Shōdōka - Droga Zen do Oświecenia napisana przez Yōka Genkaku Daishi (Yung-chia Hsüan-chüeh) ucznia i Następcy Dharmy sławnego VI Patriarchy Enō Daikan Zenji (Hui-Neng).pdf

(95 KB) Pobierz
21379650 UNPDF
SH OD OKA
(Droga Zen do O±wiecenia)
napisana przez
Yoka Genkaku (Daishi) (jap.)
Yung-chia Hsuan-chueh (chi«.)
(665 { 713)
ucznia i pó¹niejszego nast¦pcy Dharmy
sªawnego Szóstego Patriarchy w chi«skiej linii Zen
Eno Daikan Zenji (jap.)
Hui-neng (chi«.)
(638 { 713)
1
Yoka Genkaku pozostawiª SH OD OKA, pismo o drodze Zen do o±wiecenia jako dziedzictwo dla przyszªych pokole« Zen.
Sho oznacza ÿpotwierdzony", ÿ jasno dowiedziony" a tak»e ÿsatori". Do oznacza ÿdrog¦", ÿprawdziw¡ natur¦" albo ÿkosmiczne »ycie"!
W wolnym tªumaczeniu oznacza to: ÿDroga Zen do o±wiecenia".
Swoj¡ histori¦ »ycia opisaª Eno Daikan, mistrz Yoka Genkaku, w swoim pi±mie DANKY O przekazanym pó¹niej jako tzw. sutra pod-
wy»szenia.
Yoka urodziª si¦ w roku 665 we wsi Yoka (st¡d jego imi¦). W wieku 20 lat zostaª unsui. Pilnie studiowaª wszelkie formy buddyzmu,
zajmowaª si¦ te» intensywnie naukami Lao-tse i Kung-tse. Jednak te wszystkie wysiªki nie rozwiaªy jego w¡tpliwo±ci. Przyjaciel o
imieniu Gensaku poradziª mu, aby udaª si¦ do mistrza Eno, szóstego Patriarchy na gór¦ Sokei, aby pozna¢ prawdziw¡ esencj¦ nauki
Buddy. Po tym spotkaniu (patrz: Genkaku spotyka Gensaku i Eno) Eno potwierdziª o±wiecenie Yoka poprzez inka. Pó¹niej Yoka
otrzymaª przydomek Unsui, który w ci¡gu jednej nocy prze»yª satori.
Nast¦pnego poranka Yoka po»egnaª si¦ z Eno i osiedliª si¦ we wsi Honko. Odszedª, aby nie robi¢ trudnosci dwóm innym uczniom Eno:
Seigen Gyoshi (660-740), który zapocz¡tkowaª Zen soto oraz Nangaku Ejo (677 - 744), który zainicjowaª lini¦ rinzai.
W Honko Yoka miaª wielu wybitnych uczniów. Niestety jego linia nie jest do dzisiaj kontynuowana.
2
Yoka zmarª 17 pa¹dziernika 713 w pozycji zazen. Mówi si¦ te», »e jego ciaªo ulegªo w tej pozycji mumikacji. Po ±mierci cesarz nadaª
mu przydomek Muso (niezrównany) oraz Daishi (Wielki Mistrz).
Yoka Genkaku uªo»yª SH OD OKA jako sum¦ swoich do±wiadcze« Zen, poprzedzonych prze»yciem z mistrzem Zen Gensaku, do którego
odnosi si¦ na wst¦pie SH OD OKA.
Oryginalny tekst SH OD OKA znajdowaª si¦ na zwojach pisma spisanych w j¦zyku chi«skim. Obejmuje on okoªo 2.000 znaków pisma
w 267 wersach, ka»dy po ok. 7 znaków. To tªumaczenie zgodne jest z podziaªem na 214 rozdziaªów, które wynikaj¡ ze zwi¡zków
tre±ciowych. Tªumaczenia na j¦zyk japo«ski dokonaª D.T.Suzuki (1870 { 1966) za± Nyogen Senzaki (1876 { 1958) przeªo»yª tekst na
j¦zyk angielski.
3
Yoka Genkaku spotyka Gensaku i Eno
Gensaku odwiedziª Genkaku i stwierdziª, »e jego wypowiedzi zgadzaj¡ si¦ z tym, co mówili patriarchowie Zen i zapytaª:
ÿKto jest Twoim Mistrzem, który przekazaª Ci Dharm¦?"
Genkaku:
ÿMiaªem nauczycieli, którzy mnie uczyli, kiedy studiowaªem sutry. Poprzez czytanie sutry Vimalakirti-
Nirdesha-Sutra rozpoznaªem decyduj¡ce znaczenie buddyzmu Zen. Jeszcze »aden Mistrz nie sprawdziª i nie
potwierdziª mojego do±wiadczenia."
Gensaku:
ÿPrzed czasami wczesnych Buddów byªo to jeszcze mo»liwe aby osi¡gn¡¢ o±wiecenie bez wsparcia i potwier-
dzenia Mistrza. Dzisiaj jest to trudne."
Genkaku:
ÿCzy jeste± gotów po±wiadczy¢ moje o±wiecenie?"
Gensaku:
ÿMoje sªowa si¦ nie licz¡. Jednak w Sokei »yje szósty Patriarcha. Zaprowadz¦ ci¦ do niego."
Przybywszy do Eno Genkaku obszedª go trzy razy dookoªa i zatrzymaª si¦ przed
nim nie wykonuj¡c pokªonu.
Eno:
ÿBuddyjski mnich uciele±nia trzy tysi¡ce reguª moralnych i osiem tysi¦cy zasad. Sk¡d przybywasz, dlaczego
jeste± tak zarozumiaªy?"
4
Genkaku: ÿProblem nieko«cz¡cych si¦ nardzin jest wa»ny. W ka»dej chwili mo»e przyj±¢ ±mier¢. Nie chc¦
traci¢ czasu na formalizm. Szybko udziel mi odpowiedzi."
Eno:
ÿDlaczego nie pojmujesz zasady braku narodzin i nie rozwi¡»esz przez to problemu przemi-
jalno±ci »ycia?"
Genkaku: ÿZrozumie¢ prawdziw¡ natur¦ umysªu, oznacza uwolni¢ si¦ od ponownych narodzin. W ten
sposób pytanie o przemijalno±¢ »ycia staje si¦ zbyteczne."
Eno:
ÿTak wªa±nie jest, tak wªa±nie jest!"
Genkaku pokªoniª si¦, jakby chciaª si¦ po»egna¢.
Eno:
ÿSpieszysz si¦ aby st¡d odej±¢, czy» nie?"
Genkaku: ÿJak mo»esz mówi¢ o po±piechu, je±li w istocie nie ma »adnego ruchu?"
Eno:
ÿCzym jest ten, który mówi, »e nie ma ruchu?"
Genkaku: ÿCzy»by± chciaª si¦ zajmowa¢ nie istotnymi szczegóªami?"
Eno:
ÿTwoje zrozumienie wyobra»enia braku narodzin jest rzeczywi±cie gª¦bokie."
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin