczowych i finansowych w różne okresy:
V= E + D, gdzie:
V – wartość przedsiębiorstwa,
E – wycena rynkowa kapitału własnego,
D – wartość długu;
wszelkie decyzje podejmowane są w warunkach niepewności i ryzyka (jako
prawdopodobieństwo uzyskania rezultatów odmiennych od oczekiwanych),
zarządzanie finansami firmy jest więc jednym z głównych sposobów realizacji tak
rozumianego celu przedsiębiorstwa.
W firmie podejmowane są cztery grupy decyzji o charakterze finansowym:
operacyjne – o poziomie kosztów i w zakresie bieżącego zarządzania finansami
(np. płynnością),
inwestycyjne – o strukturze majątku,
finansowe – o wyborze źródeł finansowych,
dywidendowe – o podziale zysku netto.
PRÓG RENTOWNOŚCI
Kształtowanie się struktury kosztu i kapitału w przedsiębiorstwie
W procesach decyzyjnych niezbędna jest znajomość struktury kosztów uwzględniająca
ich podział na stałe i zmienne. Pozwala ona ustalić próg rentowności przedsiębiorstwa
oraz określić stopień dźwigni operacyjnej.
Analiza progu rentowości
Próg rentowności może zostać określony ilościowo lub wartościowo. W tej analizie stosuje
się szereg założeń upraszczających, o których należy pamiętać podczas interpretowania
uzyskanych wyników. Założenia te są następujące:
wielkość produkcji w analizowanym okresie jest równa wielkości sprzedaży,
produkcja ma charakter jednoasortymentowy, w wypadku produkcji
wieloasortymentowej jej struktura nie ulega zmianie,
koszty ogółem i przychody ze sprzedaży ogółem są liniowymi funkcjami produkcji,
koszty dają się dokładnie podzielić na stałe i zmienne,
całkowite koszty zmienne rosną proporcjonalnie do wzrostu produkcji, ponieważ
jednostkowe koszty zmienne są stałe,
jednostkowe ceny poszczególnych wyrobów nie reagują na skalę sprzedaży i w
badanym okresie pozostają na tym samym poziomie.
Niech:
K c - całkowite koszty produkcji (K s + K z) ,
K s - całkowite stałe koszty produkcji,
K z - całkowite zmienne koszty produkcji (x * z),
z - jednostkowe koszty zmienne,
S - wartość sprzedaży (przychody ogółem) = (x * c),
c - jednostkowa cena sprzedaży,
x - liczba sprzedanych wyrobów,
EBIT - zysk operacyjny (EBIT = S – K s – K z ),
x il - próg rentowności w ujęciu ilościowym,
x w - próg rentowności w ujęciu wartościowym,
M b - całkowita marża brutto (S – K z ),
m b - jednostkowa marża brutto (c-z),
W - współczynnik marży brutto.
Próg rentowności – BEP (Break – Even – Point) – znajduje się w punkcie, w którym
wartość przychodów ze sprzedaży jest równa poziomowi kosztów całkowitych, tzn. zysk
operacyjny (EBIT) = 0. Można to przedstawić przy pomocy następującego równania:
Zapiszemy to równanie:
Ilościowy próg rentowności – BEP (Break – Even – Point)
Dla produkcji jednoasortymentowej ilościowy próg wyznaczamy:
Ilościowy próg rentowności to liczba produktów, które sprzedając przedsiębiorstwo nie
ponosi straty, nie generuje też zysków, tzn. zysk operacyjny EBIT = 0.
Wartościowy próg rentowności
Dla produkcji jednoasortymentowej wartościowy próg rentowności obliczymy:
Wartościowy próg rentowności to punkt, w którym wartość przychodów ze sprzedaży
pokrywa całkowite koszty operacyjne przedsiębiorstwa.
Przykład
Jednostkowe koszty zmienne wytwarzanego w przedsiębiorstwie wyrobu wynoszą (z) =
20 zł, koszty stałe (K s ) = 60.000 zł, a cena sprzedaży jednego wyrobu (c) = 30 zł.
1. Ustal ilościowy i wartościowy próg rentowności.
834848464.002.png 834848464.003.png 834848464.004.png
K S = 60.000
z = 20
c = 30
2. Ustal, jak duża powinna być skala produkcji, aby otrzymać zysk operacyjny
(EBIT) w wysokości 30.000 zł.
Ze wzoru EBIT = S – K S – K Z = xc – K S – xz możemy ustalić liczbę sprzedanych
produktów, która generuje zysk w wysokości 30.000 zł.
Dla osiągnięcia zysku operacyjnego w wysokości 30.000 zł niezbędna jest sprzedaż 9000
szt. o wartości 270.000 zł.
3. Ustal, jak ukształtuje się zysk operacyjny, gdy nastąpi 10% redukcja kosztów
zmiennych i obniżka kosztów stałych o 10.000 zł, a wielkość sprzedaży pozostanie
na dotychczasowym poziomie?
K S1 = 60000 – 10000 = 50000
Z 1 = 20 – 2 = 18
c = 30
x = 6000
EBIT = xc – xz – K S = 22000
Wprowadzając obniżkę, firma generuje zysk operacyjny w wysokości 22.000 zł.
4. Ustal, jaka powinna być cena sprzedaży, aby, zachowując pozostałe pierwotne
założenia, osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 12.000 zł.
834848464.005.png
 
x = 6000
c = ?
z = 90
K S = 60000
EBIT = 12000
EBIT = xc – xz – K S
Wzrost zysku operacyjnego zapewni cena wynosząca 32 zł.
5. Ustal, jaka powinna być dodatkowa sprzedaż, aby pokryła ona dodatkowe koszty
stałe w wysokości 5.000 zł.
Ustalamy nowy ilościowy i wartościowy próg rentowności, gdyż nastąpił wzrost kosztów
stałych.
Δx = 6500 – 6000 = 500
Δs = 500 x 30 = 15000
W celu pokrycia dodatkowych kosztów stałych w wysokości 5000 zł należy dodatkowo
sprzedać 500 szt. produktów o wartości 15000 zł.
Wnioski z zadań:
Chcąc zrealizować odpowiednie zyski – przedsiębiorstwo musi sprzedać produkty
przewyższające liczbą i wartością próg rentowności.
Obniżka kosztów powoduje obniżenie progu rentowności. Przedsiębiorstwo
sprzedając mniejszą ilość (niższą wartość) produktów osiąga próg rentowności.
Wzrost ceny powoduje obniżenie się progu rentowności. Przedsiębiorstwo
sprzedając dotychczasową liczbę produktów będącą progiem rentowności generuje
obecnie zysk operacyjny.
Wzrost kosztów przedsiębiorstwa powoduje wzrost progu rentowności.
Przedsiębiorstwo musi zrealizować dodatkową sprzedać aby zysk operacyjne
EBIT = 0.
DŹWIGNIA OPERACYJNA
Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy
Istnienie progu rentowności jest związane ze stałością pewnej części kosztów
funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości.
Mechanizm działania dźwigni operacyjnej
Stąd przy niezmienności pozostałych czynników wpływających na rentowność
przedsiębiorstwa, każdy przyrost (zmiana) wielkości sprzedaży powoduje jeszcze szybszy
przyrost (zmiana) zysku operacyjnego. Zjawisko to nazywane jest dźwignią operacyjną.
W praktyce dźwignia ta jest wykorzystywana w podejmowaniu decyzji dotyczących
struktury majątku firmy i jego wykorzystania zgodnie z charakterem prowadzonej
działalności operacyjnej.
834848464.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin