br_transprecznybudowa_intern.pdf

(1492 KB) Pobierz
BU DOW NIC TWO
Transport ręczny
na placu budowy
Roman Burghardt
Warszawa 2012
Pro jekt okład ki
Do ro ta Za jąc
Opra co wa nie re dak cyj ne
Iza bel la Do brzań ska
Re dak cja tech nicz na i ła ma nie
Bar ba ra Cha re wicz
Wy daw ca skła da po dzię ko wa nia r mom SKAN SKA S.A. w War sza wie, RA MI RENT S.A.
w Szcze ci nie, Przed się bior stwu Bu dow nic twa Ogól ne go w Zie lo nej Gó rze ROC KWO OL
Pol ska w Ci ga ci cach, Ziel -Bruk Ma ka re wicz w Pło tach oraz B&S Usłu gi Bru kar skie Krzysz -
tof An drzej Kę piń ski w Szcze ci nie za udo stęp nie nie zdjęć.
Stan prawny wrzesień 2012 r.
Co py ri ght © Głów ny In spek to rat Pra cy (W1 1263)
PAŃ STWO WA IN SPEK CJA PRA CY
GŁÓW NY IN SPEK TO RAT PRA CY
www.pip.gov.pl
SPIS TREŚCI
I. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
II. Podział transportu budowlanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
III. Wy ma ga nia ogól ne dla dróg i cią gów ko mu ni ka cyj nych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
IV. Oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
V. Przy go to wa nie pra cow ni ków do pra cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
VI. Pod sta wo we na rzę dzia i sprzęt po moc ni czy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
VII. Przy kła do wa kar ta oce ny ry zy ka za wo do we go . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
VIII. Li te ra tu ra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Transport ręczny na placu budowy
I.
WSTĘP
Ro bot ni cy bu dow la ni wy ko nu ją cy ro bo ty sta nu su ro we go i ro bo ty wy koń cze nio we są
gru pą za wo do wą naj czę ściej ule ga ją cą wy pad kom przy pra cy w Pol sce. Sta ty sty ka do ty czy
za rów no wy pad ków ogó łem, jak i ze skut kiem śmier tel nym. Pra cow nik z bra nży bu dow la nej
jest nie mal co dziesiątą oa rą śmier tel ne go wy pad ku przy pra cy. Ana li za przy czyn wy pad ków
przy pra cy w bu dow nic twie oraz wy ni ki kon tro li Pań stwo wej In spek cji Pra cy wska zu ją, że naj -
częst szy mi przy czy na mi nie pra wi dło wo ści w dzie dzi nie bez pie czeń stwa i ochro ny zdro wia
pra cow ni ków na pla cach bu do wy są:
ni ski po ziom wie dzy z za kre su bhp wśród pra cow ni ków i pra co daw ców oraz błęd ne
prze ko na nie, że w bu dow nic twie cią gle jesz cze nie trze ba po sia dać wy so kich kwa li -
ka cji do wy ko ny wa nych prac,
brak umie jęt no ści pla no wa nia i or ga ni zo wa nia ro bót, w szcze gól no ści na mniej szych
bu do wach,
brak od po wie dzial no ści za wła sne bez pie czeń stwo,
mi ni ma li za cja kosz tów bu do wy przez oszczę dza nie na BHP.
Bu dow nic two cha rak te ry zu je się du żą zmien no ścią ro bót. Wpływ na to ma ją ta kże
wa run ki oto cze nia, w tym wa run ki at mos fe rycz ne. Nie cho dzi tyl ko o ró żni ce po mię dzy
pla ca mi bu dów, ale rów nież o znacz ną zmien ność wa run ków pra cy i za gro żeń za wo do wych
w czasie realizacji tej samej budowy. Stąd, choć budzi to wielkie zdziwienie wśród wielu pra-
co daw ców, ry zy ko za wo do we na le ży ana li zo wać i wy zna czać je go do pusz czal ną war tość od -
ręb nie na ka żdej bu do wie.
II. PO DZIAŁ TRANS POR TU BU DOW LA NE GO
Trans port na bu do wie dzie li my na ze wnętrz ny i we wnętrz ny oraz da le ki i bli ski, bio rąc
pod uwa gę po ło że nie dróg trans por tu w sto sun ku do pla cu bu do wy lub miej sca wbu do wa -
nia ma te ria łu. Za czy na jąc od je go naj prost szej for my, tj. trans por tu ręcz ne go, po przez za sto -
so wa nie pro ste go sprzę tu po moc ni cze go jak pa sy trans por to we, klesz cze bru kar skie, tacz ki,
wóz ki ręcz ne, wcią gar ki ręcz ne i elek trycz ne, do cho dzi my do ró żne go ro dza ju i o ró żnym stop -
niu zło żo no ści ma szyn, jak wóz ki uno szą ce i pod no śni ko we, plat for my ro bo cze oraz wszel kie -
go ro dza ju dźwi gni ce od wind i wy cią gów to wa ro wych i oso bo wych po przez pod no śni ki, czy
po de sty ru cho me, aż do sze ro kie go spek trum dźwi gów i żu ra wi sta cjo nar nych, sa mo cho do -
wych, szy no wych, czy też sa mo mon tu ją cych się. Trans port da lej dzie li się na ko ło wy, szy no -
wy i li no wy, po zio my i pio no wy, po zio mo -pio no wy, po chy ły oraz da le ki i bli ski. Przy ta kiej
ga mie sprzę tu i ma szyn bu dow la nych trud no jest mi ni ma li zo wać za gro że nia i wy ma ga nia wo -
bec pra cow ni ków bu dow la nych, gdy oni sa mi, czę sto bez spe cjal ne go przy go to wa nia uwa -
ża ją sie bie za wy spe cja li zo wa nych fa chow ców, któ rych za gro że nia te nie do ty czą.
Ce lem trans por tu we wnętrz ne go jest do star cze nie ma te ria łów, pół fa bry ka tów i kon -
struk cji bu dow la nych ze skła dów na bu do wie lub wy twór ni po moc ni czych, po ło żo nych na
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin