m4728578[1].pdf

(6150 KB) Pobierz
WOS-ZR-zad
Wiedza
o spo∏eczeƒstwie
Poziom rozszerzony
SPO¸ECZE¡STWO
1. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Kràg spo∏eczny to:
a) osoba niepe∏nosprawna i wolontariusz, który si´ nià opiekuje
b) ludzie doje˝d˝ajàcy codziennie tym samym autobusem do pracy
c) uczniowie mierzàcy powy˝ej 185 cm wzrostu
d) dwoje przyjació∏ ró˝nych p∏ci
1 pkt
2. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. W socjologii mo˝na wyró˝niç kilka koncepcji zale˝noÊci
pomi´dzy poszczególnymi elementami struktury spo∏ecznej. Autorem koncepcji konfliktowej
struktury spo∏ecznej by∏:
a) August Comte
b) Claude Henri de Saint-Simon
c) Karol Marks
d) Herbert Blumer
1 pkt
3. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Za∏o˝ycielem pierwszego w Polsce domu dla osób zaka˝onych
wirusem HIV by∏/by∏a:
a) ks. Arkadiusz Nowak
b) Barbara Labuda
c) Janina Ochojska
d) Jerzy Owsiak
1 pkt
4. Podaj definicj´ kultury, którà uwa˝asz za najtrafniejszà. Uzasadnij swój wybór.
3 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Przyporzàdkuj poszczególnym definicjom odpowiednie poj´cia.
a) Rozmowy dobrowolnie podj´te przez strony konfliktu
b) Rozwiàzanie sporu obie strony konfliktu powierzajà osobie trzeciej
c) Porozumienie osiàgni´te w wyniku dyskusji
3 pkt
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
121700954.014.png 121700954.015.png 121700954.016.png 121700954.017.png 121700954.001.png 121700954.002.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
1) negocjacje
2) mediacje
3) konsensus
4) arbitra˝
a
b
c
6. Wymieƒ po dwa pozytywne i negatywne aspekty komercjalizacji kultury.
4 pkt
Pozytywne
Negatywne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Zaznacz w tabeli literà P zdania prawdziwe, a literà F zdania fa∏szywe.
4 pkt
a) Awans spo∏eczny i degradacja spo∏eczna sà formami ruchliwoÊci spo∏ecznej.
. . . . . . . . .
b) Jedynym czynnikiem decydujàcym o presti˝u danego zawodu jest wysokoÊç zarobków. . . . . . . . . .
c) Zdaniem Karola Marksa spo∏eczeƒstwo dzieli si´ na dwie zwalczajàce si´ klasy:
posiadajàcà Êrodki produkcji i nieposiadajàcà.
. . . . . . . . .
d) Inteligencja jest grupà zawodowà.
. . . . . . . . .
8. Opisz przypadek obywatelskiego niepos∏uszeƒstwa przedstawiony na zdj´ciu.
2 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
121700954.003.png 121700954.004.png 121700954.005.png 121700954.006.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
9. Zinterpretuj zamieszczony poni˝ej rysunek. WyjaÊnij, w jaki sposób przedstawiono Szkota.
Przedstaw negatywny wp∏yw takiej postawy na relacje mi´dzy przedstawicielami ró˝nych narodów.
3 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Po przeanalizowaniu êróde∏ êróde∏ A i B wykonaj polecenia.
4 pkt
A
B
Do˝ywianie w roku szkolnym 2005/2006
Województwo
dolnoÊlàskie
2
37
7030
3,25 22 705
kujawsko-pomorskie
15 745
141 550
1,92 275 975
ma∏opolskie
6
256
48 640
1,81
83 182
mazowieckie
2
15
2850
2,75
7 125
podkarpackie
6
270
51 300
2,42 120 555
podlaskie
3
119
22 610
2,10
58 197
pomorskie
10 272
51 680 1,79
90 421
Êlàskie
2
50
14 625
2,50
22 800
Êwi´tokrzyskie
1
40
7600
1,50
11 400
warmiƒsko-mazurskie 13 585
111 150
2,50 290 795
wielkopolskie
1
35
6650
2,50
16 625
Razem
61 2455 465 685
2,28 999 788
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
121700954.007.png 121700954.008.png 121700954.009.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
a) OkreÊl problem ∏àczàcy dwa prezentowane powy˝ej êród∏a. Podaj nazw´ ogólnopolskiej akcji
majàcej na celu zmniejszenie tego problemu oraz organizacj´, która nià kieruje.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Wymieƒ dwa województwa, w których w roku szkolnym 2005/2006 jest najwi´cej do˝ywianych
dzieci.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Przeczytaj uwa˝nie tekst êród∏owy i wykonaj polecenia.
2 pkt
Nie ma dobrej definicji spo∏eczeƒstwa otwartego. Zamiast staraç si´ jà stworzyç, lepiej
scharakteryzowaç to spo∏eczeƒstwo przez wskazanie jego najwa˝niejszych wyznaczników. Tych
wyznaczników jest wiele, ale kilka z nich regularnie pojawia si´ w pismach teoretyków
spo∏eczeƒstwa otwartego; stàd mo˝emy wnosiç, i˝ majà one znaczenie decydujàce.
Pierwszym z nich jest brak jednoczàcego Êwiatopoglàdu i wspólnego celu moralnego.
Wspó∏czesne spo∏eczeƒstwa – wedle tej argumentacji – w coraz mniejszym stopniu podlegajà
jakiejÊ wyraênej formule Êwiatopoglàdowej, czy to religijnej, czy jakiejkolwiek innej. Nie ma ju˝
wyraênie wyznaczonego przez w∏adców czy przywódców duchowych celu moralnego, do którego
zbiorowoÊç winna dà˝yç (w przypadku Polski takim celem by∏a przez d∏ugi czas narodowa
suwerennoÊç). Nie ma tak˝e – w wyniku procesów demograficznych i mieszania kultur – wspólnej
religii, a tak˝e wspólnej pami´ci historycznej. Niektórzy teoretycy liberalizmu idà jeszcze dalej
twierdzàc, i˝ tworzàc zr´by konstytucji politycznej dzisiejszego spo∏eczeƒstwa nale˝y w mo˝liwie
maksymalnym zakresie abstrahowaç od ustaleƒ metafizycznych i moralnych, zadowalajàc si´
jedynie ustaleniami politycznymi i prawnymi.
Drugi wyznacznik spo∏eczeƒstwa otwartego to krytyczny indywidualizm. Uznaje si´ zatem, i˝
podstawowym podmiotem ˝ycia spo∏ecznego jest jednostka, a podstawowym autorytetem
oceniajàcym jej indywidualny rozum. Wszelkie ustalenia – jednostkowe i zbiorowe – muszà przejÊç
przez ten trybuna∏ oceniajàcy. Cz∏owiek wyemancypowany z tradycyjnego obyczaju i tradycyjnych
systemów wierzeƒ pozostaje wy∏àcznie sam dla siebie autorytetem i kierujàc si´ krytycznà analizà
decyduje, co dla niego dobre i z∏e, co spe∏nia oczekiwania spo∏eczne, a co si´ z nimi rozmija co
mo˝e s∏u˝yç dobru publicznemu, publicznemu co b´dzie z nim sprzeczne.
Trzecim wyznacznikiem otwartoÊci jest kontraktowy charakter zwiàzków mi´dzyludzkich.
mi´dzyludzkich sytuacji spadku wp∏ywu tradycji, religii oraz zbiorowych mitologii, prawo i kontrakt
stajà si´ jedynymi9 mo˝liwymi do przyj´cia podstawami spo∏ecznego wspó∏˝ycia. Kontrakt
przejmuje wi´c te funkcje, które kiedyÊ spe∏nia∏y obyczaj i pozycja spo∏eczna. Ustalenia
kontraktowe majà t´ wy˝szoÊç nad wczeÊniejszymi regu∏ami, i˝ mo˝na je modyfikowaç zgodnie z
orzeczeniami rozumu, mo˝na je ulepszaç, a tak˝e mo˝na je rozwiàzywaç. W ten sposób jednostka
uczestniczàc w ˝yciu zbiorowym utrzymuje swojà wolnoÊç, posiadajàc prawo opuszczenia ka˝dego
zwiàzku i ka˝dego zrzeszenia. Wspólnoty nie wià˝à wi´c nas raz na zawsze. Mo˝emy je stwarzaç,
dzia∏aç w wielu z nich jednoczeÊnie, a tak˝e opuszczaç je w poszukiwaniu lepszych
odpowiedniejszych dla naszych aspiracji.
Wyznaczników otwartoÊci mo˝e byç znacznie wi´cej, ale wymienione wydajà si´ dobrze oddawaç
intencje obroƒców takiego spo∏eczeƒstwa. Pokazujà one jednoczeÊnie trudnoÊci, w jakie uwik∏ane
jest kontynuowanie wizji takiego spo∏eczeƒstwa. ¸atwo dostrzec, i˝ owe wyznaczniki majà raczej
charakter modelowy, a wi´c opisujà jakiÊ abstrakcyjny projekt ˝ycia zbiorowego, nie stanowià zaÊ
uogólnienia realnych procesów. Wynikajà one z za∏o˝eƒ kontrowersyjnych, zaÊ ich rzeczywiste
odniesienia sà wàtpliwe.
èród∏o: R Legutko, Spo∏eczeƒstwo otwarte a idea solidarnoÊci, [w:] Raj przywrócony, Kraków 2005, s.47-53
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
121700954.010.png 121700954.011.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
a) WyjaÊnij, jakie jest podstawowe zagro˝enie, które autor dostrzega w wizji spo∏eczeƒstwa
otwartego.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) WyjaÊnij, dlaczego autor uwa˝a, ˝e wyznaczniki otwartoÊci sà oderwane od rzeczywistoÊci.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12. Przeanalizuj tekst êród∏owy i wykonaj polecenia.
[...] Kampanie organizowane przeciw przemocy domowej przez organizacje kobiece oraz obrony
praw dziecka cz´sto demaskujà rzeczywiste przest´pstwa tego rodzaju. (...) Specyfikà przemocy
domowej w Polsce jest to, ˝e do dwóch trzecich pobiç i wypadków maltretowania bliskich
dochodzi po pijanemu. – Matka bi∏a nas zawsze wtedy, gdy pok∏óci∏a si´ ze swoim konkubentem.
Twierdzi∏a, ˝e jesteÊmy jej kulà u nogi, ˝e przez nas nie mo˝e sobie u∏o˝yç ˝ycia. M∏odsza siostra,
obecnie dziewi´ciolatka, ju˝ cztery razy by∏a w szpitalu. M∏odszy brat niedowidzi, bo matka trafi∏a
go w oko t∏uczkiem do mi´sa. Mnie wiele razy uderzy∏a pogrzebaczem w g∏ow´ – mówi Iwona N. z
Kielc. Iwona za∏o˝y∏a w∏asnà rodzin´ i chcia∏a wziàç do siebie m∏odsze rodzeƒstwo. Sàd si´ na to nie
zgodzi∏, gdy˝ dzieci zastraszone przez matk´ twierdzi∏y, ˝e to siostra wywo∏ywa∏a awantury, gdy
jeszcze mieszka∏a z nimi. W niektórych rodzinach dochodzi do wytworzenia specyficznej atmosfery
przemocy, w której gwa∏towne reakcje domowników stajà si´ takim samym rytua∏em jak
spo˝ywanie posi∏ków o okreÊlonej porze. Z czasem przemoc rodzi przemoc, co wyraênie widaç w
badaniach CBOS. Ponad 60 procent bitych oddaje swoim partnerom. Takie gwa∏towne zachowania
przenoszà na rówieÊników w szkole bàdê na w∏asne potomstwo. Mamy do czynienia ze swoistym
dziedziczeniem agresji. Gdy ofiara doroÊnie, staje si´ katem, powielajàc wzorce wyniesione z domu.
Agresor mo˝e byç czu∏y, opiekuƒczy, szarmancki – gdy znajomoÊç znajduje si´ w fazie wst´pnej.
Kiedy mijajà pierwsze uniesienia i radoÊç z seksu powszednieje, zaczyna dostrzegaç wady partnerki.
Niektórzy czujà si´ wtedy zniech´ceni, oszukani, nie kochani. Wówczas wchodzà w agresj´ niczym
w wygodne kapcie – tak wyglàda ten mechanizm zdaniem psychoterapeutów zajmujàcych si´
terapià rodzin. W ostatnich latach przemoc w rodzinie obejmuje coraz wi´cej osób z kr´gów tzw.
inteligencji i klasy Êredniej. – Do przemocy, jak do tanga, trzeba dwojga. Czyli jest agresor, ale i
rodzina, która czuje si´ ca∏kiem dobrze w roli ofiary – mówi Lucyna Kirwil, psycholog spo∏eczny. W
Polsce wiele rodzin ˝yje w emocjonalnej ciszy, nie majàc odwagi czy ch´ci, by wyraziç swe
prawdziwe uczucia. Gdy negatywnych emocji nie mo˝na ju˝ ukrywaç, dochodzi do tzw. acting out,
czyli ujawnienia ich w akcie agresji. U wielu osób przyjmuje to postaç tzw. pójÊcia w tango.
Biznesmen czy przedstawiciel inteligencji bàdê wolnego zawodu pod byle pretekstem wyje˝d˝a na
weekend, gdzie pije z kumplami i zabawia si´ z prostytutkami. Cz´sto te ucieczki stosuje zamiennie
z przemocà wobec najbli˝szych – twierdzà psychologowie. Dodajà, ˝e poza przypadkami rodzin
skrajnie patologicznych istotnà przyczynà przemocy w rodzinie jest niskie mniemanie o sobie i
poczucie zmarnowanego ˝ycia. […]
4 pkt
èród∏o: M. CieÊlik, A. Sijka, Czu∏y oprawca, „Wprost”, Nr 1117 (25.04.2004 r.)
a) Napisz, na czym polega zjawisko dziedziczenia agresji.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
121700954.012.png 121700954.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin