WYKŁAD NR 1 – Wprowadzenie w obszar funkcjonowania organizacji i zachowań organizacyjnych. 16.02.2011r.
Organizacja - każde przedsiębiorstwo (bez względu na jego specjalizację, np. bank- ma charakter finansowy); ludzie, którzy realizują określone cele, działają w ramach odpowiedniej struktury i korzystają z odpowiedniej technologii.
Model organizacji:
C
L
T
S
Ludzie - uczestnicy organizacji wraz z kierownictwem, to także ich kwalifikacje, umiejętności, wiedza, system wartości, motywacja do pracy, kultura organizacyjna (umiejętności łączenia swojego rozwoju, własnych kwalifikacji, umiejętności, wiedzy z rozwojem, umiejętnościami danej organizacji).
Cele - to wszystko to, do czego dąży organizacja; w obszarze zarządzania organizacji powstają strategie działania, ich oceny i modyfikacja.
Technologia – to procesy produkcji, dystrybucji oraz metody rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w organizacji.
Struktura- rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji.
Między tymi elementami zachodzą interakcje (jedna zmiana ma wpływ na pozostałe). Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia ( czynnik ludzki do społeczeństwa- rynek pracy, cele -> rynek- reguły gry obowiązujące na rynku, technologia -> nauka, technika, postęp, innowacje, struktura -> meta system).
Organizacja działa w określonym otoczeniu:
Warunki polityczne: Warunki ekonomiczne: Surowce i energia:
- Regulacje prawne, - regulacje ekonomiczne, - dostęp do źródeł,
- Działania rządu, - sytuacja gospodarcza, - nowe zasoby i źródło,
- Orzecznictwo, - system podatkowy, - nowe zachowania,
- Traktaty handlowe, - system celny, - ruchy cen i kosztów
- Członkostwo w org. - zjawiska ekonomiczne
międzynarodowych, (inflacja, stopa wzrostu)
ORGANIZACJA SŁUŻĄCA
OTOCZENIU
Rynek: Aktywa społeczne:
- natężenie konkurencji, - poziom edukacji,
- odbiorcy produktów, - etyka i etos pracy,
- sprzedaż, - postawy,
- pozycja na rynku, - kwalifikacje zawodowe,
-ceny, tendencje, - umiejętności pracy,
- użytkownicy produktów - rynek pracy (podaż siły roboczej)
i usług,
Technika: Kapitał: Kultura:
- odkrycia, wynalazki, - źródła akumulacji, - system wartości,
- innowacje, wiedza, - rynek kapitałowy, - ogólny poziom wykształcenia,
- skomercjalizowane - inwestycje, - wzorce zachorowań,
innowacje, - giełda, - etyka zawodowa,
- nowe technologie, - papiery wartościowe, - kultura organizacyjna
- inżynieria materiałowa, - gospodarka funduszami,
- produkcja
Zarządzanie- ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania (p, o, m, k), by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.
Autorytet:
· Formalny – uprawniony do swego stanowiska, wydaje polecenia, kontroluje
· Rzeczywisty – związany jest z wiedzą i doświadczeniem osoby, jego polecenia wykonywane są dzięki szacunkowi i wierze w jego umiejętności.
Czynności w procesie zarządzania:
1. Planowanie – definiowanie celów, ustalanie strategii.
2. Organizowanie – ustalanie, co należy zrobić, jak i kto ma to zrobić.
3. Przewodzenie – kierowanie wszystkimi zainteresowanymi i motywowanie ich, i rozstrzyganie konfliktów.
4. Kontrolowanie – monitorowanie czynności, aby zapewnić, że są wykonywane zgodnie z planem.
Douglas McGreggor- twórca 2-óch teorii: X i Y
Są takie przedsiębiorstwa w których nie trzeba motywować ludzi:
„Ludzie wcale nie są tacy jak ich opisałem w teorii X, ale mogą się takimi stać, jeśli będzie źle traktowany w organizacji” (Ludzie muszą wykorzystywać swoje możliwości), kierownik autokrata i demokrata.
Autokraci – kierownicy identyfikujący się z teorią X (rozwinięty system kontroli).
Demokraci – kierownicy identyfikujący się z teorią Y (rozwiązywanie problemów przy porozumieniu z zespołem).
TEZA:
Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji!
1. Efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji.
2. Ludzie są ważni w organizacji, ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny. To właśnie ludzie rozwiązują te i inne problemy.
3. Ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swojego potencjału potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a te cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.
Kredo: nigdy nie rób tego co może zrobić twój podwładny.
WYKŁAD NR 2 – System informacyjno-decyzyjny w obszarze organizacji. 2.03.2011r.
Informacja powinna być przekazywana w formie dogodnej dla odbiorcy.
Dobry system informacji: odpowiednia częstotliwość dopływu informacji, odpowiednia ilość informacji, informacja kierowana do odbiorcy, informacje do planowania operacyjnego, podejmowania decyzji i kontroli.
Hierarchiczna struktura informacji w procesie zarządzania instytucją:
Inf. dla
planowania strategicznego i podejmowania decyzji
Informacje dla planowania taktycznego i podejmowania decyzji
Informacje dla planowania org.,
podejmowania decyzji i kontroli.
Informacje dla reakcji procesów wytwórczych
Zależność między szczeblami organizacji, a potrzebami informacyjnymi:
Potrzeby inf.
szczeble
org.
DECYZJE – dokonywanie wyboru z wielu możliwych wariantów.
· Programowany (problemy często pojawiające się, typowe, procesy rozwiązywania problemów),
· Nieprogramowany (problemy nietypowe, problem już nie powróci),
Decyzje według hierarchii managementu:
· strategiczne – podejmowane w dłuższej perspektywie czasu (mogą one ulec skróceniu na skutek niepewności politycznej, gospodarczej); dotyczą rozwoju firmy i jej misji (restrukturyzacja firmy, produkcja, zatrudnienie, filozofia działania, etyka, działania na rzecz akcjonariuszy, działanie na rzecz środowiska lokalnego kooperacja krajowa i zagraniczna).
· taktyczne – związane z całokształtem funkcjonowania firmy od strony technicznej, finansowej, organizacyjnej i pracowniczej w średnich i krótkich przedziałach czasowych; bardzo często podstawą horyzontu czasowego jest budżet firmy; decyzje taktyczne stanowią przełożenie ogólnych celów ustalonych na wyższym poziomie zarządzania na technikę i metodę wykonywania zadania, którego realizacja ma miejsce na najniższym poziomie zarządzania (wykorzystanie maszyn i urządzeń, programowanie rozwiązań organizacji, zakup i oprzyrządzenia, zatrudnienie pracowników, reprezentowanie autorytetu i władzy, planowanie zmian średnio i krótkookresowych).
· operacyjne – dotyczą zadania wydanego przez przełożonego; na tym szczeblu managementu istnieje bezpośrednia zależność pomiędzy wydającym decyzje pracownikiem wykonawczym (bezpośrednia współpraca z grupą pracowniczą, doraźne interwencje w wykonaniu zadań: narzędzia, surowce, bieżące korygowanie działań pracowniczych, utrzymywanie łączności i komunikacji, działania motywacyjne, propozycje zadań bieżących i krótkoterminowych w zakresie organizacji, finansów, produkcji zatrudnienia).
WIEM WIEM
Sytuacja pewności – dysponuje pełną, wymierną informacją na temat problemu, menadżer wie jakie będą skutki decyzji.
WIEM
Menadżer podejmuje decyzje w momencie ryzyka. Nie dysponuje pełną wymierną informacją na temat problemów, może obliczyć prawdopodobieństwo skutków.
NIE WIEM
...
chomikSGHowy