ż czy rz ?
1. Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki:
morze - figlarz - harcerz - żołnierz - lekarz - dworzec - marynarz -kominiarz -
2. Od podanych wyrazów utwórz wyrazy pokrewne:
Wzgórze - Oparzyć - Wierzyć - Dobrze - Wietrzyć -
3. Rozwiąż krzyżówkę. Hasło odczytasz z pogrubionych kratek.
- Mówisz to słowo, gdy komuś nadepniesz na nogę- Inaczej stacja kolejowa- Pokaz, spektakl- Odgłos łamanych gałęzi- Zawiera tlen niezbędnym do życia- Ma kapelusz od urodzenia- Ma zęby, ale nie do gryzienia, do czesania- Każdy ma swoje, ale one nie zawsze się spełniają- Kołnierzyk ze skóry zwierzęcej- Na gęsi i w poduszkach- Rosną na niej kwiaty lub warzywa- Mąż i żona przed ślubem- Witaminy, które rosną w ogrodzie- Krzyczący znak interpunkcyjny- Bałagan, nieład- Smyczkowy instrument muzyczny- Trudny do rozgryzienia, ale nie dla wiewiórki- Mieli mąkę we młynie- Jest w naszym godle
4. Podane grupy wyrazów tworzą pewien związek z wyrazami, które należy odgadnąć. Tymi wyrazami są nazwy przedmiotów i zawodów.
mąka, chleb, piec -farba, pędzel, sztaluga -kukułka, zegar, naprawa - guzik, szczęście, koszula, sadza -kolej, pociąg, szyny - kąt, przyrząd, matematyka -litera, farba, książka -
5. Uzupełnij podany wiersz wstawiając w puste miejsca ż lub rz. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika ortograficznego.
Mój Profeso_e!Oczy mam mokre:Fatalnie dla mnie kończy się okres.Pięć dwój z polskiego. Dwie z wypracowań,A trzy dyktanda. Wprost boli głowa.Na nic starania. Rubel czy wróbelCiągle czyhają na moją zgubę._uk, _ółw, pułk, półka, czółno i czuły.Te mi doprawdy _ycie zatruły.Ot, tak na co dzień _ecz niby łatwa,Wiem, gdy ktoś pyta, lecz wszystko gmatwamPodczas klasówek. Podobne słówkaJak _ądać, _ądzić, skuwka, zasuwkaJe_ oraz Je_ y, pomór i murek, chy_y i ho_y o gęsią skórkęMnie przyprawiają. Błagam o pomoc.Mój profeso_e. Panu wiadomo,Jakich kuracja wymaga lekarstw.W Panu nadzieja! Z ufnością czekam.Wraz ze mną inni, co piszą słabo.Niech Pan pomo_e!
Walerek Chrabąszcz
wiolka1238