Fatyga - Dzicy z naszej ulicy - Antropologia kultury mlodziezowej.doc

(54 KB) Pobierz

Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005-2006

Wyklad XII

Etapy rozwojowe – swiat mlodziezy. „Dzicy z naszej ulicy” – style bycia wspólczesnej

polskiej mlodziezy

Literatura:

1. Fatyga B. (1999) Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury mlodziezowej. Warszawa.

Wyd. ISNS UW

2. Fatyga B., Tyszkiewicz A. (1997) Dzisiejsza mlodziez. Stereotypy i rzeczywistosc po

1989 roku. Warszawa. Osrodek Badan Mlodziezy UW

3. Swida-Ziemba H. (1995) Wartosci egzystencjalne mlodziezy lat dziewiecdziesiatych.

Warszawa. Wyd. ISNS UW

4. Swida-Ziemba H. (2000) Obraz swiata i bycia w swiecie. Warszawa. Wyd. ISNS UW

5. Swida-Ziemba H. (2005) Mlodzi w nowym swiecie. Kraków, Wydawnictwo Literackie

6.

Charakterystyka zbiorowosci

Polaków zyjacych w kraju (wg ostatniego NSL) jest obecnie 38 195 177 osób.

Mlodosc” to nie tylko kategoria demograficzna. Pojecie to oznacza tez specyficzne

usytuowanie grupy w zyciu danego spoleczenstwa. Mlodosc jest fenomenem kulturowym,

kazdorazowo kulturowo opracowywanym, majacym bogata i zlozona symbolike

Laczna liczba mlodych ludzi w wieku 15 –19 lat (mlodziez) wynosi okolo 3 100 000 osób.

Ludzi w wieku 20 –24 lata (mlodzi dorosli) jest ponad 3 200 000 osób.

W obydwu kategoriach jest wiecej mezczyzn niz kobiet.

I. Zalozenia i wybrane wyniki badan realizowanych przez B. Fatyge (1999)

Transformacja spoleczno-ustrojowa, dekompozycja starego systemu - w tym w miare

stabilnej i znanej Polakom hierarchii wartosci i oznak statusu; nierozwiazane problemy

spoleczne i mieszkaniowe, zywiolowosc reform i przeksztalcen, chimeryczny rynek pracy;

zagubienie doroslych uniemozliwiajace im pelnienie roli przewodników i autorytetów; -

wszystko to sprzyja wytwarzaniu sie u mlodych ludzi strategii przystosowawczych „ad

hoc”, a takze mysleniu o swoim zyciu w kategoriach doraznosci. Sygnaly wysylane

przez mlodziez moga swiadczyc o tym, ze swiat budowany teraz przez nia (a w niedalekiej

przyszlosci przez nia zdominowany) bedzie swiatem nieoczekiwanym. W tym swiecie

znane badaczom cechy i wlasciwosci uzyskaja nowe znaczenia, a stare atrybuty i podzialy

wraz wlasciwym im symbolizmem te znaczenia, moze na zawsze, utraca.

Istniejace obecnie róznice w akceptowaniu i realizowaniu przez rózne odlamy mlodziezy

róznych ukladów wartosci Barbara Fatyga opisuje wedle kilku wymiarów:

· Na kontinuum od wartosci autotelicznych do heterotelicznych

· Ze wzgledu na stosunek do „mocy pieniadza”

· Ze wzgledu na postawy prospoleczne i romantyzm versus postawy egoistyczne i

pragmatyzm

· Ze wzgledu na stosunek do religii.

Porównanie stanu badan z przed pieciu lat (1999) i z przed lat pietnastu (poczatek lat 90-

tych) pokazuje pewne wyrazne trendy zmian stosunku mlodych ludzi do okreslonych

wartosci (badania Malewskiej-Peyre, Fluderskiej, Kurczewskiego, Wertensteina-

Zulawskiego).

· Zmienil sie stosunek do wyksztalcenia, które z wartosci autotelicznej przeksztalcilo

sie w wartosc instrumentalna.

Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005-2006

· Wzroslo znaczenie roli pieniadza (kategorii bogaty-biedny), jako wyznacznika wielu

innych nie-ekonomicznych podzialów i zróznicowan spolecznych.

· Wzrósl udzial wartosci „prywatnych” w calej populacji. Poprzednia os róznicowan

prospolecznosc – prywatnosc” stracila swoja moc dyskryminujaca (bardziej

prospoleczne w deklaracjach wydaja sie byc dziewczeta; w analizie dzialan

organizacji pozarzadowych dominujaca role odgrywaja chlopcy!).

· Zmiana nastapila takze na osi „romantyzm – pragmatyzm”. Wzorce romantyczne

bywaja deklarowane, ale prawie nikt nie przewiduje, aby koniecznosc ofiar „dla

narodu” byla konieczna ani prawdopodobna. Dominuja wartosci z grupy

pragmatycznych.

· Religia stala sie znacznie mocniej sprawa prywatna, zycie religijne staje sie domena

przezyc wewnetrznych, nie zas podkresleniem tradycji, patriotyzmu czy postaw

politycznych.

· Najbardziej trwale pozostaly wartosci rodzinne. Rodzina ciagle zajmuje najwyzsze

miejsce wsród autotelicznych wartosci mlodych Polaków.

Barbara Fatyga rekonstruuje charakterystyczne „typy” wspólistniejacych ukladów wartosci i

stylów zycia mlodziezy, biorac pod uwage dominanty ideowe (glówne cele zyciowe) oraz

dominanty regulatywne (wartosci instrumentalne „kierujace” calym ukladem). Ponizej

przedstawiam, za Fatyga, charakterystyki poszczególnych grup – od najbardziej do najmniej

rozpowszechnionych.

Normalsi

Polscy normalsi pochodza przede wszystkim z rodzin robotniczych i z rodzin „sredniej

inteligencji technicznej i biurowej”. Czesto matka ma troc he wyzsze wyksztalcenie niz ojciec.

Sami ksztalca sie glównie w srednich szkolach technicznych. Jesli sa licealistami to

wybieraja te kierunki studiów, które (wg transformacyjnych mitów) pozwola zdobyc intratny

zawód (ekonomia, prawo, zarzadzanie). Ucza sie tez w szkolach pomaturalnych.

Najwazniejsze sa dla nich wartosci rodzinne. Wartosc pracy jest lokowana wysoko, gdyz

praca pozwala zapewnic godziwe zycie rodzinne. Cenia kompetencje (dyplom, jezyk obcy,

komputer) bo jest ona wartoscia rynkowa. Wzorców dostarczaja amerykanskie filmy i seriale.

Chlopcy z kategorii normalsów nie deklaruja sklonnosci prospolecznych, dziewczeta chetnie

zaangazowalyby sie w jakas dzialalnosc charytatywna.

Kolejna wazna wartosc to „normalnosc” (spokój, stabilizacja, poczucie bezpieczenstwa,

porzadek prywatnego losu i sceny publicznej). Cenia „radzenie sobie” – nie powinno ono

jednak przekraczac granic „przyzwoitosci”, czyli naruszac regul wspólistnienia z innymi z

najblizszych malych grup. Wiekszosc widzi siebie jako pracowników najemnych (b. rzadko

mlode wilki”) w dobrze placacych firmach.

Mlodzi deklarujacy sie jako wierzacy i praktykujacy katolicy znacznie lepiej przystosowuja sie

do obecnej rzeczywistosci niz ogól. Demonstruja nie-oscentacyjny katolicyzm, niektóre

niezyciowe” przepisy kosciola nie sa respektowane (sa pomijane).

Coraz bardziej otwarcie przyznaja sie do kontaktów seksualnych czy eksperymentów z

narkotykami. Skrywane czasem „drugie zycie”, anomia.

Dominanta ideologiczna jest prorodzinnosc, dominanta regulatywna konformizm.

Szybkobiezne szczeniaki

Mlodziez, dawniej zwana inteligencka. Pochodzi z rodzin, gdzie co najmniej jedno z rodziców

ma wyzsze wyksztalcenie, badz niezla sytuacje ekonomiczna tworzaca aspiracje.

Najczesciej wyksztalcenie bylo elementem dziedziczonego etosu albo podwyzszania

prestizu rodziny. Glównie licealisci i studenci. W grupie tej „moc pieniadza” jest duza i

wyrazne zmiany w obrebie naczelnych wartosci. Przeksztalcanie sie mlodej warstwy

inteligenckiej w „kapitanów przemyslu”. Z inteligenta przywiazanego do tradycyjnego etosu,

preferujacego postawe romantyczna, kult sluzby spolecznej, perfekcjonizm w zakresie tzw.

kultury duchowej powstaje typ menadzera. Wyksztalcenie jest idealnym kapitalem

Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005-2006

pomnazajacym kapital ekonomiczny, wartoscia instrumentalna niezbedna do osiagania

wysokich pozycji spolecznych. Z tradycyjnego etosu i stylu zycia pozostaly dobre maniery i

odpowiednie koneksje. Charakterystycznym podtypem sa pracocholicy. Praca – koniecznie

wysoko oplacana – stopniowo staje sie sensem ich zycia. Cenione sa kompetencje i

profesjonalizm.

Wartosci rodzinne lokuja sie na dalszych miejscach; czesto „szczeniaki” cenia zycie barwne i

pelne przygód. W orientacjach politycznych cenia liberalizm lub lagodna wersja

prawicowosci. W religijnych – indyferentyzm, czasami maskowany zewnetrzna poboznoscia.

Dominanta ideologiczna jest kariera zawodowa i wysoki prestiz oparty o dochody,

dominanta regulatywna sa kompetencje i odziedziczony kapital kulturowy.

Wszystko mozna kupic

Mlodzi ludzie czesto z zasadniczych szkól zawodowych i techników. Sa to na ogól dzieci

drobnych przedsiebiorców. Dominuje przekonanie, ze „wszystko da sie kupic”, którego nie

temperuja reguly przyzwoitosci. Zycie codzienne ci mlodzi ludzie dziela miedzy „interesy” a

przyjemnosci. Wyksztalcenie nie jest tu cenione, srodkiem do celu sa zawsze pieniadze. W

stosunkach z innymi ludzmi wazna jest przewaga oparta na dochodach i/lub sile fizycznej.

Polityka i zycie publiczne sa traktowane „jako jedno wielkie oszustwo”. Religia przezywana

plytko, zewnetrznie. Pojawiaja sie czasem prymitywnie rozumiane wartosci narodowe „Polak

katolik”, jako uzasadnienie ksenofobii. Jest to typowo meski swiat wartosci.

Dominanta ideologiczna jest moc pieniadza, dominanta regulatywna jest prymitywny

hedonizm i wysoko ceniony spryt.

Nieudacznicy

Ci uczniowie, których rodzice przeliczyli sie z silami, chcac ksztalcic wlasne dzieci, a takze

mlodzi bezrobotni absolwenci szkól. Grupa na marginesie przemian ekonomiczno –

spolecznych.

Najbardziej liczy sie przetrwanie, stad tez wielkiej wartosci nabieraja ograniczone, ale silne

wiezi z innymi. Bliskosc i wzajemna wymiana uslug powalaja ratowac zagrozone

bezpieczenstwo. Czesta postawa roszczeniowa wobec panstwa.

Wyksztalcenie jest postrzegane jako „dobro rzadkie” i wysoko cenione jako wartosc

instrumentalna. Praca jest jedna z najbardziej pozadanych wartosci instrumentalnych.

Najbardziej tradycyjna postac polskiej religijnosci.

Dominanta ideologiczna jest spokój i poczucie bezpieczenstwa, dominanta

regulatywna – praca (niewazne czy legalna czy w szarej strefie).

Subkulturowcy

· Kontrkulturowcy i ludzie alternatywy

Mlodziez punkowa i anarchizujaca. Odrzuca panstwo, kontestuje oficjalna religie, rozwija

postawy prospoleczne i proekologiczne. Czesto wartoscia deklarowana jest tolerancja, etos

walki przeciwko rasizmowi, feminizm. Wysoko cenione sa wolnosc, wartosc samorealizacji,

indywidualizm i poczucie humoru.

Dominanta ideologiczna jest zawsze wolnosc, dominanta regulatywna – dzialanie

(trzeba COS robic).

· Prawicowcy

Rózne odlamy subkultury skinheads. Ich matecznikiem sa glównie szkoly zawodowe i

technika. Bywa, ze u ich rodziców spotyka sie postawy antysemickie, a w zyciu bezradnosc.

Podkresla sie wysoki poziom frustracji tej mlodziezy, deprywacje potrzeb. Od nieudaczników

rózni ich bunt, zamiast skupienia sie na przetrwaniu.

Dosyc trudno tu wskazac jedna wartosc ideologiczna. Jest nia chyba sila (pod

przebraniem takich hasel jak naród, biala rasa itd.). Wartoscia regulatywna jest

dzialanie, ale skierowane przeciwko domniemanym i rzeczywistym „wrogom”.

· Subkultury zabawy

Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005-2006

Ideologia jest zabawa, ludycznosc, a nie próby naprawiania swiata.

Ich uczestnicy zyja w czasie wylaczonym z rytmu dnia codziennego, pograzaja sie w „czystej

ludycznosci”. Nie ma tu na ogól ideologicznie uzasadnionej prowokacji w stosunku do swiata

doroslych. W zasadzie nie ma takze agresji, ale sa niebezpieczenstwa zwiazane z

narkotykami.

Dominanta ideologiczna jest zabawa, dominanta regulatywna – wylaczenie spod presji

codziennosci.

Zubozali inteligenci

Mlodziez wywodzaca sie z rodzin inteligenckich, czesto tych, które placa koszty przemian, a

wiec zubozalych.

Mamy tu ideal sluzby spolecznej, egalitaryzm rozumiany jako równosc szans, dzialanie na

rzecz uposledzonych grup spolecznych. Grupa dobrze wyposazona w kapital kulturowy: po

dobrych liceach, oczytana, bywala w swiecie.

Bardzo czesto mlodzi ludzie z tej grupy reprezentuja uwewnetrzniony, odnowiony katolicyzm

(blizszy w swej istocie protestantyzmowi ze wzgledu na etos pracy, surowosc w stosunku do

ludycznosci). Jesli sa wierzacy, to prawdy wiary i nauka Kosciola sa dokladnie

przestrzegane. Wartosci inteligenckie splataja sie z kultem perfekcjonizmu, zarówno gdy

chodzi o doskonalenie duchowe, jak i o kompetencje profesjonalne.

Wartosci rodzinne sa tu wysoko cenione, jednakze w praktyce wiele osób z tej grupy dlugo

pozostaje samotnych ze wzgledu na pracoholizm.

Dominanta ideologiczna jest kanon tradycyjnych zasad moralnych, dominanta

regulatywna jest sprawne dzialanie.

II. Zalozenia i wybrane wyniki badan realizowanych przez H. Swida-Ziembe (1995, 2000,

2005)

Zalozenia:

· próba rekonstrukcji obrazu swiata samej mlodziezy (a nie kategorii narzuconych

przez badacza i jego strukture mentalna)

· próba zidentyfikowania wartosci egzystencjalnych mlodziezy lat 90-tych

· próba opisania „pokolenia” mlodziezy lat 90-tych na tle pokolen dekad

wczesniejszych (mlodziez lat 70-tych i 80-tych).

Wartosci egzystencjalne to sa wartosci zwiazane z poczuciem sensu zycia i utraty lub

braku sensu zycia w momencie ich niezrealizowania. Sa to wartosci utajone, nie sa

elementem codziennego doswiadczenia jednostki, ale w chwilach utraty pojawia sie

traumatyczne doswiadczenie utraty sensu zycia.

Pokolenie mlodziezy – zbiorowosci mlodych osób, które pod wplywem podobnych

doswiadczen spoleczno-kulturowych w okresie socjalizacji i dojrzewania wytwarzaja

zbiorowy swiatopoglad”, którego konsekwencja jest podzielany przez znaczaca wiekszosc

zespól postaw i wartosci. Swiatopoglad zbiorowy pokolenia mlodziezy jest trwalej i glebiej

zakorzeniony w osobowosci niz inne (pózniejsze) swiatopoglady zbiorowe. Takie wyniki

uzyskano w badaniach mlodziezy lat 70-tych i 80-tych. W zbiorowosci pokolenia

wspólczesnej mlodziezy (pokolenie lat 90-tych) wystapilo bardziej wyraziste rozproszenia

postaw, kategorii znaczeniowych i wartosci.

W badaniach porównawczych mlodziezy lat 70-tych, 80-tych i 90-tych obserwuje sie proces

stopniowego zanikania pokoleniowego kodu znaczen wspólnych. Swiadomosc odmiennosci

i zróznicowania, a nie wspólnoty pokoleniowej charakteryzuje grupe mlodziezy lat 90-

tych. Mozna sadzic, ze w miare poglebiania sie destabilizacji spoleczno-ekonomicznej, w

trakcie procesu transformacji, utworzylo sie pokolenie swoiscie zagubione, refleksyjne,

skupione wokól problemów wlasnej egzystencji i egzystencji swiata spolecznego i

przyrodniczego. Pokolenia tego nie laczy zaden wyrazny wspólny swiatopoglad, aksjologia

ani kod komunikacyjny.

Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005-2006

Trendy uzyskane w badaniach systemu wartosci mlodziezy w kolejnych dekadach:

lata 70-te, 80-te, 90-te (Swida-Ziemba, 1995)

Indywidualna niezaleznosc

1. Za wazna zalete osobista 29% badanych w 1978, 28% - w 1984, 36% w 1989 uznalo

niezaleznosc psychiczna i nieuleganie wplywom”

2. 15% w 1978, 20% w 1984, 25% respondentów deklaruje, ze pragnie zdobyc

wewnetrzna niezaleznosc psychiczna”

3. 20% w 1978, 29% w 1984, 34% w 1989 uznalo, ze najbardziej cenne cechy

przyjaciela to „ jest niepodobny do innych, troche zwariowany”

4. za istotny walor wybranego zawodu 24% w 1978, 23% w 1984, 31% w 1989 uznaje

fakt, ze „praca ta ze wzgledu na swój charakter daje maksimum niezaleznosci i

mozliwosci wlasnej inwencji”

5. 31% badanych w 1978, 30% w 1984, 39% w 1989 wyraza sad, ze „czlonków

rodziny powinien charakteryzowac wzajemny szacunek dla odrebnosci

zachowan, zwyczajów, postaw”

6. 14% w 1978, 12% w 1984, 20% w 1989 postuluje by w spoleczenstwie „stworzony

byl wlasciwy klimat dla rozwoju wielu indywidualnosci, wyrózniajacych sie

oryginalnoscia psychiki i dzialania”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin