Aktywne słuchanie muzyki 4.doc

(29 KB) Pobierz
Aktywne słuchanie muzyki

Aktywne słuchanie muzyki

 

W zabawach muzycznych można wykorzystać nie tylko muzykę i ciało, ale np. kartki:

- realizacja ruchem wartości rytmicznych:
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
(wachlujemy kartką A4 na każdą pogrubioną wartość, zaczynając od całej nuty. To trudne ćwiczenie, dzieci mi się pogubiły z rytmem, ale nauczycielkom wyszło super ("orkiestra" została podzielona na trzy grupy - grupa I wachluje na raz, II na raz i trzy, III całość.) A jak się dobierze różne kolory kartek to całkiem widowiskowo wygląda Smile

- dobieramy piosenkę liczoną na 4 (np. "Maszeruje wiosna" ), kładziemy kartkę na podłodze, śpiewamy i palcem dotykamy kolejnych rogów kartki. Zaczynamy od lewego górnego rogu pstrykać/uderzać wierzchołki kartki (palce pojedyńczo, pięść, pięść odwrócona, dłoń otwarta, grzbietem, odwrócona kantem). Przy okazji utrwalamy prostokąt

- Marsz Radetzkiego - grupa podzielona na orkiestrę (strona lewa, prawa, środek), muzyka gra, dyrygent pokazuje która część orkiestry gra (można na klaskanie, uderzanie w uda, można z z instrumentami) - coś jak na filmiku "Pożegnanie ojczyzny"


Aktywne słuchanie muzyki:

- "Walc Kwiatów" Czajkowskiego np. tutaj: www.youtube.com/watch?v=HQ5_zVuwSLQ
pasuje do jazdy na łyżwach (choć ja nieodmiennie widzę piękną salę balową z paniami w pięknych sukniach, które wirują w tańcu i z anielskim uśmiechem cieszą się chwilą)

- "Most na rzece Kwai" - ruch "wkręcamy żarówki". W innym ćwiczeniu można tę muzykę wykorzystać przy pisaniu liter w powietrzu

- "Taniec piskląt w skorupkach" Musorgskiego - dzieci to orkiestra, a my dyrygujemy. Orkiestra musi dokładnie odzwierciedlić ruchem to, co pokazuje dyrygent np. złączanie palców, bieganie palcami po rękach, pukanie i głaskanie różnych części ciała, stawianie włosów, miny, głaskanie, pocieranie, rozkładanie rąk i co tylko komu przyjdzie do głowy. Dzieci muszą powtarzać dokładnie ruchy nauczyciela (testowałam, moje maluchy to uwielbiają, najbardziej jak włączam w ruch mimikę twarzy Wink

- do "Jesieni" A. Vivaldiego pokazujemy wiatr (machanie rękami), spadające liście (złączamy kciuk i palce dłoni jakby łapiąc liście), kasztany(klask), szuranie liśćmi (rękami pocieramy o uda lub ręką o rękę) . Żeby nie było nudno zmieniamy kolejność wykonywania czynności i na różnych wysokościach od podłogi wykonujemy ruchy - np. wiatr wysoko, kasztany - nad podłogą

- "W grocie Króla Gór" - na tle muzyki można stosować opowieść ruchową, np. pchlą wyprawę w poszukiwaniu psa - a gdy go już znajdą robią na jego grzbiecie bal, skradanie się złodziejaszka do zamku czy też odnajdywanie komnaty ... pełnej słodyczy.

 

 

Łączymy muzykę z rysunkiem na dużych arkuszach/ powierzchnia kartonu podzielona na połowę na każdej narysowany element do kreślenia, uzupełniania przez dzieci lub rysowanie na całości/. Utwór, który ma dwie części: wolną i szybką wykorzystujemy np. do rysowania:
- drzewa liściastego / owal/ i iglastego / kreski/
-światła czerwonego/ koło - czerwoną kredką/ i zielonej trawy /kreski zieloną kredką/
-chmury/ kreślenie owalu/ i deszczu/ kreski/
-ślimaka/kreślenie spirali i powrót/ i trawy/ kreski/
-kurczaka i ziarenkek
-słońca, gwiazdek itp.
Ćwiczenia atrakcyjne dla dzieci, rozwijają poczucie rytmu, sprawność manualną. Wcześniej muzykę odzwierciedlamy ruchem.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin