w przedszkolu.PDF

(56265 KB) Pobierz
233991086 UNPDF
Spis treści
Rozdział l. Las i \ąka
Od mlecza do dmuchawca
- Pierwsze zbliżenia
— Szukanie dzikich kwiatów
- Odzie rosną dmuchawce?
— Dmuchanie dmuchawców
- Obserwowanie dmuchawców
- Długi lot dmuchawców
- Latające nasionka
- Ile spadochronów ma dmuchawiec
- Ukryte nasionka
- Mniszek pospolity, czyli mlecz
- Budowa dmuchawca
- Od kwiatu do dmuchawca
- Czy mlecz gryzie?
- W jakim wieku jest mlecz, /ani m
dmuchawcem?
- Jaki mlecz jest w dotyku?
- Jak pachnie mlecz?
- Wskazówki dla bezpieczeństwa
- Trening na orientacje.
— Tajemniczy las
Tańczenie, śpiewanie, zgadywanie
- Taniec dmuchawców
- Pełzające zwierzątka na ziemi
- Zabawa materiałami z przyrody
- Pilnowanie gniazda
- Szukanie swojego drzewa
20-29
Święto w lesie i na tace
- Zapraszamy
— Kartki z zaproszeniami
- Pierwsze doświadczenia w prowadzeniu
wywiadu
12-15
- Układanie t budowanie
- Opowiadanie i śpiewanie
- Bułeczki z masłem ziołowv
30-31
Przynieść naturę do domu
- Budowanie materiałami z przyrody
- Zaczarowany świat w pomieszczeniu
— Małe ogródki w pomieszczeniu
- Samodzielnie wykonane ślimaki
- Modelowanie żab i ślimaków
- Ogródek na gąbce
- Malowanie z przyrodą
- Przyroda na obrazku, namalowana kredkami
woskowymi
1 D-19
Poznajemy łąkę
- Przygotowanie wycieczki na laj<ę
- Teczka badacza
- Współpraca z rodzicami
Urządzenie miejsca do obserwacji
- Wycieczka na lakę.
- Poznawanie bogactwa roślin
Zabawy z palcami
- Na łące
- Pomysły do zabawy
- W trawie dużo się dzieje
- Pająk na drzewie
- Ślimak
- Cudowna przemiana małej gąsieni
Opowiadanie z odgłosami:
Jak żaba przyszła na łąkę
- Odgłosy wydawane ustami
Odgłosy z instrumentów
- Nagrywanie dźwięków
Wspólne opowiadanie:
Odkrywcza podróż pełna przygód
Wszystko o ślimaku
To. co zawsze chcieliśmy wiedzieć na te
ślimaków
- Prawidłowe obchodzenie się ze śŁimakai
- Ślimaki
- Obserwowanie ślimaków od dohi
- Śluzowate ślady
- Biegi ślimaków
- Puste skorupki
- Wykonujemy skorupki dla ślimaków
- Szukanie wzorów ślimaków
Pszczoły, miód, wosk
- Obserwowanie p
233991086.002.png
- Filmy i inne media
Odwied/iny u pszczelarza
Latające pszczoły
Wizyta w bibliotece
Czy miód zawsze jest taki sani
Miód jest zdrowy
Królowa pszczół i jqj rój
Świece 7 wosku pszczelego
32-37
-- Pełna fantazji podróż do świata zielonych ludków
Wskazówki do opowiadania historyjki
Bawiące si( motyle
- Nogi sianą się skrzydłami
- ..Piaskowe" motyle
- Fruwać jak motyle
- Motyl w kokonie
Tańczące motyle
- Taniec z podanymi układami
- Przedstawianie opowiadania poprze? taniec
— Taniec dowolny
Leśne tygodnie
- Drzewa mają twarze
- „Testowa ulica"
— Co przeżyły drzewa?
vanie się w przyrod?
Chwiejące się zwierzątka i krzewy
- Krasnale i inne istoty żyjące w lesie
Figurki z gliny
- Robimy ślimaki
— Złudzenie optyczne
- Pozłacane muszle ślimaków
— Przyroda - show na przezroczach
— Show na przezrou/ach na powietrzu
- Show na przezroczach w domu
- Plakat na spacery do lasu
- Regał na zbiory
- Rama na lustro z materiałów z nariuy 38-41
- Zmiana perspektywy
- Spojrzenie na leśne okno
- Telefon w drzewie
Jak pachnie las?
- Jak „brzmi" las?
44-51
Opowiadanie, przedstawianie, zabawa
- Wspólne opowiadanie. \V\i'icczka na łąkę
Urządzamy przestrzenie do życia
- Praca publiczna
- Urządzanie punktów obscrwacyjr
- Dokumentacja
- Dzika łąka
- Kwitnące krzewy i owocowe drze
Skalniak
Pień drzewa
- Stos drewien
- LiKty 7 nattny ™'
42-43
- Program urouzystoś
52-55
Rozdział II. Komunikacja i łączność
- Pomysły projektu do tematu
- Dokumentowanie projektu
58-61
Komunikacja i porozumiewanie si
- Informacje
- Sygnały
Porozumiewanie się
- Zrozumiałość
Porozumiewanie się micjdzykuln
Niejęzykowe aspekty porozumie
- Systemy komunikacji i znaków
- Do pracy z PeP-teczką
- Rola wychowawców
233991086.003.png
- Zapach ciała i sympatia
- Nos troszczy się o czyste powietrze
- Je_zyk węchu u zwierząt
- „Zabawa w wąchanie"
- Wąchanie i smakowanie tworzą całość
- Ucho
- Jak funkcjonuje ucho?
- Widzenie i słuchanie
- Z którego kierunku dochodzi głos?
- Zwierzęce słuchanie
- Kto słyszy lepiej?
- Ucho może więcej niż słuchać
- Dlaczego kręci nam się w głowie?
- Uchu nas „podtrzymuje"
- Widzieć kołyszące się wioski
Pantomima; Kim jestem
- Rzecz nastroju!
Zabawy w odgadywanie
- Pod tym kocem jest...
62-66
- Czuję coś, to jest...
- Widz? coś, czego ty nii
- Milcząca poczta
- Utrata informacji
Zabawy ruchowe
- Skaczemy w rytmie na
- Zabawa w bociana
- Skakanie w rytmie pio:
77-80
Rozumienie bębnów
- Wymyślenie języka bębnów
- Co mówią bębny
- Mówiące bębny
- Od marsza żałobnego do dzikiego transu
Warsztat bębnów
- Robimy własne bębny
Obrazki i piktogramy
- Malarstwo jaskiniowe
- Malujemy obrazy jaskiniowe
- Znaczenie piktogramów
Nasz urząd pocztowy
- Pocztowa historyjka
- Podróż dyliżansem pocztowym
- Dlaczego poczta nazywa sit; ..poc/ta"
- Nowe, stare pojazdy pocztowe
- Wysyłanie listu
- Kubek-lina-telefon
- Robimy pocztę
- Produkowanie znaczków i stempli
- Kto zarządza pocztą?
- Okienko
- Wymyślamy piktogramy
Rozumieć znaki
- Jak wyglądają znaki drogowe'.'
- Memory - znaki drogowe
- Szachownica: na przejeździe kolejowym
- Flagi jako informatory
- Bfokaiiy bezpieczeństwa
81-83
67-72
iewanie się w świecie zwierząt
Jak ro/.mawiają ryby
Delfiny porozumiewają się gwiżdżąc
Niektóre ptaki mówią w kilku językach
Nietoperze potrzebują echa
Pszczoły opowiadają, tańcząc
Język węchu
Małpy „rozmawiają" 7 ludźmi
- Mówienie z przyjemnością
- Szeptane wiersze
- Wymyślamy wiersze
Rozmawianie / gestami i t>ez gestów
- Pierwsze eksperymenty
- Kto telefonuje'.'
- Wycieczka do muzeum
- Rozmawianie w obcych językach
- Rozmawianie w wiciu językach
Ro/mawianie bez stów
Lubimy telewizję, ale...
- Co oglądaliście ostatnio w telewizji?
- Zabawa z podziałem na role: .Jesteśmy teraz
* telewizji-
— Czy w telewizji wszystko dzieje się naprawdę?
73-76
84-85
Historia technic/nego porozumie
- Stary i nowy
- Stara komunikacja
- Nowa komunikacja
- Wyjątkowa poc/ta
- Krótkie ćwiczenie w Lntemccic
- Komputery służą nie tylko do z
Papier samodzielnie czerpany
- Przygotowanie
- Rwiemy gazety
- Ostrożnie, mokre!
233991086.004.png
- Czerpanie sitem i ramą
- Jak możemy położyć nową masą?
- Bawiąc się, ugniatamy i suszymy papier
- Prasować papier 1 .'
Wiadomości z przyrody
- Co to jest organ powonienia?
- Materiały zapachowe
Przygotowania do rozpoznawania zapachów
- Długość nośników obliczyć można według
przykładu
Opisywanie zapachów
Słuchanie ptaków
- Obserwowanie mrówek
- A czego uczą książki
- Wodne zabawy
Od obrazu do liter
- Znaki pisma Fenicjan
- Od znaków obrazkowych do znaków pisanych
- Fenicjańskt alfabet
- Pisanie fenicjańskich znaków
- Grecki alfabet
- Czytanie i pisanie nic jest oczywiste
- Od greckiego do łacińskiego alfabetu
- Hsamemck.mMiterami
86-91
96-97
Języki tej Ziemi
Mówienie w wielu językach
- Powiedz lo w innym języku
- Wyjaśnianie za pomoca_rąk i nóg
- Porozumiewanie się bez słuchania?
- Język migowy
- Programy dlaniesłyszacych
Rozmowy telefoniczne
anie pomocy
my się
- Co przeżyłer
— Ćwiczenie rozmowy telefoi
nagłych wypadków
Wiersze i sylabowa sałatka
- Uczenie się i słuchanie wie
- Sylabowa sałatka
- Improwizowanie rymów
Rozpozna
- Observ
- Zabawa w Tupanie
- Moje uczucie tkwi •
- „Poduszka złości"
- „Zabawa w tupanie
Pokój i porozumienie
- Co to jest pokój?
- Girlanda pokoju
- Nie rozumiemy się
- Świetnie się rozumi
- Gra z podziałem na
muzyką
ok- Uzdrowicielka i król
98-103
92-95
i pokazywanie uczuć
ie uczuć
233991086.005.png
^m^^^^^^^^^m
m^^^^m^^^^^^m^m
Fascynująca przyroda
Przyroda dla każdego z nas
powinna mieć szczególnie dużą
wartość. Ważne jest, aby dzieci
już we wczesnym dzieciństwie
nabrały pozvtvwnych doświad-
czeń z pwmdą i ż\ l ciem
w natwze.
fizycznego, duchowego i umy-
słowego rozwoju.
Celem projektu „Las i łąka"
i z tym związana praca ekolo-
giczno -pedagogiczna, jest
intensywne zbliżenie do natury.
a tytn samym przypomnienie.
że sami do niej należymy
i jesteśmy jej częścią. Jeżeli uda
się wam wzbudzić ciekawość
dzieci, będzie to pierwszym
krokiem do tego. aby uświado-
mić, że należy na świat uważać
i go respektować.
Sformułujcie temat
do swojego projektu
Spójrzcie na świat przyrody
oczami dzieci i spróbujcie go
odkryć na nowo. Otwórzcie
swoje zmysły i bądźcie gotowi
do fotografowania, podziwiania
i zabawy.
W książce tej znajdziecie
propozycje, które będziecie
mogli dostosować do odpowied-
nich obszarów kształcenia.
Jeżeli ktoś jako dziecko
rozwinie pozysywny kontakt
z przyrodą., będzie obchodzi! się
z niąw odpowiedzialny sposób
w życiu dorosłym. Równocze-
śnie nie da się zaprzeczyć,
że dzisiejsze społeczeństwo nie
żyje tak do końca w zgodzie
z przyrodą. Codzienne życie
z mediami i sztucznym światem.
stworzonym przez człowieka.
rnoże mieć negatywny wpływ
na przyrodę. To, jak bardzo
zależni jesteśmy od natury,
potwierdzają takie wydarzenia.
jak trzęsienia ziemi, powodzie
czy burze.
Zbliżenie w grupie
Może zaobserwowaliście.
że dzieci w waszej grupie
interesują się, w jaki sposób
poruszają się ślimaki
lub dżdżownice i jak żyją.
Mogliście również stwierdzić.
że dzieci szukają odpowiedzi
na różne pytania:
- Jak odżywia się dżdżow-
nica'.'
- Jak ciężki jest domek
ślimaka?
— Gdzie mieszka ślimak.
który nie ma domku?
- Jak ..brzmi" drzewo?
- Jak „brzmi" kamień?
- Co robi wiatr z liśćmi
na drzewie?
- lie „spadochronów"
ma dmuchawiec?
Jeżeli dzieci szukają odpo-
wiedzi na iakie lub podobne
pytania, wykorzystajcie ich
ciekawość i umożliwicie im to.
Na podslawie takich
lub podobnych pytań stwórzcie
projekt na dany temat.
Gdy pracowaliśmy nad tą
książką, stwierdziliśmy, że
niemożliwością jest opracowanie
wszystkich aspektów, które
dotyczą tematu. Dlatego też
porusza ona tylko niektóre
kwestie, ale w żadnym wypadku
temat nie został wyczerpany.
Oferty są sformułowane w taki
sposób, aby można wykorzystać
je w pracy, zwracając uwagę na
najbardziej istotne problemy.
Pogrupujcie więc poszczególne
ćwiczenia w zależności od
zainteresowań i wieku dzieci.
Wykorzystując pomysły
zawarte w książce umożliwicie
dzieciom żywy i indywidualny
dostęp do zjawisk natury
w różnych porach roku. Bezpo-
średnie przeżycia i doświadcze-
nia z przyrodą, jak i fantazja.
czy odpowiednie wiersze lub
piosenki, pomogą wam pobu-
dzać u dzieci procesy kształce-
nia.
Związek z naturą ma również
wpływ na kontakty międzyludz-
kie: jeżeli tracimy koniaki
z naturą, prowadzi to do nega-
tywnych zachowań wobec
innych i wywołuje napięcie
w nas samych. Dlatego powinni-
śmy wykorzystać naturalny
potencjał naszych dzieci.
Są one w pierwszej fazie rozwoju
swojego życia przygotowane
na doświadczenia związane
z przyrodą. Doznanie natury jest
ważnym warunkiem dla ich
233991086.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin