instrukcja Nowomag.doc

(56 KB) Pobierz
ZGE Sobieski Jaworzno III Sp

 

 

ZGE  Sobieski Jaworzno III Sp. z o.o.                                                                                                                               Jaworzno, dnia 20. 01. 2003 r.

 

Instrukcja nr 61/S/2003/TMm     

Dla pracowników zatrudnionych przy konserwacji, przeglądach i wymianie podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG 180/440 „NOWOMAG”.

 

 

I.           Postanowienia ogólne:

 

1.       Niniejsza instrukcja określa zasady bezpiecznego wykonywania prac konserwacyjnych, przeglądowych i w czasie   wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG 180/440 „NOWOMAG”.

 

2.       Do wykonywania w/w prac może być zatrudniony pracownik, który:

·          został przeszkolony w zakresie konserwacji, przeglądów i wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG 180/440 „NOWOMAG”,

·          posiada pisemne aktualne upoważnienie,

·          został wyznaczony do tej pracy przez dozór,

·          zna sposoby ratowania porażonych prądem elektrycznym, zaznajomiony jest z rodzajami sprzętu gaśniczego, jego rozmieszczeniem i warunkami posługiwania się tym sprzętem,

·          zna drogi ucieczkowe i sygnały alarmowe,

·          został zapoznany z dokumentacją techniczno-ruchową producenta przenośnika.

 

3.    Pracownik powinien posiadać komplet narzędzi i kluczy niezbędnych do wykonywania prac.

 

4.    Zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac przy przenośniku będącym w ruchu. Wszystkie prace mogą być  wykonywane w czasie postoju przenośnika i przy zabezpieczonym stanie wyłączenia.

 

5.    Pracownik powinien znać instrukcję obsługi przenośnika zgrzebłowego PZG 180/440 „NOWOMAG”, a szczególnie w zakresie  wyłączenia przenośnika z ruchu i zabezpieczenia stanu wyłączenia, jak również sposoby rozpinania i spinania łańcucha.

 

 

II.    Konserwacja i smarowanie:

 

1.    Wytyczne i zalecenia ogólne:

W przenośniku PZG 180/440 „NOWOMAG” smarowaniu podlegają następujące podzespoły:

·          przekładnia stożkowo-planetarna (w napędach 30 kW )

·          półosie (w napędach jednosilnikowych)

·          ułożyskowanie bębna zwrotnego

              W zakresie smarowania zespołów przenośnika należy przestrzegać ogólnych zasad obowiązujących w gospodarce smarowniczej. Używać można wyłącznie środków smarnych zalecanych przez producenta. Nie wolno mieszać różnych typów olejów ze sobą. Oleje i smary stałe należy chronić przed zanieczyszczeniami (wodą, węglem, piaskiem itp.) i przechowywać je w komorach olejowych w oddziałach.

Przed odkręceniem  korka wlewowego w przekładni należy jego sąsiedztwo oczyścić, aby po otwarciu  wlewu do wnętrza przekładni nie dostały się zanieczyszczenia. Oleje należy wlewać przez sitko po czym niezwłocznie zakręcić korek. Koniecznym jest przestrzeganie właściwego poziomu oleju – nie można go wlewać w nadmiarze, aby nie doprowadzić do przegrzewania się przekładni. Nie można również dopuszczać do zmniejszenia poziomu oleju poniżej minimalnego, gdyż grozi to zatarciem. Podczas wymiany oleju przekładnię należy opróżnić po jej nagrzaniu do temperatury normalnej pracy, aby olej łatwiej ściekał. Przekładnię należy przepłukać olejem wrzecionowym podgrzanym do temperatury 70 0C.

 

2.    Smarowanie przekładni stożkowo-planetarnej typu AP 400-22/30 – P/31,5-2/G

Przekładnię należy napełnić olejem Transol 75 w ilości 8,5 litra. Pierwszej wymiany oleju dokonać po 200 godzinach pracy, zaś następnych – co 6 miesięcy, uzupełniając na bieżąco olej do właściwego poziomu. Kontrolę poziomu oleju przeprowadzać nie rzadziej , niż co tydzień, odkręcając dolny korek, spośród dwóch wkręconych w pokrywę czołową przekładni.

Smarowanie ułożyskowania I stopnia przekładni ( wał wejściowy) realizowane jest smarem stałym ŁT –43. Należy go uzupełniać co 2 tygodnie, poprzez smarowniczki usytuowane w pobliżu kołnierza łączącego korpus przekładni z osłoną sprzęgła, od strony kadłuba napędu przenośnika i od strony zewnętrznej. Ten sam smar należy również wtłaczać do komory uszczelnienia Goetza, co 2 tygodnie, poprzez smarowniczkę usytuowaną przy kołnierzu mocującym przekładnię do kadłuba napędu, po stronie przeciwnej niż wał wejściowy.

 

3.    Smarowanie przekładni stożkowo-walcowej PPL 14/22

Przed napełnieniem przekładni olejem należy sprawdzić położenie korków. Korek zwykły powinien znajdować się u dołu przekładni, zaś korek odpowietrzający – u góry. Przekładnię należy napełnić olejem Transol 75 w ilości 5 litrów.

Pierwszej wymiany oleju dokonać po 200 godzinach pracy, natomiast następnych – co 6 miesięcy, uzupełniając na bieżąco  olej, aby sięgał do wewnętrznej średnicy wieńca zębatego koła talerzowego. Kontrolę oleju przeprowadzać

nie rzadziej, niż co tydzień.

Komora łożyskowa wału wejściowego wypełniona jest smarem stałym ŁT – 43 w ilości 0,5 kg. Smar należy uzupełniać

co 2 tygodnie  poprzez kilkakrotne wkręcanie korka., napełnianie otworu smarem oraz wtłaczanie go głębiej, wkręcanym

w otwór korkiem.

 

4.    Smarowanie półosi.

W półosiach komora smarna łożyska tocznego, wypełniona jest smarem stałym ŁT – 43, w ilości 10 cm3. Smar należy uzupełniać co 2 tygodnie poprzez smarowniczkę, która w półosi dla napędu 22 kW znajduje się na czołowej powierzchni pokrywy łożyska.

 

5.    Smarowanie łożysk bębna zwrotnego.

Łożyska toczne po obu stronach bębna zwrotnego wypełnione są smarem stałym ŁT– 43, w ilości 0,1 kg. Smar należy uzupełniać co 6 miesięcy wtłaczając go poprzez smarowniczki, usytuowane w nakiełkach osi bębna.

 

III.  Przeglądy bieżące i okresowe:

 

1.    Przegląd bieżący.

Podczas normalnej eksploatacji przenośnika, jego obsługa powinna codziennie przeprowadzać przegląd bieżący, w

trakcie którego należy sprawdzić:

·       ogólny stan przenośnika i jego działanie,

·       zgrzebła, zamki, łańcuchy ogniwowe oraz dokręcenie nakrętek mocujących zamki,

·       naciąg łańcucha zgrzebłowego,

·       stan wyrzutników i ich zamocowanie,

·       dokręcenie śrub mocujących: przekładnię, osłonę sprzęgła, silniki i półoś w napędzie oraz prowadnice łańcucha w zwrotni,

·       podwieszenie, zwłaszcza stan łańcuchów i zaczepów oraz dokręcenie śrub w zawiesiach szyn,

·       zasilanie wodą chłodzącą (dla napędu 30 kW)

Po uruchomieniu przenośnika należy ponadto sprawdzić współpracę łańcucha z bębnem napędowym (czy nie następują zakleszczenia oraz zwrotnym opory w obracaniu) a także skontrolować nagrzewanie się przekładni oraz silników.

Wszystkie zauważone usterki i nieprawidłowości należy natychmiast usunąć.

 

2.    Przegląd tygodniowy:

Zakres przeglądu tygodniowego obejmuje wszystkie czynności przewidziane dla przeglądu bieżącego, a ponadto należy sprawdzić poziom oleju w przekładni zębatej. Ubytki oleju należy uzupełnić, zaś w razie nadmiernych strat oleju należy sprawdzić stan uszczelnień i wymienić uszkodzone.

 

3.    Przegląd miesięczny:

              W przeglądzie miesięcznym oprócz czynności wymienionych w punktach 1 i 2 należy sprawdzić:

·       stan zużycia gniazd łańcuchowych w bębnie napędowym,

·       zużycie (przetarcia) rynien głównie na złączach i rynnach kątowych,

·       trwałe wydłużenia i wytarcie ogniw łańcucha,

·       wytarcie prowadnic łańcucha zwrotni.

Ponadto należy przeprowadzić smarowanie mechanizmów przenośnika zgodnie z punktem II niniejszej instrukcji.

 

4.    Przegląd półroczny (główny).

Przegląd półroczny należy przeprowadzić co najmniej w odstępach półrocznych lub częściej, przy zmianie lokalizacji przenośnika. Przegląd ten polega na szczegółowym sprawdzeniu stanu technicznego napędów i zwrotni, które w tym

celu należy przekazać do warsztatu remontowego. Zakres tego przeglądu wychodzi poza ramy niniejszej instrukcji.

 

IV. Wymiana podstawowych podzespołów przenośnika PZG 180/440 „NOWOMAG”.

1.    Przenośnik składa się z następujących głównych podzespołów:

·       napęd jednosilnikowy lub dwusilnikowy, 22 kW lub 30 kW

·       zwrotnia,

·       rynnociąg (w skład którego wchodzi zespół rynien kątowych )

·       zastawki,

·       łańcuch zgrzebłowy,

·       podstawa ( tylko dla przenośnika układanego na spągu ),

·       urządzenie do spinania łańcucha zgrzebłowego,

·       wyposażenie do podwieszania przenośnika,

·       wyposażenie elektryczne.

 

2.    Wymiana elementów podzespołu napędu polega na demontażu który przebiega odwrotnie niż montaż. Napęd może być wyposażony w jedną lub dwie jednostki o mocy 30 kW każda dla której zastosowano przekładnię typu AP 400-22/30-P/31,5-Z/G lub też jedną lub dwie jednostki o mocy 22 kW każda dla której zastosowano przekładnię typu PPL 14/22

     (nie wolno ze względu na różne przełożenia przekładni AP 400-22/30-P/31,5-Z/G oraz przekładni PPL 14/22 zastosować

     je jednocześnie w tym samy napędzie)

              Aby wymienić:

·       silnik 30 kW należy zdemontować połączenia śrubowe pomiędzy kołnierzem silnika a osłoną sprzęgła i rozsprzęglić obie połówki sprzęgła kłowego,

·       silnik 22 kW należy zdemontować osłonę sprzęgła kabłąkowego, rozsprzęglić sprzęgło, a następnie zdemontować połączenia śrubowe mocujące łapy silnika do wspornika.

·       przekładnię AP 400-22/30-P/31,5-Z/G należy w pierwszej kolejności rozpiąć łańcuch i odłączyć węże gumowe podłączone do chłodnicy przekładni po uprzednim odcięciu dopływu wody, a następnie zdemontować silnik wg sposobu opisanego wyżej. W dalszej kolejności należy zdemontować połączenia śrubowe M 24 mocujące przekładnię do kadłuba napędu i wysunąć wał wyjściowy z kadłuba napędu i z bębna napędowego

·       przekładnię PPL-14/22 należy po rozpięciu łańcucha zdemontować osłonę blaszaną sprzęgła kabłąkowego i rozsprzęglić je i w dalszej kolejności należy zdemontować połączenia śrubowe mocujące przekładnię do boku kadłuba i wysunąć wał wyjściowy przekładni z pierścienia centrującego wbudowanego  kadłub przekładni i dalej z bębna napędowego,

·       bęben napędowy, należy rozpiąć łańcuch, a następnie zdemontować przekładnię wg sposobu opisanego powyżej. Przy zabudowie nowego bębna napędowego dla wygody montażu należy wcześniej zdemontować blachę ślizgową w kadłubie napędu,

·       bęben zwrotny, należy po rozpięciu łańcucha i po wykonaniu luzu pomiędzy bębnem a łańcuchem zdemontować zabezpieczenia w zwrotni w postaci połączeń śrubowych, a następnie cofnąć bęben w kierunku osłony bębna która na czas tej operacji została podniesiona do góry.

·       zwrotnię , należy rozpiąć łańcuch, zdemontować połączenia śrubowe pomiędzy zwrotnią, a ostatnią rynną  rynnociągu, oraz zdemontować stojaki rozporowe lub kotwy.

·       kadłub napędowy, należy po rozpięciu łańcucha przystąpić do demontażu przekładni, silnika elektrycznego, bębna napędowego wg sposobów opisanych wyżej, w następnej kolejności należy zdemontować połączenia śrubowe      pomiędzy kadłubem napędu a pierwszą rynną rynnociągu, odkręcić śruby pomiędzy kadłubem a podstawą lub też zdemontować odpowiednie zawiesia przy zastosowaniu rozwiązania z napędem podwieszonym.

 

V.   Postanowienia końcowe:

1.    Zobowiązuje się pracowników do stosowania:

·       osobistych ochron słuchu, stosowanie do wykonanych pomiarów przeprowadzonych na stanowisku pracy                             i oznakowania stanowiska znakami bezpieczeństwa,

·       okularów ochronnych,

 

2.    W przypadku niezrozumienia niniejszej instrukcji zabrania się przystępowania do prac.

 

 

 

 

Opracował

mgr inż. Hamera Stanisław

Przy współpracy :

R. Helbin nr komp. 18327

MGM

TM

BHP

 

 

 

 

 

 

 

Zatwierdził :

 

 

 

 

 

 

 

.........................................................

Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin