Zachowania organizacyjne wykład.doc

(310 KB) Pobierz
WYKŁAD NR 1

WYKŁAD NR 1 – Wprowadzenie w obszar funkcjonowania organizacji i zachowań organizacyjnych.               16.02.2011r.

 

Organizacja - każde przedsiębiorstwo (bez względu na jego specjalizację, np. bank- ma charakter finansowy); ludzie, którzy realizują określone cele, działają w ramach odpowiedniej struktury i korzystają z odpowiedniej technologii.

 

Model organizacji:















C

L





 

 









 





T

S

 





 

Ludzie - uczestnicy organizacji wraz z kierownictwem, to także ich kwalifikacje, umiejętności, wiedza, system wartości, motywacja do pracy, kultura organizacyjna (umiejętności łączenia swojego rozwoju, własnych kwalifikacji, umiejętności, wiedzy z rozwojem, umiejętnościami danej organizacji).

 

Cele - to wszystko to, do czego dąży organizacja; w obszarze zarządzania organizacji powstają strategie działania, ich oceny i modyfikacja.

 

Technologia to procesy produkcji, dystrybucji oraz metody rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w organizacji.

 

Struktura- rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji.

 

Między tymi elementami zachodzą interakcje (jedna zmiana ma wpływ na pozostałe). Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia ( czynnik ludzki do społeczeństwa- rynek pracy, cele -> rynek- reguły gry obowiązujące na rynku, technologia -> nauka, technika, postęp, innowacje, struktura -> meta system).

 

Organizacja działa w określonym otoczeniu:

 

Warunki polityczne:                            Warunki ekonomiczne:                            Surowce i energia:             

- Regulacje prawne,                            - regulacje ekonomiczne,                            - dostęp do źródeł,

- Działania rządu,                            - sytuacja gospodarcza,                            - nowe zasoby i źródło,

- Orzecznictwo,                                          - system podatkowy,                            - nowe zachowania,

- Traktaty handlowe,                            - system celny,                                          - ruchy cen i kosztów

- Członkostwo w org.                            - zjawiska ekonomiczne                           

  międzynarodowych,                              (inflacja, stopa wzrostu)                            

 

ORGANIZACJA SŁUŻĄCA

OTOCZENIU

Rynek:                                                                                                                Aktywa społeczne:

- natężenie konkurencji,                                                                                    - poziom edukacji,

- odbiorcy produktów,                                                                                    - etyka i etos pracy,

- sprzedaż,                                                                                                  - postawy,

- pozycja na rynku,                                                                                    - kwalifikacje zawodowe,

-ceny, tendencje,                                                                                                   - umiejętności pracy,

- użytkownicy produktów                                                                                      - rynek pracy (podaż siły roboczej)

  i usług,

 

Technika:                                          Kapitał:                                                        Kultura:

- odkrycia, wynalazki,                            - źródła akumulacji,                            - system wartości,

- innowacje, wiedza,                            - rynek kapitałowy,                            - ogólny poziom wykształcenia,

- skomercjalizowane                             - inwestycje,                                          - wzorce zachorowań,

  innowacje,                                          - giełda,                                                        - etyka zawodowa,

- nowe technologie,                            - papiery wartościowe,                            - kultura organizacyjna

- inżynieria materiałowa,                            - gospodarka funduszami,             

- produkcja                                                                                                                

 

Zarządzanie- ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania (p, o, m, k), by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.

 

Autorytet:

·         Formalny – uprawniony do swego stanowiska, wydaje polecenia, kontroluje

·         Rzeczywisty – związany jest z wiedzą i doświadczeniem osoby, jego polecenia wykonywane są dzięki szacunkowi i wierze w jego umiejętności.

 

Czynności w procesie zarządzania:

1.       Planowanie – definiowanie celów, ustalanie strategii.

2.       Organizowanie – ustalanie, co należy zrobić, jak i kto ma to zrobić.

3.       Przewodzenie – kierowanie wszystkimi zainteresowanymi i motywowanie ich, i rozstrzyganie konfliktów.

4.       Kontrolowanie – monitorowanie czynności, aby zapewnić, że są wykonywane zgodnie z planem.

 

Douglas McGreggor- twórca 2-óch teorii: X i Y

Są takie przedsiębiorstwa w których nie trzeba motywować ludzi:

„Ludzie wcale nie są tacy jak ich opisałem w teorii X, ale mogą się takimi stać, jeśli będzie źle traktowany w organizacji” (Ludzie muszą wykorzystywać swoje możliwości), kierownik autokrata i demokrata.

Autokraci – kierownicy identyfikujący się z teorią X (rozwinięty system kontroli).

Demokraci – kierownicy identyfikujący się z teorią Y (rozwiązywanie problemów przy porozumieniu z zespołem).

TEZA:

Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji!

1.       Efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji.

2.       Ludzie są ważni w organizacji, ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny. To właśnie ludzie rozwiązują te i inne problemy.

3.       Ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swojego potencjału potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a te cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.

 

Kredo: nigdy nie rób tego co może zrobić twój podwładny.

 

 

 


WYKŁAD NR 2 – System informacyjno-decyzyjny w obszarze organizacji.                                           2.03.2011r.

 

Informacja powinna być przekazywana w formie dogodnej dla odbiorcy.

 

Dobry system informacji: odpowiednia częstotliwość dopływu informacji, odpowiednia ilość informacji, informacja kierowana do odbiorcy, informacje do planowania operacyjnego, podejmowania decyzji i kontroli.

 

Hierarchiczna struktura informacji w procesie zarządzania instytucją:













 

Inf. dla

      planowania         strategicznego i podejmowania decyzji

 

 

 

 





Informacje dla planowania   taktycznego i podejmowania decyzji



 





 

       Informacje dla planowania org.,

      podejmowania decyzji i kontroli.



 

 



Informacje dla reakcji procesów wytwórczych



 

Zależność między szczeblami organizacji, a potrzebami informacyjnymi:





Potrzeby inf.









 

  szczeble

  org.





 

 





DECYZJE – dokonywanie wyboru z wielu możliwych wariantów.

·         Programowany (problemy często pojawiające się, typowe, procesy rozwiązywania problemów),

·         Nieprogramowany (problemy nietypowe, problem już nie powróci),

 

Decyzje według hierarchii managementu:

·         strategiczne – podejmowane w dłuższej perspektywie czasu (mogą one ulec skróceniu na skutek niepewności politycznej, gospodarczej); dotyczą rozwoju firmy i jej misji (restrukturyzacja firmy, produkcja, zatrudnienie, filozofia działania, etyka, działania na rzecz akcjonariuszy, działanie na rzecz środowiska lokalnego kooperacja krajowa i zagraniczna).

·         taktyczne – związane z całokształtem funkcjonowania firmy od strony technicznej, finansowej, organizacyjnej i pracowniczej w średnich i krótkich przedziałach czasowych; bardzo często podstawą horyzontu czasowego jest budżet firmy; decyzje taktyczne stanowią przełożenie ogólnych celów ustalonych na wyższym poziomie zarządzania na technikę i metodę wykonywania zadania, którego realizacja ma miejsce na najniższym poziomie zarządzania (wykorzystanie maszyn i urządzeń, programowanie rozwiązań organizacji, zakup i oprzyrządzenia, zatrudnienie pracowników, reprezentowanie autorytetu i władzy, planowanie zmian średnio i krótkookresowych).

·         operacyjne – dotyczą zadania wydanego przez przełożonego; na tym szczeblu managementu istnieje bezpośrednia zależność pomiędzy wydającym decyzje pracownikiem wykonawczym (bezpośrednia współpraca z grupą pracowniczą, doraźne interwencje w wykonaniu zadań: narzędzia, surowce, bieżące korygowanie działań pracowniczych, utrzymywanie łączności i komunikacji, działania motywacyjne, propozycje zadań bieżących i krótkoterminowych w zakresie organizacji, finansów, produkcji zatrudnienia).





 

WIEM                  WIEM

 

Sytuacja pewności – dysponuje pełną, wymierną informacją na temat problemu, menadżer wie jakie będą skutki decyzji.



WIEM       WIEM

 

 

 

 





WIEM       WIEM

 

WIEM



Menadżer podejmuje decyzje w momencie ryzyka. Nie dysponuje pełną wymierną informacją na temat problemów, może obliczyć prawdopodobieństwo skutków.

 

NIE WIEM

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin