2007-03 [03].pdf

(2544 KB) Pobierz
86049638 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
SYMULATORY
str. 35
UŻYCIE LOTNICTWA NATO W OPERACJI „ALLIED FORCE” str. 15
SYTUACJE KRYZYSOWE W PRZESTRZENI POWIETRZNEJ str. 22
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | WRZESIEŃ 2007 | NR 3 (003)
przegląd
przegląd
W SZKOLENIU
86049638.007.png 86049638.008.png 86049638.009.png
TRENDY
str. | 22
SZKOLENIE
str. | 4
Przez bezpieczeństwo powietrzne należy ro-
zumieć działania mające na celu ograniczenie
ryzyka powodowanego przez ruch statków po-
wietrznych, pocisków lub zanieczyszczenia.
Transport powietrzny
w operacjach reagowania
kryzysowego
Sytuacje
kryzysowe
w przestrzeni powietrznej
TRENDY
TRENDY
str. | 11
Jednym z rodzajów działań desantowych jest
desant powietrzny z użyciem samolotów i śmi-
głowców transportowych. Znakomitym środ-
kiem mogącym wspomóc wojska podczas ta-
kich działań mogą być nowoczesne wiropłaty.
TECHNIKA I EKSPLOATACJA
Program modernizacyjny
dla polskich F-16
(cz. II)
Wiropłaty
ruszają do boju
PEDAGOGIKA
Działalność
bieżąca
str. | 43
str. | 47
Polskie Jastrzębie około 2025–2030 roku będą
wymagały modernizacji. Jej program już istnieje,
to Mid-Life Update (MLU).
kich działań mogą być nowoczesne wiropłaty.
86049638.010.png 86049638.001.png 86049638.002.png 86049638.003.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Transport powietrzny w operacjach reagowania kryzysowego,
mjr dr inż. Tadeusz Zieliński ................................................................4
WRZESIEŃ 2007 | NR 3 (003)
Wiropłaty ruszają do boju,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .............................................11
Szanowni
Czytelnicy!
Zadania bojowe
podejmowane
przez lotnictwo
polegają między
innymi na wykony-
waniu uderzeń na konkretny obiekt
w odpowiednim czasie. Pilot musi wie-
dzieć, gdzie i kiedy ma to uczynić.
W związku z tym obiekt działań powi-
nien zostać dokładnie rozpoznany
i zidentyfikowany, a informacja o nim
przekazana w jak najkrótszym czasie,
zbliżonym do rzeczywistego.
Rozpoznanie (wyróżniamy m.in.wzroko-
we, fotograficzne, elektroniczne, telewi-
zyjne) jest integralną częścią działań,
gdyż stanowi podstawę do podjęcia
właściwej decyzji dotyczącej zadań
i sposobu ich wykonywania. Powinno
ono zajmować szczególnie ważne miej-
sce w szkoleniu personelu latającego.
Środki używane do prowadzenia rozpo-
znania są zróżnicowane i zaawansowa-
ne technologicznie. Począwszy od sate-
litów szpiegowskich, obserwujących
niemal wszystko, przez bezzałogowe
statki powietrzne przeznaczone
do prowadzenia rozpoznania, szczegó-
łowo ustalające położenie obiektów
znajdujących się w obszarze zaintere-
sowania, po samoloty załogowe.
Każdy z wymienionych środków
może znaleźć zastosowanie.
Mam nadzieję, że nasi autorzy podzielą
się na łamach „PSP” swoimi doświad-
czeniami i przemyśleniami na temat
sposobów prowadzenia rozpoznania
i stosowanych do tego środków.
Zachęcam do lektury oraz większej
aktywności publicystycznej.
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
¢ SZtUKA OPerACyJnA
Użycie lotnictwa NATO w operacji „Allied Force”,
płk pil. dr Władysław Leśnikowski ................................................. 15
¢ SZKOLenIe
Sytuacje kryzysowe w przestrzeni powietrznej,
płk rez. pil. dr Telesfor Marek Markiewicz ..................................... 22
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
Symulatory w szkoleniu,
mjr dr inż. Włodzimierz Krzemiński ............................................... 35
¢ teChnIKA I eKSPLOAtACJA
Program modernizacyjny dla polskich F-16 (cz. II),
ppłk dr inż. Zbigniew Ciołek ..............................................................43
¢ PedAGOGIKA
Działalność bieżąca,
mjr dr Lesław Wełyczko ....................................................................47
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: PP DW Bellona
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Jarosław Wiśniewski
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Zespół Wydawniczy Sił Powietrznych
ul. Żwirki i Wigury 1c, 00-912 Warszawa
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
2007/03
przegląd sił powietrznych
86049638.004.png
TRENDY Manewrowość powietrzna
Konflikty pojawiające się w różnych rejonach świata mogą zagrażać
międzynarodowemu bezpieczeństwu. Bywa, że skutki sytuacji kryzysowych
ponoszą państwa bezpośrednio niezaangażowane w konflikt. Sytuacje
kryzysowe są dynamiczne. Trudno je więc wiarygodnie ocenić.
To zaś może skutkować eskalacją kryzysu.
Transport powietrzny
W spólnota mię-
dzynarodowa
reaguje na za-
grożenia bez-
pieczeństwa, podejmując ope-
racje reagowania kryzysowe-
go. W zależności od rodzaju
i skali zagrożenia operacje te
mają różny charakter.
Rodzaje sytuacji
konfliktowych
Działania podejmowane ja-
ko reakcje na sytuacje kryzyso-
we są określane różnymi termi-
nami. Wyróżnia się: operacje
pokojowe, operacje reagowa-
nia kryzysowego, działania
stabilizacyjne. Operacje poko-
jowe są utożsamiane głównie
z działaniami podejmowanymi
przez Organizację Narodów
Zjednoczonych. Przez operacje
reagowania kryzysowego nale-
ży rozumieć wielofunkcyjne
działania mające na celu zapo-
bieganie konfliktom i zarządza-
nie kryzysami. Termin ten jest
używany w dokumentach nor-
matywnych Sojuszu Północno-
atlantyckiego. Typologia ope-
racji reagowania kryzysowego
obejmuje operacje wsparcia po-
koju oraz inne operacje reago-
wania kryzysowego.
Obecnie coraz większe zna-
czenie mają działania stabiliza-
cyjne. Określenie to zostało za-
czerpnięte z dokumentów nor-
matywnych sił zbrojnych USA.
Używane jest także w nazew-
nictwie Sojuszu Północnoat-
lantyckiego. Niestety, w doku-
mentach narodowych próżno
szukać definicji tego terminu.
Wzorując się więc na amery-
kańskich dokumentach norma-
tywnych, 1 można zdefiniować
to pojęcie jako kompleksowe
działania w celu ustanowienia
warunków bezpieczeństwa na
danym obszarze – przywróce-
nia lub zbudowania demokra-
tycznych struktur – wspierane
zabiegami politycznymi i cy-
wilno-wojskowymi, podejmo-
wanymi w zgodzie z prawem
międzynarodowym i przy ak-
ceptacji międzynarodowej
społeczności.
Transport powietrzny
w działaniach kryzysowych
Na podstawie analizy wy-
mienionych pojęć można okre-
ślić kryteria systematyzacji
operacji antykryzysowych (sta-
nowiących również środowisko
działania transportu powietrz-
1 Zob. FM 3-07 Stability Operations and
Support Operations . Washington DC 2003.
4 przegląd sił powietrznych
2007/03
w operacjach reagowania kryzysowego
86049638.005.png
nego). Wyróżniono operacje
o charakterze: bojowym (wy-
muszanie pokoju, walka z ter-
roryzmem), niebojowym (ope-
racje humanitarne, poszukiwa-
nie i ratownictwo) oraz o cha-
rakterze kompleksowym, czy-
li działania stabilizacyjne.
Zadania wykonywane pod-
czas operacji reagowania
kryzysowego cechują się roz-
machem i złożonością. Dla-
tego są prowadzone głównie
przez siły wojskowe w formie
wielonarodowych zgrupo-
wań sojuszniczych lub koali-
cyjnych. O powodzeniu ope-
racji reagowania kryzysowe-
go w dużej mierze decydują
zdolności sił wojskowych.
Szczególne znaczenie ma
transport powietrzny. Od
możliwości transportowych
wojsk zależy bowiem prze-
bieg operacji (konieczność
rotowania zmian kontyngen-
tów, dostarczanie niezbędne-
go zaopatrzenia do obszaru
operacji i w jej rejon).
Siły Zbrojne RP są angażo-
wane w rozwiązywanie sytu-
acji kryzysowych również
poza terytorium kraju, co wy-
nika ze zobowiązań sojuszni-
czych oraz konieczności za-
pewnienia bezpieczeństwa Pol-
ski. Działania polskich wojsk
na arenie międzynarodowej
mogą sprzyjać budowaniu
prestiżu naszej armii i zaufania
do niej. Polskie siły zbrojne
poszukują więc możliwości
zwiększenia swych zdolno-
ści militarnych. Ma temu
służyć racjonalne wykorzy-
stanie istniejących i pozyski-
wanych zasobów transportu
powietrznego.
Potrzeby a możliwości
Skuteczność wykonywania
zadań transportu powietrzne-
go zależy od środków trans-
portu, od ich możliwości
szybkiego przerzutu niezbęd-
nych sił i środków w rejon
sytuacji kryzysowej, a następ-
nie podtrzymywania działań
tych sił w określonym zakre-
sie i przez odpowiednio długi
czas. Możliwości takie za-
pewnia strategiczny transport
powietrzny. Umożliwia on nie
tylko szybki przerzut niezbęd-
nych sił i środków, ale także
efektywne funkcjonowanie
wydzielonych kontyngentów
(w tym Sił Zbrojnych RP) po-
za obszarem kraju. W rejonie
wykonywania zadań antykry-
zysowych jest wskazane wy-
korzystywanie taktycznych
samolotów transportowych,
zwłaszcza gdy operacja jest
intensywna i długotrwała. Po-
trzeby transportowe polskich
sił zbrojnych zaspokajają samo-
loty C-295M CASA i An-26.
Pierwsze z nich wykonują za-
dania w rejonie Afganistanu,
Iraku, w Afryce i innych rejo-
nach świata. Z kolei wyeks-
ploatowane An-26 (ich resur-
sy skończą się w 2009 r.) są
wykorzystywane do zabezpie-
czenia działań na teatrze eu-
ropejskim (Bałkany).
ny uczestniczyć w róż-
nych programach użytkowa-
nia samolotów oraz podpisy-
wać umowy bilateralne i mul-
tilateralne w celu zwiększe-
nia swych zdolności trans-
portowych. Zapotrzebowanie
na transport powietrzny bę-
dzie wzrastało ze względu na
coraz większe zaangażowa-
nie się Polski w operacje rea-
gowania kryzysowego poza
obszarem kraju.
Zadania transportu
powietrznego
Analizując możliwości za-
pewnienia transportu po-
wietrznego, należy brać pod
uwagę zadania wykonywane
w ramach działań reagowa-
nia kryzysowego. Z jednej
strony chodzi o misje prowa-
dzone przez NATO i koniecz-
ność uzyskania przez posz-
czególne państwa członkow-
skie odpowiedniej mobilno-
ści powietrznej, z drugiej zaś
o zobowiązania wobec Unii
Europejskiej. Grupy Bojowe
UE przeznaczone do zadań
antykryzysowych w najbliż-
szym czasie osiągną goto-
wość operacyjną. Problemem
wymagającym rozwiązania
jest więc racjonalne wyko-
rzystanie istniejącego poten-
cjału transportu powietrzne-
go. Należy także poszukać
dodatkowych zasobów trans-
portu lotniczego, zwłaszcza
strategicznego, od którego
zależy możliwość przemiesz-
czenia sił reagowania kryzy-
sowego do obszaru objętego
konfliktem.
NOTATKA
Zapewnienie odpowiedniej zdolno-
ści transportu powietrznego stało
się problemem nie tylko polskich sił
zbrojnych. Podobne trudności poko-
nują również inne państwa, będące
członkami NATO lub partycypujące
w Grupach Bojowych Unii Euro-
pejskiej. Dążąc do zwiększenia
możliwości transportu lotniczego,
państwa te poszukują rozwiązań
systemowych, długookresowych.
U
2007/03
przegląd sił powietrznych
P olskie siły zbrojne powin-
86049638.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin