Instrukcja bhp dla pracownika ochrony w biurze przy bramie wjazdowej.pdf
(
42 KB
)
Pobierz
instrukcja28.indd
INSTRUKCJA BHP
DLA PRACOWNIKA OCHRONY (WARTOWNIKA)
W BIURZE PRZEPUSTEK PRZY BRAMIE WJAZDOWEJ
1. INFORMACJE OGÓLNE
Instrukcja dotyczy bezpiecznego wykonywania prac przez pracownika na stanowisku ochroniarza (war-
townika). Przeznaczona jest dla pracowników ochrony zatrudnionych przy przejściu dla pieszych i bra-
mie wjazdowej do zakładu przemysłowego.
Miejscem wykonywania prac jest rejon bramy wjazdowej i przejścia dla pieszych oraz wartownia – biuro
przepustek.
Pracownik ochrony ma obowiązek używania przydzielonej mu odzieży i czapki służbowej: letniej – zimowej
oraz obuwia letniego – zimowego, a także, w zależności od wykonywanych czynności – rękawic roboczych.
2. ZADANIA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKA OCHRONY
Podstawowym obowiązkiem pracownika ochrony jest kontrola pojazdów i osób w rejonie wjazdu i przej-
ścia na teren ochranianego zakładu.
Do ochrony i obsługi wjazdu oraz biura przepustek wymagana jest obsada dwuosobowa: dowódca i war-
townik.
A. Czynności przed rozpoczęciem pracy:
− sprawdzenie zapisów raportu ze zmiany poprzedniej,
− sprawdzenie stanu technicznego urządzeń,
− zgłoszenie przełożonemu zauważonych usterek i dokonanie wpisu do książki raportowej.
B. Zakres obowiązków
–
czynności:
− kontrola osób (w tym: sprawdzanie stałych przepustek pracowników zakładu) wchodzących na teren
zakładu wraz z kontrolą wnoszonych i wynoszonych przedmiotów, materiałów,
−
kontrola wjeżdżających i wyjeżdżających pojazdów oraz wwożonych i wywożonych przedmiotów,
materiałów,
−
wypisywanie przepustek osobowych i materiałowych dla osób wchodzących oraz pojazdów wjeżdża-
jących na teren zakładu,
−
kierowanie petentów (gości) do właściwych osób czy komórek organizacyjnych zakładu,
−
kierowanie pojazdów na parking przyzakładowy,
−
kontrola trzeźwości pracowników zakładu (na zlecenie kierownictwa ochranianego zakładu lub na
polecenie dowódcy warty),
−
obsługa kamery wideo zainstalowanej przy wjeździe do zakładu wraz z monitorem,
−
oczyszczanie wjazdu i przejść z błota, śmieci, w zimie posypywanie piaskiem, solą oraz oczyszczanie
ze śniegu i lodu,
−
codzienna kontrola stanu technicznego obsługiwanych urządzeń,
pełnienie funkcji porządkowego w sytuacji wypadku, pożaru, katastrofy czy awarii (kierowanie po-
jazdów ratunkowych).
C. Czynności na zakończenie zmiany:
−
uporządkowanie stanowiska pracy,
−
dokonanie wpisu do raportu zmianowego o przebiegu zmiany oraz zauważonych usterkach urządzeń
technicznych,
−
przekazanie zmiany zmiennikowi
(niedopuszczalne jest zejście ze zmiany bez przekazania jej zmien-
nikowi).
3. PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE TECHNICZNE
1. Brama wjazdowa otwierana ręcznie z zaporami z napędem mechanicznym sterowanym elektrycznie
przyciskami z pomieszczenia wartowni.
1
−
2. Podest ze schodkami zainstalowany na stałe przy wjeździe dla umożliwienia kontroli skrzyni załadow-
czej pojazdu.
3. Drabinka rozstawna umożliwiająca wejście na skrzynię załadowczą pojazdu.
4. Kamera wideo, obrotowa, zainstalowana przy bramie wjazdowej, sterowana przyciskami z pomiesz-
czenia wartowni wraz z monitorem w pomieszczeniu wartowni.
5. Alkomat do sprawdzania trzeźwości osób wchodzących/wychodzących
–
na zlecenie kierownictwa
ochranianego zakładu lub na polecenie dowódcy zmiany.
6. Sprzęt do sprzątania i „akcji zimowej”.
7. Apteczka pierwszej pomocy.
4. WYSTĘPUJĄCE LUB MOGĄCE WYSTĄPIĆ ZAGROŻENIA ORAZ NARAŻENIA
Zagrożenia, narażenia, ich skutki zdrowotne oraz stosowane zabezpieczenia opisane zostały szczegółowo
w „
karcie oceny ryzyka zawodowego
”.
5. CZYNNOŚCI ZABRONIONE
Zabrania się:
−
wchodzenia na skrzynię załadowczą kontrolowanego pojazdu bez użycia podestu czy drabinki roz-
stawnej,
−
używania niesprawnego podestu czy niesprawnej drabinki,
−
przebywania w bezpośredniej bliskości poruszających się pojazdów oraz w zasięgu ruchu zapór,
−
wykonywania, po zapadnięciu zmroku, czynności kontrolnych bez sprawnego zewnętrznego oświe-
tlenia elektrycznego lub sprawnej latarki ręcznej (w sytuacji uszkodzenia oświetlenia),
−
zamykania bramy czy opuszczania zapór w sytuacji znajdowania się pojazdu w rejonie wjazdu,
−
wykonywania czynności pośpiesznie, bez zachowania wymaganych procedur postępowania,
−
dokonywania napraw urządzeń czy instalacji elektrycznych,
−
wyłączania, bez uzasadnienia, systemu monitoringu czy systemu łączności,
−
wykonywania czynności niewynikających z zakresu obowiązków ochroniarza – nie dotyczy sytuacji
ratowania osób czy mienia.
Podczas wykonywania obowiązków nie można dopuścić do:
−
jednoczesnego wjeżdżania i wyjeżdżania pojazdów przez bramę,
−
blokowania przez pojazdy wjazdu do zakładu,
−
nieuzasadnionego przebywania osób trzecich w rejonie bram wjazdowych oraz w pomieszczeniu war-
towni,
−
zaśnieżenia, zlodowacenia wjazdu i wejścia do zakładu oraz do wartowni.
6. POSTĘPOWANIE W SYTUACJACH AWARYJNYCH
a) pożar
–
należy postępować zgodnie z instrukcją ppoż., w tym:
−
wyłączyć zasilanie urządzeń elektrycznych,
−
powiadomić swojego przełożonego,
−
użyć podręcznego sprzętu ppoż.,
powiadomić straż pożarną – w zależności od konieczności;
a) wypadek
–
należy postępować zgodnie z instrukcją postępowania w sytuacji, zaistnienia wypadku,
w tym:
−
−
udzielić pomocy poszkodowanemu,
−
powiadomić swojego przełożonego,
−
zabezpieczyć miejsce wypadku,
−
powiadomić służbę bhp,
powiadomić policję, pogotowie ratunkowe – w zależności od sytuacji w jakiej doszło do zdarzenia.
c) uszkodzenia (awarie):
układów napędowych zapór:
−
−
wyłączyć i zabezpieczyć układ napędowy zapór, zaporę ręcznie ustawić w pozycji podniesionej,
2
−
powiadomić o usterce służby techniczne ochranianego zakładu,
−
postawić znak „rogatka uszkodzona”,
nie dokonywać samodzielnie napraw;
urządzeń łączności, urządzeń monitoringu:
−
wyłączyć urządzenia,
−
powiadomić o usterce służby techniczne ochranianego zakładu,
nie dokonywać samodzielnie napraw;
innych urządzeń technicznych:
−
powiadomić o usterce służby techniczne ochranianego zakładu,
−
nie dokonywać samodzielnie napraw.
7. WAŻNE TELEFONY
a) alarmowe:
straż pożarna 998,
pogotowie ratunkowe 999,
policja 997,
straż miejska 986;
b) pozostałe numery telefonów
, w tym do służb utrzymania ruchu oraz poszczególnych komórek orga-
nizacyjnych ochranianego zakładu zapisane są w oddzielnym wykazie.
8. DOKUMENTY ZWIĄZANE Z INSTRUKCJĄ:
1) procedura kontroli osób, pojazdów i wypisywania przepustek,
2) instrukcja obsługi bramy ze szlabanem mechanicznym,
3) instrukcja obsługi kamery i monitora,
4) instrukcja ppoż.,
5) instrukcja udzielania pomocy poszkodowanym w wypadku,
6) procedura postępowania przy badaniu trzeźwości,
7) instrukcja obsługi alkomatu,
8) karta oceny ryzyka zawodowego dla pracownika ochrony.
OPRACOWAŁ
ZATWIERDZAM
....................
.........................................
data i podpis pracodawcy
3
−
−
Plik z chomika:
amok10
Inne pliki z tego folderu:
Instrukcja bhp dla hydraulika w zakładzie.pdf
(68 KB)
Instrukcja bhp dla kasjerki w sklepie.pdf
(64 KB)
Instrukcja bhp dla kserokopiarki.pdf
(25 KB)
Instrukcja bhp przy obsłudze zestawu komputera i drukarki.pdf
(145 KB)
Instrukcja bhp przy pracach administracyjno-biurowych.pdf
(25 KB)
Inne foldery tego chomika:
01. Maszyny i urządzenia - wymagania ogólne i minimalne
02. Ocena ryzyka zawodowego
03. Szkolenia BHP
05. Bezpieczeństwo pracy - czasopisma
06. Prawo pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin