EL 160LSH Hazemag.doc

(48 KB) Pobierz
ZGE

               ZGE                                                                                                                                                                                 Jaworzno 30.12.2003r

Sobieski - Jaworzno III

            Sp. z  o.o.

 

INSTRUKCJA NR  ..........................

Kontroli i konserwacji spągoładowarki EL 160 LS/H firmy HAZEMAG & EPR.

 

1.  Budowa:

Spągoładowarka EL 160 LS/H składa się z następujących głównych podzespołów:

-  z gąsienicowego zespołu jazdy, napędzanego hydraulicznym silnikiem osiowo-tłokowym przez przekładnię

   kątowo-planetarną, wyposażonego w system hamulców jezdnych i postojowych, pracujących automatycznie

  niezależnie od siebie.

-  wysięgnika połączonego z podwoziem gąsienicowym obrotową konsolą,

-  czerpaka urobku,

-  hydraulicznego agregatu ze zbiornikiem i chłodnicą płynu hydraulicznego,

-  zespołu elektrycznego sterowania,

-  stanowiska sterowniczego operatora.

2. Podstawowe dane układu hydraulicznego:

M1 – ciśnienie na pompie regulowanej max. 22MPa,

M2 – ciśnienie wstępne sterowania 3MPa,

M3 – silnik chłodnicy oleju 10MPa,

M4 – silnik jazdy i hamulec, lewy max. 22MPa,

M5 – silnik jazdy i hamulec, prawy max 22MPa,

M6 – ciśnienie – L blok sterowania silników jazdy,

M7 – ciśnienie – L blok sterowania siłowniki / pompa.

3.  Konserwacja:

W czasie wykonywania konserwacji stosowane są następujące środki smarne:

- płyn hydrauliczny     – HFC 46 (BRIOKS)

- olej przekładniowy   – CLP 150

- smar stały                  – K2N

- smar konserwacyjny – Konzogór

Konserwacja codzienna – wykonywana przez operatora spągoładowarki obejmuje swoim zakresem:

- gruntowne wyczyszczenie maszyny,

- przesmarowanie smarem stałym górnego i dolnego sworznia obrotowego czerpaka, sworznia pochylenia czerpaka, oraz

obu sworzni przegubów cylindrów wychylenia czerpaka,

- wzrokowe sprawdzenie: elektrycznego przewodu zasilającego, jego ułożenia i urządzenia odciążającego, oraz

przewodów hydraulicznych i szczelności ich połączeń,    

- sprawdzenie stanu dźwigni sterowników oraz prawidłowości ich działania,

- sprawdzenie niezawodności działania wyłącznika awaryjnego,

- sprawdzenie wszystkich elementów ruchomych (układu jezdnego, siłowników) pod względem działania i zgodności

  kierunków z ruchami sterowników.    

Stwierdzone braki i usterki należy usunąć, lub w przypadku braku możliwości zgłosić swojemu przełożonemu.

Pozostałe przeglądy i konserwacje wykonuje przeszkolony ślusarz.

Konserwacja tygodniowa obejmuje:

- przesmarowanie smarem stałym obu sworzni przegubów siłowników: podrywającego czerpak, podnoszącego

i wychylającego wysięgnik,

- przesmarowanie smarem sworznia łączącego konsolę obrotową z wysięgnikiem oraz sworznia wychylenia wysięgnika

w konsoli,

- kontrolę stanu płynu hydraulicznego w zbiorniku (w razie potrzeby uzupełnić do połowy oczka kontrolnego), wymianę

płynu przeprowadzić po 500 godzinach pracy lub co pół roku,

- sprawdzenie stanu zanieczyszczenia filtra wysokociśnieniowego oraz filtra powrotnego płynu hydraulicznego – w razie

potrzeby wymienić,

- sprawdzenie momentów dokręcenia wszystkich śrub mocujących – w razie potrzeby dokręcić,

- sprawdzenie ciśnień w układzie hydraulicznym.

Konserwacja miesięczna obejmuje:

- kontrolę szczelności wszystkich rolek podtrzymujących oraz obu zespołów kół prowadzących gąsienicę,

- kontrolę gąsienic pod względem ich zużycia (jeżeli całkowita długość zespołu jezdnego mierzona między krawędziami

gąsienicy na wysokości osi przekracza 2580mm gąsienica kwalifikuje się do wymiany), popękania materiału,

kompletności i właściwego dokręcenia śrub mocujących płytki, właściwego napięcia gąsienic (zwis górnego cięgna

gąsienicy, mierzony między dwoma punktami podparcia, winien wynosić ok. 10mm),

- sprawdzenie i wyczyszczenie filtra oddechowego zbiornika,

- sprawdzenie poziomu oleju w obu przekładniach napędu jazdy – w razie potrzeby uzupełnić,

- sprawdzenie stanu sprzęgła między silnikiem elektrycznym a pompą,

- sprawdzenie chłodnicy oleju i jej wyczyszczenie,

- sprawdzenie zużycia płytek hamulców w napędach jazdy (jeżeli przy zasilaniu hydraulicznych silników jazdy,

  ciśnieniem 8,0 MPa i zablokowanych hamulcach – wypięte przewody luzowania hamulców, jeżeli gąsienica nie obraca

  się płytki są dobre).

Konserwacja półroczna obejmuje:

- wymianę oleju w obu przekładniach jazdy (po około 2 dm3 na przekładnię),

- wymianę płynu hydraulicznego w zbiorniku (około 380 dm3),

- wymianę filtrów: wysokociśnieniowego i powrotnego,

Konserwacja na czas dłuższego postoju:

- wykonać intensywne ruchy wszystkimi podzespołami maszyny w obu kierunkach,

- ustawić maszynę w miejscu poziomym, czerpak posadzić na przygotowanej podkładce, tak aby cały układ

  hydrauliczny był w stanie bezciśnieniowym, 

- wykręcić zawór odpowietrzający zbiornik, napełnić zbiornik płynem hydraulicznym, aż po brzeg. Następnie zamknąć

szczelnie otwór zaślepką z uszczelką,

- wszystkie odsłonięte gładzie tłoczysk siłowników wytrzeć do sucha i zakonserwować smarem konserwującym.

        Przed ponownym uruchomieniem należy najpierw przywrócić stan zdolności spągoładowarki do pracy tj.: obniżyć poziom płynu hydraulicznego do wymaganego poziomu i zabudować filtr napowietrzający zbiornik, usunąć konserwację

z gładzi tłoczysk siłowników.

Uwaga:  Wszystkie przeglądy i konserwacje należy odnotować w książce kontroli i konserwacji spągoładowarki.

4. Warunki bezpieczeństwa:

- wszelkie prace kontrolne i konserwacyjne może wykonywać pracownik wyznaczony przez osobę dozoru

maszynowego, zapoznany z DTR spągoładowarki EL 160 LS/H, znający instrukcję kontroli i konserwacji, oraz

posiadający wymagane umiejętności udokumentowane posiadaniem aktualnego upoważnienia, 

- przed przystąpieniem do wykonywania prac konserwacyjnych spągoładowarkę stabilnie ustawić, rozładować ciśnienie

  w układzie hydraulicznym, wyłączyć z pod napięcia, oraz wyłączyć urządzenia z nią współpracujące, lub znajdujące się

  w bezpośrednim sąsiedztwie, stan ich wyłączenia zabezpieczyć,

- przed przystąpieniem do wykonywania prac kontrolnych i konserwacyjnych miejsce pracy należy skontrolować,

  w miarę potrzeb strop i ocios oberwać i zabezpieczyć,

- przy wykonywaniu prac konserwacyjnych stosować: rękawice, okulary ochronne typu gogle, właściwe i w pełni

sprawne narzędzia,

- pracownik kontrolujący, lub obsługujący maszynę po stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości w jej pracy

  zobowiązany jest zastawić urządzenie i powiadomić osobę dozoru prowadzącą zmianę.  

5. Występujące zagrożenia:

     Przy wykonywaniu prac konserwacyjnych występują zagrożenia od: stropu, ociosu, urządzeń będących pod napięciem, będących pod ciśnieniem, znajdujących się w ruchu, posiadających wysoką temperaturę oraz zagrożenia wynikające z kontaktu z substancjami chemicznymi.

 

             Opracował:                                                                                                               Przy współpracy:

1. mgr inż. Bokota Krzysztof                                                                                         1. Mąka Leszek       nr stały 6166121

 

 

 

2. mgr inż. Raj Włodzimierz                                                                                         2.  Koziarz Jacek     nr stały 20462

 

 

 

 

             Sprawdził:

MGM

GG2

TM

BHP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zatwierdził :

 

 

 

 

..........................................

Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin