semquiz 09-4.doc

(63 KB) Pobierz
1

1.              Dlaczego etery są silniejszymi zasadami od ketonów? (2)

2.              Dlaczego trifluorek boru (BF3) jest silniejszym kwasem Lewisa od trimetyloboranu               [(CH3O)3B]? (3)

3.              Dlaczego piperydyna jest znacznie silniejszą zasadą od pirydyny? (3)

4.              Wyjaśnij dlaczego tetrametyloguanidyna jest znacznie silniejszą zasadą (pKaH ≈ 12) od               N,N-dimetyloacetamidu (pKaH ≈ -0.5). (3)

5.              Dlaczego kwas pikrynowy (2,4,6-trinitrofenol) powoduje uwolnienie CO2 z wodnego               roztworu Na2CO3, a fenol nie? (2)

6.              Uszereguj poniższe związki według wzrastającej kwasowości, biorąc pod uwagę               zaznaczone protony w poniższych związkach (3):

7.              Który, bądź które, z protonów są najbardziej kwasowe w poniższych strukturach: (3)

8.              Dlaczego o-chloroanilina jest słabszą zasadą od p-chloroaniliny? (2)

9.              Ustaw poniższe związki w kolejności od najsłabszego do najsilniejszego kwasu biorąc               pod uwagę zaznaczone atomy wodoru. Podaj uzasadnienie. (3)

10.              Dlaczego kwas p-toluenosulfonowy (pKa ≈ -6) jest znacznie silniejszym kwasem od               kwasu p-metylobenzoesowego (pKa ≈ 5)? (2)

11.              W każdej z poniższych cząsteczek określ, który z wodorów jest najbardziej kwasowy. (2)

12.              Ustaw w kolejności od najsłabszego do najsilniejszego kwasu poniższe związki, biorąc               pod uwagę zaznaczone atomy wodoru. Podaj uzasadnienie. (3)

13.              Wartości pKa dla aminokwasu cysteiny wynoszą 1.8, 8.3 i 10.8. Przypisz te wartości               grupom funkcyjnym cysteiny. (3)

14.              Zidentyfikuj najbardziej kwasowy proton w poniższych związkach. (3)

              a. 3-pentanon

              b. 1,1,1-trifluoropropan

              c. 4-chlorobutanol

15.              W jaki sposób rozdzielisz naftalen, N,N-dimetyloanilinę [PhN(CH3)2] i kwas benzoesowy               (PhCOOH) wykorzystując ich właściwości kwasowo-zasadowe? (2)

16.              Wskaż i uzasadnij który ze związków w parach jest słabszą zasadą. (3)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin