PZPM_(5MG)Raport branzy motoryzacyjnej 2009 r(75dpi)(1).pdf
(
5202 KB
)
Pobierz
Raport branzy motoryzacyjnej 2009.pdf
PolskiZwiązekPrzemysłuMotoryzacyjnegodziękuje
wszystkim,którzyprzyczynilisiędopowstaniaRaportu.
AutoramiRaportusą:
JerzyMartini,ZbigniewLiptak,ŁukaszKarpiesiuk
(Baker&McKenzie),
PawełBarański,BartoszIgielski,DorotaKlimczak,
ŁukaszKolczyński,PiotrKuskowski,MirosławMichna,
MariuszStrojny,TomaszWojtyś,
LeszekWroński,KiejstutŻagun
(rmadoradczaKPMG)
orazRobertPrzybylski.
WRaporciewykorzystanodane:
EuropejskiegoStowarzyszenia
ProducentówPojazdówACEA,
GUS,INFOBUSJMK,
InstytutuBadańRynkuMotoryzacyjnegoSAMAR,
KomendyGłównejPolicji,MinisterstwaFinansów,
MinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministarcji,
PolskiejIzbyMotoryzacji,PolskiejIzbyUbezpieczeń,
PolskiejOrganizacjiPrzemysłuiHandluNaftowego
iZwiązkuPrzedsiębiorstwLeasingowych
RAPORT
BRANŻY
2009
MOTORYZACYJNEJ
Kluczowabranżadlagospodarki
AKeyBranchfortheEconomy
OddajemywPaństwaręcedrugiewydanieRocznikaPolskiegoZwiązku
PrzemysłuMotoryzacyjnego,mającnadzieję,żepodanewniminformacje
pozwoląjeszczelepiejprzeanalizowaćizrozumiećbranżęmotoryzacyjną
orazjejznaczeniedlapolskiejgospodarki.
WepresentthesecondeditionofthePolishAutomotiveIndustryAssociation
Yearbook,hopingthatinformationcontainedthereinwillcontributetoa
betterinsightandunderstandingoftheautomotivesectoranditsweightfor
thePolisheconomy.
Ubiegłyrokprzyniósłbranżymotoryzacyjnejpoważnekłopoty.Zokresudu
żegowzrostuprzemysłprzeszedłwfazęspadkuprodukcjiiredukcjizatrud
nienia.Choćzmianywarunkówfunkcjonowaniazostaływywołanenaskutek
kryzysuwUSAiEuropieZachodniej,tokłopotynieominęłytakżePolski.
W ostatnimkwartale2008rokuprodukcjaieksportpolskiegoprzemysłumo
toryzacyjnegogwałtowniespadły.Coprawdawynikizacały2008rokokazały
sięrekordowe,alezniepokojempatrzymynaobecny2009rok.Popytna
rynkacheksportowychjestniskiajedynąpozytywnąinformacjąjestwzrost
sprzedażymałychsamochodów,głównienarynkuniemieckim.Pamiętać
jednaknależyżespowodowanejesttodecyzjamiadministracyjnymirządów
kilkunastupaństweuropejskich–dopłatamizbudżetuprzyzakupienowych
pojazdówijednoczesnymzłomowaniustarych.
Niestety,sprzedażsamochodównowychnapolskimrynkupozostajenie
wielkawporównaniuzmożliwościami.W2008rokuprzekroczyła300tys.
sztukalewtymsamymczasieimportautużywanychzUniiEuropejskiej,
naogółwkiepskimstanietechnicznym,byłczterokrotniewiększy.Wroku
2009sprzedażspada.Oilespadeksprzedażysamochodówosobowych
jeststosunkowomały,otylesytuacjawsegmenciedostawczychjestzła,
a w segmencieciężkichpojazdówbardzozła.Niecolepiejwyglądasprzedaż
jednośladów,choćituspadasprzedażmotorowerów.
Lastyearbroughtseriouschallengesfortheautomotiveindustry.Aboom
inthesectorgavewaytoadeclineinproductionandcurbedemployment
rate.Andalthoughchangesinthebusinessenvironmentweretriggeredby
thecrisisintheUSandtheWesternEurope,problemsbegantosurfacein
Poland,too.ProductionandexportofthePolishautomotiveindustryplun
gedinthenalquarterof2008.Anddespitetherecordbreakingresultsfor
theentire2008,wearelookingforwardto2009withanxiety.Demandon
exportmarketsremainslowandtheonlygoodnewsisgrowthinthesalesof
smallcars,mainlyontheGermanmarket.Itshouldbestressedthatthistrend
hasbeenstimulatedbyadministrativedecisionsofoveradozenEuropean
Unionstates–budgetnancedbonusesforthepurchaseofnewcarsand
scrappingoldones.
Regrettably,newvehiclesalesonthePolishmarketarescarceintermsofits
truepotential.Salesguresfor2008exceeded300,000cars,whereasimports
ofsecondhandcars,usuallydemonstratingpoortechnicalcondition,from
theEuropeanUnionstateswasfourtimesbigger.Salescontinuetodeclinein
2009.Whilstslumpinpassengercarsalesisrelativelylow,thesituationinthe
deliveryvansegmentisworrying,andhighlyworryinginthetrucksegment.
Salesoftwowheeledvehiclesareslightlybetter,althoughguresformo
pedscontinuetoplunge.
Uważamy,żeprzemysłibranżamotoryzacyjnasąciąglewPolsceniedoce
niane,ajesttokołozamachowegospodarki.Kolejneregulacjeprawne,jak
podniesienieakcyzynasamochodyzsilnikamiopojemnościpowyżejdwóch
litrów,niestetypogarszająsytuację.Naszymzdaniemwartodbaćorynekno
wychsamochodówabymógłsięrozwijać.Choćbydlatego,żematowpływ
nawielkośćbudżetu–zesprzedażynowychpojazdówwpływypodatkowe
sąznaczniewiększeniżzesprzedażybliskoczterokrotniewiększejliczbyim
portowanychsamochodówużywanych.
WartopamiętaćobudowaniuwizerunkuPolski,jakomiejscagdzieopłaca
sięinwestować.Wtymcelujednakmusizostaćrozwiązanychkilkaważnych
problemów:zastąpienieakcyzypodatkiemuzależnionymodparametrów
ekologicznych,wprowadzenieodliczeniapodatkuVATprzyzakupiepojazdu
osobowegoprzezrmy,poprawieniesystemurecyklingu,wprowadzenie
datypierwszejrejestracjizamiastrokuprodukcjiczyuelastycznienieczasu
pracy.Mamynadzieję,żerządzmierzysięztymitematamiisytuacjapoprawi
się.Wierzymy,żewydarzysiętoszybko,ponieważczastopieniądz.
Weareconvincedthattheautomotiveindustryandsegment,whicharethe
driveforceoftheeconomy,continuetobeunderratedinPoland.Unfortuna
tely,subsequentlegalregulations,suchasthehigherrateofexcisedutyon
carsttedwithenginesbiggerthan2litres,tendtoaggravatethesituation.
Webelievethatitisvitaltosupportfurthergrowthofthenewvehiclemar
ket,whichhasasubstantialimpactonthesizeofthebudget–taxrevenue
onnewvehiclesalesismuchhigherthanreceiptsonalmostfourfoldim
portsofusedvehicles.
ItisimportantthatwebuildtheimageofPolandasadestinationforpro
tableinvestments.Yettodoso,wehavetosolveseveralsubstantialissues:
replacetheexcisedutywithataxdrivenbyenvironmentalparameters,
enforcefulldeductionofinputVATonthepurchaseofpassengercarsby
businesses,enhancetherecyclingsystem,replaceproductionyearwithrst
registrationdate,andmakeworktimeexible.Wehopethatthegovernment
willaddressthesetopictoimprovethecurrentsituation.Webecomeitwill
happensoonastimeismoney.
JAKUBFARYŚ
P
REZES
PZPM
JAKUBFARYŚ
P
RESIDENT OF
PZPM
4
R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
Wyzwaniadlabranży
Challengesfortheindustry
Kryzysgospodarczy,którypojawiłsięw2008roku,wbardzoszybkimtempie
wpłynąłnegatywnienabranżęsamochodową,znaczniepogarszającpanują
cąwniejsytuację.
Wchwiliobecnej,europejscyproducencistojąwobliczuogromnegospadku
sprzedaży,cozmuszaichdoograniczaniaprodukcji.Utrudnionydostępdo
kredytówsprawiłzaś,żewielermmaproblemyzpozyskaniemźródełnan
sowaniabieżącychdziałań.
Kryzyszagrażanietylkormombędącymwdobrejkondycji,aleniesieze
sobąznaczniepoważniejszezagrożeniedlacałegoeuropejskiegoprzemysłu
samochodowego,którytworzynowemiejscapracy,sprzyjainnowacjom,
jestświatowymlideremwzakresietechnologiiprzyjaznychdlaśrodowiska
i rozwiązańzwiększającychbezpieczeństwo.Przedstawicielebranżyipolitycy
zewszystkichkrajówUniiEuropejskiejpowinnipodejmowaćniestandardowe
działaniawodpowiedzinapogłębiającąsiędekoniunkturęzarównonapo
ziomiestrukturUE,jakiposzczególnychpaństw.
Pomocnansowaistymulowaniepopytutoniezbędnedziałania,którepo
zwoląnamprzetrwaćkryzys.ZłożoneprzezKrajeCzłonkowskiegwarancje
rządoweorazpożyczkiudzielaneprzezEuropejskiBankInwestycyjnysąw
tymzakresiepomocne,alezapewnienieodpowiedniegonansowaniadla
naszegoprzemysłuwymagaowieleszerzejzakrojonychdziałań.Wdrożone
przez12krajóweuropejskichprogramystymulująceprocesodmładzania
parkupojazdówokazałysięskutecznyinstrumentemzwiększaniapopytu.
PodobnemechanizmypowinnyzostaćwdrożoneprzezwięcejKrajówCzłon
kowskichUE,tymbardziej,żepomagająonewwyeliminowaniuzruchudro
gowegostarszychmodeli,zastępującjebezpieczniejszymipojazdami,które
emitująmniejszkodliwychsubstancjiizużywająznaczniemniejpaliwa.
Wobecnejsytuacji,stajesięjasne,żerealizacjazałożeńdotyczącychtworze
nianowychmiejscpracyirozwojugospodarczegostoipodznakiemzapy
taniatak,jakipostępwrealizacjicelówzrównoważonejmobilności.Politycy
i liderzynaszejbranżybędąmusielizmierzyćsięzpodwójnymwyzwaniem.
Producencisązdecydowanikontynuowaćpracenadtechnologiamiprzy
jaznymidlaśrodowiskaorazrozwiązaniamipodnoszącymipoziombezpie
czeństwa,którestanowiąpodstawęprzyjętychstrategiirozwoju.Przemysł
samochodowyjestgotowynateinnowacje,alepotrzebnesąodpowiednie
podstawyprawne,któreumożliwiąichwprowadzeniewżycie.Iwczasach
kryzysuinormalnejkoniunktury,założeniapolitykimogąwogromnymstop
niuprzyczyniaćsiędopodnoszeniakonkurencyjnościnaszejbranży,likwida
cjinadmiernychobciążeńadministracyjnychiwdrażania„lepszychregulacji”.
Theeconomicdownturnthatalreadystartedin2008hashittheautomotive
industryparticularlyfastandparticularlyhard.Europeanmanufacturers
arenotonlyfacingamassivesalesslump,forcingthemtoscaledown
production.Duetothecreditcrunch,theyhavealsobeenexperiencing
unprecedenteddicultiesinnancingdailyoperations.
Thecrisisjeopardisesviablebusinesses,butevenmoreisatstake:the
Europeanautomotiveindustryisanengineofjobsandinnovation
anda worldleaderinenvironmentalandsafetytechnologies.Industry
andpolicymakersthroughouttheEUneeded,andstillneed,totake
extraordinarystepstorespondtothecrisis,bothatEUandatnationallevel.
Financialsupportandstimulatingdemandremainessentialforgetting
throughthecrisis.GovernmentguaranteesbyMemberStatesandloansby
theEuropeanInvestmentBankarehelping,althoughmoremaybeneeded
toensuresucientnancing.Fleetrenewalschemes,putintoplaceby
twelveEuropeancountries,haveproventobeagoodmeansforsupporting
demand.TheyshouldbeadoptedbymoreEUMemberStates,allthemore
soastheschemeshelptakingoldervehiclesotheroadtoreplacethem
bysafer,lesspollutingandmorefuelecientones.
However,ithasbecomeclearthat,togetherwithassumptionsaboutjobs
andeconomicgrowth,progresstowardssustainablemobilitygoalsmay
increasinglybeputintoquestionaswell.Bothpoliticiansandindustry
leaderswillneedtoconfrontthisdoublechallenge.
Manufacturersarecommittedtomoveahead,withenvironmental
protectionandroadsafetyformingthecoreoftheirdevelopment
strategies.Whileindustryisthusreadyforinnovation,itneedstheright
frameworktodeliver.Thisiswhereasupportivepolicyframeworkcanmake
akeycontribution,incrisisandinnormaltimes:ensuringthattheindustry
canremaincompetitive,avoidingunnecessaryadministrativeburdenand
applying‘betterregulation’.
B
Y
IVAN HODAC
S
ECRETARY
G
ENERAL OF
E
UROPEAN
A
UTOMOBILE
M
ANUFACTURERS
’ A
SSOCIATION
ACEA
B
Y
IVAN HODAC
S
ECRETARY
G
ENERAL OF
E
UROPEAN
A
UTOMOBILE
M
ANUFACTURERS
’ A
SSOCIATION
ACEA
R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
5
CZŁONKOWIE
BMWPolska
http://www1.bmw.pl/
http://www.mini.com.pl/
HyundaiMotorPolandSp.zo.o.
http://www.hyundai.com.pl/
ChryslerPolskasp.zo.o.
http://www.chrysler.pl/
IberiaMotorCompanyS.A.
http://seat.pl/
CitroënPolskaSp.zo.o.
http://www.citroen.com.pl/
IvecoPolandSp.zo.o.
http://www.iveco.pl/
DAFTrucksPolska
http://www.daftrucks.pl/
JLRPolskaSp.Zo.o.
http://www.jlrpolska.pl/
http://www.jaguar.pl/
http://www.landrover.pl/
FiatAutoPolandS.A.
http://www.at.com.pl/
KIAMotorsPolskaSp.zo.o.
http://www.kia.pl/
FordPolskaSp.zo.o.
http://www.ford.com.pl/
KulczykTradexSp.zo.o.
http://www.audi.pl/
http://porsche.pl/
http://www.vw.com.pl/
GeneralMotorsPolandSp.zo.o.
http://www.opel.com.pl/
http://www.saab.pl/
http://www.chevrolet.pl/
MANSTARTRUCKS
http://www.manmn.pl/
GruauPolska
http://www.gruau.com/
MAZDAMotorPoland
MazdaMotorLogistics
EuropeSp.zo.o.
http://www.mazda.pl
HondaPoland
http://www.honda.pl/
MarubeniMotorsPolandSp.zo.o.
DystrybutorsamochodówmarkiTATA
http://www.mmpsp.pl
6
R A P O R T P Z P M 2 0 0 9
Plik z chomika:
mjmgosia
Inne pliki z tego folderu:
Strategie logistyczne.doc
(45 KB)
Podstawy_logistyki_-_1_spotkanie.pdf
(496 KB)
Logistyka w pigułce.doc
(50 KB)
FORMY_ORGANIZACJI_PROCESOW_PRODUKCJI.pdf
(364 KB)
Koszty zapasów.doc
(58 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADR
Dokumenty
Galeria
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin