Jak napisać efektywny biznesplan(1).pdf

(1658 KB) Pobierz
5864536 UNPDF
2007
Jaknapiadeektywny
biznes plan?
Prewodnikdlakadryarądającejipredibiorców
Patronat merytoryczny
kademiaEkonomicnaimOkaraLangegoweWrocławiu
WydiałGopodarkiNarodowej
Dr hab. Andrzej Kaleta
KierownikkatedryarądaniaStrategicznego
REDAKTOR
IPO.PL
1/1/2007
5864536.014.png 5864536.015.png 5864536.016.png
Odautorów
Niejetprawdą, żeniewartoplanowadgdyżniemożnaprewidiedpryłoci a czas
powicanynatojetcaemtraconymToprawdaplanowanietoprewidywaniealebe
dobrego planu Twójbinemanacniemniejeanenaukcerynkowy
Cybineplanjetcynnikiemukceuirmy?Natopytanienieodpowiemy„decydowanie
tak”NaukcekażdegoprediwiciakładaiwieleelementówBineplanrównież
Dlacego?Ponieważjetmapąktórakrokpokrokuwkażenamdrogdocelucyliukceu
rynkowego naszych firm.
Imlepybineplantymwikeanenaukce? Napewnotak!Poiadającbineplan
nieapomnimyotymconajważniejewnaejdiałalnoci
Przewodnik„Jaknapiadeektywnybineplan”kierujemydo menedżerówwłacicieli firm,
tych planujących nowe prediwicia cyli wytkich predibiorców otwartymi
umyłamiipomyłaminabine
MamynadiejżeprewodnikułatwiPaotwuprocetworeniabineplanówNieależnie
od jego celu i odtegoktobdiejegoodbiorcążycymyabybyłeektywny!
Zapraszamy do lektury,
Autorzy Przewodnika
Przewodnik pobrano ze strony www.IPO.pl
2 z 65
5864536.017.png 5864536.001.png 5864536.002.png 5864536.003.png
1. Napocątkujetpomył
1.1. Mapomyłnabine?
NiektórydienniewpadająnakilkagenialnychpomyłównabineNiektórywymylają
raatakiktórytajeibineemichżyciaNiewytkieirealiujealetakwyglądaod
rodka umył ooby predibiorcej Umiejtnod identyikacji jawik które można
preitocyd w rowiąania biznesowe.
Wytkiepomyłymueprejd pre„krytycneito”Niekażdypomyl równaianie
naukcerynkowyDlacego?Ponieważtenpomyl muiipodobadnietylkonamjego
twórcyalepryłymkonumentom
Wyobramy obieżepotanowilimyotworydnaoiedlunaktórymmiekamyklep
materiałamibiurowymiUważamyżetowietnypomył ponieważwnajbliżejokolicynie
można kupid papieru do drukarki, segregatora czy innych akceoriów biurowych
atanówmy icymiekaocynaegooiedlabdąaintereowanirobieniemwnim
akupówijakcto?Możelepiejotworydkleppożywcyewieżympiecywemi
owocami i warzywami, ponieważpo pierwszenaoiedluniemawarywniakaaklepktóry
najdujeijużnaoiedlumaawebrakiwtowareajelijużnajdiemytamchlebto
radkojetwieży
Inpiracją do ałożenia włanej wypożycalni prtu portowego może byd moda
połeceotwanaaktywnywypocynek
Nabinetrebapojredocymapotencjalnegoklienta, anietylkoprenaewłane
wyobrażenia Ważne aby okrelid potencjał grupy docelowej klayikowad ceny
dotawców
1.2. Obiecującypomył?
Kiedymożemypowiediedżedanypomyłnabinejetobiecujący?
Pomył nabinejetobiecującygdy
tanowiwartoddoklientów
Jest innowacyjny
Mamyannapoykanieccirynku
Przewodnik pobrano ze strony www.IPO.pl
3 z 65
Jetanaaoiągnicieykówiwykonanieplanu
5864536.004.png 5864536.005.png 5864536.006.png
Reklama
Sprawdź naszą ofertę: www.addico.com.pl
Wartoddlaklienta
„Niezwykła rzecz to coś, o czym warto mówić. Coś, czego nie sposób przeoczyć. Coś
wyjątkowego. Nowego. Ciekawego. To właśnie Fioletowa Krowa. To co nudne, staje się
niewidoczne. Jest jak stado brązowych krów.”
[Seth Godin]1
Cymwyróżnia inaaoertaodoertykonkurentów?Comaprekonadpotencjalnego
klienta aby wybrał włanie naą irm? Jakie bdie miał koryci naego
produktu/uługi?PodkrelamykorycianiecechyproduktuPredtawianiecechnie
prełożyinapredażDlategonaaoertamuibydnowalepawporównaniudo
tych na rynku.
1 Seth Godin, Fioletowa Krowa, Wydawnictwo Onepress
Przewodnik pobrano ze strony www.IPO.pl
4 z 65
5864536.007.png 5864536.008.png 5864536.009.png 5864536.010.png
Rynek
OdnieiemyukcekiedydobdiemycdrynkuWażnejetabymyjużnaetapie
planowania ponali rynek jego wielkod trendy konkurencj, ich oferty, docelowych
odbiorcówdotawcówCymbdieróżnidinaaoertaodoertykonkurencji? Czy
konkurencjaauważypojawienieinaejirmy?Jaknatoareaguje?
Innowacyjnod
Pomył nabinemożnaklayikowadwedługdwóchkryteriówprodukt/uługai model
bineowyWobukategoriachmożemyaproponowadconowegolubwykorytadjuż
itniejące rowiąania Innowacyjnod roumiana jet eroko Onaca innowacje
technologicneirynkowewdiedinieprodukcjiiuługNatomiatytembineowy
onacanacymbdiemyarabiad
Zyski iwykonalnodplanu
Konieczna jest ocena anwdrożeniapomyłuOcenidmożnacairodkipotrzebne do
realizacji projektu. PomyłobiecującyprynoiykiNiemożemyapomniedoutaleniu
rentownoci prediwicia. Firmawdłużejperpektywiemuiprynoidyki
1.3.
Zadbaj o wój pomył
Tylkocdpomyłówto nowatorskie koncepcje. Te prełomowe są zazwyczaj efektem
ciżkiejpracypopartejlicnymibadaniamiNiektóryobawiająiżewyyłającwójbine
plan potencjalnym inwestorem, zostaniem on zrealizowany przez inne osoby. Należynaled
kompromimidypounocią(apewniającdotatecnąochronpomyłu)ajawnocią
(dradającinormacjepotrebnedoocenyannapowodenie)
Poniżejkilkapomyłównaochronwłanych idei:
Opatentowanie
alecane jet ybkie opatentowanie pomyłu właca w przypadku nowych,
innowacyjnych produktówlubproceówWartokorytadradypecjalitówodprawa
patentowego. Powodenieirmymożeależedoduykaniapatentuawewytkich
branżachitniejąilnikonkurenciktórymająrodkibyuniemożliwidprzyznanie patentu
godącegowichintereyalecanajetjednakpewnaotrożnod– uykaniepatentumoże
mijadicelemgdyżchronionpomyłpoprepodaniegodopublicnejwiadomoci
Należy o tym pamitad jeżeli w naym patencie można łatwo wprowadid drobne
modyikacjeilegalniegowykorytad
Bardoprotympoobemnabadanieirejetracj znaku towarowego jest odwiedzenie
Przewodnik pobrano ze strony www.IPO.pl
5 z 65
5864536.011.png 5864536.012.png 5864536.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin