ementor38.pdf

(4823 KB) Pobierz
791828748.051.png 791828748.062.png 791828748.073.png 791828748.081.png 791828748.001.png 791828748.002.png 791828748.003.png 791828748.004.png 791828748.005.png 791828748.006.png 791828748.007.png 791828748.008.png 791828748.009.png 791828748.010.png 791828748.011.png 791828748.012.png 791828748.013.png 791828748.014.png 791828748.015.png 791828748.016.png 791828748.017.png 791828748.018.png 791828748.019.png 791828748.020.png 791828748.021.png 791828748.022.png 791828748.023.png 791828748.024.png 791828748.025.png 791828748.026.png 791828748.027.png 791828748.028.png 791828748.029.png 791828748.030.png 791828748.031.png 791828748.032.png 791828748.033.png 791828748.034.png 791828748.035.png 791828748.036.png 791828748.037.png 791828748.038.png 791828748.039.png 791828748.040.png 791828748.041.png 791828748.042.png 791828748.043.png 791828748.044.png 791828748.045.png 791828748.046.png 791828748.047.png 791828748.048.png 791828748.049.png 791828748.050.png 791828748.052.png 791828748.053.png 791828748.054.png 791828748.055.png 791828748.056.png 791828748.057.png 791828748.058.png 791828748.059.png
791828748.060.png 791828748.061.png 791828748.063.png 791828748.064.png 791828748.065.png 791828748.066.png
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Ostatnie miesiące to długo oczekiwany okres finalizacji prac legislacyjnych nad nowelizacją prawa o szkol-
nictwie wyższym. Kolejnym ich etapom – w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także w ramach
obrad komisji i podkomisji sejmowej – towarzyszy dyskusja w środowisku akademickim, a o wypracowanych
projektach regulacji i o tym, jak ocenia je społeczność uczelni, systematycznie dowiadujemy się z doniesień
prasowych. Są również takie obszary omawianej nowelizacji, które wydają się istotne, a nie poddaje się ich
szerokiej analizie w mediach. Te właśnie zagadnienia w przeddzień głosowań parlamentarnych prezentujemy
na łamach „e-mentora”.
Należy również zwrócić uwagę na rozpoczęte w Ministerstwie Edukacji Narodowej prace legislacyjne zmie-
rzające do nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Dotyczą one przepisów, które mają pozwolić szkołom uczyć
przez internet i umożliwią wprowadzenie lekcji online do podstawy programowej. To ważny krok, który powi-
nien wspomóc rozwój e-learningu w oświacie. Niesie on jednak ze sobą również zagrożenia. Z doświadczeń
na poziomie szkolnictwa wyższego wynika, że wprowadzenie unormowań prawnych w zakresie kształcenia na
odległość może też negatywnie odbić się na upowszechnieniu tej formy i stymulowaniu do unowocześniania
dydaktyki z zastosowaniem innowacji technologicznych.
Zagadnienia dotyczące zmian, koniecznych reform i wyzwań stojących przed sektorem edukacji podejmujemy
na łamach bieżącego wydania „e-mentora” niejednokrotnie. Omówienie zmian legislacyjnych uzupełnia m.in.
analiza wyzwań stojących przed systemem szkolnictwa wyższego w całej Europie oraz opracowanie dotyczące
przemian, które unowocześniły system edukacyjny w Wielkiej Brytanii. W numerze przedstawiamy również
wyniki badania, które wskazuje, jak bardzo potrzebne są zmiany w edukacji ekonomicznej polskiej młodzieży,
oraz przykład dobrej praktyki wspierania rozwoju kluczowych kompetencji nastolatków. Prezentujemy ponadto
przykład popularyzacji wiedzy poprzez organizację szczególnych przedsięwzięć, jakimi są festiwale nauki.
Myślę, że bieżące wydanie „e-mentora” będzie dla Państwa wartościową i interesującą lekturą.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
Rp.pl: Uczeń pisze wirtualną klasówkę
Resort edukacji przygotowuje przepisy, które pozwolą szkołom uczyć dzieci przez internet. Prawo dopuści wprowadzenie
lekcji online do podstawy programowej.
Edunews: Koreańskie roboty uczą angielskiego
Prawie 30 robotów rozpoczęło nauczanie języka angielskiego w Korei Południowej, w ramach pilotażowego projektu
wykorzystującego roboty w szkolnictwie. Świat edukacji zmienia się coraz szybciej i jeśli nie zostaną podjęte – przez
nauczycieli – próby unowocześnienia nauczania, szkoła zmieni się bez ich udziału...
Deloitte.com: Podcasty Deloitte otrzymały europejską nagrodę
Podcasty przygotowywane przez firmę doradczą Deloitte zostały wyróżnione w międzynarodowym konkursie „European
Podcast Award”. Na ponad 1500 zgłoszonych do konkursu podcastów oddano ponad 400 tys. głosów. Nagrania Deloitte
otrzymały nagrodę w kategorii Biznes.
Gazeta.pl: Bill Gates wspiera wiejskie biblioteki
Ruszyła druga runda Programu Rozwoju Bibliotek sponsorowanego przez Fundację Billa Gatesa. Do końca marca wiejskie
i miejskie biblioteki z miejscowości do 20 tys. mieszkańców mogą zgłaszać chęć uczestnictwa w programie.
netPR: Akademia Rozwoju Goodyear w nowej odsłonie
Poszerzanie wiedzy to niezawodna recepta na sukces. Z takiego założenia wychodzi Grupa Goodyear Polska, której zależy na
jak najwyższym poziomie usług świadczonych klientom przez jej partnerów. Dlatego też w styczniu br. Akademia Rozwoju
Goodyear uruchomiła nową stronę internetową pod adresem www.arg.info.pl. Elementem, na który warto zwrócić uwagę,
jest dział E-learning. Za pośrednictwem tego modułu ARG w przyszłości oferować będzie internetowe szkolenia.
New York Times: In Florida, Virtual Classrooms With No Teachers
Over 7000 students in Miami-Dade County Public Schools are enrolled in a program in which core subjects are taken using
computers in a classroom with no teacher. A „facilitator” is in the room to make sure students progress. That person also
deals with any technical problems.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
luty2011 3
791828748.067.png 791828748.068.png 791828748.069.png 791828748.070.png 791828748.071.png
metody, formy i programy kształcenia
O projektowanych zmianach
w prawie o szkolnictwie wyższym
Marek Rocki
Poniższe uwagi piszę krótko po przyjęciu przez Sejm
rządowego projektu zmian w ustawie normującej życie
uczelni wyższych. Oczywiście nie wiadomo, jakie zmiany
zostaną ostatecznie przyjęte przez Senat. Charakterystycz-
ne jest jednak to, że w toku debaty w parlamencie, a także
w czasie wysłuchania publicznego, dyskusja obejmowała
kilka z kilkudziesięciu istotnych zmian.
Poniżej przedstawiam swoje opinie dotyczące zmian
mało dyskutowanych, ale mających – moim zdaniem
– kluczowe znaczenie dla systemu szkolnictwa wyższego.
Wspominam też o kilku zmianach, które uważam za dys-
kusyjne lub warte podkreślenia.
różnych kierunków. Po wprowadzeniu zmian takie
– obejmujące innowacyjne i synergiczne kierunki
– wykształcenie będzie oferowane w ramach nowo
tworzonych kierunków, dlatego zminimalizuje się
zapotrzebowanie na „drugi kierunek”.
Kolejną zmianą niosącą znaczące – perspekty-
wicznie – przeobrażenia jest wprowadzanie (a stało
się tak na wniosek PKA) akredytacji instytucjonalnej.
Obecna akredytacja – nazywana programową – to
ocena jakości kształcenia na konkretnym kierunku
i poziomie edukacji. Według projektu powstanie moż-
liwość oceny jakości kształcenia oferowanego przez
podstawową jednostkę organizacyjną uczelni. Z jednej
strony ułatwi to życie wydziałom prowadzącym wiele
kierunków, a z drugiej obniży koszty akredytacji.
Oczywiście konieczne będzie opracowanie odrębnych
kryteriów dla akredytacji instytucjonalnej, ale prace
w tym zakresie są już w PKA prowadzone, a pewne
elementy takiej oceny są już nawet wykorzystywane
w ocenie programowej.
Na jakość kształcenia z pewnością będzie też miała
wpływ zmiana w zasadach rekrutacji. W projekcie
(zmieniony art. 169) pozostawiono co prawda maturę
jako podstawowe kryterium rekrutacji, ale zniesiono
konieczność uzyskiwania zgody ministra na przepro-
wadzenie egzaminów wstępnych w przypadku, gdy
konieczne jest sprawdzenie szczególnych predyspo-
zycji do podejmowania studiów na danym kierunku.
Zrozumiałym ograniczeniem jest to, że egzamin nie
może być przeprowadzany z przedmiotów objętych
egzaminem maturalnym.
Ze zmian o mniejszym znaczeniu warto wymienić
ograniczenie wzrostu liczby studentów na uczelniach
publicznych. Zgodnie z projektem – kontestowanym
w tym zakresie przez posłów PiS i SLD – wzrost
liczby studentów o ponad 2 proc. ich ogólnej liczby
w poprzednim roku akademickim wymagałby zgody
ministra. W mojej opinii takie ograniczenie związane
jest z jednej strony z ochroną jakości kształcenia,
a z drugiej strony – z oceną możliwości finansowania
uczelni publicznych przez budżet państwa.
Inną wywołującą dyskusje zmianą – moim zdaniem
słuszną – jest możliwość zaliczania do minimum ka-
drowego zamiast jednej osoby posiadającej stopień
naukowy doktora – dwóch osób z tytułem magistra,
o ile posiadają „znaczące doświadczenie zawodo-
we zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej
z kierunkiem studiów” oraz w miejsce profesora lub
doktora habilitowanego dwóch doktorów. Możli-
wość taka dotyczy jednak w projekcie tylko studiów
Za zasadniczy dla kierunku zmian uważam ar-
tykuł 6. (w projekcie zmiana 4.), dający uczelniom
prawo do ustalania planów studiów i programów
kształcenia . Ograniczeniem systemowym jest koniecz-
ność uwzględnienia efektów kształcenia zgodnych
z Krajowymi Ramami Kwalifikacji (które mają zostać
wprowadzone rozporządzeniem wydanym na pod-
stawie omawianej ustawy). Te efekty kształcenia
będą formułowane dla wyodrębnionych „obszarów
kształcenia”, które nie są tożsame z dotychczaso-
wymi kierunkami ani grupami kierunków studiów.
Co więcej, zmieniony artykuł 9. likwiduje listę
kierunków studiów określaną przez Ministra. Kon-
sekwencją tych przekształceń jest prawo uczelni do
wydawania dyplomów ukończenia studiów zapisane
w zmodyfikowanym artykule 6. W projekcie brzmi to
niewinnie, ale trzeba podkreślić, że dotychczasowa
ustawa dawała uczelniom prawo do wydawania dy-
plomów państwowych.
A zatem uczelnie uzyskają prawo do formułowania
własnej, autorskiej oferty kształcenia, ale jednocześ-
nie to na nie – ponieważ będą wydawać dyplom syg-
nowany własnym godłem – spadnie odpowiedzialność
za jakość tej oferty. To oznacza urzeczywistnienie
autonomii programowej i uruchomienie faktycznej
konkurencji między uczelniami. Powinno także ozna-
czać konieczność dbałości o „markę” i prestiż, bo nikt
już nie będzie się mógł chować za prestiżem państwo-
wego dyplomu. Drobną techniczną konsekwencją tej
propozycji jest zlikwidowanie pojęć „studia między-
kierunkowe” i „makrokierunek”. Innowacyjne uczelnie
i wydziały po prostu zdefiniują odpowiadające ich
wizji kształcenia nowe kierunki studiów.
Na tym tle widać, jak mało ważne są dyskusje o od-
płatności drugiego kierunku studiów. W mojej opinii
drugi kierunek był opcją dla studentów pragnących
uzyskać unikalne wykształcenie łączące programy
4 e-mentor nr 1 (38)
791828748.072.png 791828748.074.png
O projektowanych zmianach w prawie o szkolnictwie...
pierwszego stopnia i tylko jednostek prowadzących
studia o profilu praktycznym (projekt wprowadza dwa
profile kształcenia: praktyczny, obejmujący moduł
zajęć służących zdobywaniu umiejętności praktycz-
nych, i ogólnoakademicki, obejmujący moduł zajęć
służących zdobywaniu pogłębionych umiejętności
teoretycznych). Dodatkowym ograniczeniem jest to,
że magistrowie mogą stanowić nie więcej niż 50 proc.
minimum kadrowego przewidzianego dla doktorów,
a doktorzy nie więcej niż 50 proc. minimum dla „sa-
modzielnych” pracowników.
Warto zauważyć, że prace nad projektem trwały
praktycznie od początku obecnej kadencji parlamen-
tu, a skala i liczba zmian upoważniają do oczekiwania,
iż opublikowany zostanie tekst jednolity, choć pewnie
właściwsze – ale już niemożliwe – byłoby po prostu
uchwalenie nowej ustawy. Konieczność wprowadzenia
zmian w obecnym prawie o szkolnictwie wyższym
jest powszechnie akceptowana, choć proponowane
– w toku trwającej już ponad dwa lata dyskusji – kie-
runki przekształceń często wzajemnie się wykluczały.
Oczywiście na skutki proponowanych obecnie zmian
trzeba będzie poczekać co najmniej około pięciu lat,
ponieważ – pomijając vacatio legis – niektóre zmiany
będą mogły zostać ocenione po ukończeniu studiów
przez studentów nowych kierunków, a zmiany doty-
czące zarządzania kadrami przyniosą skutki w jeszcze
dalszej perspektywie.
Polecamy
Piotr Bielecki (red.), Rola studentów w zarządzaniu szkołą wyższą
Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010
W publikacji podjęto istotną kwestię uczestnictwa studentów w zarządzaniu uczel-
niami. Tematyka ta, uznana za jeden z oficjalnych kierunków działań reformatorskich
procesu bolońskiego, nie doczekała się jak dotąd rzetelnych krajowych analiz. Książka
prezentuje wyniki badań Ośrodka Rozwoju Studiów Ekonomicznych SGH, których
celem było usystematyzowanie wiedzy na temat zarządzania partycypacyjnego
w szkole wyższej oraz rozpoznanie faktycznych kompetencji samorządów studentów
i praktyki partycypacji studenckiej. Obszerną część publikacji zajmują opracowania
analizujące doświadczenia innych krajów europejskich, w tym Anglii, Szkocji, państw
skandynawskich.
Książkę polecamy wszystkim członkom społeczności akademickiej, w szczególności
osobom zarządzającym uczelniami i działającym w samorządach studenckich.
Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH: http://wydawnictwa.sgh.waw.pl .
Żaneta Geryk, Motywacja w uczelniach niepublicznych w Polsce
Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010
Książka dotyka istotnej kwestii budowy systemu motywacyjnego dla pracowników
niepublicznych uczelni wyższych. Specyfika uczelni zakłada istnienie dwóch odrębnych
grup: pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych. W opinii autorki
brakuje spójnego procesu motywacyjnego, spełniającego oczekiwania obu tych grup.
W publikacji zaprezentowano wyniki badań jakościowych i ilościowych prowadzonych
na polskich uczelniach niepublicznych, a także szersze rozważania na temat pojęcia i
istoty motywacji oraz jej roli w sprawnym funkcjonowaniu organizacji. Pozycję pole-
camy osobom zarządzającym uczelniami, w szczególności niepublicznymi.
Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH:
http://wydawnictwo.sgh.waw.pl .
Dziekanat.eu – portal informacyjno-społecznościowy dla uczelni wyższych
Powstał pierwszy w Polsce portal informacyjno-społecznościowy adresowany do pracowników administracyjnych
oraz naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych. Jego celem jest z jednej strony dostarczanie informacji z obszaru
szkolnictwa wyższego, a z drugiej integrowanie środowiska i promowanie wymiany wiedzy i poglądów. W portalu
można się zarejestrować, założyć własną grupę, dyskutować na forum, tworzyć galerie zdjęć, a także dodawać pliki
wideo. Dostępne są informacje „z życia uczelni”, artykuły poruszające istotne kwestie (np. dotyczące nowelizacji
ustawy o szkolnictwie wyższym), zapowiedzi konferencji i szkoleń, a nawet kącik „Humor”.
Portal dostępny jest pod adresem: http://www.dziekanat.eu/ .
luty 2011 5
791828748.075.png 791828748.076.png 791828748.077.png 791828748.078.png 791828748.079.png 791828748.080.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin