PZPM_(5MG)Raport branzy motoryzacyjnej 2009 r(75dpi)(1).pdf

(5202 KB) Pobierz
Raport branzy motoryzacyjnej 2009.pdf
381865837.051.png 381865837.062.png 381865837.071.png 381865837.072.png 381865837.001.png 381865837.002.png 381865837.003.png 381865837.004.png 381865837.005.png 381865837.006.png
PolskiZwiązekPrzemysłuMotoryzacyjnegodziękuje
wszystkim,którzyprzyczynilisiędopowstaniaRaportu.
AutoramiRaportusą:
JerzyMartini,ZbigniewLiptak,ŁukaszKarpiesiuk
(Baker&McKenzie),
PawełBarański,BartoszIgielski,DorotaKlimczak,
ŁukaszKolczyński,PiotrKuskowski,MirosławMichna,
MariuszStrojny,TomaszWojtyś,
LeszekWroński,KiejstutŻagun
(rmadoradczaKPMG)
orazRobertPrzybylski.
WRaporciewykorzystanodane:
EuropejskiegoStowarzyszenia
ProducentówPojazdówACEA,
GUS,INFOBUSJMK,
InstytutuBadańRynkuMotoryzacyjnegoSAMAR,
KomendyGłównejPolicji,MinisterstwaFinansów,
MinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministarcji,
PolskiejIzbyMotoryzacji,PolskiejIzbyUbezpieczeń,
PolskiejOrganizacjiPrzemysłuiHandluNaftowego
iZwiązkuPrzedsiębiorstwLeasingowych
RAPORT
BRANŻY
2009
MOTORYZACYJNEJ
381865837.007.png 381865837.008.png 381865837.009.png 381865837.010.png 381865837.011.png 381865837.012.png 381865837.013.png 381865837.014.png 381865837.015.png 381865837.016.png
Kluczowabranżadlagospodarki
AKeyBranchfortheEconomy
OddajemywPaństwaręcedrugiewydanieRocznikaPolskiegoZwiązku
PrzemysłuMotoryzacyjnego,mającnadzieję,żepodanewniminformacje
pozwoląjeszczelepiejprzeanalizowaćizrozumiećbranżęmotoryzacyjną
orazjejznaczeniedlapolskiejgospodarki.
WepresentthesecondeditionofthePolishAutomotiveIndustryAssociation
Yearbook,hopingthatinformationcontainedthereinwillcontributetoa
betterinsightandunderstandingoftheautomotivesectoranditsweightfor
thePolisheconomy.
Ubiegłyrokprzyniósłbranżymotoryzacyjnejpoważnekłopoty.Zokresudu
żegowzrostuprzemysłprzeszedłwfazęspadkuprodukcjiiredukcjizatrud
nienia.Choćzmianywarunkówfunkcjonowaniazostaływywołanenaskutek
kryzysuwUSAiEuropieZachodniej,tokłopotynieominęłytakżePolski.
W ostatnimkwartale2008rokuprodukcjaieksportpolskiegoprzemysłumo
toryzacyjnegogwałtowniespadły.Coprawdawynikizacały2008rokokazały
sięrekordowe,alezniepokojempatrzymynaobecny2009rok.Popytna
rynkacheksportowychjestniskiajedynąpozytywnąinformacjąjestwzrost
sprzedażymałychsamochodów,głównienarynkuniemieckim.Pamiętać
jednaknależyżespowodowanejesttodecyzjamiadministracyjnymirządów
kilkunastupaństweuropejskich–dopłatamizbudżetuprzyzakupienowych
pojazdówijednoczesnymzłomowaniustarych.
Niestety,sprzedażsamochodównowychnapolskimrynkupozostajenie
wielkawporównaniuzmożliwościami.W2008rokuprzekroczyła300tys.
sztukalewtymsamymczasieimportautużywanychzUniiEuropejskiej,
naogółwkiepskimstanietechnicznym,byłczterokrotniewiększy.Wroku
2009sprzedażspada.Oilespadeksprzedażysamochodówosobowych
jeststosunkowomały,otylesytuacjawsegmenciedostawczychjestzła,
a w segmencieciężkichpojazdówbardzozła.Niecolepiejwyglądasprzedaż
jednośladów,choćituspadasprzedażmotorowerów.
Lastyearbroughtseriouschallengesfortheautomotiveindustry.Aboom
inthesectorgavewaytoadeclineinproductionandcurbedemployment
rate.Andalthoughchangesinthebusinessenvironmentweretriggeredby
thecrisisintheUSandtheWesternEurope,problemsbegantosurfacein
Poland,too.ProductionandexportofthePolishautomotiveindustryplun
gedinthenalquarterof2008.Anddespitetherecordbreakingresultsfor
theentire2008,wearelookingforwardto2009withanxiety.Demandon
exportmarketsremainslowandtheonlygoodnewsisgrowthinthesalesof
smallcars,mainlyontheGermanmarket.Itshouldbestressedthatthistrend
hasbeenstimulatedbyadministrativedecisionsofoveradozenEuropean
Unionstates–budgetnancedbonusesforthepurchaseofnewcarsand
scrappingoldones.
Regrettably,newvehiclesalesonthePolishmarketarescarceintermsofits
truepotential.Salesguresfor2008exceeded300,000cars,whereasimports
ofsecondhandcars,usuallydemonstratingpoortechnicalcondition,from
theEuropeanUnionstateswasfourtimesbigger.Salescontinuetodeclinein
2009.Whilstslumpinpassengercarsalesisrelativelylow,thesituationinthe
deliveryvansegmentisworrying,andhighlyworryinginthetrucksegment.
Salesoftwowheeledvehiclesareslightlybetter,althoughguresformo
pedscontinuetoplunge.
Uważamy,żeprzemysłibranżamotoryzacyjnasąciąglewPolsceniedoce
niane,ajesttokołozamachowegospodarki.Kolejneregulacjeprawne,jak
podniesienieakcyzynasamochodyzsilnikamiopojemnościpowyżejdwóch
litrów,niestetypogarszająsytuację.Naszymzdaniemwartodbaćorynekno
wychsamochodówabymógłsięrozwijać.Choćbydlatego,żematowpływ
nawielkośćbudżetu–zesprzedażynowychpojazdówwpływypodatkowe
sąznaczniewiększeniżzesprzedażybliskoczterokrotniewiększejliczbyim
portowanychsamochodówużywanych.
WartopamiętaćobudowaniuwizerunkuPolski,jakomiejscagdzieopłaca
sięinwestować.Wtymcelujednakmusizostaćrozwiązanychkilkaważnych
problemów:zastąpienieakcyzypodatkiemuzależnionymodparametrów
ekologicznych,wprowadzenieodliczeniapodatkuVATprzyzakupiepojazdu
osobowegoprzezrmy,poprawieniesystemurecyklingu,wprowadzenie
datypierwszejrejestracjizamiastrokuprodukcjiczyuelastycznienieczasu
pracy.Mamynadzieję,żerządzmierzysięztymitematamiisytuacjapoprawi
się.Wierzymy,żewydarzysiętoszybko,ponieważczastopieniądz.
Weareconvincedthattheautomotiveindustryandsegment,whicharethe
driveforceoftheeconomy,continuetobeunderratedinPoland.Unfortuna
tely,subsequentlegalregulations,suchasthehigherrateofexcisedutyon
carsttedwithenginesbiggerthan2litres,tendtoaggravatethesituation.
Webelievethatitisvitaltosupportfurthergrowthofthenewvehiclemar
ket,whichhasasubstantialimpactonthesizeofthebudget–taxrevenue
onnewvehiclesalesismuchhigherthanreceiptsonalmostfourfoldim
portsofusedvehicles.
ItisimportantthatwebuildtheimageofPolandasadestinationforpro
tableinvestments.Yettodoso,wehavetosolveseveralsubstantialissues:
replacetheexcisedutywithataxdrivenbyenvironmentalparameters,
enforcefulldeductionofinputVATonthepurchaseofpassengercarsby
businesses,enhancetherecyclingsystem,replaceproductionyearwithrst
registrationdate,andmakeworktimeexible.Wehopethatthegovernment
willaddressthesetopictoimprovethecurrentsituation.Webecomeitwill
happensoonastimeismoney.
JAKUBFARYŚ
P REZES PZPM
JAKUBFARYŚ
P RESIDENT OF PZPM
4 R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
381865837.017.png 381865837.018.png 381865837.019.png 381865837.020.png 381865837.021.png 381865837.022.png 381865837.023.png 381865837.024.png 381865837.025.png 381865837.026.png 381865837.027.png
Wyzwaniadlabranży
Challengesfortheindustry
Kryzysgospodarczy,którypojawiłsięw2008roku,wbardzoszybkimtempie
wpłynąłnegatywnienabranżęsamochodową,znaczniepogarszającpanują
cąwniejsytuację.
Wchwiliobecnej,europejscyproducencistojąwobliczuogromnegospadku
sprzedaży,cozmuszaichdoograniczaniaprodukcji.Utrudnionydostępdo
kredytówsprawiłzaś,żewielermmaproblemyzpozyskaniemźródełnan
sowaniabieżącychdziałań.
Kryzyszagrażanietylkormombędącymwdobrejkondycji,aleniesieze
sobąznaczniepoważniejszezagrożeniedlacałegoeuropejskiegoprzemysłu
samochodowego,którytworzynowemiejscapracy,sprzyjainnowacjom,
jestświatowymlideremwzakresietechnologiiprzyjaznychdlaśrodowiska
i rozwiązańzwiększającychbezpieczeństwo.Przedstawicielebranżyipolitycy
zewszystkichkrajówUniiEuropejskiejpowinnipodejmowaćniestandardowe
działaniawodpowiedzinapogłębiającąsiędekoniunkturęzarównonapo
ziomiestrukturUE,jakiposzczególnychpaństw.
Pomocnansowaistymulowaniepopytutoniezbędnedziałania,którepo
zwoląnamprzetrwaćkryzys.ZłożoneprzezKrajeCzłonkowskiegwarancje
rządoweorazpożyczkiudzielaneprzezEuropejskiBankInwestycyjnysąw
tymzakresiepomocne,alezapewnienieodpowiedniegonansowaniadla
naszegoprzemysłuwymagaowieleszerzejzakrojonychdziałań.Wdrożone
przez12krajóweuropejskichprogramystymulująceprocesodmładzania
parkupojazdówokazałysięskutecznyinstrumentemzwiększaniapopytu.
PodobnemechanizmypowinnyzostaćwdrożoneprzezwięcejKrajówCzłon
kowskichUE,tymbardziej,żepomagająonewwyeliminowaniuzruchudro
gowegostarszychmodeli,zastępującjebezpieczniejszymipojazdami,które
emitująmniejszkodliwychsubstancjiizużywająznaczniemniejpaliwa.
Wobecnejsytuacji,stajesięjasne,żerealizacjazałożeńdotyczącychtworze
nianowychmiejscpracyirozwojugospodarczegostoipodznakiemzapy
taniatak,jakipostępwrealizacjicelówzrównoważonejmobilności.Politycy
i liderzynaszejbranżybędąmusielizmierzyćsięzpodwójnymwyzwaniem.
Producencisązdecydowanikontynuowaćpracenadtechnologiamiprzy
jaznymidlaśrodowiskaorazrozwiązaniamipodnoszącymipoziombezpie
czeństwa,którestanowiąpodstawęprzyjętychstrategiirozwoju.Przemysł
samochodowyjestgotowynateinnowacje,alepotrzebnesąodpowiednie
podstawyprawne,któreumożliwiąichwprowadzeniewżycie.Iwczasach
kryzysuinormalnejkoniunktury,założeniapolitykimogąwogromnymstop
niuprzyczyniaćsiędopodnoszeniakonkurencyjnościnaszejbranży,likwida
cjinadmiernychobciążeńadministracyjnychiwdrażania„lepszychregulacji”.
Theeconomicdownturnthatalreadystartedin2008hashittheautomotive
industryparticularlyfastandparticularlyhard.Europeanmanufacturers
arenotonlyfacingamassivesalesslump,forcingthemtoscaledown
production.Duetothecreditcrunch,theyhavealsobeenexperiencing
unprecedenteddicultiesinnancingdailyoperations.
Thecrisisjeopardisesviablebusinesses,butevenmoreisatstake:the
Europeanautomotiveindustryisanengineofjobsandinnovation
anda worldleaderinenvironmentalandsafetytechnologies.Industry
andpolicymakersthroughouttheEUneeded,andstillneed,totake
extraordinarystepstorespondtothecrisis,bothatEUandatnationallevel.
Financialsupportandstimulatingdemandremainessentialforgetting
throughthecrisis.GovernmentguaranteesbyMemberStatesandloansby
theEuropeanInvestmentBankarehelping,althoughmoremaybeneeded
toensuresucientnancing.Fleetrenewalschemes,putintoplaceby
twelveEuropeancountries,haveproventobeagoodmeansforsupporting
demand.TheyshouldbeadoptedbymoreEUMemberStates,allthemore
soastheschemeshelptakingoldervehiclesotheroadtoreplacethem
bysafer,lesspollutingandmorefuelecientones.
However,ithasbecomeclearthat,togetherwithassumptionsaboutjobs
andeconomicgrowth,progresstowardssustainablemobilitygoalsmay
increasinglybeputintoquestionaswell.Bothpoliticiansandindustry
leaderswillneedtoconfrontthisdoublechallenge.
Manufacturersarecommittedtomoveahead,withenvironmental
protectionandroadsafetyformingthecoreoftheirdevelopment
strategies.Whileindustryisthusreadyforinnovation,itneedstheright
frameworktodeliver.Thisiswhereasupportivepolicyframeworkcanmake
akeycontribution,incrisisandinnormaltimes:ensuringthattheindustry
canremaincompetitive,avoidingunnecessaryadministrativeburdenand
applying‘betterregulation’.
B Y IVAN HODAC
S ECRETARY G ENERAL OF E UROPEAN A UTOMOBILE M ANUFACTURERS ’ A SSOCIATION ACEA
B Y IVAN HODAC
S ECRETARY G ENERAL OF E UROPEAN A UTOMOBILE M ANUFACTURERS ’ A SSOCIATION ACEA
R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
5
381865837.028.png 381865837.029.png 381865837.030.png 381865837.031.png 381865837.032.png 381865837.033.png 381865837.034.png 381865837.035.png 381865837.036.png 381865837.037.png 381865837.038.png 381865837.039.png
CZŁONKOWIE
BMWPolska
http://www1.bmw.pl/
http://www.mini.com.pl/
HyundaiMotorPolandSp.zo.o.
http://www.hyundai.com.pl/
ChryslerPolskasp.zo.o.
http://www.chrysler.pl/
IberiaMotorCompanyS.A.
http://seat.pl/
CitroënPolskaSp.zo.o.
http://www.citroen.com.pl/
IvecoPolandSp.zo.o.
http://www.iveco.pl/
DAFTrucksPolska
http://www.daftrucks.pl/
JLRPolskaSp.Zo.o.
http://www.jlrpolska.pl/
http://www.jaguar.pl/
http://www.landrover.pl/
FiatAutoPolandS.A.
http://www.at.com.pl/
KIAMotorsPolskaSp.zo.o.
http://www.kia.pl/
FordPolskaSp.zo.o.
http://www.ford.com.pl/
KulczykTradexSp.zo.o.
http://www.audi.pl/
http://porsche.pl/
http://www.vw.com.pl/
GeneralMotorsPolandSp.zo.o.
http://www.opel.com.pl/
http://www.saab.pl/
http://www.chevrolet.pl/
MANSTARTRUCKS
http://www.manmn.pl/
GruauPolska
http://www.gruau.com/
MAZDAMotorPoland
MazdaMotorLogistics
EuropeSp.zo.o.
http://www.mazda.pl
HondaPoland
http://www.honda.pl/
MarubeniMotorsPolandSp.zo.o.
DystrybutorsamochodówmarkiTATA
http://www.mmpsp.pl
6 R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
381865837.040.png 381865837.041.png 381865837.042.png 381865837.043.png 381865837.044.png 381865837.045.png 381865837.046.png 381865837.047.png 381865837.048.png 381865837.049.png 381865837.050.png 381865837.052.png 381865837.053.png 381865837.054.png 381865837.055.png 381865837.056.png 381865837.057.png 381865837.058.png 381865837.059.png 381865837.060.png 381865837.061.png 381865837.063.png 381865837.064.png 381865837.065.png 381865837.066.png 381865837.067.png 381865837.068.png 381865837.069.png 381865837.070.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin