Na stanowisku pracy z komputerem.rtf

(70 KB) Pobierz

Podstawa Prawna:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach  wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.973).

      

      

INSTRUKCJA  BHP

na stanowisku pracy z komputerem

      

1.   Do pracy na stanowisku z komputerem może przystąpić osoba, która:

·         przeszła profilaktyczne badania lekarskie z  uwzględnieniem badań wzroku i przedła orzeczenie lekarskie bez przeciwwskazań do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe,

·         została przeszkolona wstępnie z zakresu bhp i ppoż.,

·         została zapoznana z niniejszą instrukcją.

      

2.   Wyeliminowanie lub zmniejszenie uciążliwości pracy z komputerem wymaga zastosowania reżimu warunków pracy. W tym celu należy przestrzegać niżej wymienionych wytycznych:

·         ustawienie ekranu monitora względem źdeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicie światła,

·         odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m., a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.,

·         odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750 mm,

·         wietlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie: należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora w szczególności przez zastosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji lub zasłon w oknach,

·         klawiatura powinna mieć możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15o,

·         klawiaturę należy ustawiać tak aby odległość między klawiaturą a przednią krawędzią stołu była nie mniejsza niż 100mm,

·         krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać dostateczną stabilność, poprzez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi, umożliwiać regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500mm, licząc od podłogi; umożliwiać regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5o do przodu i 30o do tyłu; posiadać wyprofilowanąytę siedziska i oparcia odpowiednią do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych; umożliwiać obrót wokół osi pionowej o 360o;  oraz powinno być wyposażone w podłokietniki,

·         mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej,

·         wszystkie elementy wyposażenia powinny znajdować się w zasięgu kończyn górnych , być osiągalne bez konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonych pozycji,

·         konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury,

·         łączyć przemiennie pracę związaną z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała,

·         pomieszczenia, w których pracują komputery, jeżeli nie ma zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych, powinny być często przewietrzane oraz wyposażone w dużą ilość kwiatów wpływających na utrzymanie obojętnej jonizacji powietrza (np. paprocie),

·         utrzymywać w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi wilgotność względną powietrza nie mniejszą niż 40% oraz optymalną temperaturę 21-23oC,

·         monitor powinien być umieszczony pomiędzy rzędami lamp sufitowych, aby zapobiec odblaskom,

·         ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr,

·         czyścić z kurzu powierzchnię ekranu przed rozpoczęciem pracy ściereczką antystatyczną lub bawełnianą

·         podczas siedzenia często zmieniać pozycje, by zmniejszyć zmęczenie mięśni.

      

3.   Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy z monitorami ekranowymi ma prawo do:

·         co najmniej 5 minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego,

·         otrzymania okularów korygujących wzrok, jeżeli badania lekarskie wykażą potrzebę ich stosowania,

·         wyposażenia stanowiska pracy, gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, w podnóżek.

      

4.   Zakazy obwiązujące na stanowisku pracy z monitorami ekranowymi:

·         zakaz  pracy  z monitorem ekranowym powyżej 4 godz. kobietom w ciąży,

·         zakaz spożywania posiłw na stanowisku pracy,

·         zakaz palenia tytoniu na stanowisku pracy i w pomieszczeniach pracy z komputerami,

·         zakaz samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych, sprzętu i wyposażenia  stanowiskowego zasilanego energią elektryczną,

·         zakaz przechowywania na stanowisku magnesów, metali namagnesowanych, biżuterii magnetycznej jak również noszenia tej biżuterii w pracy,

·         zakaz czyszczenia na mokro obudowy komputera bęcego pod napięciem,

·         zakaz używania do czyszczenia komputerów rozpuszczalników,

·         zakaz zastawiania otworów wentylacyjnych komputera,

·         zabrania się pracy na sprzęcie uszkodzonym bą niesprawnym technicznie.

·         zakaz przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych,

5.   Każde zauważone nieprawidłowości w pracy komputera i sprzętu pomocniczego należy niezwłocznie zgłaszać przełonemu.

6.   W razie zaistnienia wypadku osobie poszkodowanej udzielić pierwszej pomocy, jeżeli zajdzie konieczność powiadomić pogotowie ratunkowe. O zaistniałym wypadku należy niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełonego i sł bhp w zakładzie pracy.

 

 

Zatwierdził:

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin