MIQRA מקרא_ Dusza nieśmiertelna.pdf

(1490 KB) Pobierz
422406055 UNPDF
2011-01-17
MIQRA מקרא: Dusza nieśmiertelna
Udostępnij Zgłoś nadużycie Następny blog»
Utwórz bloga Zaloguj się
Pokazywanie najnowszych postów oznaczonych etykietą Dusza
nieśmiertelna . Pokaż starsze posty
O mnie
Wojciech Koś הֹמֹלְשׁ
17-02-2010
Wyobrażenia o życiu pozagrobowym w religii
Izraela w czasach Jezusa
J 14:2-3 BT "W domu Ojca mego
jest mieszkań wiele. Gdyby tak
nie było, to bym wam powiedział.
Idę przecież przygotować wam
miejsce. A gdy odejdę i
przygotuję wam miejsce, przyjdę
powtórnie i zabiorę was do
siebie, abyście i wy byli tam,
gdzie Ja jestem." Łk 15:20 BT
"Wybrał się więc i poszedł do
swojego ojca. A gdy był jeszcze
daleko, ujrzał go jego ojciec i
wzruszył się głęboko; wybiegł
naprzeciw niego, rzucił mu się na
szyję i ucałował go."
Wyświetl mój pełny profil
„Podobnie zostało stworzone [miejsce] dla grzeszników umierających
i pochowanych na ziemi, których nie dosięgnął wyrok za ich życia.
Tutaj ich dusze są oddzielone na straszną kaźń aż do wielkiego dnia
sądu, kary i męki [przeznaczonych] dla przeklętych na wieki. Jest to
odpłata przeznaczona ich duszom. Zostaną tu związani na wieczność”
Księga Henocha (wresja etiopska) 22,10-11
„Czyż nie wiecie, że ludzie, którzy schodzą ze świata zgodnie z
prawem natury i oddają dług otrzymany od Boga, kiedy dawca pragnie
go odebrać, osiągają chwałę wieczną, domy i rodziny ich mają
bezpieczne trwanie, dusze zaś pozostają czyste i posłuszne i
otrzymują najświętsze miejsce w niebie, skąd po upływie wieków
znów wstępują w nieskazitelne ciała? Natomiast dla dusz tych, co w
szaleństwie ręce przeciw samym sobie obracają, przeznaczone jest
szczególnie ciemne miejsce w Hadesie, a Bóg, ich ojciec, karze także
potomnych za grzechy przodków”Józef Flawiusz, „Wojna żydowska”,
Księga trzecia VIII, 5, wersety 374, 375
"Tak więc w czasach Jezusa wielu Żydów przestało uważać że
przyszłość człowieka zamyka się w szeolu.Pojęcie szeolu ulega
przekształceniu. Jest to miejsce które pochłania bezbożnych gdzie
czekają ich wieczyste cierpienia. Istnieje również miejsce do którego
Patron
…blogspot.com/…/Dusza nieśmiertelna
1/14
422406055.048.png 422406055.049.png 422406055.050.png 422406055.051.png 422406055.001.png 422406055.002.png 422406055.003.png
2011-01-17
MIQRA מקרא: Dusza nieśmiertelna
przyjmowane są dusze zbawionych. Zwie się ono Rajem lub "łonem
Abrahama" H. Daniel-Rops "Życie codzienne w Palestynie w czasach
Chrystusa" Wyd. Cyklady W-wa 1994 s.303
„Pewne koła żydowskie, współczesne Chrystusowi i apostołom,
wierzyły w życie pozagrobowe; wierzyły, iż dusza może istnieć w
odłączeniu od ciała, że dusze zmarłych zaraz po śmierci czeka jakiś
sąd, od którego zależy ich okres przejściowy - szczęśliwy lub pełen
udręki, kończący się ostatecznym sądem, zmartwychwstaniem
chwalebnym sprawiedliwych i hańbą bezbożnych”, Ks. Jan Stępień,
„Teologia świętego Pawła”, ATK, Warszawa, 1979, s. 206.
Pro Ecclesia et Pontifice
0 komentarze
Etykiety: Dusza nieśmiertelna , Wieczna kara
POLECANE ARTYKUŁY
Argumenty broniące
natchnionego charakteru Ksiąg
deuterokanonicznych
Czyściec w Piśmie Świętym,
Tradycji i doświadczeniu świętych
Ekumenizm przed i po Soborze
Watykańskim II
EUCHARYSTIA W NOWYM
TESTAMENCIE.
23-01-2010
Koncepcja duszy i poznania u Arystotelesa i
Tomasza z Akwinu.
Arystoteles:
Dusza stanowi w systemie Arystotelesa formę życia organicznego.
Dusza ludzka (rozum, νο ς nus) stała się najdoskonalszą z form;
jedyną, która posiadła zdolność rozumienia świata zewnętrznego i
świadomość samej siebie. Jako najdoskonalsza jest też najbliższa
połączenia się z Bogiem. Dusza jest jednak tylko formą materii,
nierozerwalnie z nią związaną. Dusza i ciało człowieka tworzą więc
swoistą całość, a nie dwa oddzielne byty.
Jaki będzie stan ciała po
zmartwychwstaniu?
Kongregacja Nauki Wiary:
odpowiedzi na pytania dotyczące
niektórych aspektów nauki o
Kościele - dokumentacja z
komentarzem
Kto należy do Kościoła ?
KULT KRZYŻA
Modlitwa o nawrócenie
grzeszników
Składniki duszy ludzkiej
Arystoteles wyróżniał trzy części duszy, odpowiadające różnym
poziomom organizacji życia:
dusza wegetatywna wiąże się z odżywianiem i rośnięciem;
stanowi formę roślin, zwierząt i ludzi [ nefesz ]
dusza zmysłowa czyni zdolnym do postrzegania i poruszania
się; stanowi formę u zwierząt i ludzi [ ruach ]
POLEMIKA Z PIĘCIOMA ZASADAMI
LUTERANIZMU
POZA KOŚCIOŁEM NIE MA
ZBAWIENIA
SPOŁECZNY OBOWIAZEK
RELIGIJNY I PRAWO DO
WOLNOŚCI RELIGIJNEJ.
Tysiącletnie Królestwo
USPRAWIEDLIWIENIE,
UŚWIĘCENIE, ZBAWIENIE
rozum występujący wyłącznie u ludzi, który z kolei dzieli się na
[ neszama ]
rozum bierny, receptywny
rozum czynny, który, nie będąc powiązany z ciałem
(stanowiąc czystą formę), jest nieśmiertelny.
Św. Tomasz:
Wiara w istnienie duszy po
śmierci ciała w Piśmie św. i
pismach Ojców Apostolskich
WIECZNA KARA
Zasługa
Święcenia kobiet ?
Dzięki przyjęciu koncepcji Arystotelesa, uzyskuje filozoficzne
fundamenty, aby porzucić pogląd Platona, że tylko dusza jest
człowiekiem, a ciało jest nie częścią, lecz narzędziem (lub
więzieniem) człowieka.
„Piotr przemówił – Rzym
przemówił” Prymat Następców
św. Piotra w Tradycji.
„Tobie dam Klucze
Królestwa”Prymat św. Piotra w
Nowym Testamencie.
Doktor Anielski przedstawił nową wizję człowieka - wizję
chrześcijańską, w której człowiek jest substancjalnym zjednoczeniem
duszy, czyli formy oraz ciała - materii. Postrzegał człowieka jako
duchowo-cielesną jedność (tzw. compositum). Ciało nie jest
więzieniem dla duszy, tylko jej niezbędnym dopełnieniem w wymiarze
życia doczesnego Dusza po śmierci ciała może istnieć oddzielnie jest
…blogspot.com/…/Dusza nieśmiertelna
2/14
422406055.004.png 422406055.005.png 422406055.006.png 422406055.007.png 422406055.008.png 422406055.009.png 422406055.010.png 422406055.011.png 422406055.012.png 422406055.013.png 422406055.014.png 422406055.015.png 422406055.016.png 422406055.017.png 422406055.018.png 422406055.019.png 422406055.020.png 422406055.021.png 422406055.022.png 422406055.023.png 422406055.024.png
2011-01-17
MIQRA מקרא: Dusza nieśmiertelna
bowiem nieśmiertelna, nie jest jednak bytem ludzkim. Dusza
decyduje o przynależności jednostki do gatunku ludzkiego. Tomasz
argumentuje, iż skoro dusza wykonuje działanie nie organiczne, a
więc działanie samej tylko formy (np. poznanie umysłowe). Zatem
jest samoistna, nie cielesna, zasadniczo różni się od duszy zwierzęcej
i nie ginie ze śmiercią człowieka. Akwinata w duszy ludzkiej
zakorzenia trzy ludzkie działania (władze): siłę życiową [nefesz] ,
spostrzeżenia zmysłowe [ruach] , dążenia instynktowne i rozum
[neszama].
Natomiast w ciele funkcje wegetatywne: rozrodczą, wzrostu i
odżywiania
Św. Tomasz w nauce o poznaniu stał na stanowisku poznania
poprzez doświadczenie oraz łączności poznania umysłowego ze
zmysłowym. W takim ujęciu poznanie miało charakter receptywny, to
znaczy brały w nim udział przede wszystkim zmysły i dopiero
uzyskane na tej drodze dane opracowywane były przez rozum .
Filozof dokonał rozróżnienia między zmysłami zewnętrznymi a
zmysłami wewnętrznymi. Te pierwsze odpowiedzialne były za
kontaktowanie się człowieka ze światem zewnętrznym, i należą do
nich: dotyk, smak, węch, słuch i wzrok. Jeśli chcemy poznać jakąś
rzecz musimy upodobnić się do poznawanego przedmiotu, wczuć się w
jego rolę. Przedmiot wnika w naszą duszę , dzięki czemu możemy go
dokładniej poznać. Umożliwiają to nam zmysły. Poznanie opiera się
na współpracy zmysłów z rozumem. To dzięki zmysłom umysł w
dalszej fazie poznania może zgłębić naturę danego przedmiotu.
Msza Trydencka w Polsce
Etykiety
Biblia (20)
cytaty (5)
Czyściec (1)
Dusza nieśmiertelna (10)
Ekumenizm (41)
Eucharystia (36)
W doczesnym życiu umysł, złączony z ciałem, nie może obejść się
bez pośrednictwa zmysłów . Od władz zmysłowych musi się
rozpoczynać proces poznania. Przedmioty materialne możemy
poznawać rozumem. Natomiast własną duszę tylko pośrednio na
drodze refleksji .
Jezus (14)
Kontrreformacja (17)
Kościół (53)
Maryja (17)
modlitwa (16)
Poza poznaniem zmysłowym (naturalnym) istnieje jeszcze poznanie
nadprzyrodzone : wiedza wlana i wizja uszczęśliwiająca.
obraz (4)
Pius XII (9)
Prymat (10)
Różaniec (7)
Wiedza wlana . Umysł ogarnięty Boskim światłem wprowadzony
zostaje w nowy rodzaj poznania opartego już nie o działanie zmysłów,
ale o tchnienie Ducha Świętego. Ten nowy typ poznania polega na
tym, że wiedza pojęciowa traci swe znaczenie, w poznaniu
przekazywana jest naga substancja (sustancia desnuda). Dzięki
wlanej wierze dokonuje się zjednoczenie umysłu z Boską Mądrością.
Jest mową Boga, czyli mową czystego ducha do czystego ducha duszy,
gdyż jest bez formy poznawczej typowej dla funkcjonowania umysłu.
sakramenty (10)
Sukcesja (9)
Tradycja (10)
Trójca (8)
Uwaga (5)
Wieczna kara (3)
Wizja uszczęśliwiająca, jest to wizja Boga jaka dostępują zbawieni w
Niebie. Jej istota jest intuicyjne i bezpośrednie oglądanie Istoty Boga
(1Kor 13:12 BT "Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy
zaś [zobaczymy] twarzą w twarz: Teraz poznaję po części, wtedy zaś
poznam tak, jak i zostałem poznany."). Wizja ta w drugorzędnym
sensie rozciąga się na rozciąga się na wszystko, co znajduje się w
polu zainteresowania tego kto jej dostapił. Według św. Tomasza
wizja ta może być w wyjątkowych okolicznościach i na krótki czas
również w życiu doczesnym np. Mojżeszowi (Wj 34,28-35) i Pawłowi
(2 Kor 12,2-4).
Zbawienie (35)
święci (34)
Szukaj w tym blogu
Wyszukaj
Technologia
Archiwum bloga
Jezus posiadał wszystkie te rodzaje wiedzy: Pierwszy z nich to wiedza
widzenia uszczęśliwiającego - taka, jaką posiadają w niebie święci,
którą Jezus posiadał od momentu poczęcia. Drugi rodzaj wiedzy to
wiedza wlana , dzięki niej miał świadomość, kim naprawdę jest
2010 (210)
grudzień (1)
lipiec (1)
czerwiec (13)
…blogspot.com/…/Dusza nieśmiertelna
3/14
422406055.025.png 422406055.026.png 422406055.027.png 422406055.028.png 422406055.029.png 422406055.030.png 422406055.031.png 422406055.032.png 422406055.033.png 422406055.034.png
2011-01-17
MIQRA מקרא: Dusza nieśmiertelna
(Synem Bożym) i jaką ma do spełnienia misję. Oraz - wiedzą nabytą ,
czyli zdobywać wiadomości o tym, czego, będąc człowiekiem, trzeba
uczyć się w sposób doświadczalny. Jako taka nie mogła być ona
nieograniczona; realizowało się w warunkach historycznych Jego
istnienia w czasie i przestrzeni. Dlatego Syn Boży, stając się
człowiekiem, mógł wzrastać "w mądrości, w latach i w łasce" (Łk 2,
52). [szersze omówienie: tutaj ]
maj (18)
kwiecień (13)
marzec (45)
luty (33)
TABERNAKULUM, ARKA
Maryja – dzięki łasce-przyczyną
naszego zbawienia....
Spory dotyczące daty
obchodzenia Wielkanocy w II
i...
BYT
Wiosna Kościoła w Anglii
Świeto KATEDRY ŚW. PIOTRA,
APOSTOŁA
Przybyło nas :)
USPRAWIEDLIWIENIE,
UŚWIĘCENIE, ZBAWIENIE
Jak w domu
Anglikanie przechodzą na
katolicyzm
POLEMIKA Z ARTYKUŁEM
MATEUSZA WICHARY: "SOLA
SCRIP...
ŚWIĘCI ŚWIĘTEGO
ZASŁUGA – DZIEŁO ŁASKI
WYPEŁNIĆ PRAWO
Wyobrażenia o życiu
pozagrobowym w religii
Izraela...
Odpowiedzi Komisji Ecclesia
Dei na pytania dotyczą...
Czyściec w Piśmie Świętym,
Tradycji i doświadczeni...
Słowo Boże niewyczerpanym
źródłem życia
ZASŁUGA – ZAPŁATA
„Nie wyrzucajcie starych
mszałów, one powrócą”
SOBÓR JEROZOLIMSKI I
„KLAUZULA” JAKUBA
Kalendarz żydowski
NAJWAŻNIEJSZE TEKSTY O
TRÓJCY ŚWIĘTEJ
ZASŁUGA - ODPŁATA
SŁOWO BOGA
"Drzewo, które rodzi zły owoc,
nie jest dobre” – l...
POLEMIKA Z PIĘCIOMA
ZASADAMI LUTERANIZMU
TRZY FILARY
Kosmologia biblijna
Reformacja w Finlandii
0 komentarze
Etykiety: Dusza nieśmiertelna
CZY NEFESZ TO DUSZA?
tekst pochodzi ze strony :
http://www.the614thcs.com/40.931.0.0.1.0.phtml
Nefesz jest terminem wieloznacznym w Biblii hebrajskiej i nie mniej
wieloznacznym w Talmudzie.
Słowo nefesz tłumaczone jest na polski jako "dusza", ale nie jest to
tłumaczenie precyzyjne. Tłumaczenie nefesz słowem "dusza" jest zbyt
daleko posuniętym uproszczeniem. Bo nefesz to tylko - między innymi
- jeden z aspektów duszy. Dlaczego?
Człowiek - jako twór duchowy - posiada dwa wymiary .
Jednym z nich jest nefesz. Jest to wymiar, w którym całkowicie
dominuje witalność w zasadzie identyczna z witalnością wszystkich
istot żywych. Nefesz to esencja życia, która sprawia, że każde
żywe stworzenie pragnie w sposób instynktowny kontynuować
swoje życie, że chce trwać - żyjąc, że odbywają się w nim ciągłe
procesy przemiany materii. Nefesz odpowiada więc np. za
kiełkowanie nasion, za ucieczkę ptaka przed drapieżnikiem i za pogoń
drapieżnika za ptakiem, za rykowisko jeleni i za to, że człowiek dąży
do zdobycia jedzenia i napoju oraz że jego organizm potrafi je
przetworzyć. Nefesz to wymiar biologicznego istnienia , ale to także
samo istnienie – dlatego człowiek nie tyle "ma" nefesz, ile "jest"
nefesz .
Drugim wymiarem człowieka jest – w wyraźnym kontraście do innych
istot żywych (zwierząt i roślin) - jego obszar emocjonalny i
intelektualny. Ten pierwszy to ruach ; ten drugi – neszama .
Ruach rządzi emocjami : zawiaduje ambicją, żądzą, pragnieniem,
zazdrością, zawiścią, współczuciem, litością itd. Neszama rządzi
intelektem ludzkim i jego duchowością – kontroluje żądze i inne
emocje.
Tradycyjnie za "miejsce przebywania" nefesz uznawana jest wątroba,
ruach – serce, neszamy – mózg.
Dopiero te trzy elementy – nefesz, ruach i neszama – składają się
na wyjątkowy twór, którym jest dusza człowieka w takim
rozumieniu, w jakim słowo "dusza" funkcjonuje w języku polskim.
Dusza, czyli to, co odróżnia go od innych żywych istot, których
istnienie rozgrywa się wyłącznie w obszarze nefesz .
Elementy te pozostają ze sobą w trwałym związku i w stałych
zależnościach: nefesz może być podporządkowany ruach (emocje
mogą wywoływać reakcje ciała). Z kolei neszama ma możliwość
wpływania na ruach (emocje daje się poskramiać).
Wszystkie te trzy elementy są istotne, jakkolwiek neszama stoi w
hierarchii tych elementów najwyżej. Nefesz jest motorem życia
…blogspot.com/…/Dusza nieśmiertelna
4/14
422406055.035.png 422406055.036.png 422406055.037.png 422406055.038.png 422406055.039.png
2011-01-17
MIQRA מקרא: Dusza nieśmiertelna
fizycznego . Ruach - decyduje o emocjonalnej osobowości
konkretnego człowieka. Neszama - definiuje wyjątkowość
intelektualną i duchową .
Reformacja w Szwecji
EN EGO – OTO JA
Ecclesia militaris
styczeń (86)
Bóg stwarzający pierwszego człowieka (Bereszit 2:7) bywa
porównywany do szklarza, który siłą swoich płuc kształtuje
szklane naczynie. Jego oddech (neszama) opuszcza Jego wargi i
przemieszcza się jako prąd (wiatr) powietrza (ruach) i wypełnia
powietrzem (nefesz) [siłą witalną] - naczynie . ["Ukształtował go z
prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza duszę życia"]
Neszama jest więc najbliżej Boga (wydobywa się z Jego ust), podczas
gdy nefesz uruchamia funkcjonowanie ludzkiego organizmu, z którym
jest złączony w procesie biologicznego istnienia. Ruach znajduje się
pomiędzy nimi - wiążąc człowieka z jego duchowym źródłem.
Neszama podlega przede wszystkim myśli , ruach – przede
wszystkim mowie , nefesz – fizycznym działaniom.
2009 (103)
Toplista Tradycji
0 komentarze
Etykiety: Dusza nieśmiertelna
16-01-2010
Kto rozmawiał z Saulem?
1Sm 28:11-14 Br "Zapytała więc kobieta: Kogo mam ci wywołać? A on
odpowiedział: Przywołaj mi, proszę, Samuela.(12) Kiedy już ukazał
się Samuel , kobieta zawołała głośno w stronę Saula: Dlaczego mnie
oszukałeś? Przecież ty jesteś Saulem!(13) Król zaś powiedział: Nie bój
się! Powiedz mi, co zobaczyłaś. Kobieta odpowiedziała Saulowi: Widzę
coś jakby bóstwo [ elohim] wyłaniające się z ziemi.(14) Zapytał ją:
Jak wygląda? A ona odpowiedziała: Ma wygląd wchodzącego na górę
starca [isz] , okrytego płaszczem. Wtedy Saul przekonał się, że był to
Samuel. Skłonił się tedy nisko i upadł na twarz."
Wspólnoty chrześcijańskie nie uznające wiary w osobowe trwanie
duszy po śmierci ciała, powołując się na słowo elohim(bóg) twierdzą,
że istotą która ukazała się Saulowi był demon udający Samuela.
W języku hebrajskim "cienie" zmarłych przebywających w Szeolu
określano słowem refaim (np. Hi 26,5; Ps 88,11; Iz 26,19). Słowo to
jest pochodzenia kanaanejskiego. W mitologii pierwotnych
mieszkańców Kanaanu słowo refaim oznaczał ducha przodka
przemienionego w bóstwo troszczące się o swoich potomków.
Prawo mojżeszowe potępiało praktykę wywoływania ob czyli duchów
zmarłych. Słowo ob jest brzmieniowo zbliżone do słowa ab
oznaczające przodka.
Czarownica z Endor wywołująca duchy [ ob ] (1Sm 28,7), była
najprawdopodobniej wyznawczynią kultów kanaańskich , więc nic
dziwnego, że powiedziała do Saula, że widzi boga (refaim).
Natomiast autor Księgi Samuela piszący po hebrajsku w tym też
języku przekazał nam słowa czarownicy : dlatego mamy tam
"elohim" . Potwierdzeniem trafności mojego rozumowania jest fakt,
że autor w dalszej części opowiadania jednoznacznie identyfikuje "to
coś wyłaniające się z ziemi" z historycznym Samuelem.
0 komentarze
Etykiety: Dusza nieśmiertelna
…blogspot.com/…/Dusza nieśmiertelna
5/14
422406055.040.png 422406055.041.png 422406055.042.png 422406055.043.png 422406055.044.png 422406055.045.png 422406055.046.png 422406055.047.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin