TEMAT: Nauka piosenki związanej z Dniem Matki pt ”Obietnica”
Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Metody pracy:
Formy:
Środki dydaktyczne:
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie.
Rozmowa na temat swojej Mamy , różnych piosenkach które poznaliśmy wcześniej.
2. Cwiczenie przygotowujące do śpiewania:
Ø Oddechowe:
Dzieci poruszaja się po całej Sali zgodnie z marszowym akompaniamentem granym przez nauczyciela na pianinie lub bębenku. Na przerwe w akompaniamencie zatrzymują się. Dowolne dźwięki grane na dzwonkach- wspiecie na palcach i na 1,2,3,- bezszelestny głęboki wdec nosem, wąchanie kwiatka na 4,5,6,7,,8,9,10. Nadepnie chód na pietach- głosne liczenie na wydech.
Ø Emisyjne
ü Zaśpiewanie gamy solmizacją ( w górę- legato, w dół- staccato)
ü Trzykrotne powtarzanie trójdźwięku zaczynać od c.
c-e-g-c-e-g-e-c
d-fis-a-fis- d-fis-a-fis
e-gis-h-gis- e-gis-h-gis
f-a-c-a-f-a-ca-f
Ćwiczenie to opiera się na trójdzwięku durowym.
ü Zaśpiewaniu Kika sylab na tra… w trzech stopniach gamy C, np. tra la la la lub mi me ma mo mu.
Należy zwrócić uwagę aby każda sylaba zaśpiewana na tej samej wysokości, trzeba pamiętać o prawidłowej wymowie samogłosek.
3. Rytmiczna zapowiedz nauczyciela:
Dzieci powtarzają z klaskaniem:
ti ti ta ta |ta ta ℓ| ti ti ta ta |ta ta ℓ |
ℓ - przy pauzie rozchylamy obie ręce na zewnątrz.
4. Zaprezentowanie piosenki przez nauczyciela:
Piosenka pt: „obietnica”zapisana jest w tonacji C-dur ni posiada znaków przykluczowych i kończy się na tonice , metrum 2/4- oznacza że taktujemy na 2 a na kązda miare taktu przypada ćwierćnuta. Budowa dwuczęściowa, A- 8 TAKTÓW B-8 TAKTÓW. Cześć B powtórzona jest dwa razy i pełn rolę refrenu. Wartości występujące w tej piosence to ćwierćnuty i i ósemki. Piosenka jest skoczna i wesoła.
ü Wspólna rozmowa na temat treści i charakteru piosenki. O czym mówią słowa?, jaka jest melodia?
ü Ponowne zaspiewanie piosenki nauczyciela wraz z dziećmi przy dzwonkach lub flecie prostym. Dzieci spwając taktuja na dwa 1,2
ü Rytmiczne powtarzanie piosenki
ü na zasadzie echa- dwa takty nauczyciel dwa uczniowie itd.
5. Zabawa muzyczno ruchowa.
Dzieci wstają ze swoich miejsc i podskakując raz na prawej raz na lewej nodze wybiegaja na środk Sali, teraz będą naśladowały podskakujące piłki. Mocne uderzenie w tamburyn- podskok obunóż z równoczesnym odbiciem piłki. Musimy zwrocic uwage dzieciom że piłka po uderzeniu odija się wysoko a pożniej podskakuje coraz nizej, aż potoczy się po podłodze. Uderzenie w tamburyn- odbicie piłki i naśladowanie jej podskoków. Na koniec przykucnięcie
Ø Powtórzenie piosenki wraz z:
Grupa 1- taktowanie
Grupa 2 – z klaskaniem
Grupa 3 – pstryka palcami
6. Zakończenie zajęć.
Scenariusz zajęć muzycznych do klasy II
Małgotrzata Czerniej
III KZ i WP
renata.misia