ementor39.pdf

(3501 KB) Pobierz
791828747.051.png 791828747.062.png 791828747.073.png 791828747.084.png 791828747.001.png 791828747.002.png 791828747.003.png 791828747.004.png 791828747.005.png 791828747.006.png 791828747.007.png 791828747.008.png 791828747.009.png 791828747.010.png 791828747.011.png 791828747.012.png 791828747.013.png 791828747.014.png 791828747.015.png 791828747.016.png 791828747.017.png 791828747.018.png 791828747.019.png 791828747.020.png 791828747.021.png 791828747.022.png 791828747.023.png 791828747.024.png 791828747.025.png 791828747.026.png 791828747.027.png 791828747.028.png 791828747.029.png 791828747.030.png 791828747.031.png 791828747.032.png 791828747.033.png 791828747.034.png 791828747.035.png 791828747.036.png 791828747.037.png 791828747.038.png 791828747.039.png 791828747.040.png 791828747.041.png 791828747.042.png 791828747.043.png 791828747.044.png 791828747.045.png 791828747.046.png 791828747.047.png 791828747.048.png 791828747.049.png 791828747.050.png 791828747.052.png 791828747.053.png 791828747.054.png 791828747.055.png 791828747.056.png 791828747.057.png 791828747.058.png 791828747.059.png 791828747.060.png 791828747.061.png
3 Od redakcji
3 Aktualności
metody, formy i programy kształcenia
4 Koncepcja open access z perspektywy ekonomicznej
analizy prawa – doświadczenia niemieckie
Włodzimierz Szpringer
14 Własność intelektualna – cenne niematerialne aktywa
organizacji
Waldemar Walczak
24 Silna kultura zarządzania ryzykiem jako cecha
nowoczesnych organizacji
Zbigniew Krysiak
34 Marketing szkoły – recenzja
Barbara Trzcińska
36 Kompetencje społeczne dyrektorów szkół
– recenzja
Anna Stolińska
38 Przedsiębiorczość jako przedmiot nauczania na wyższej
uczelni – wyzwania merytoryczne i metodyczne
Anita Richert-Kaźmierska
e-edukacja w kraju
44 Projektowanie i produkcja kursów e-learningowych
dla dydaktyki akademickiej
na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego
Stanisław Wrycza, Michał Kuciapski
50 Dorastanie w Second Life – recenzja książki
Toma Boellstorffa Coming of Age in Second Life:
An Anthropologist Explores the Virtually Human
Paweł Topol
54 Jakość bibliotek cyfrowych – aspekty i kryteria oceny
Ewa Głowacka
zarządzanie wiedzą
59 Asymetria wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym
Mateusz Strychalski
64 Mądrość tłumów – dobre praktyki w crowdsourcingu
Katarzyna Królak-Wyszyńska
kształcenie ustawiczne
69 Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener
o specyfice kształcenia uczestników szkolenia
Katarzyna Mikołajczyk
78 Zrównoważony rozwój w edukacji konsumenckiej
– projekt Dolceta
Anna Kobylińska, Anna Zbierzchowska
e-biznes
84 Zastosowanie nowoczesnych technologii dla zwiększenia
efektywności zarządzania magazynem
Izabela Malanowska, Paweł Fajfer
e-edukacja na świecie
90 The Users’ Manual to the Unconscious Mind
Jayshiro Tashiro, Kamilla Jóhannsdóttir, Miguel Vargas Martin,
Gerardo B. Reynaga, Julie Thorpe
791828747.063.png 791828747.064.png 791828747.065.png 791828747.066.png 791828747.067.png 791828747.068.png 791828747.069.png
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Tematyka praw autorskich i własności intelektualnej budzi wiele emocji, zarówno w środowisku akademickim,
jak i w świecie biznesu. Era cyfrowego rozwoju i budowy społeczeństwa informacyjnego niesie ze sobą rosną-
ce potrzeby zarówno na gruncie ochrony twórczości, jak i swobodnego dzielenia się zasobami. Konieczność
pogodzenia tych, na pozór sprzecznych, postulatów jest problemem, który znacząco wykracza poza dyskurs
prawny, przenosząc analizy na grunt efektów ekonomicznych. Gorąco namawiam do lektury artykułów otwie-
rających bieżące wydanie, koncentrujących się na niniejszych zagadnieniach.
Szczególnej uwadze Czytelników „e-mentora” polecam opracowania zawarte w dziale zarządzania wiedzą
– poświęcone tematyce asymetrii wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym oraz koncepcji crowdsourcingu.
Ta nowa koncepcja zarządzania procesami innowacyjnymi skłania organizacje do większej otwartości oraz
zapewniania swobodnego przepływu informacji i wiedzy.
Rekomenduję również recenzję książki szczególnie ważnej dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć feno-
men popularności wirtualnych światów, poznać ich dobre i słabe strony, a zwłaszcza zalety ich stosowania
w procesach kształcenia. Jak wskazuje tytuł – Coming of Age in Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually
Human – publikacja koncentruje się na analizie Second Life, niemniej jednak prezentowane wnioski mogą być
z powodzeniem uogólnione także na inne tzw. serious virtual worlds .
Zachęcam do lektury.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
Rzeczpospolita: Jak przez internet zostać magistrem rolnictwa?
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego rozpoczyna nabór na magisterskie studia z rolnictwa prowadzone przez
internet.
Edunews.pl: Nie wszyscy studenci wybierają e-podręczniki
Wyniki badania przeprowadzonego w 2010 r. w amerykańskich college’ach przez organizację NACS (National Association
of College Stores) wskazują, że studenci wcale nie są otwarci na elektroniczne podręczniki. Aż 74 proc. z nich preferowało
drukowane podręczniki jako bardziej wygodne do nauki, pomimo że mogli na studiach korzystać również z ich wersji
elektronicznych.
Interklasa.pl: Do matury z matematyki z Facebookiem
Na Facebooku pojawiła się aplikacja „Dziś matura” umożliwiająca przygotowanie do egzaminu dojrzałości z matematyki.
Stworzony przez Polaków program jest dostępny dla użytkowników portalu całkowicie za darmo.
Gazeta Wyborcza: Laptop dla ucznia. Drugie podejście
Za miliard złotych rząd planuje ponowny zakup netbooków dla uczniów. Tym razem dla pierwszoklasistów z podstawó-
wek.
Computerworld: UE finansuje rozwój technologii semantycznych
Unia Europejska sfinansuje ponad 75 proc. kosztów projektu zakładającego opracowanie rozwiązań semantycznych
usprawniających przetwarzanie informacji zgromadzonych w cyfrowych repozytoriach danych. W realizację projektu
zaangażowana jest m.in. trójmiejska spółka Knowledge Hives.
PAP: AGH udostępnia w internecie swoje czasopisma
Pełne artykuły zamieszczane na łamach czasopism elektronicznych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie od 1 marca br.
są bezpłatnie dostępne w internecie – poinformował rzecznik AGH, Bartosz Dembiński.
The Wall Street Journal: Here, Tweeting Is a Class Requirement
Big consumer-products companies are going back to school. Businesses including Sprint Nextel Corp., Levi Strauss & Co.
and Mattel Inc. are sponsoring college classes and graduate-level research to get help with their online marketing from
the young and hyperconnected. Sprint, for example, supplies a class at Boston’s Emerson College with smartphones and
unlimited service in exchange for students working gratis on the company’s local Internet push.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
kwiecień2011 3
791828747.070.png 791828747.071.png 791828747.072.png 791828747.074.png 791828747.075.png
metody, formy i programy kształcenia
Koncepcja open access
z perspektywy ekonomicznej
analizy prawa
– doświadczenia niemieckie
Włodzimierz Szpringer
prawa kraju ochrony (dla danego dzieła właściwy jest
system prawny tego kraju, w którym zostało ono
poddane ochronie) 1 .
Często występuje też problem przyzwolenia na
dokonywanie przez użytkowników zmian i dalszą dys-
trybucję dzieł pochodnych, np. w celach naukowych,
oraz wytwarzanie kopii na własny, niekomercyjny
użytek. Można rozróżnić dwa przypadki: publikacji
w formie tradycyjnej, a dodatkowo w formie elektro-
nicznej albo publikacji tylko w internecie.
W przypadku, gdy utwór jest publikowany i udo-
stępniany tylko w internecie, wydawca nie ponosi
kosztów wydania i rozpowszechniania egzemplarzy
papierowych oraz całości logistyki z tym związanej.
Platforma repozytorium spełnia natomiast szereg
funkcji – np. rejestracji uznania autorstwa określo-
nego dzieła, certyfikacji tego dzieła jako informacji
naukowej czy technicznej, selekcji i weryfikacji jego
jakości, rozpowszechniania, a także archiwizowania
dla przyszłych użytkowników czy mikrofilmowania.
Platforma repozytorium kreuje także metadane, słowa
kluczowe (deskryptory bazy danych), streszczenia
lub tłumaczenia na języki obce. Oddaje ponadto do
dyspozycji użytkowników systemy wyszukiwawcze
(wyszukiwarki).
Udostępnianie dzieła może przebiegać dwutorowo:
na zasadzie komercyjnej sprzedaży lub w trybie open
access wraz z open content . Dostęp typu open access
może podlegać restrykcjom, np. co do dalszego
kopiowania w formie cyfrowej lub tworzenia kopii
analogowej (a zatem tylko do odczytu). Jest to sytuacja
podobna, jak w przypadku komercyjnych baz (banków)
danych, do których w pewnych wąskich granicach
możliwy jest otwarty dostęp.
Pewien stopień ochrony przed dalszym przetwarza-
niem, a zwłaszcza przed kopiowaniem dzieła, jest po-
trzebny także w wielu przypadkach trybu open access .
A zatem twórcy platform muszą często wykorzystywać
środki techniczne, urządzenia i oprogramowanie typu
DRM ( Digital Rights Management ).
System licencyjny można przedstawić jako modu-
łowy – złożony z różnych kategorii praw dostępu dla
Rozwój internetu i quasi-monopolistyczna pozycja ryn-
kowa wydawców dyktujących ceny i limitujących dostęp
do wydawnictw naukowych, edukacyjnych i kulturalnych,
a także coraz bardziej ograniczone możliwości budżetowe
instytucji publicznych odpowiedzialnych za upowszechnia-
nie wyników badań naukowych i dóbr kultury stanowią
kluczowe przesłanki powstania inicjatywy open access .
Informacja i wiedza (a zwłaszcza badania finansowane
ze środków publicznych) mają cechy dobra publicznego,
które powinno być dostępne dla wszystkich. W opra-
cowaniu rozważany jest problem rekonfiguracji praw
autorskich w taki sposób, by były bardziej adekwatne
do ery cyfrowej, a równocześnie nie pozbawiały autorów
wszelkiej ochrony.
Repozytoria ( institutional repository ) to serwery
sieciowe, które umożliwiają najczęściej równoległą
(oprócz wydania drukiem) publikację treści w interne-
cie oraz ich długotrwałą archiwizację i udostępnianie
kręgom osób uprawnionych (np. pracownikom nauko-
wym lub studentom konkretnego uniwersytetu) lub
szerokiej publiczności, bez dyskryminacji i zbędnych
ograniczeń. Repozytoria takie świadczą również usłu-
gi związane z doradztwem prawnym na rzecz autorów
– w kwestii metod i zakresu ochrony ich praw. Mamy
zatem do czynienia z trzema kręgami podmiotów:
autorami (produkcja), użytkownikami (konsumpcja)
i platformą usługową (dystrybucja).
W tym trójkącie powstają specyficzne problemy
prawne. Platforma usługowa musi sobie zapewnić za
zgodą autorów prawa do rozpowszechniania ich utwo-
rów. Polega to na uzyskaniu explicite , a co najmniej
w sposób dorozumiany, licencji na rozpowszechnianie
prac chronionych prawami autorskimi lub pokrewnymi
(relacja: autor – platforma), a także na niekomercyjne
korzystanie z nich przez użytkowników (relacja: autor
– użytkownik).
Aby wykluczyć wątpliwości prawne, ta pierwsza
relacja: autor – platforma powinna być unormowana
umową. Choć globalny charakter internetu nakazy-
wałby uwzględnianie wszystkich systemów prawnych,
w przypadku prawa autorskiego obowiązuje zasada
1 Na temat konwencji międzynarodowych (np. berneńskiej, paryskiej, berlińskiej, brukselskiej, sztokholmskiej), traktatów WIPO
i TRIPS zob. M. Barczewski, Traktatowa ochrona praw autorskich i praw pokrewnych , WoltersKluwer, Warszawa 2007.
4 e-mentor nr 2 (39)
791828747.076.png 791828747.077.png 791828747.078.png 791828747.079.png
Koncepcja open access z perspektywy ekonomicznej...
użytkowników, w szerokim spektrum: od kategorii,
która nie daje tych praw w ogóle, do kategorii pełne-
go, niczym nieograniczonego dostępu dla wszystkich,
łącznie z prawem do przetwarzania w dowolnym celu,
kojarzenia z innymi utworami i dalszego udostępnia-
nia na rzecz innych podmiotów prawa. Z tej perspek-
tywy można mówić o dwóch modelach licencji zwią-
zanych z open access : Digital Peer Publishing-License oraz
Creative Commons . W przypadku przekładu dawnych
dzieł na formę cyfrową (retrodigitalizacji) konieczne
są uzgodnienia z kręgiem spadkobierców 2 .
W relacjach umownych między autorem a wydawcą
znajduje zastosowanie prawo cywilne (prawo umów),
a nie tylko prawo autorskie. Relacje te dotyczą nie
tylko cesji samych praw, ale również ich wykonywa-
nia. Powstaje pytanie, jakie są granice „korygowania”
prawa autorskiego przez prawo cywilne, gdyż w nie-
których systemach prawnych (Szwajcaria) występuje
faktyczna dominacja tego ostatniego 3 .
Istotne są prawa do przechowywania utworu
w repozytorium. Autor może o nich decydować, o ile
nie zrzekł się swoich praw na rzecz wydawcy. Jeśli się
zrzekł, wydawca może się nie zgodzić na archiwizację
połączoną z udostępnianiem dzieła w repozytorium
(chyba że na prywatnej stronie internetowej autora) 4 .
Może się z tym łączyć wymóg nadania kopii statusu
manuskryptu (bez prawa cytatu), a nie oficjalnej kopii
w formacie PDF. Jeżeli strony zawarły umowę przed
„erą internetu”, kontrakt wymaga uzupełnienia 5 .
Poza sferą rozważań pozostawiam szczegółowe
zagadnienia praw autorskich i praw pokrewnych (np.
artystycznych wykonań utworów), a także istniejącego
zawsze i wszędzie (a więc niezależnie od systemów
open access ) prawa do kopiowania na własny, osobisty
i niekomercyjny użytek, w celach naukowych czy
edukacyjnych lub w sposób ustawowo dopuszczalny
(np. prawo cytatu). Prawo to dotyczy także utworów
nietekstowych, np. muzyki czy filmów 6 .
Wolny dostęp nie jest równoznaczny z darmowymi
materiałami na terminalu uczonego, badacz bowiem
nie musi wiedzieć, z jakich rozwiązań wynika fakt, że
uzyskuje on ten dostęp bez kosztów. Open access jest
dlań synonimem open content : materiały są zawarte
w otwartych repozytoriach internetowych, za które
nie płaci docelowy użytkownik – ani fizyczny, ani in-
stytucjonalny – ale których wytworzenie, cyfryzację,
archiwizację, zaopatrzenie w metadane, transmisję
itp. ktoś jednak musiał sfinansować.
Powstaje zatem problem pełnego przejścia na otwar-
ty dostęp. Żaden narodowy program cyfryzacji nie roz-
wiąże go, ponieważ ma on wymiar globalny. A jedyny
obecnie aktywny i szybki międzynarodowy program
konsekwentnej cyfryzacji dawniejszych zasobów doku-
mentarnych bez względu na dziedzinę, kraj, instytucję
przechowującą oryginały i podmiot posiadający prawa
wydawnicze, program posiadający w dodatku rzetelne
podstawy finansowe – to Google Books.
Projekt Google Books i Open Content
Alliance
Należy przyznać, że amerykańska doktryna fair use ,
pozostawiająca orzecznictwu sądów rozstrzyganie,
czy w konkretnym przypadku doszło do naruszenia
praw autorskich, jest bardziej elastyczna wobec no-
wych technologii i ciągłych turbulencji na rynku niż
kontynentalno-europejskie prawo autorskie, które
zawiera wprawdzie listę wyjątków i zwolnień spod
ochrony prawnej utworów, jednak dość sztywną
i tylko z trudem, w dłuższym okresie, poddającą się
niezbędnym modyfikacjom. Lista ta nie jest także iden-
tyczna w poszczególnych krajach Unii Europejskiej 7 .
Właśnie doktryna fair use umożliwiła, a w każdym razie
istotnie ułatwiła, negocjacje porozumienia Google
z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami
autorskimi w USA, które wszakże – na razie – zostało
zakwestionowane przez sąd 8 .
W ekonomicznej analizie prawa autorskiego zwraca
się ostatnio uwagę, że nie może się ono nadal rozwi-
jać na zasadzie: all-size-fits-all . Nie byłby realny jeden,
2 Por. B. Woszczyński, Informacja naukowa i możliwości jej rozwoju w archiwach , http://www.caw.wp.mil.pl/biuletyn/b6/b6_1.pdf,
[04.03.2011].
3 Przejawia się to w regulowaniu licznych aspektów praw i obowiązków stron – formalnie należących do prawa autorskiego
– w ramach swobody kontraktowania (wolności umów).
4
W świetle przeważającej wykładni prywatna strona WWW nie jest prasą w rozumieniu prawa autorskiego, a opublikowanych
tam tekstów czy wypowiedzi nie można traktować jako publicznego udostępniania.
5 W Niemczech, w ramach ustawy o ochronie praw autorskich (Urhebergesetz), przyjęto rozwiązanie, że w przypadku cesji praw
autorskich na rzecz wydawcy wracają one do autora automatycznie – po upływie roku od daty pierwszej publikacji. Por. R.M. Hilty,
M. Seemann, Open Access – Zugang zu wissenschaftlichen Publikationen im schweizerischen Recht Rechtsgutachten , Universität Zürich,
2009, http://www.oai.uzh.ch/index.php?option=content&task=view&id=445&Itemid=324, [04.03.2011].
6 Kontekst regulacyjny stanowią – poza prawem autorskim – liczne inne działy prawa, np. ustawa o ochronie baz danych czy
ustawy dotyczące nauki, edukacji i kultury, a także o ochronie własności przemysłowej czy zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ustawa o ochronie baz danych wprowadza ochronę baz sui generis , poza sferą prawa autorskiego. Pod ochroną są zatem także
bazy niemające twórczego charakteru, na których wytworzenie poniesiono określone nakłady czy inwestycje i które nie stanowią
jedynie możliwego sposobu systematyzacji elementów czy części składowych.
7 Por. M. Leistner, Der Beitrag ökonomischer Forschung zum Urheberrecht , „Zeitschrift für Geistiges Eigentum” 2009, nr 4, s. 403
i nast.; H. Schack, Europäische Urheberrechts-Verordnung: erwünscht oder unvermeidlich? , „Zeitschrift für Geistiges Eigentum” 2009,
nr 3, s. 275 i następne.
8 Por. S. Hüttner, S. Ott, Schachtern um das Weltkulturerbe – das Google Book Settlement , „Zeitschrift für Urheber- und Medienrecht”
2010, nr 5, s. 377 i nast.; N. Rauer, Das Google Book Settlement 2.0 , „Kommunikation & Recht” 2010, nr 1, s. 9 i nast., por. ostatnio:
Nie wszystko pod kontrolą Google`a , http://www.rp.pl/artykul/631060_Nie-wszystko-pod-kontrola-Google-a.html, [04.03.2011].
kwiecień 2011 5
791828747.080.png 791828747.081.png 791828747.082.png 791828747.083.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin