jak rozwijac słuch fonematyczny u dzieci.doc

(43 KB) Pobierz
SŁUCH FONEMATYCZNY – umiejętność rozróżniania dźwięków mowy (fonemów), jego poprawne wykształcenie warunkuje prawidłowo rozwin

 

,,Jak rozwijać słuch fonematyczny u dzieci?”

 

 

 

Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie słuch fonematyczny w dużym stopniu warunkuje osiągnięcie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz opanowanie umiejętności czytania i pisania. W niniejszym artykule chciałabym przybliżyć, co kryje się pod określeniem                     ,,słuch fonematyczny” oraz przedstawić, w jaki sposób można wspomagać zaburzony słuch fonematyczny.

Jest wiele różnych definicji słuchu fonematycznego. Powołam się na definicję pani E. Chmielewskiej, która określa słuch fonematyczny jako umiejętność rozróżniania fonemów (dźwięków mowy ludzkiej), występujących w danym języku. Wg niej jest to złożony proces analizy i syntezy dźwięków mowy. Oznacza to, że dziecko może wyodrębnić z potoku mowy - wyrazy, w wyrazach - sylaby, w sylabach - głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę, wychwytywanie różnic miedzy słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie, a w końcu dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, co stanowi podstawę w nauce czytania i pisania. Słuch fonematyczny kształtuje się w trakcie rozwoju mowy dziecka w sposób spontaniczny i niezamierzony.

Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudniają lub uniemożliwiają odbiór mowy, zaburzają rozwój mowy dziecka lub wywołują zaburzenia mowy już ukształtowanej. Często powodują trudności w czytaniu (uporczywe literowanie) i pisaniu ze słuchu.

 

Poniżej przedstawiam przykładowe ćwiczenia słuchu fonematycznego.

 

 

1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym – ćwiczenia słuchowe i rytmiczne:

 

·        Rozpoznawanie dźwięków i szmerów (przesypywanie różnych materiałów sypkich: piasek, kamienie, żwir; eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów, głosów zwierząt , sprzętu gospodarstwa domowego,  rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów...)

·        Odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu przy pomocy wystukiwania np. patyczkiem o bębenek, wyklaskiwania, wytupywania.

·        Odgadywanie odgłosów docierających zza zasłony (przelewanie wody, rozdzieranie papieru, przesuwanie krzesła, gwizd czajnika, brzęk kluczy…)

·        Rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie.

 

 

 

 

2. Ćwiczenia na materiale literowym:

 

·        Wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach:

 

- słuchanie wypowiedzi nauczyciela o ubogiej treści, np. ,,To kotek. On pije mleko”, a następnie rysowanie przez dzieci tylu kółek (kresek), ile jest zdań

- układanie zdań przez dzieci na podstawie ilości patyczków (patyczki oznaczają słowa) np. I I I I     Ala ma małego brata.

- zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu (np. gruszka jest żółta, a wiśnia...)

- dokańczanie słów (pokazujemy dziecku obrazek i wypowiadamy pierwszą część słowa, dziecko dopełnia drugą sylabę np. pił – ka , ry – ba).

 

·        Wyodrębnianie sylab w słowach:

 

- zabawa w poszukiwanie przedmiotów , których nazwy zaczynają się         od - ,,sza” (szalik , szafa ...)

- wybieranie obrazków w nazwach, w których jest sylaba - ,,ro”(rower, krowa, korona ...)

- zabawa w imiona: nauczyciel wiesza na tablicy obrazek, do tablicy mogą podejść dzieci, których imiona zaczynają się na tę samą sylabę np. obrazek - marchew, dzieci o imionach: Magda, Maciek, Maja

- zabawa w sklep: dzieci podchodzą do stolika, na którym leży dużo przedmiotów, nauczyciel poleca ,,kupić” przedmioty, których nazwa zaczyna się od np. ,,bu” (budyń, burak ...)

- wyszukiwanie słów rozpoczynających się na daną sylabę, np. ,,ma”

- wyszukiwanie słów kończących się na daną sylabę: np. ,,ki”( wor-ki,         lal-ki …)

- łańcuch sylabowy: dziecko wypowiada dwusylabowy wyraz, dzieli go na sylaby, druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu np. wa- ta, ta-ma.

 

·        Podział wyrazów na sylaby (dziecko nazywa obrazki, a następnie dzieli je na sylaby i liczy):

- analiza z podskokami - podajemy dziecku wyraz, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby, po wymówieniu każdej z nich musi podskoczyć np. balony - ba ( podskok) lo (podskok) ny (podskok).

 

·        Podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie:

 

- nauczyciel podaje wyrazy zaczynające się samogłoską, która stanowi sylabę, a dziecko wyodrębnia te sylaby (o-ko, A-la, E-wa ...)

- nauczyciel podaje sylaby zamknięte( ul- , ok- , ap- , ar- , ... - dziecko wyodrębnia samogłoskę)

- nauczyciel wypowiada grupę sylab, dziecko podnosi rękę, gdy usłyszy określoną sylabę np. ,, pa” (da  pa ba  ga  ka  ta  pa ta)

 

·       Układanie zdań z sylab: np. ca,  ta,  sto,  stoi,  Na,  le.

 

·        Wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw:

 

- dziecko wskazuje przedmioty, których nazwy rozpoczynają się od tego samego dźwięku lub tej samej sylaby;

- segregowanie obrazków; rozkładamy obrazki z dwóch grup np.(s-sz), a dziecko ma ułożyć je w dwóch szeregach np.

   s- sałata, samolot, słoń

   sz- szafa, szal, szyny.

 

·        Tworzenie wyrazów z podanych głosek i ich zamiana:

 

- zabawa ,,Kto powie ?” - wyszukiwanie słów na daną głoskę np. ,,t” ( tata, torba, taca, tory …)

- zamiana słów: ,,zmień ostatnią lub pierwszą głoskę tak, aby powstało nowe słowo: nos - ,,s” na ,,c” - noc

- układanie wyrazów: mając trzy obrazki przed sobą zadaniem dziecka jest z pierwszych głosek nazw kolejnych obrazków ułożyć słowo

   ryba   auto   koza    =  rak

- dzieci otrzymują rozsypankę literową, z której można ułożyć imiona dzieci, czytają głośno głoski, dokonują analizy.

 

·        Różnicowanie głosek opozycyjnych:

 

- nauczyciel nazywa poszczególne obrazki z tablicy, a dziecko je pokazuje      (wyrazy różnią się np. dźwięcznością)

półka- bułka                              budy- buty

pal-bal                                       domek- Tomek.

 

                                                                                                                                                                                  Opracowanie:

nauczyciel-logopeda mgr Ewa Supernak

 

 

Bibliografia:

Rocławski B.: Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol 2003 r.

G. Jastrzębowska, Podstawy logopedii, Opole 1999, Uniwersytet Opolski.

A.R. Łuria, Problemy neuropsychologii i neurolingwistyki, Warszawa 1976, PZWL.

E.M. Minczakiewicz, Mowa - Rozwój - Zaburzenia - Terapia, Kraków 1997, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Skorek E.M.: Oblicza wad wymowy. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 r.

Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy. WSiP,Warszawa 1981 r.

Kania J.T.: Szkice logopedyczne. WSiP, Warszawa 1982 r.

Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. MAC 1996 r.

Styczek I: Badania i kształcenie słuchu fonetycznego. WsiP, Warszawa 1982 r.

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin