TRAKTAT LIZBOŃSKI A POZYCJA OBYWATELI UE.pdf

(5757 KB) Pobierz
192565035 UNPDF
Nr 116/2008
Bezpłatny magazyn
Polskiej Fundacji
im. Roberta Schumana
z Lizbony
Kompedium wiedzy
Traktat
Ponadto o Traktacie:
Marek A. Cichocki
Mikołaj Dowgielewicz
Andrzej Grzyb
Jean-Dominique Giuliani
Jan Kułakowski
Dariusz Rosati
Róża Thun
Edmund Wittbrodt
Janusz Wojciechowski
192565035.010.png 192565035.011.png 192565035.012.png
Prezent na Jubileusz Schumana
Polski Kalendarz Europejski jest pismem Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana
Redaktor naczelna: Julita Krajewska [j.krajewska@schuman.org.pl]
Redakcja: Jerzy Boczkowski, Joanna Czerwińska, Anna Radwan–Röhrenschef
Dziękujemy Profesorowi Janowi Barczowi za pomoc w przygotowaniu niniejszej publikacji.
Redakcja merytoryczna: dr Agnieszka Grzelak
Korekta: Monika Głowińska
Skład: Daniel Biernacki
Publikacja powstała na podstawie materiałów Fondation Robert Schuman
www.robert-schuman.fr
ISSN 1506–512X, Nr rejestracji PR 5899
Publikacja wydawana przy wsparciu i we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera,
Fundacją Roberta Schumana oraz Parlamentem Europejskim.
Adres redakcji: Polska Fundacja im. Roberta Schumana, Al. Ujazdowskie 37/5, 00–540 Warszawa
Tel.: (22) 621 21 61, 621 75 55, 622 03 42, 622 03 43, fax: (22) 629 72 14 www.schuman.org.pl, e–mail: pke@schuman.org.pl
Zapraszamy do współpracy. Czekamy na artykuły, listy i sugestie. Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania i skracania tekstów.
Materiałów nie zamówionych redakcja nie zwraca.
Ratyfikacja Traktatu z Lizbony przez Polskę przypada w ważnym, jubileuszowym momencie dla
naszej Fundacji. Piętnaście lat temu, w 1994 roku po raz pierwszy odbyły się Polskie Spotkania
Europejskie, wydarzenie znane w kraju i na świecie, przede wszystkim dzięki optymistycznej
i unikalnej w skali światowej Paradzie Schumana.
I cóż to jest – piętnaście lat? Gdy spojrzymy na karty historii i gdy czytać będziemy o tym w pod-
ręcznikach, okres ten wyda nam się bardzo krótki, w skali historii Europy wręcz niezauważalny.
Tymczasem, dla naszej Fundacji, dla Polski, minionych piętnaście lat, było rewolucją. Gdy po raz
pierwszy Fundacja organizowała Polskie Spotkania Europejskie, w Brukseli dobiegały końca
rozmowy akcesyjne z Austrią, Szwecją i Finlandią.
W kwietniu 1994 r. Polska złożyła oficjalny wniosek o przystąpienie do Unii Europejskiej. Dzięki
perspektywie europejskiej, pomocy Unii, a przede wszystkim dzięki własnym ambicjom i wysił-
kowi, z roku na rok Polska modernizowała się coraz silniej i dostosowywała się do wymogów
stawianych przez Wspólnotę.
Piętnaście lat później, jako członek Unii, Polska, wspólnie z pozostałymi państwami zjednoczonej Europy,
decyduje się na reformę instytucjonalną w ramach Traktatu z Lizbony.
Publikacja, którą dzisiaj oddajemy w Państwa ręce stanowi kompendium wiedzy o zmianach, jakie
przynosi traktat ratyfikowany właśnie przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
Największą szansą Polski, jako członka Wspólnoty Europejskiej, jest możliwość politycznego
zaistnienia na arenie Europy. By nie zaprzepaścić tej szansy, musimy umiejętnie korzystać
z narzędzi, jakie daje nam Traktat z Lizbony. Prezentowany tekst pozwoli lepiej zrozumieć
i wykorzystać te możliwości.
Anna Radwan-Röhrenschef
Prezes Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana
[] Polski Kalendarz Europejski | 2008
Polska Fundacja im. Roberta Schumana []
192565035.013.png 192565035.001.png 192565035.002.png 192565035.003.png 192565035.004.png
 
SPIS TREŚCI
TRAKTAT LIZBOŃSKI
W jakim celu przyjęto nowy Traktat?
6
10
14
18
20
24
Sposób funkcjonowania Unii w oparciu o Traktat z Lizbony
Sposób podejmowania decyzji w Unii liczącej 27 członków
Traktat lizboński a pozycja obywateli w Unii Europejskiej
Kto i za co odpowiada?
Traktat lizboński a przestrzeń wolności, bezpieczeństwa
i sprawiedliwości
Traktat lizboński a zagadnienia gospodarcze
28
Traktat lizboński a sprawy społeczne
32
Traktat lizboński a polityka w zakresie rozszerzenia
34
36
Traktat lizboński a działania zewnętrzne Unii Europejskiej
Polska Fundacja im. Roberta Schumana []
192565035.005.png 192565035.006.png
Część 1
Filary Unii Europejskiej
Traktat z Maastricht stworzył
strukturę Unii Europejskiej
opartą na trzech filarach:
W JAKIM CELU PRZYJĘTO NOWY TRAKTAT?
Celem Konstytucji Europejskiej było usprawnienie skuteczności
instytucji Unii oraz nadanie im bardziej demokratycznego charakteru.
Ñ Pierwszy filar: filar wspólnoto-
wy obejmujący trzy Wspólnoty:
Ñ Wspólnotę Europejską (WE);
Ñ Europejską Wspólnotę Energii
Atomowej (EURATOM);
Ñ oraz nieistniejącą już Euro-
pejską Wspólnotę Węgla i Stali
(EWWiS), która była utworzona
na 50 lat i przestała istnieć
z dniem 22 lipca 2002 r.;
Ñ Drugi filar: obejmujący
wspólną politykę zagraniczną
i bezpieczeństwa;
Ñ Trzeci filar: obejmujący
(obecnie) współpracę policyjną
i sądową w sprawach karnych.
1) DLACZEGO NOWY TRAKTAT?
Dotychczas Unia Europejska oraz Wspólnoty
Europejskie opierały się na kolejnych, nastę-
pujących po sobie traktatach negocjowanych
przez państwa. Metoda ta okazała się skutecz-
na i umożliwiała ciągłą ewolucję struktury
europejskiej przez ponad pięćdziesiąt lat.
początku lat 50. XX w. projekt ogólnoeuropej-
skiego pojednania;
r zwiększenie skuteczności procesu decyzyjnego:
z uwagi na nowe państwa, należy uniknąć niebez-
pieczeństwa impasu, przy jednoczesnym zagwa-
rantowaniu legitymizacji podejmowanych
decyzji.
Po francuskim i holenderskim „NIE”, wyrażo-
nym wiosną 2005 roku, w procesie ratyfikacji
zapanował impas.
Począwszy od lat 90. przed Unią stoją
dwa główne wyzwania:
r przyjmowanie nowych państw członkow-
skich, aby doprowadzić do końca trwający od
r tworzy się nowy urząd Przewodniczącego Rady
Europejskiej, powoływanego na okres dwóch i pół
roku, z możliwością jednokrotnego ponownego
wyboru;
r tworzy się stanowisko Wysokiego Przedstawi-
ciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bez-
pieczeństwa (por. Część 10 – Traktat lizboński
a działania zewnętrzne Unii Europejskiej);
r wprowadza się inicjatywę obywatelską, czyli
prawo zwrócenia się przez grupę 1 miliona oby-
wateli UE reprezentujących znaczną liczbę państw
członkowskich do Komisji o przedstawienie pro-
jektu aktu;
r wzmocnienie demokracji przedstawicielskiej,
poprzez zwiększenie wpływu obywateli UE na
jej działalność jak chociażby uwzględnianie
wyników wyborów do Parlamentu Europejskie-
go przy wyborze Przewodniczącego Komisji
Europejskiej, itd.
Rozwiązaniem tego problemu
jest właśnie traktat lizboński
powstały w wyniku kompromisu,
jaki w dniach 18–19 października
2007 r. udało się osiągnąć szefom
państw i rządów obradującym
w portugalskiej stolicy.
Róża Thun
Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji
Europejskiej w Polsce
Po odbyciu wielu dys-
kusji i debat na niemal
każdym poziome
i w najróżniejszych
gremiach, po licznych
seminariach, negocja-
cjach, głosowaniach,
referendach i ratyfika-
cjach (z różnym skut-
kiem), po analizach
i badaniach, po
dobrych już kilku
latach – mamy wresz-
cie przed sobą Traktat lizboński, dokument
wspólny dla całej Unii Europejskiej! Warto
zapoznawać się z jego treścia, gdyż powstał
z myślą o pół miliardowej rzeszy obywateli
– członkach Unii Europejskiej. Z myślą o nas
Traktat przewiduje wzmocnienie UE, poprzez
zapewnienie większej spójności działań
zewnętrznych, a wewnątrz, na naszym podwór-
ku – usprawnienie funkcjonowania instytucji
europejskich w UE. Powinniśmy się czuć pod-
miotami Traktatu lizbońskiego i współautora-
mi sukcesu Unii Europejskiej. Niech ta
lektura do tego służy!
protokół, w którym wprowadzono obwarowania
w zakresie stosowania Karty w tych państwach.
Kompromis uzgodniony w Lizbonie polegał rów-
nież na przyjęciu tzw. podwójnej większości, czyli
metody podejmowania decyzji w Radzie w przy-
padku większości kwalifikowanej, w wersji uzgod-
nionej w Traktacie konstytucyjnym, z pewnymi
modyfikacjami i okresami przejściowymi. Traktat
lizboński utrzymuje zatem propozycję rozszerzenia
liczby dziedzin, w których decyzje podejmowane
są w ten sposób (na przykład przeciwdziałanie
zmianom klimatycznym, współpraca sądowa
w sprawach karnych, itp.).
2) CO ZAWIERA NOWY TRAKTAT?
W kwestii reform instytucjonalnych traktat liz-
boński zawiera przede wszystkim następujące
rozwiązania:
r Unia Europejska uzyskuje osobowość prawną
(por. Część 10 – Traktat lizboński a działania
zewnętrzne Unii Europejskiej);
r znikają odrębne filary UE, chociaż pewne róż-
nice kompetencyjne pozostają;
r przy podejmowaniu decyzji w Radzie kwalifiko-
waną większością głosów tzw. głosy ważone
(przypisane odgórnie każdemu państwu) zostają
zastąpione testem podwójnej większości (por.
Część 3 – Sposób podejmowania decyzji w Unii
liczącej 27 członków);
r obecna procedura współdecydowania Parla-
mentu Europejskiego i Rady staje się zwykłą
procedurą prawodawczą;
Procedura zmiany traktatów – podobnie jak to jest
obecnie – nadal wymagać będzie jednomyślności
wszystkich państw.
Karta Praw Podstawowych, ogłoszona jako doku-
ment polityczny przez trzy instytucje – Parlament
Europejski, Radę UE i Komisję w grudniu 2000 r.,
nie zostaje formalnie włączona do traktatów. Ma
mieć jednak równą z nimi moc. W stosunku do
Zjednoczonego Królestwa i Polski przyjęty został
Jednakże Traktat lizboński przewiduje możliwość
dostosowania traktatów, dzięki czemu można unik-
nąć uciążliwych procedur rewizji, poprzez:
r „Klauzule pomostowe” – umożliwiają Radzie
podjęcie, w drodze jednomyślności, decyzji
[] Polski Kalendarz Europejski | 2008
Polska Fundacja im. Roberta Schumana []
192565035.007.png 192565035.008.png
Mikołaj Dowgielewicz
Sekretarz Stanu w Urzędzie Komitetu
Integracji Europejskiej
Traktat z Lizbony jest
efektem wieloletnich sta-
rań, w tym także Polski,
żeby uprościć i zwięk-
szyć skuteczność działa-
nia procedur i instytucji
europejskich. Chcemy
silnej i sprawnej Unii
Europejskiej, która odpo-
wie na wyzwania świata
w dobie globalizacji,
która z jednej strony
wzmocni swoją politykę
zagraniczną i obronność, a z drugiej rozszerzy
klauzulę solidarności na bezpieczeństwo energe-
tyczne. Dzięki Traktatowi Reformującemu będzie-
my, jako Unia, skutecznym podmiotem stosunków
międzynarodowych, a obywatele zyskają między
innymi możliwość bezpośredniego zaangażowania
w proces decyzyjny w Unii poprzez Inicjatywę
Obywatelską. Sejm i Senat, tak jak inne parlamen-
ty narodowe, uzyskają nowe instrumenty wpływu
i kontroli propozycji legislacyjnych Komisji Euro-
pejskiej. Ten Traktat oznacza zatem bardziej demo-
kratyczną Unię Europejską.
Dr Marek A. Cichocki
Jako doradca prezydenta RP negocjował ze strony polskiej mandat na konferencję
międzyrządową 2007 roku, obejmujący zmiany traktatowe Unii.
Traktat lizboński powstał jako wynik kompromisu, jaki państwa członkowskie
wynegocjowały między sobą z powodu zablokowania procesu ratyfikacji Trak-
tatu konstytucyjnego. Jest on wyrazem pragmatycznego, mniej idealistycznego
podejścia do reform Unii Europejskiej. Odchodzi od retoryki „konstytucjonali-
zacji”, a więc od nadania procesowi integracji trwałych, konstytucyjnych form.
Porzuca symbolikę państwową (flaga, hymn, inne symbole charakterystyczne
dla porządku państwowego). Koncentruje się głównie na uporządkowaniu
i ujednoliceniu prawno–traktatowej struktury Unii oraz na zmianach w obszarze
politycznego ustroju Unii. Dlatego część instytucjonalna Traktatu lizbońskiego
została w praktyce w całości przeniesiona z wcześniejszego Traktatu konsty-
tucyjnego jedynie przy wprowadzeniu zmian kosmetycznych (np. w nazewni-
ctwie). Przyjęcie nowego traktatu prawdopodobnie na pewien czas zamyka
dyskusję na temat podstaw instytucjonalnych procesu integracji.
3) TRAKTAT LIZBOŃSKI NIE JEST
„KONSTYTUCJĄ EUROPEJSKĄ”
r To wyjaśnia, dlaczego liczne państwa – mając
taki wybór – zdecydowały się na dokonanie ratyfi-
kacji Traktatu lizbońskiego przez swoje parlamen-
ty, rezygnując z możliwości przeprowadzenia
referendum. Znaczenie ma to w szczególności we
Francji, gdzie w lutym 2008 r. parlament zgodził
się na ratyfikację traktatu.
r Każda ratyfikacja będzie przedmiotem deba-
ty publicznej na temat nowego traktatu między
demokratycznie wybranymi przedstawicielami
narodu.
r symboli unijnych (flaga, hymn, motto, itp.).
Trzeba jednak zaznaczyć, że 16 państw człon-
kowskich złożyło deklarację stwierdzając, iż
symbole takie jak flaga, hymn („Oda do radości”),
dewiza „zjednoczeni w różnorodności”, waluta
euro oraz Dzień Europy obchodzony 9 maja
pozostają dla nich symbolami wyrażającymi
poczucie wspólnoty obywateli Unii Europejskiej
oraz ich związek z nią.
Traktat ustanawiający Konstytu-
cję dla Europy miał uchylić
wszystkie obowiązujące traktaty,
zastępując je jednolitym doku-
mentem. Był wielostronną umową
międzynarodową, o której treści
i wejściu w życie decydowały
państwa. Traktat konstytucyjny
był obszerny, ponieważ miał
regulować całościowo działanie
organizacji międzynarodowej
o obszernej kompetencji i złożo-
nej strukturze.
Nowy traktat wprowa-
dza zmiany w:
Ñ Traktacie o Unii Europejskiej
(TUE), przyjętym w 1992 r.
i kilkakrotnie zmienianym:
– Obecnie zmiany dotyczą insty-
tucji, wzmocnionej współpracy,
polityki zagranicznej i bezpie-
czeństwa i polityki obronnej.
o poddaniu niektórych dziedzin objętych nadal
jednomyślnością pod głosowanie w Radzie na
zasadzie większości kwalifikowanej. Nie dotyczy
to m.in. kwestii obronnych;
r „Klauzule elastyczności” – dają możliwość
podejmowania w Unii decyzji bez wyraźnej
podstawy prawnej, gdy jest to niezbędne dla
realizacji jej celów, przy czym Traktat lizboński
doprecyzowuje mechanizmy kontrolne, wska-
zując, że nie może to prowadzić do omijania
procedury rewizji traktatów i stanowić podsta-
wy do rozszerzania tych kompetencji poza ramy
ogólne wynikające z traktatów.
Ñ Traktacie ustanawiającym
Wspólnotę Europejską (TWE),
przyjętym w 1957 r. jako Traktat
ustanawiający EWG, kilkakrot-
nie zmieniany:
Ñ Szczegółowo określa on kom-
petencje i dziedziny, w których
może działać Unia Europejska.
Ñ Traktat ten będzie teraz nosił
nazwę „Traktat o funkcjonowa-
niu Unii Europejskiej” (TFUE).
Zmiana ta, mająca głównie charakter formalny,
jest odpowiedzią na żądania wysuwane przez
niektóre państwa, takie jak Niderlandy, Repub-
lika Czeska, Zjednoczone Królestwo czy Polska,
które w toku negocjacji argumentowały, iż nale-
ży zrezygnować z:
r symboli „konstytucyjnych” (pojęć: „Konstytucja”,
„Minister Spraw Zagranicznych”, „ustawy” i „usta-
wy ramowe”);
W traktacie lizbońskim ograni-
czono się do zmiany obowiązują-
cych traktatów, stąd jego nazwa
„traktat zmieniający”. Warto
zaznaczyć, że na etapie negocja-
cji traktat nosił roboczą nazwę
„traktat reformujący”.
[] Polski Kalendarz Europejski | 2008
Polska Fundacja im. Roberta Schumana []
192565035.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin