typy_inteligencji.rtf

(704 KB) Pobierz

KWESTIONARIUSZ DO BADANIA

WIELORAKICH TYPÓW INTELIGENCJI

 

              Kwestionariusz do badania wielorakich typów inteligencji jest szybkim sposobem na określenie rozkładu poszczególnych z nich wśród uczniów twojej klasy.

Może być wykorzystany jako pomoc w rozwijaniu ich możliwości i potencjału.

 

KWESTIONARIUSZ WIELORAKIEJ INTELIGENCJI

 

              Wypełnij poniższy kwestionariusz przypisując wartość liczbową każdemu stwierdzeniu, które Twoim zdaniem jest prawdziwe w odniesieniu do Ciebie.

Jeśli w pełni się z nim zgadzasz postaw cyfrę 5. Jeżeli sądzisz, że nie masz z nim nic wspólnego – wstaw 0. Użyj cyfr od 5 do 0, aby określić stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń.

              Wyniki wpisz w odpowiednie pola dla każdego typu inteligencji, a następnie wypełnij koło wielorakiej inteligencji.

 

1.      Posiadam uzdolnienia manualne                                                                          ………

2.      Posiadam dobre wyczucie kierunku                                                                     ………

3.      Posiadam umiejętność rozwiązywania sporów między przyjaciółmi                  ………

4.      Łatwo zapamiętuję słowa piosenek                                                                      ………

5.      Potrafię w prosty sposób wyjaśnić trudne zagadnienia                                        ………

6.      Robię wszystko krok po kroku                                                                             ………

7.      Dobrze znam samego siebie i rozumiem dlaczego postępuję
tak, a nie inaczej                                                                                                   ………

8.      Lubię ćwiczenia grupowe i spotkania towarzyskie                                              ………

9.      Dobrze uczę się, słuchając wykładów i wywodów innych ludzi                          ………

10.  Słuchając muzyki, doznaje zmian nastroju                                                           ………

11.  Lubię krzyżówki, łamigłówki i problemy logiczne                                              ………

12.  Tablice, zestawienia i pomoce wizualne odgrywają dla mnie ważną
rolę podczas uczenia się                                                                                        ………

13. 
Jestem wrażliwy na nastroje i uczucia otaczających mnie ludzi                         ………

14.  Najlepiej uczę się, kiedy muszę wziąć się w garść
i zrobić coś samemu                                                                                            ………

15.  Zanim zechcę się czegoś nauczyć, muszę zobaczyć, jaką będę miał
z tego korzyść                                                                                                      ………

16.  Podczas nauki i rozmyślań lubię spokój i samotność                                          ………

17.  Potrafię usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach
muzycznych                                                                                                         ………

18.  Łatwo przychodzi mi wywołanie w wyobraźni zapamiętanych
i wymyślanych obrazów                                                                                      ………

19.  Posiadam bogaty język i potrafię się nim posługiwać                                         ………

20.  Lubię robić notatki                                                                                               ………

21.  Posiadam dobre poczucie równowagi i lubię ruch fizyczny                                ………

22.  Potrafię dostrzegać strukturę przedmiotów i związki między
różnymi rzeczami                                                                                                 ………

23.  Potrafię pracować w zespole i korzystać z cudzych doświadczeń                       ………

24.  Jestem dobrym obserwatorem i często zauważam rzeczy uchodzące
uwadze innych                                                                                                      ………

25.  Często bywam niespokojny                                                                                  ………

26.  Lubię pracować lub uczyć się niezależnie od innych                                           ………

27.  Lubię komponować muzykę                                                                                 ………

28.  Potrafię radzić sobie z liczbami i problemami matematycznymi                         ………


KLUCZ DO KWESTIONARIUSZA WIELORAKIEJ INTEIGENCJI

 

Typ inteligencji

Stwierdzenia

Suma punktów

Lingwistyczna

             5   9   19   20

punkty ………………

 

………………

Matematyczno – logiczna

             6   11   22   28

punkty ………………

 

………………

Wizualno – przestronna

             2   12   18   24

punkty ………………

 

………………

Muzyczna

             4   10   17   27

punkty ………………

 

………………

Interpersonalna

             3    8    13   23

punkty ………………

 

………………

Intrapersonalna

             7   15   16   26

punkty ………………

 

………………

Kinestetyczna

             1   14   21   25

punkty ………………

 

………………

 

KOŁO WIELORAKIEJ INTELIGENCJI

              Wpisując uzyskane wyniki na okręgach w polach odpowiadających poszczególnym typom inteligencji: zaciemniając pola o najwyższych wynikach, otrzymasz graficzny obraz rozkładu swoich typów inteligencji zgodnie z teorią Howarda Gardnera.



 

                                                Lingwistyczna                  Matematyczno-logiczna

 

 

 

                                           Muzyczna                                                                        Wizualno- przestrzenna

 

 

 

                                         Interpersonalna                                                                    Intrapersonala

 

                                                                                     Kinestetyczna


Siedem rodzajów inteligencji Gardnera to pogrupowane zdolności nie do końca wyliczalne. Autor tak je opisuje:

 

1.       Lingwistyczna – umiejętność posługiwania się językiem, wzorami i systemami, naśladowania innych zachowań językowych, uczenie się przez pisanie, czytanie, dyskusję, uważane słuchanie i audytywny system reprezentacyjny w komunikacji.

 

2.       Matematyczna i logiczna – umiłowanie precyzji oraz myślenia abstrakcyjnego i ustrukturalizowanego, operowanie symbolami przy opisie konkretnych obiektów, wczesne posługiwanie się pojęciami liczby, czasu, ilości, miejsca, dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, uzdolnienia matematyczne demonstrowane formułowaniem wniosków na bazie szczątkowych danych, gromadzeniem dowodów, szacowaniem, tworzeniem modeli i wysuwaniem hipotez, poszukiwanie ładu w swoim otoczeniu, celowe rozwiązywanie łamigłówek itp.

 

3.       Wizualna i przestrzenna myślenie obrazowe, umiejętne korzystanie z map, diagramów i tabel, wykorzystanie ruchu towarzyszącego procesowi uczenia się, łatwość wyobrażania sobie zdarzeń, zdolność wymyślania i konstruowania obiektów trójwymiarowych lub wyobrażania sobie takich obiektów w uproszczonej formie, uczenie się przez obserwowanie i rysowanie map pamięci.

 

4.       Muzyczna – wrażliwość emocjonalna, poczucie rytmu, zrozumienie złożoności muzyki, przyjemność eksperymentowania z dźwiękami, emocjonalna reakcja na zmiany w nastroju w muzyce, reagowanie na muzykę chęcią ułożenia tekstu, tańcem lub grą aktorską, zdolności gry na instrumencie, komponowania.

 

5.       Interpersonalna – łatwa komunikacja z innymi ludźmi, zawiązywanie, kształtowanie i utrzymywanie różnorodnych kontaktów społecznych, rozpoznawanie i rozumienie myśli, uczuć poglądów i zachowań, wywieranie wpływu na innych, pozytywny wpływ na pracę w zespole, umiejętności mediacyjne, dobra komunikatywność, umiejętność postrzegania świata z różnorodnych punktów widzenia.

 

6.       Intrapersonalna – automotywacja, wysoki poziom wiedzy o sobie, silne poczucie własnej wartości, docenianie rozwoju i wzrostu wewnętrznego, konsekwencja w przestrzeganiu własnych zasad życiowych, czerpanie satysfakcji ze snucia refleksji, rozważania filozoficzne i analizowanie swoich uczuć, myśli i emocji.

 

7.       Kinestetyczna – dobre wyczucie czasu, równowagi, koordynacji i wdzięku, zadowolenie z budowania modeli, wycieczek, kręcenia filmów wideo, kolekcjonowania, uzdolnienia manualne, duże znaczenie zmysłu dotyku, ruchliwość i kreatywność demonstrowania przez ruch fizyczny, organizacja przestrzenna, uczenie się w trakcie działań praktycznych.

1.      
Co robić, aby rozwinąć i umocnić inteligencję lingwistyczną?

-        dużo przemawiać, opowiadać, brać udział w publicznych dyskusjach,

-        czytać, pisać, robić wywiady,

-        rozwiązywać gry słowne, ortograficzne, krzyżówki, zabawy językowe.

Osoby z rozwiniętą inteligencją lingwistyczną najchętniej wybierają zawody: pisarza, poety, dziennikarza, filologa, językoznawcy. Są dobrymi mówcami i negocjatorami.

 

2.       Co robić, aby rozwinąć i umocnić inteligencję matematyczno – logiczną?

-        eksperymentowanie z liczbami, pracować na komputerze,

-        zainteresować się zagadnieniami matematycznymi i łamigłówkami.

Osoby z rozwiniętą inteligencją matematyczno – logiczną najchętniej wybierają profesje związane z naukami ścisłymi, zostają matematykami, fizykami, inżynierami, prawnikami, księgowymi. Są dobrze zorganizowani i uporządkowani.

 

3.       Co robić, aby rozwinąć i umocnić inteligencję wizualno – logiczną?

-        zainteresować się sztuką wizualną (malarstwo, rysunek, rzeźba), grać w szachy, zajmować się modelarstwem lub majsterkowaniem,

-        rysować diagramy, schematy i obrazowe przedstawienia najważniejszych informacji do zapamiętania – używać przy tym wielu kolorów, korzystać z grafiki komputerowej.

Osoby z rozwiniętą inteligencją wizualno – przestrzenną najchętniej wybierają zawód architekta, malarza, rzeźbiarza, nawigatora, dekoratora wnętrz, projektanta i konstruktora.

 

4.       Co robić, aby rozwinąć i umocnić inteligencję muzyczną?

-        słuchać dużo różnorodnej muzyki,

-        nauczyć się grać na instrumencie, próbować komponować na komputerze,

-        śpiewać w chórze lub zespole muzycznym.

Osoby z rozwiniętą inteligencją muzyczną najchętniej wybierają zawody związane z muzyką – zostają kompozytorami, wykonawcami, dyrygentami, nauczycielami muzyki, akustykami, zajmują się wyrobem instrumentów muzycznych lub nośników dźwięków (płyty, kasety).

 

5.       Co robić aby rozwinąć i umocnić inteligencję interpersonalną?

-        brać udział w wycieczkach i pracach zespołowych,

-        urządzać przyjęcia i spotkania w szerszym gronie,

-        zainteresować się skutecznymi sposobami porozumiewania się.

Osoby z rozwiniętą inteligencją interpersonalną dobrze sprawdzają się jako nauczyciele, terapeuci, politycy, sprzedawcy, menedżerowie.

 

6.       Co robić aby rozwinąć i umocnić inteligencję intrapersonalną?

-        rozmawiać z bliskimi osobami o uczuciach,

-        prowadzić dziennik do wyrażania swoich uczuć i opisywania tego co się przeżyło,

-        wzbogacić zakres lektur o takie, które skłaniają do refleksji.

Osoby z rozwiniętą inteligencją intrapersonalną to pisarze, psychoterapeuci, psycholodzy, filozofowie, mistycy.

 

7.       Co robić aby rozwinąć i umocnić inteligencję kinestetyczną?

-        uprawiać sport, tańczyć, organizować piesze wycieczki,

-        uczestniczyć w kółku teatralnym,

-        zająć się robótkami ręcznymi i czynnościami manualnymi.

Osoby z rozwiniętą inteligencją kinestetyczną chętnie wybierają zawód sportowca, aktora, tancerza, wynalazcy, chirurga, nauczyciela w-f, mechanika, budowniczego.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin