3.doc

(74 KB) Pobierz
3

3. KONTRKULTURA W KINIE

 

Cechy kontestacji amerykańskiej w kinie:

 

Kontestacja (z francuskiego contestation, z łaciny contestatio – oświadczenie, wzywanie na pomoc), wszelkie formy kwestionowania słuszności bądź prawomocności przyjętych tradycyjnie poglądów lub zasad, na ogół okazywane w sposób manifestacyjny.
Kontestacja jako zjawisko społeczne pojawia się w ruchach politycznych i religijnych. Znajduje też często swój wyraz w twórczości artystycznej, np. literackiej, filmowej, teatralnej. Najczęściej termin kontestacja oznacza protest, zwłaszcza młodzieży, zapoczątkowany w Europie Zachodniej pod koniec lat 60., przeciwko panującym stosunkom społecznym, instytucjom takim jak np. kościół, rodzina, szkoła, armia oraz konsumpcyjnemu stylowi życia. Kontestacja zwykle utożsamiana jest z kontrkulturą.

 

Kontrkultura, termin zastosowany pod koniec lat 60. jako nazwa kultury alternatywnej (w stosunku do głównego nurtu kultury), reprezentowanej zwłaszcza przez środowiska młodzieży, ale także twórców oraz część intelektualistów w krajach zachodnich. Kontrkultura jako ruch kontestatorski związany z działalnością nowej lewicy, skierowany był przeciwko konsumpcyjnej kulturze europejskiej, powszechnie uznanym prądom intelektualnym, filozoficznym i artystycznym, oficjalnym wartościom i ustalonym stylom życia oraz istniejącym stosunkom społeczno-politycznym.

 

Afirmacja:

 

Afirmacja (łac. affirmare, potwierdzać, zapewniać) – deklaracja, że dane twierdzenie jest prawdziwe.

 

1.  Dzikie anioły 1966 (reż. Roger Corman, scen. Peter Bogdanowicz, gł. Feter Fonda

 

Blues jest przywódcą kalifornijskiego gangu "Aniołowie piekieł". Gdy jego przyjacielowi Loserowi zostaje skradziony motocykl postanawia go odzyskać. Złodziejami jest banda meksykanów z małego miasteczka. Między nimi a "aniołami" dochodzi do bójki, a na miejscu zjawia się policja. Blues z resztą ucieka, natomiast skołowany Loser kradnie policyjny motocykl. Stróże prawa ruszają za nim w pościg, który kończy się tragedią.

 

Refleksja:

 

Działanie refleksyjne – działanie, które ma na celu podtrzymanie pewnej wizji rzeczywistości, nawet jeśli fakty przeczą tej wizji.

 

1. Easy Rider 1969 (reż. Dennin Hooper, gł Peter Fonda, scen. Hooper, Fonda)

 

Dwóch kalifornijskich hipisów, Wyatt i Billy, sprzedało większą ilość zakazanych substancji, które przywieźli z Meksyku. Za zdobyte pieniądze postanawiają wybrać się na motorach z Los Angeles do Nowego Orleanu. Podróż na wschód wiedzie przez Kalifornię, Nowy Meksyk, Teksas i Luizjanę. Po drodze motocykliści używają życia: biorą narkotyki, uwodzą dziewczyny. Wśród wielu dziwnych postaci, które spotykają, jest pewien nadużywający alkoholu młody prawnik, który bez wahania porzuca rodzinne strony i przyłącza się do wyprawy.

 

 

 

Narkotyki:

 

1. Podróż 1967 (reż. Roger Corman, scen, Jack Nicholson, gł. Peter Fonda)

 

"The Trip" to film bardzo kontrowersyjny, który w kinach nie był pokazyawany przez 35 lat. Jest to historia reżysera reklamówek (Peter Fonda), przechodzącego właśnie gorzki rozwód z żoną (Susan Strasberg). W celu oderwania się od nieprzyjemnej rzeczywistości i lepszego poznania swoich własnych uczuć bohater postanawia spróbować LSD. Narkotyk kupuje od lokalnego dilera (Dennis Hopper) a przewodnikiem po świecie halucynacji staje się jego najbliższy przyjaciel (Bruce Dern).

 

2. Woodstock 1970 (reż. Michael Wadleigh)

 

Zapis jednego z najsłynniejszych wydarzeń ubiegłego wieku - legendarnego koncertu na farmie Bethel w stanie Nowy Jork, w którym uczestniczyło prawie pół miliona ludzi. W przeważającej mierze są to pokojowo nastawieni hipisi, przeciwnicy wojny w Wietnamie: dzieci-kwiaty, którzy w filmie bez skrępowania pokazują swój swobodny, pacyfistyczny styl życia. Na scenie przewijają się największe osobowości ówczesnego rocka, między innymi.: Joe Cocker, Jimi Hendrix, Richie Havens, Santana, Jefferson

...

Airplane oraz The Who. Niemal każdy z ich utworów to coś w rodzaju hymnu nowego pokolenia.

 

3. Alice in Acidland 1969 (reż. John Donne) ??

 

4. More 1969 (reż. Barbet Schroeder)

 

Historia popadania w heroinowy nałóg. Stefan, świeżo po ukończeniu college'u, jedzie autostopem z Niemiec do Paryża. Tam poznaje Estelle, młodą Amerykankę. Pomimo że znajomy ostrzega go przed dziewczyną, Stefan wyjeżdża z Estelle do piasków i słońca Ibizy. Tam spotyka innego Niemca - Wolfa, który w nieznany bliżej sposób jest powiązany z Estelle. Poznaje też Kathy, której relacje z Estelle na początku wydają się równie niejasne. Jak wyjaśnić nagłe zniknięcia dziewczyny na długie dni i jej dziwne zachowanie? I kiedy Stefan zrozumie - co z tym zrobi?

 

5. Narkomani 1971 (reż. Jerry Schatzberg)

 

Helen przyjeżdża do Nowego Jorku z prowincji, aby szukać w wielkim mieście szczęścia. Jest po aborcji, do której nakłonił ją chłopak. Gdy wraca po zabiegu, Marco jest wobec niej całkiem obojętny. Więcej zainteresowania i ciepła okazuje jej handlarz narkotyków Bobby, który właśnie przyszedł sprzedać znajomemu marihuanę. Kiedy Helen ma krwotok i trafia do szpitala, Bobby odwiedza ją. Od tej pory są razem na dobre i złe, wspólnie dzielą radość i troski. Życie ich koncentruje się wokół tzw. Needle Park - ulicznego skrzyżowania w zachodniej części Manhattanu. Helen zaczyna ćpać.

 

 

 

 

Rewizjonizm:

 

Rewizjonizm (łac. revisio – ponowne widzenie) – dążenie do zmiany określonego stanu rzeczy, poglądów. Ponowne rozpatrywanie ustalonych wniosków, ocenianie faktów według innych kryteriów. Rewizjonizm danego zagadnienia następuje po pewnym czasie (najczęściej jedno lub więcej pokoleń).

 

1. Nocny kowboj 1969 (reż. John Schlesinger)

 

Joe Buck, młody chłopak z Teksasu, naczytał się o wymagających kobietach ze Wschodniego Wybrzeża. Myślenie nie jest jego mocną stroną, więc pakuje się i bez większych namysłów wyjeżdża do Nowego Jorku. Bierze oczywiście duży czarny kapelusz, do ręki radio tranzystorowe i chce podbić NY. Po pierwszej mało udanej próbie zarobkowania (musi sam zapłacić widząc płaczącą kobietę), chce znaleźć agenta, ten oszukuje go i okrada. W końcu jednak obaj się zaprzyjaźniają, a Joe zaczyna "zarabiać".

 

2. Pięć łatwych utworów 1970 (reż. Bob Rafelson)

 

Robert Dupea zrezygnował z kariery pianisty i zaczął pracę przy wydobyciu ropy naftowej. Żyje razem z Rayette, kelnerką z miejscowego baru. Gdy Robert dowiaduje się od siostry o ciężkiej chorobie ojca, udaje się w rodzinne strony wraz ze swoją kobietą. Tam czeka go konfrontacja z bogatą rodziną, jakże różną od niego samego.

 

3. Znikający punkt 1971 (reż. Richard Sarafin)

 

Kowalski, były kierowca rajdowy, zatrudnia się w firmie dowożącej samochody. Jako zadanie dostaje przewiezienie sportowego wozu Dodge Challenger rocznik 1970 z Kolorado do Kalifornii. Wkrótce okazuje się, że czas realizacji zadania nie może przekroczyć 15 godzin. Po kilku wykroczeniach drogowych Kowalskiego zaczyna ścigać policja. Jednocześnie do akcji włącza się niewidomy DJ radiowy - ostrzega on kierowcę przed patrolami policyjnymi. Policja postanawia jednak za wszelką cenę ukarać niepoprawnego kierowcę.

 

4. Strach na wróble 1973 (reż. Jerry Schatzberg)

 

Max i Francis, to dwaj włóczędzy, których los zetknął ze sobą. Max ciągle wdaje się w bijatyki, Francis, od kłopotów ratuje się humorem i żartem. Razem podróżują przez USA. Przez Maxa dostają się na miesiąc do obozu pracy. Tam jeszcze bardziej się zaprzyjaźniają pomimo całkowicie różnych charakterów. Gdy Francis dostaje się do szpitala, Max zostaje aby opiekować się przyjacielem.

 

 

Religia i natura:

 

1. Jezus Christ Superstar 1973 (reż. Norman Jewison)

 

Z piasków pustyni niczym fatamorgana wyłania się autokar. Wysiadają z niego młodzi ludzie, którzy zakładają kostiumy, wyładowują rekwizyty i rozpoczynają próbę widowiska, które przygotowują- "Jesus Christ Superstar". Judasz jest pełen obaw i wątpliwości- nie wierzy, że Jezus jest Synem Bożym, uważa, że już wkrótce nie będzie w stanie zapanować nad tysiącami swoich wyznawców. Tymczasem Maria Magdalena również przeżywa rozterkę- nie jest pewna swoich uczuć do Jezusa. Na razie jednak układa go do snu i śpiewa mu słodką kołysankę.

 

2. Człowiek w dziczy 1971 (reż. Richard Sarafin)

 

W początkach 1800 roku grupa traperów handlujących futrami zwierząt chce przedostać się przez terytorium Indian do rzeki na której zostawili swój statek. Podczas wędrówki ich przewodnik Zachary Bass (Richard Harris) zostaje zaatakowany przez niedzwiedzia, który go ciężko rani. Główny szef myśliwych kapitan Filmor Henry (John Huston) decyduje się zostawić Bassa bez pomocy medycznej,bo nie widzi szans na jego przeżycie. Grupa w pospiechu rusza dalej.

 

3. Mały wielki człowiek 1970 (reż.Arhur Penn)

 

Pewien kolekcjoner przekazów ustnych, historyk spotyka prawie stuletniego Jacka Crabba, który opowiada mu swoje bujne życie. Jak został porwany i wychowany przez Indian, jak został rewolwerowcem, ożenił się z Indianką, widział jej śmierć z rąk ludzi generała Custera, a potem sam do nich dołączył w bitwie pod Little Big Horn.

 

4. Niebieski żołnierz 1970 (reż. Ralph Nelson)

 

Pewien oddział kawalerii zostaje zmasakrowany przez Czejenów. Z życiem uchodza tylko dwie osoby, szeregowy Honus i śliczna Cresta. Razem muszą dotrzeć do bazy kawalerii, a po drodze między nimi rodzą sie rozmaite uczucia. Po dotarciu do bazy, okazuje się, że następnego dnia ma nastąpić atak na wioskę Czejenów, te wydarzenia zupełnie zmieniają sposób myślenia Honusa, po tym gdy zobaczył też drugą stronę "prawdy".

 

 

 

Nowy Western:

 

Klasyczne westerny opowiadają historie dziejące się na ogół w drugiej połowie XIX w. na terenach, które później stały się amerykańskimi stanami, tzw. Dzikim Zachodzie. Pomimo, że westerny ścisłe wiązały się z konkretnym miejscem i okresem w historii Stanów Zjednoczonych, ich ogromna popularność objęła cały świat. Westerny kręcone w latach 40. i 50. podkreślały wartość honoru i poświęcenia. W późniejszym okresie, zwłaszcza w latach 70., ich spojrzenie stało się bardziej pesymistyczne, kładąc nacisk na brutalność i cynizm.

Antywestern - w latach 70-90 powstało wiele tzw. antywesternów, przez krytykę określanych też jako westerny rewizjonistyczne, w których odbrązawiano legendę dzikiego zachodu oraz starano się ukazać tubylczych Amerykanów w mniej stereotypowy i zafałszowany sposób (m.in. filmy Eastwooda, Costnera). Najczęściej dzieją się one w okresie od wojny secesyjnej do masakry nad Wounded Knee. Przeciwko fałszywemu obrazowi Indian w kinie amerykańskim protestował m.in. w 1973 roku Marlon Brando. Wkrótce też zaczęły powstawać filmy z udziałem autentycznych indiańskich aktorów (Will Sampson, Floyd Westerman, Rodney Grant, Tantoo Cardinal i inni) oraz osadzone w bardziej współczesnych realiach filmy twórców tubylczych (Chris Eyre).

 

1. Strzały o zmierzchu 1962 (reż. Sam Peckinpah)

 

Steve Judd, były stróż prawa, ma przewieźć do banku ładunek złota z kopalni Coarse Gold. Zdaje sobie sprawę, że naraża się na ogromne niebezpieczeństwo, dobiera więc do współpracy dawnego przyjaciela, Gila Westruma, oraz młodego Hecka Longtree.

 

2. Dzika banda 1969 (reż. Sam Peckinpah)

 

Miasteczko na pograniczu Meksyku i USA rok 1913. Pike Bishop i jego banda specjalizują się w okradaniu pociągów i budynków kolei. Napadają na taki budynek i kiedy z niego wychodzą okazuje się, że wpadli w pułapkę, gdyż na dachach pochowali się łowcy nagród i inne opryszki wynajęte przez kolej, a dowiodził nimi niejaki Thornton, któremu kolej załatwiła warunkowe wyjście z więzienia. Thorton był kiedyś przyjacielem Bishopa. Wybucha strzelanina, w której giną niewinni ludzie z Ligi... Wstrzemiężliwości, która zorganizowała procesję w miasteczku. Właśnie ta procesja pozwala Bishopowi uciec. Thornton nie jest zadowolony ze swoich współpracowników, ale dostaje ultimatum, albo w ciągu 30 dni schwyta Bishopa i resztę jego bandy, albo wróci do więzienia .

 

3. Pat Garret i Billy Kid 1973 (reż. Sam Peckinpah)

 

Rewolwerowiec Billy Kid został ujęty w Fort Summer za kradzież bydła. Stróżem prawa jest tam dawny przyjaciel Kida, Pat Garrett. Szeryf chce pozwolić mu uciec pod warunkiem, że ten uda się do Meksyku. Jednak Billy odmawia. Zostaje przetransportowany do więzienia w Lincoln, z którego ucieka. Zirytowany bezkarnością Kida gubernator zleca Garrettowi zorganizowanie pościgu. Uparty Billy, zamiast poszukać schronienia w Meksyku, udaje się do Fort Summer, traktując słowa przyjaciela jako kolejne wyzwanie. Przyjdzie mu za to zapłacić najwyższą cenę.

 

4.Buffalo Bill i Indianie 1976 (reż. Robert Altman)

 

William F. Cody znany bardziej jako Buffallo Bill postanawia wykonać pewne przedstawienie. Udaje mu się namówić Siedzącego Byka, by się do tego przyłączył. Nie wie jednak, że Siedzący Byk, ma zaplanowany swój własny "pokaz" do którego będą mu potrzebni generał Custer i prezydent.

 

 

Wojna w Wietnamie:

 

1. Chłodnym okiem 1969 (reż. Haskell Wexler)

 

John jest reporterem telewizyjny. W lecie 1968 robi reportaże dla swojej stacji podczas ulicznych starć studentów z policją w Chicago. Film pokazuje m.in. bardzo realistyczne zdjęcia z murzyńskiego getta.

 

2. Restauracja Alicji 1969 (reż. Arthur Penn)

 

W latach sześćdziesiątych, stary kościół zwany Alice's Restaurant staje się domem komuny hippisów. Jednym z jej członków jest utalentowany muzyk Arlo, który z powodu anarchistycznych poglądów wszedł w konflikt z policją i musiał opuścić uczelnię. Dzięki temu, że niegdyś był karany, unika wysłania do Wietnamu. Kiedy jeden z przyjaciół umiera po przedawkowaniu narkotyków, grupa hippisów rozpada się. Wówczas Arlo wraz z przyjaciółką wyruszają w poszukiwaniu nowej ojczyzny... Film traktujący o... powszednim dniu hippisowskiej komuny, powstał na motywach ballady amerykańskiego śpiewaka, Arlo Guthrie. Za wieloma zabawnymi sekwencjami kryje się samokrytyczny obraz epoki, ukazujący w prawdziwy sposób problemy młodzieżowej anty-kultury w Ameryce.w 1970 roku film był nominowany do Oscara w kategori-najlepszy reżyser.

 

3. The Strawberry Statement 1970 (reż. Stuart Hagmann)

 

Simon dołącza do kampusowego ruchu protestanckiego, aby nawiązać stosunki towarzyskie z hipiskami. Gdy brutalna policja przerywa protest, Simon zaczyna myśleć o bardziej poważnych sprawach. Zaczyna się angażować w protesty przeciw wojnie w Wietnamie, brutalności policji i przeciw służbie wojskowej. Reżyser Stuart Hagmann, dostał za ten film nagrodę jury na festiwalu w Cannes w 1970 roku.

 

4. Uciekający punkt 1970 (reż. Richard Rush) ??

 

5. Hair 1979 (reż. Milos Forman)

 

Claude, chłopak z Oklahomy, jedzie do Nowego Jorku- zaciągnąć się na wojnę, do Wietnamu. No i pewnie pojechałby tam i zginął za "sprawę", gdyby nie przypadkowa znajomość z grupką hippisów- w pełnym tego słowa znaczeniu- dowodzoną przez Bergera i miłość do Sheili,dziewczyny z dobrego domu. Claude odkrywa nowy świat, nowy sposób myślenia, zaczyna wątpić w słuszność swoich ideałów

 

 

Gwałt:

 

1. Nędzne psy 1971 (reż. Sam Peckinpah)

 

Amerykański matematyk David Summer, aby znaleźć nieco spokoju i znów nabrać chęci do pracy, postanawia opuścić swoje rodzinne Stany Zjednoczone i udać się do Wielkiej Brytanii. W podróż zabiera swoją żonę Amy. Małżeństwo pragnie poszukać nieco prywatności na odludziu w Kornwalii. Czeka ich jednak bardzo niemiła niespodzianka. Żona naukowca zostaje brutalnie napadnięta i zgwałcona. Dla Davida to sygnał do działania. Zrywa ze starymi, pacyfistycznymi przekonaniami i rewanżuje się napastnikom.

 

2. Wybawienie 1972 (John Boorman)

 

Czwórka biznesmenów z Atlanty organizuje wyprawę w niedostępne tereny Appalachów. Pragną na jakiś czas uciec od cywilizacji i przeżyć prawdziwą męską przygodę, oddając się polowaniom, wędkowaniu i poznawaniu dzikiej przyrody. Nie podejrzewają, że wyprawa w nieznane przekształci się w dramatyczną walkę o przeżycie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin