E. Auerbach Blizna Odyseusza.doc

(26 KB) Pobierz
E

E. Auerbach: Blizna Odyseusza

 

-          epizod o rozpoznaniu Odyseusza – przerywany dygresjami (u Homera). Te dygresje nie służą intensyfikowaniu napięcia, bo w poematach homeryckich nie chodzi o napięcie;

-          dygresje nie wypełniają tu całej teraźniejszości;

-          retardację w poematach homeryckich Goethe i Schiller traktowali jako przeciwieństwo napięcia. Retardacja – zabieg epicki, nie występuje w tragedii;

-          pojawienie się retardacji wynika z chęci, by niczego w utworze nie pozostawiać w niedokończonej formie;

-          s. 52 stylowi homeryckiemu obce jest takie postępowanie subiektywistyczno-perspektywistyczne, które tworzy plan pierwszy i plan dalszy i w którym dzięki temu teraźniejszość otwiera się ku głębinom przeszłości, styl ten zna wyłącznie plan pierwszy;

-          w opowiadaniu Elohisty o Izaaku (inny starożytny tekst epicki) – oświetlone tylko to, co musimy wiedzieć teraz, w ramach rozwijającej się akcji;

-          różne sposoby stosowania wypowiedzi u Homera – ukształtowanie wewnętrznych treści, w opowieści biblijnej – wskazują wypowiedzi na treści niewypowiedziane;

-          wielowarstwowość sylwetek ludzkich w opowiadaniu. A u Homera – tylko ślady tam, gdzie bohater przeżywa świadomie rozterkę między 2 trybami postępowania;

-          u Homera – nie mamy potrzeby badania historycznego prawdopodobieństwa, bo ich rzeczywistość (tekstów) jest silna. Na tekście Homera nie da się budować interpretacji;

-          opowieści Biblii – nie zabiegają o nasze względy, nie roszczą praw do bycia rzeczywistością prawdziwą historycznie. Chcą nas podbić, twierdzą, że są światem jedynie prawdziwym;

-          tekst biblijny domaga się interpretacji;

-          tworzywo eposu homeryckiego – w sferze legendy. Tworzywo Starego Testamentu zbliża się do historii;

-          legenda – zdradza się przez elementy fantastyki, powtarzanie znanych motywów, zaniedbanie uwarunkowań czasowych i przestrzennych, zdradza się przez budowę (gładki bieg spraw, eliminacja tego, co stawia opór, zakłóca). Wszystko jest jednoznaczne, proste; nieliczne motywy postępowania;

-          w Biblii – skutek jednolitości „pionowej” konstrukcji religijnej – brak rozdzielenia gatunków literackich;

-          wydarzenia wielkie, wzniosłe – w poematach homeryckich wyraźne wśród warstwy panującej. Ta warstwa jest nietykalna bardziej niż postacie ze Starego Testamentu, bo te (ze ST) mogą upaść niżej;

-          przedstawienie rzeczywistości w kulturze europejskiej – 2 typy – 1) kształtujący opis, równomierne oświetlenie, powiązanie wydarzeń bez luk, swobodna forma wyrazu, pierwszoplanowość, jednoznaczność, ograniczenie elementu historyczno-rozwojowego i humanistyczno-problemowego; 2) opracowanie jednych a zaciemnienie innych partii opisu, ułamkowość, sugestywne oddziaływanie niewypowiedzianego, obecność drugiego planu, wieloznaczność i potrzeba interpretacji, ambicja formowania historii świata, wykształcenie obrazu historycznego stawania się, pogłębienie sfery problemowej.

 

 

 

 

E. Auerbach: Zaczarowana Dulcynea

 

-          styl wysoki – pojawia się zawsze, gdy jest mowa o podniosłych wydarzeniach, wielkich uczuciach i namiętnościach;

-          aby przedstawić walkę o realizację pragnień i ideałów w sposób tragiczny, trzeba pokazać, że sięga ona głęboko w stan rzeczy, wstrząsa nim, wprowadza zamieszanie tak, że przeciw ideałowi budzi się opór;

-          patologia humoralna – przyczyn choroby dopatruje się w ilościowym nieumiarkowaniu;

-          siła Cervantesa – spontaniczna, zmysłowa, plastyka obrazowania, umiejętność unaoczniania i wyrażania myśli, uczuć i słów w sposób obrazowy;

-          Cervantes pierwszy wprowadził wiele pierwiastków z rzeczywistości powszechnej. Nie wydaje sądów, nie wyciąga wniosków, nie stawia pytań.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin