Instr. EKO-HK2 Becker Warkop.doc

(629 KB) Pobierz
Jaworzno 29

Jaworzno 2. 04. 2002 r.

             ZGE

Sobieski Jaworzno III

            sp. z o.o.

 

Instrukcja nr   ...............................

Obsługi i konserwacji kołowrotu EKO 15/HK-2 i EKO 30/HK-2

firmy Becker Warkop.

 

 

I. Budowa i zasada działania kołowrotu EKO z hamulcem typu HK-2.

 

Na rysunku poniżej pokazano podstawowe zespoły wchodzące w skład układu hamulcowego – układ jest w stanie przygotowanym do pracy (tj. załączony silnik i przesterowany elektrozawór).

Układ zasprzęglania bębna linowego z silnikiem napędowym pozostaje bez zmian w stosunku do kołowrotów EKO-15 czy też EKO-30.  

Podstawowe elementy układu hamulcowego to:

  1. Tarcza hamulcowa,
  2. Cięgna hamulcowe ze szczękami,
  3. Zespół napinania sprężyny hamulca,
  4. Dźwignia pedału hamulca,
  5. Pompa,
  6. Sterownik elektrohydrauliczny SEMI – 2/OL z rozdzielaczem ZEH 2/OL,
  7. Zbiornik oleju (olej hydrauliczny L-HL 15 lub L-HL 22),
  8. Przycisk ręcznego przesterowania sterownika elektrohydraulicznego SEMI – 2/OL,
  9. Sprężyna pedału hamulca,
  10. Zawór zwrotny,
  11. Nakrętka regulacji stanu napięcia sprężyny układu hamowania.  

 

 

Naciskając na dźwignię 4 - pedału hamulca, powodujemy wytworzenie ciśnienia przez pompę 5, które przewodem jest podawane pod tłok, zespołu napinania sprężyny – 3, powodując odhamowanie szczęk hamulca. W przypadku zaniku napięcia elektrycznego, elektrozawór - 6, ulega przesterowaniu, co powoduje połączenie przestrzeni podtłokowej, zespołu napinania sprężyny ze zbiornikiem oleju i rozładowanie ciśnienia w układzie. W wyniku zaniku ciśnienia w układzie, sprężyna dociska szczęki do tarczy hamulcowej i hamuje kołowrót.

 

II. Zespół napinania sprężyn.

 

W skład zespołu napinania sprężyny wchodzą następujące elementy:

  1. Sprężyna,
  2. Cylinder siłownika,
  3. Tłoczysko siłownika,
  4. Tłok,
  5. Dławica,
  6. Gniazdo wlotowe oleju,
  7. Wskaźnik napięcia sprężyny (szerokość podtoczenia wynosi 5 mm).

 

Kontrola napięcia sprężyny polega na stwierdzeniu, czy podtoczenie-7, na tłoczysku wystaje
z dławicy. W miarę zużywania się okładzin ciernych szczęk, sprężyna ulega wydłużeniu, co powoduje przesuwanie się tłoka w stronę dna cylindra i cofanie się podtoczenia na tłoczysku w głąb dławicy. Przesunięcie o 5 mm, powoduje spadek napięcia sprężyny, do wartości minimalnej.
W tym przypadku, obsługujący kołowrót, musi bezwzględnie wyregulować napięcie sprężyny.

W celu wyregulowania napięcia sprężyny należy: poluzować przeciwnakrętki, następnie obracać nakrętką regulacyjną-11, do momentu wysunięcia się z dławicy podtoczenia na tłoczysku                 o wielkość 5 mm (na całą szerokość wskaźnika). Po wykonaniu tej czynności należy bezwzględnie ponownie dokręcić przeciwnakrętki.

Uwaga:

Demontaż elementów zespołu napinania sprężyny ( z uwagi na występujący naciąg wstępny sprężyny) można wykonać tylko przy zastosowaniu specjalistycznego oprzyrządowania.

 

III.           Instrukcja obsługi kołowrotu.

 

Uwaga:

Osoba obsługująca kołowrót EKO z hamulcem typu HK-2 powinna posiadać aktualne uprawnienia do obsługi kołowrotów kopalnianych, ponadto powinna znać budowę i zasadę działania układu hamulcowego HK-2 i zdać sprawdzian praktyczny na stanowisku obsługi kołowrotu.

Zdany egzamin powinien być odnotowany w uprawnieniu zezwalającym na obsługę kołowrotów.

 

1.  Czynności jakie należy wykonać przed uruchomieniem kołowrotu:

-   Sprawdzić ogólny stan techniczny kołowrotu, sposób jego rozparcia, stan liny, stan zaczepu

     linowego, upewnić się czy bęben linowy jest wysprzęglony.

-     Sprawdzić ogólny stan układu hamulcowego HK-2, stan napięcia sprężyny układu

      hamowania (w przypadku konieczności, dokonać regulacji, postępując zgodnie z pkt. II).

2.      Uruchamianie kołowrotu:

-          Załączyć silnik elektryczny,

-          Stopniowo włączać sprzęgło z jednoczesnym naciskaniem dźwigni pedału hamulca.

-     W przypadku konieczności ręcznego odwijania liny z bębna (przy wyłączonym silniku) należy:

      ręcznie przesterować elektrozawór (przytrzymując wciśnięty przycisk – 8), równocześnie

      naciskając pedał hamulca.

3.   Zatrzymanie kołowrotu:

-     Zahamowanie bębna kołowrotu następuje przez łagodne wysprzęglenie silnika elektrycznego

      z równoczesnym łagodnym luzowaniem dźwigni pedału hamulca.

 

Uwaga:

Wszystkie pozostałe czynności osób obsługujących, konserwujących oraz wykonujących naprawy
i przeglądy należy wykonywać zgodnie z dokumentacją techniczno – ruchową producenta kołowrotów EKO.

 

 

Opracował mgr inż. Bokota Krzysztof

 

 

                                 ...............................

 

przy współudziale :

 

        1.          .........................

 

 

        2.         .........................

 

Sprawdził :

       GG-1 :                 MGM :                  TM :                   TG:                   BHP :

 

    

 

  .........................  ..........................   ...........................  ........................ .........................

 

 

Zatwierdził :

 

 

 

 

                                       .........................................................

Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin