[050614]_Aneta_Konefa__-_Terapia_pedagogiczna_-_za.doc

(59 KB) Pobierz

ETAPY PRACY TERAPEUTYCZNEJ

 

Ø     ETAP I – PRZYGOTOWAWCZY

 

Głównym celem jest kształtowanie dojrzałości dziecka do rozpoczęcia nauki czytania i pisania poprzez stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno – motorycznych oraz ich koordynacji. Szczególne znaczenie przywiązuje się do ćwiczeń słuchu fonematycznego w przygotowaniu do nauki czytania. Ćwiczenia tego etapu mogą być wykorzystane jako stymulujące rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w celu osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej oraz dla dzieci w młodszym szkolnym jako ćwiczenia korekcyjne funkcji opóźnionych w rozwoju. W dalszych etapach terapii stosowane są jako ćwiczenia psychoterapeutyczne: odprężające, relaksacyjne oraz dające możliwości realizacji indywidualnych zainteresować i upodobań.

 

A. ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE OGÓLNE SPRAWNOŚCI RUCHOWE I SPRAWNOŚCI MANUALNE

Opanowanie umiejętności pisania dokonuje się przez ćwiczenia w pisaniu, wśród których wymienia się 4 grupy:

1.     ćwiczenia w kształtnym pisaniu

2.     ćwiczenia ortograficzne

3.     ćwiczenia gramatyczne

4.     ćwiczenia stylistyczne

w pracy korekcyjno – wyrównawczej najistotniejsze będą 2 pierwsze grupy ćwiczeń.

ĆWICZENIA W KSZTAŁTNYM PISANIU: polegają na doskonaleniu strony graficznej pisma; ich celem jest opanowanie techniki czytelnego i estetycznego pisania. Nauka kształtnego pisania przebiega w 3 etapach:

1.     etap przygotowawczy

2.     właściwej nauki pisania

3.     etap doskonalenia nabytych umiejętności

I etap terapii pedagogicznej pokrywać się będzie z etapem przygotowawczym nauki kształtnego pisania. W tym etapie podstawowe znaczenie mają ćwiczenia rozwijające sprawność motoryczną, która stanowi jeden z elementów składających się na dojrzałość dziecka do nauki pisania.

Strona merytoryczna pisania polega na skoordynowaniu ruchów ręki – ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców.

Układ kostny 6-7 latka nie jest w pełni rozwinięty, dlatego na początku trudność sprawia dziecku:

-         zharmonizowanie dużych i małych ruchów ręki z równoczesną umiejętnością włączenia odpowiednich napięć poszczególnych grup mięśni

-         konieczność posługiwania się szeregiem drobnych, nieznacznie tylko zróżnicowanych ruchów przy stałej zmianie ich kierunków przy jednoczesnym zachowaniu kierunku pisania

-         organizacja przestrzenna i rytmiczność pisania ( miejsce rozpoczynania wyrazów, rozmieszczenie w liniaturze, utrzymanie właściwych odstępów oraz rozmiarów liter)

 

A1.cwiczenia ogólnej sprawności ruchowej (koordynacji ruchowej i ruchowo- wzrokowo – słuchowej)

Powinny być uwzględniane w planowaniu pracy z dziećmi o zaburzonej sprawności ruchowej, jak również z dziećmi nie wykazującymi tych zaburzeń. Rozwijając funkcje kinestetyczno – ruchowe, zaspakajają potrzebę ruchu, pełnią rolę ćwiczeń odpoczynkowych.

 

A2. ćwiczenia sprawności manualnej

ćwiczenia te stanowią ostatni etap przygotowania dziecka do nauki pisania. Ich celem jest usprawnienie motoryki rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej, poczynając od dużych ruchów ramienia i przedramienia, kończąc na drobnych, precyzyjnych ruchów palców.

Ćwiczenia sprawności manualnej spełniają też inne cele:

-         usprawniają analizę i syntezę wzrokową

-         koordynację wzrokowo-ruchową

-         orientację kierunkową

-         organizację przestrzenną

-         ćwiczą koncentrację uwagi oraz eliminują nadmierne pobudzenie ruchowe

        ćwiczenia rozmachowe

        ćwiczenia manualne

        ćwiczenia graficzne

 

B. ĆWICZENIA FUNKCJI WZROKOWEJ I ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ NA PODSTAWIE MATERIAŁU KONKRETNEGO ( obrazkowego ) I ABSTRAKCYJNEGO ( geometrycznego i literowego – bez czytania)

Za najistotniejsze elementy związane z percepcją wzrokową, mające wpływ na opanowanie czytania i pisania, uznaje się:

-         umiejętność szybkiego rozpoznawania obrazów wzrokowych ( spostrzegawczość, automatyzacja procesu syntezy)

-         umiejętność ujmowania zależności między całością obrazu i jego elementami składowymi ( analiza i synteza)

-         orientację kierunkową i przestrzenną

-         pamięć wzrokową

-         koordynację wzrokowo – ruchową

Gąsowska i Stępkowska zwracają też uwagę na rozwijanie dyspozycji tj. umiejętność przenoszenia następstwa czasowego na kolejność uszeregowania elementów w przestrzeni oraz nawyk porządkowania i śledzenia poziomych szeregów od strony lewej do prawej. Wyrobienie tych nawyków jest bardzo ważne w przygotowaniu dziecka do pisania, ze względu na kierunek kreślenia liter oraz ze względu na przenoszenie kolejności głosek w wyrazie (następstwo czasowe) na kolejność liter w pisaniu ze słuchu ( następstwo przestrzenne).

W ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową największy nacisk należy położyć na kształtowanie tych umiejętności, które są najsłabiej rozwinięte u danego dziecka, przechodząc od ćwiczeń najłatwiejszych do trudnych. O stopniu trudności decyduje sposób eksponowania materiału:

a)     czas ekspozycji – im krótszy, tym zadanie trudniejsze; materiał nieruchomy jest łatwiejszy do obserwowania niż poruszający się

b)    odległość i wielkość obrazu – im dalej i im mniejsze obrazki, tym większa trudność

c)     trudność wzrasta w miarę zwiększania się liczby elementów

 

C. ĆWICZENIA FUNKCJI SŁUCHOWEJ

Ćwiczenia te mają na celu usprawnienie percepcji słuchowej:

-         koncentracji na bodźcach słuchowych

-         umiejętności różnicowania dźwięków i ich lokalizacji w czasie i przestrzeni

-         analizy i syntezy słuchowej

-         prawidłowej artykulacji

-         pamięci słuchowej

-         koordynacji słuchowo – wzrokowej i słuchowo – ruchowej

 

Ćwiczenia tych umiejętności powinny być prowadzone w formie zabawowej i nie trwać zbyt długo, ponieważ są męczące. Można je podzielić na 3 grupy wg rodzaju bodźców dźwiękowych, realizowanych celów oraz wg stopnia trudności.

W początkowym okresie ćwiczenia słuchowe mogą bazować na odgłosach otaczającego świata i dźwiękach muzyki. Główny trzon pracy terapeutycznej stanowią ćwiczenia opierające się na dźwiękach mowy ludzkiej. Mają one podstawowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania. Słuch fonematyczny      ( zdolność różnicowania dźwięków mowy = fonemów) oraz słuch fonetyczny ( umiejętność realizacji w mowie tych dźwięków), składają się na słuch mowny.

Ćwiczenia percepcji słuchowej rozwijające słuch fonematyczny rozpoczyna się z dziećmi harmonijnie rozwiniętymi od ćwiczeń w analizie i syntezie głoskowej, przechodząc następnie do analizy sylabowej.

W pracy z dziećmi wykazującymi zaburzenia w rozwoju percepcji słuchowej należy zacząć od ćwiczeń w analizie i syntezie sylabowej wyrazów. Umiejętności te są niezbędne przy czytaniu i pisaniu sylabami. Wyliczanie wszystkich głosek wyrazów nie sprzyja wyrobieniu nastawienia na ujmowanie wyrazów sylabami, a mogą przyczynić się do wyrobienia niekorzystnego nawyku głoskowania przy czytaniu i pisaniu.

Nie istnieje transfer tzn. bezpośrednie przenoszenie umiejętności wyćwiczonych na podstawie dźwięków przyrody i muzyki na dźwięki mowy, ponieważ czynności te sterowane są przez inne okolice kory mózgowej. Ćwiczenia  te rozwijają natomiast pewne dyspozycje przydatne w ćwiczeniach słuchu fonematycznego oraz w czytaniu i pisaniu.

 

 

Ø     Ćwiczenia wrażliwości słuchowej

Ø     Ćwiczenia rytmiczne

Ø     Ćwiczenia słuchu fonematycznego

 

W I etapie terapii pedagogicznej można wykorzystywać też elementy znanych metod i systemów pracy korekcyjno – wyrównawczej:

-         MDS Marty Bogdanowicz

-         N.C. Kephart – system percepcyjno – motoryczny ( 3 – 10 )

-         M. Frostig ( 4 – 8)

-         Barbara Markowska – metoda treningu zdolności intelektualnych dla dzieci od lat 6

 

ETAP II  - TERAPIA WŁAŚCIWA

Ćwiczenia tego etapu mają na celu przezwyciężenie specyficznych trudności dzieci dyslektycznych w opanowaniu podstawowych trudności czytania i pisania, wykorzystując materiał literowy stosowany w klasie przedszkolnej. Ćwiczenia te polegają na dalszym usprawnianiu funkcji wzrokowej, słuchowej i kinestetyczno – ruchowej, szczególnie w zakresie rozwijania zdolności dokonywania analizy i syntezy oraz kształcenia pamięci i koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej w różnych czynnościach, z przechodzeniem stopniowo do ćwiczeń czytania i pisania.

Nauka czytania i pisania prowadzona jest metodą analityczno – syntetyczną sylabową             (  modyfikacja metody fonetycznej Heleny Meterowej). Metoda opiera się na założeniach tj.:

-         jednym z głównych elementów w nauce czytania i pisania jest dźwiękowy system języka

-         wiodącą rolę w opanowaniu umiejętności czytania i pisania odgrywa słuch fonematyczny i fonetyczny, zdolność analizy i syntezy oraz dokonywania różnorodnych operacji w strukturze dźwiękowej wyrazu

-         punktem wyjściowym i podstawą ćwiczeń w tej metodzie jest sylaba jako naturalna, fonetyczna strukturalna jednostka mowy, którą najłatwiej można odczytać i dokonać z nią różnorodnych operacji

-         nauka czytania i pisania powinna by ć oparta na metodzie czynnościowej, która poprzez przechodzenie od konkretu do abstraktu oraz przez polisensoryczne zdobywanie doświadczeń stymuluje rozwój funkcji percepcyjno – motorycznych uczestniczących w procesach czytania i pisania 

W ćwiczeniach przechodzi się stopniowo od czytania i pisania sylab do czytania i pisania wyrazów, zdań i tekstów. Na wstępie należy zapoznać dzieci z podstawowymi pojęciami fonetycznymi: literą, głoską, sylabą. Następnie wprowadza się pojęcie samogłoski i spółgłoski. Za pomocą ruchomego alfabetu, klocków literowych dzieci dowolnie zestawiają litery  i wspólnie z nauczycielem próbują odczytać tworzone sylaby. Następnie rozpoznają wśród ułożonych sylab te, które wypowiada reedukator ( ekspozycja słuchowa) oraz układają sylaby nowo utworzone ( ekspozycja wzrokowa) oraz układają samodzielnie sylaby podane słuchowo. Czynności ruchowe wspomagają operacje intelektualne dokonywane na materiale wzrokowym i słuchowym.

Celem ćwiczeń w czytaniu sylab jest nauczenie dzieci łącznego ( nie globalnego !) czytania sylab bez głoskowania, poprzez automatyzację procesu syntezy. Owa automatyzacja procesu syntezy wzrokowo – słuchowej w czytaniu sylab  ułatwia syntezę sylab w wyrazach; czytając wyrazy 2 – 3 sylabowe dziecko ma mniej elementów do scalenia aniżeli przez głoskowanie.

Ćwiczeniom w czytaniu zawsze powinny towarzyszyć ćwiczenia w pisaniu.

 

 

 

ĆWICZENIA:

1. utrwalenie różnicowania liter bez kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem

2. utrwalenie znajomości liter w skojarzeniu z dźwiękiem

3. dobieranie par liter małych i wielkich; drukowanych i pisanych

4. pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka

5. wprowadzenie i utrwalenie pojęcia samo- i spółgłoski ( dla ułatwienia można wprowadzić kolor)

6. tworzenie sylaby dwuliterowej otwartej:

- stała spółgłoska + zmienne samogłoski                  

- stała samogłoska + zmienne spółgłoski

7. samodzielne układanie sylab wypowiadanych przez nauczyciela, czytanie sylab, przepisywanie

8.czytanie i rozpoznawanie całych sylab dwuliterowych otwartych, wysłuchiwanie samogłosek na końcu sylaby i spółgłosek na początku

9. czytanie sylab w krótkich ekspozycjach

10. utrwalenie czytania i rozpoznawania sylab ( domina, loteryjki)

11. tworzenie wyrazów 2sylabowych z sylab otwartych

- pierwsza sylaba stała + druga zmienna                             

- pierwsza zmienna + druga stała

12. usprawnianie czytania sylab i całych wyrazów 2sylabowych, pisanie wyrazów z pamięci i ze słuchu

13. tworzenie sylab zamkniętych 3literowych przez łączenie sylaby otwartej ze spółgłoską

14. czytanie całych wyrazów 3literowych i rozpoznawanie wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela

15. analiza dźwiękowa wyrazów 3literowych:wysłuchiwanie samogłoski w środku wyrazu oraz spółgłosek na początku i końcu 

16. przekształcanie wyrazów 3literowych przez zmianę środkowej samogłoski, pierwszej i ostatniej spółgłoski

17. przekształcanie wyrazów 3literowych jednosylabowych w 2sylabowe przez dodanie samogłoski (l.mnoga)

18. tworzenie wyrazów dwusylabowychz sylab mieszanych:

- sylaba otwarta + zamknięta                         - sylaba zamknięta + otwarta

19. tworzenie wyrazów 2sylabowych z sylab zamkniętych

20. tworzenie sylab 3literowych przez łączenie spółgłoski z sylabą otwartą

21. wyrazy 1sylabowe ze zbiegiem spółgłosek na początku i na końcu:

- łączenie spółgłoski z sylabą zamkniętą                   - łączenie sylaby zamkniętej ze spółgłoska

22. dowolne zestawianie sylab różnego typu – tworzenie wyrazów, czytanie, rozpoznawanie, układanie krótkich zdań i tekstów, czytanie i pisanie krótkich zdań i tekstów

 

ETAP III – DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA             

 

Celem ćwiczeń tego etapu jest opanowanie umiejętności poprawnego czytania i pisania poprzez eliminowanie dysortografii tj. charakterystycznych błędów popełnianych przez dzieci dyslektyczne oraz błędów ortograficznych, związanych ze specyfiką pisowni.

Należy uwzględnić przede wszystkim trudności dotyczące głosek i liter specyficznych dla języka polskiego, wg podanej kolejności:

-         dwuznaki

-         zmiękczenia przez kreskę

-         zmiękczenia przez i

-         różnicowanie „i” i „j”

-         utrata dźwięczności w wygłosie i śródgłosie

-         mylenie samogłosek nosowych ą,ę z on,om i en,em

-         pisowania ó,rz,h

 

Obok usprawniania czytania i pisania należy usprawniać technikę i tempo czytania i pisania, wdrażać do rozumienia czytanych zdań i tekstów, a w przypadku zaburzeń dysgraficznych – kontynuować pracę nad stroną graficzną pisma.

Praca korekcyjno – wyrównawcza w zakresie przezwyciężania dysortografii polega na tym, że każdy problem ortograficzny jest opracowywany przy zastosowaniu wszystkich możliwych do przeprowadzenia ćwiczeń oraz bogatego zestawu pomocy dydaktycznych.

Autorzy specjalistycznych opracowań metodycznych: Wróbel, Malendowicz, Rytlowa, Kościowa, Gawdzik. Wykorzystywana jest też metoda leczniczo – pedagogiczna Danielewicz, Kożmińskiej i Magnuskiej ( 4 zestawy pomocy diagnostyczno – terapeutycznych przeznaczone dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych).

 

 

6. FORMY ĆWICZEŃ W CZYTANIU

 

1.     CZYTANIE CAŁOŚCIOWE SYLAB I WYRAZÓW

2.     CZYTANIE WYRAZÓW, ZDAŃ I TEKSTÓW SYLABAMI

3.     CZYTANIE SYLAB I WYRAZÓW W KRÓTKICH EKSPOZYCJACH

4.     CZYTANIE NAPRZEMIENNE SYLAB, WYRAZÓW I ZDAŃ

5.     CZYTANIE SELEKTYWNE GŁOŚNE I CICHE

6.     CZYTANIE Z PRZESŁONĄ

7.     CZYTANIE CHÓRALNE

8.     ĆWICZENIA W ROZUMIENIU TREŚCI

 

7.FORMY ĆWICZEŃ W PISANIU

 

Opracowała: Aneta Konefał

Na podstawie: CZAJKOWSKA, K. HERDA: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1996. WSiP.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin