ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄD MOWY
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – WARGI:
· zakładanie wargi górnej na dolną i na odwrót, moŜna przy tym wykonywać ruch ssania;
· zęby górne zaciśnięte na dolnej wardze – wypychanie powietrza (to samo odwrotnie);
· wargi wysunięte do przodu – skręty w prawo i lewo oraz w górę i w dół – w kierunku nosa i podbródka, szczęki cały czas pozostają zwarte;
· ruch okrężny warg;
· przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki;
· wargi zasłaniają zęby – szerokie otwieranie ust;
· parskanie;
· cmokanie przy zwartych szczękach;
· rybka (karpik);
· gwizdanie;
· naprzemienne ściąganie ust jak przy wymawianiu głoski „u” i spłaszczanie ich jak przy samogłosce „i” (szeroki uśmiech i dziubek – naprzemiennie, bez pokazywania zębów lub w innej wersji – z odsłoniętymi zębami);
· zwieranie i rozwieranie warg przy zaciśniętych zębach;
· wymawianie samogłosek ustnych z przesadną artykulacją warg w kolejności a-i-o-e-u-y; w następnej fazie ćwiczenia samogłoski łączy się w pary i każdą z par kilkakrotnie powtarza (uwzględniamy jedynie samogłoski o skrajnym układzie warg – a, i, u):
- a-i-a-i,
- a-u-a-u,
- u-i-u-i,
- i-a-i-a,
- i-u-i-u,
- u-a-u-a;
· wypowiadanie samogłosek ustnych przy zwartych szczękach, kolejność samogłosek dowolna;
· płaski ryjek z górną wargą zmierzającą do nosa;
· przy zamkniętych szczękach i wargach unoszenie naprzemiennie wargi górnej i dolnej;
· trzymanie i obracanie, przy pomocy warg - rurki, ołówka (dla zwiększenia wysiłku rurkę można obciążyć plasteliną);
· przesuwanie za pomocą warg drewnianego patyczka;
· wciąganie policzków do wewnątrz – zasysanie, policzki przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek;
· nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza;
· nadymanie policzków i zatrzymanie powietrza w jamie ustnej przez ok. 5 sekund, następnie oddychanie przez nos bez zmiany położenia warg i policzków;
· przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego;
· dmuchanie balona;
· przesuwanie drewnianego patyczka przy pomocy warg i języka;
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – JĘZYK
(PRZY MAKSYMALNIE SZEROKO OTWARTYCH USTACH!):
· otwieranie ust, wysuwanie języka jak najdalej w linii prostej wraz z cofnięciem bez dotykania warg (język wyostrzony i wydłużony – grot), język może dodatkowo wykonywać ruchy poziome – wahadłowe – wtedy dotyka kącików ust (należy w tym układzie unikać współruchów szczęki dolnej) lub
okrężne – bez kontaktu z ustami (w tym ostatnim przypadku zaostrzony przód języka zatacza pełne koła o różnej średnicy);
· język, raz szeroki (na rozszerzenie masy języka wpływa uśmiech i spłaszczenie warg) – łopata, raz wąski i wydłużony – w kształcie grotu, zostaje lekko lub całkowicie wysunięty, opierając się jedynie na dolnej wardze;
· masaż języka zębami – przeciskanie szerokiego, spłaszczonego języka między zbliżonymi do siebie siekaczami;
· szeroki język dotyka górnych zębów – łódeczka i dolnych zębów oraz daleko podniebienia miękkiego;
· kląskanie z przyssaniem języka do podniebienia;
· mlaskanie czubkiem języka;
· czubek języka dotyka kącików warg;
· czubek języka dotyka górnej i dolnej wargi;
· czubek języka dotyka górnych i dolnych zębów – liczenie zębów;
· wymiatanie językiem raz górnych, raz dolnych zębów (ruchy poziome) oraz na okrągło – usta otwarte, potem zamknięte – tzw. czyszczenie, szorowanie zębów;
· masowanie podniebienia czubkiem języka;
· czubek języka wypycha policzki;
· czubek języka dotyka nosa i brody;
· ostrzenie czubka języka o górne i dolne zęby (można wykonać to ćwiczenie przy pomocy drewnianego patyczka);
· zaginanie czubka języka pod wargę górną, a następnie ten sam układ pod wargę dolną - wpychanie go;
· najpierw czubek, a później cały język oblizuje usta dookoła, naprzemiennie, (ćwiczenie to można urozmaicić poprzez stopniowe zwiększanie otwarcia ust lub średnicy ruchów języka – innowacja ta dotyczy ćwiczenia całego języka a nie tylko czubka) – najczęstsze błędy: niedokładne oblizywanie kątów ust, ruch wahadłowy po jednej wardze, współruchy i brak płynności ruchów;
· język zwinięty w kształcie rurki – dmuchanie powietrza;
· unoszenie i opuszczanie tyłu języka w kierunku podniebienia miękkiego, przy utrzymywaniu się czubka języka za dolnymi zębami lub dziąsłami – koci grzbiet.
Przygotowanie do:
SZ, ś, CZ, Dś ORAZ R
· język ułożony na zewnątrz jamy ustnej w kształcie tzw. łyżeczki (na grzbiecie języka znajduje się okrągłe wgłębienie, boki i przód języka podniesione są do góry;
· wykonywanie ruchów języka na przemian do górnych (na wałku dziąsłowym) i dolnych dziąseł (przy opuszczonej dolnej szczęce). Ćwiczenia te przygotowują do wymawiania głoski l i r, a w dalszej kolejności do wymawiania: sz, rz, cz, dż;
· ślizganie się szerokiego języka – łyżeczka i czubka języka od gardła do wałka dziąsłowego – coraz szybciej najpierw bez dźwięku, potem z „ry” (imitacja wibracji jak przy głosce r);
· czubek języka uderza w górne dziąsła (znajduje się dokładnie na tzw. Wałku dziąsłowym) dolna szczęka opuszczona – najpierw artykulacja l, potem w sylabach (la, lo, le, lu, li, ly), następnie równoczesna artykulacja głosek: t, d, n najpierw powoli później szybciej, potem szybsza i wolniejsza równoczesna wymowa grupy głosek: t, d, n;
· ćwiczenia szerokiego ułożenia języka: zakładanie tzw. szerokiego języka na górną wargę oraz zęby górne (język ma pokryć całe zęby oraz potem czerwień warg),
· czubek języka dotyka wałka dziąsłowego – intensywne dmuchanie powietrza na język, którego czubek lekko wibruje (nie opada z wałka dziąsłowego!);
· zdmuchiwanie z czubka języka przyklejonego do niego skrawka papierka...
LOGOPEDA_DLA_DZIECI_W_ORATORIUM