Wyklady_metodyka_gleboko.doc

(238 KB) Pobierz

METODYKA NAUCZANIA I WYCHOWANIA OSÓB Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSRPAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

Dr Agnieszka Żyta

Wykłady semestr IV Oligofrenopedagogika

 

Wykład 23.02.2010 r.

 

GŁĘBSZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKRUALNA

 

PODEJŚCIE DAWNIEJ

PODEJŚCIE DZIŚ

- piętnująca kara za grzechy;

- przypadek statyczny, biologia człowieka, najczęściej przyczyna tkwi w organizmie;

- niepełnosprawność intelektualna jest nieuleczalną chorobą;

- stan funkcjonowania człowieka, który poddaje się działaniu rehabilitacyjnym;

- osoby niepełnosprawne intelektualnie mieszkały w specjalnych ośrodkach, przytułkach;

- żyją w własnym środowisku, domach chronionych;

- cały człowiek jest niepełnosprawny;

- główne problemy dotyczą tworzenia pojęć, kojarzenia, uczenia się, rozumienia. Duża część osób dobrze funkcjonuje w otoczeniu społecznym, mają problemy z inteligencją matematyczno – logiczną, werbalno – lingwistyczną; dobra inteligencja emocjonalna, sfera fizyczno – ruchowa, rytmiczno – słuchowa; wzrokowo – przestrzenna;

- jedyne, co można zrobić, to zamknąć osoby w izolowanych zakładach, z daleka od ludzi. Aby inne osoby nie patrzyły na ogrom nieszczęść;

- jedyne, co zapewnia rzeczywisty rozwój i rozwój potencjału to życie w rodzinnym domu. Powinni pełnić określone role, korzystać z dóbr dostępnych dla wszystkich ludzi;

- osobę należy zabrać do instytucji całodobowej, zamknąć;

Należy wszechstronnie wspierać rodzinę, aby jak najdłużej mogła opiekować się dzieckiem, właściwy stosunek do osoby niepełnosprawnej;

- osoby niepełnosprawne intelektualnie są wiecznymi dziećmi, nieodpowiedzialnymi;

- osoby mające takie same potrzeby, jak inni ludzie;

- dziwne zachowania są skutkiem upośledzenia;

 

- osoby pozbawione normalnych potrzeb;

- osoby mające takie same potrzeby jak inni;

- dziwne zachowania są skutkiem upośledzenia;

- często dziwne zachowania są spowodowane frustracją i lękiem;

- nie ma różnicy między niepełnosprawnością umysłową, a chorobą psychiczną;

- niepełnosprawność intelektualna jest stanem wymagającym rehabilitacji, a chorobę psychiczną leczy się farmakologicznie;

- podejście do osób miało charakter opiekuńczy z koncentracją na deficytach i dysfunkcjach;

- podejście całościowe, nacisk kładzie się na mocne strony (punkt Archimedesowi), max integracji, włączanie z formy życia społecznego;

- celem starań jest opieka;

- celem starań jest szansa i jakość życia;

 

¾ osób na 1000 urodzeń

 

PRZYCZYNY GŁĘBOKIEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ

 

§         nieprawidłowości w budowie mózgu;

§         przyczyn genetycznych;

§         niedożywienie matki w czasie ciąży;

§         zakażenia w czasie ciąży;

§         zakażenia po urodzeniu się dziecka (zapalenie opon mózgowych);

§         czynniki okołoporodowe;

§         czynniki mechaniczne, fizyczne, chemiczne;

§         wpływ alkoholu;

§         kobiety coraz później decydują się na dziecko;

§         leki (talidomid);

 

GŁÓWNE PROBLEMY ZWIĄZANE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

 

§         zaburzenia tempa dojrzewania różnych układów;

§         nieharmonijny rozwój dziecka;

§         trudności w sferze intelektualnej;

§         zaburzone rozumienie;

§         zaburzone komunikowanie się (zwłaszcza werbalnego);

§         problemy z uwagą i pamięcią;

§         labilność emocjonalna;

§         brak empatii;

§         występowanie dodatkowych wad sprzężonych (wady postawy, słuchu, serca);

§         stereotypowe ruchy;

 

CO JEST POTRZEBNE OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE (DZIECIOM):

§         wczesne rozpoznawanie, diagnoza, stworzenie programu;

§         zapewnienie kompleksowej, wielospecjalistycznej pomocy terapeutycznej;

§         zapewnienie kontaktów z grupą rówieśniczą;

§         zapewnienie obowiązku szkolnego. Edukacja nieodrywająca dziecka od rodziny;

§         zapewnienie uczestnikom rekreacji;

§         leczenie schorzeń towarzyszących;

§         zapewnienie młodzieży poradnictwa zawodowego;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 9.03.2010 r.

 

SYSTEM OPIEKI DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE

(materiały dodatkowe do wykładu „Edukacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce – przeszłość teraźniejszość, przyszłość”, „Opieka wychowanie i edukacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w Rosji”, „Kształcenie osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – pomiędzy teorią i praktyką” – dr Agnieszka Żyta)

 

Wskaźniki do pracy z dziećmi z głęboką niepełnosprawności intelektualną, wg Pileckiego, Olszewskiego, i Żurek

1)     wszechstronne poznanie osoby z którą będziemy pracować oraz poznanie środowiska w której ono żyje;

2)     utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub opiekunami;

3)     bądź uważny, obserwuj zachowanie się dziecka, i szukaj sposobu kontaktu z tym dzieckiem;

4)     szukaj przyczyn konkretnych reakcji, likwiduj objawy

5)     zwrócenie uwagi na tym, czego uczymy się od osoby niepełnosprawnej;

6)     zastosuj zasadę indywidualizacji;

7)     unikanie pośpiechu w pracy;

8)     używaj przystępnego języka (instrukcje krótkie, proste, jednoznaczne);

9)     treści powinny być powiązane z tym, co się aktualnie dzieje i z aktualnymi przeżyciami dziecka;

10) stosowanie zasady stopniowania trudności;

11) stworzenie okazji do osiągnięcia sukcesów, aby ta osoba osiągnęła sukces na swoją miarę

12) usuwanie bodźców rozpraszających uwagę;

13) opisywanie słowami czynności podopiecznego i terapeuty;

14) stosowanie strukturyzacji aktywności podopiecznego w ciągu dnia, wprowadzenie drobnych zwyczajów i rytuałów

15) konsekwencje w wymaganiach i postępowaniu;

16) poszukiwanie sposobów uaktywniania podopiecznego;

17) miła i pogodna, serdeczna, atmosfera podczas zajęć;

18) pomoc w poznawaniu świata za pomocą różnych zmysłów;

19) stwarzanie okazji do kontaktów z rówieśnikami, także z pełnosprawnymi;

20) stwarzanie sytuacji pozwalających na systematyczne opanowywanie umiejętności;

21) zachęcanie do podejmowania różnorodnych aktywności i stosowania różnych wzmocnień;

 

Ważne dla dobrego terapeuty

22) stałe kształcenie, poszerzanie wiedzy, poszukiwanie nowych metod pracy z uczniem;

 

Rys historyczny kształcenia osób niepełnosprawnych w stopniu głębokim

 

  Pierwsze szkoły dla osób niepełnoprawnych intelektualnie w Polsce powstały w XVI wieku – zakłady typu opiekuńczego. Łódź, Warszawa, Poznań – pierwsze szkoły państwowe dla osób z lekkim upośledzonych umysłowo.

         Głębiej upośledzonych umysłowo zapewniało się tylko opiekę, ale nie naukę. Po II wojnie tworzono zakłady zamknięte.

         Pierwsza szkoła dla głębiej niepełnosprawnych intelektualnie powstała w 1963 roku w Warszawie – Komitet Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski.

 

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzonych Umysłowo (PSOUU).

Przełom dla osób upośledzonych umysłowo w latach 90.

 

1994 r. – uchwalenie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego; zobowiązano do

   rehabilitacji dzieci i młodzieży głęboko upośledzonych umysłowo;

 

1993 r. – pierwszy program M. Kwiatkowskiej o Wspomaganiu Rozwoju Dzieci

   Głęboko Upośledzonych;

 

30 styczeń 1997 r. – rozporządzenie przez MEN regulujące organizację zajęć

   rewalidacyjnych dla osób głęboko upośledzonych umysłowo;

 

Zmiany dotyczące kształcenia osób głęboko upośledzonych lub ze sprzężeniami wprowadzone 30 stycznia 1997r.:

 

3 – 25 r.ż. – obowiązek szkolny dla osób głęboko upośledzonych lub ze sprzężeniami;

   - wszechstronny rozwój

   - wspomagania rozwoju;

&#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin