Beton towarowy-nowe oblicze starego materiału na miarę XXI wieku.pdf

(926 KB) Pobierz
6277061 UNPDF
Beton towarowy: nowe oblicze starego ...
prof. Francesco Biasioli
Politechnika Turyñska
W³ochy
Sekretarz Generalny ERMCO
Belgia
Beton towarowy – nowe oblicze starego
materiału na miarę XXI wieku
READY-MIXED CONCRETE: AN OLD – NEW MATERIAL
FOR THE 21 ST CENTURY
Streszczenie
Beton towarowy, bohater przemys³u budowlanego, ma oko³o stu lat. Nawi¹zuj¹c do tego,
co mia³o miejsce w latach osiemdziesi¹tych i dziewiêædziesi¹tych, w niniejszym referacie
przedstawiono w zarysach przewidywaln¹ przysz³oœæ betonu towarowego w ró¿nych
aspektach, uwzglêdniaj¹c projektowanie mieszanki, metody produkcji, urz¹dzenia, rela-
cje pomiêdzy odbiorc¹ a wytwórc¹, oddzia³ywanie na œrodowisko, normy i przepisy eu-
ropejskie oraz znaczenie stowarzyszeñ krajowych i miêdzynarodowych.
Abstract
Ready-Mixed Concrete, a protagonist of the construction industry, is almost one hundred
years old. Moving on from what has happened during the eighties and nineties, the
paper outlines the foreseeable future of Ready-Mixed Concrete from different points of
view covering mix design, production methods, equipment, customer-producer relation-
ships, environmental impact, the European standards and regulations and the importan-
ce of National and International Associations.
6277061.017.png 6277061.018.png 6277061.019.png 6277061.020.png
Beton towarowy: nowe oblicze starego ...
1. Wprowadzenie
Od zarania celem przemys³u produkcji betonu towarowego by³o zapewnienie œwie¿ego
betonu dobrej jakoœci dla potrzeb budownictwa. Zdolnoœæ przemys³u produkcji betonu
towarowego, ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb u¿ytkowników za pomoc¹ kon-
kurencyjnego produktu o okreœlonych w³aœciwoœciach, dostosowanego do zamierzonego
przeznaczenia stanowi jeden z powodów, dla których zastosowanie betonu towarowego
wzros³o w ci¹gu ostatnich lat na ca³ym œwiecie.
W niniejszym referacie opisano, w jaki sposób zrodzi³ siê i rozwija³ beton towarowy.
Podjêto próbê identyfikacji obecnej sytuacji oraz przewidywalnych, nowych wyzwañ.
Przedstawiono równie¿ idealny kierunek przemys³u u progu nowego stulecia.
2. Historia betonu towarowego
Historia betonu towarowego ,,…gatunków piasku zmieszanego z wapnem i gruzem (które)..
twardniej¹ zarówno pod wod¹, jak i w normalnych budynkach.." [1] siêga 10 000 lat wstecz.
Wydaje siê, ¿e najstarszy, znany dzisiaj kamieñ, „wytworzony ludzk¹ rêk¹", to ogrom-
ny obszar ubitej powierzchni, na który sk³ada siê piaszczyste kruszywo, wapienne spo-
iwo i woda, znajduj¹ce siê w pobli¿u Yiftah'el w Dolnej Galilei w Izraelu. Babiloñczycy i
Asyryjczycy stosowali mieszankê gliny, wapna i wody, Fenicjanie i Egipcjanie zmieszane
mielone ceg³y i wapno. In¿ynierowie rzymscy budowali ró¿norodne wspania³e budynki
i budowle, z których wiele istnieje do dziœ.
Nawet jeœli beton ma tysi¹c lat, dopiero w ostatnim kwartale dziewiêtnastego wieku
rozpowszechniono pierwotn¹ koncepcjê ,,betonu towarowego". Jak podaj¹ Ÿród³a, w roku
1872 in¿ynier brytyjski Deacons stwierdzi³ ,,niew¹tpliw¹ mo¿liwoœæ dostarczania betonu lub
zaprawy w formie gotowej do zastosowania na miejscu budowy jako du¿¹ zaletê". Nawet je¿eli
on jako pierwszy przewidzia³ wydajnoœæ wytwórni w zakresie dostarczania betonu oraz
zaprawy w potrzebnych iloœciach i o odpowiedniej charakterystyce, Niemcy twierdz¹,
nie bezpodstawnie, ¿e oni jako pierwsi wprowadzili tê koncepcjê w ¿ycie [2].
Pocz¹wszy od roku 1875 wilgotny piasek i wapno gaszone (rodzaj zaprawy wapien-
no-piaskowej) by³ przewo¿ony wozami zaprzê¿onymi w konie na place budowy w Ber-
linie. Oprócz s³ów Deacona, by³ to najprawdopodobniej bodziec, który sk³oni³ Jurgena
Fot. 1. Pierwsze w historii œwia-
dectwo patentowe z zakresu be-
tonu towarowego
6277061.001.png 6277061.002.png 6277061.003.png 6277061.004.png
Francesco Biasioli
Heinricha Magensa, architekta z Hamburga, do rozpoczêcia intensywnych poszukiwañ
odpowiednich sposobów produkcji œwie¿ego, urabialnego betonu, z dala od miejsca bu-
dowy i transportowania go na znaczne odleg³oœci.
Wed³ug zapisów, znanego ówczeœnie pod nazw¹ ,,Niemieckiego Komitetu ds. ¯elbe-
tu”, Magens, urodzony w roku 1857, by³ niemieckim „ekspertem” z zakresu problematy-
ki betonu i materia³ów budowlanych. Po za³o¿eniu w³asnego przedsiêbiorstwa w roku
1896, (na podstawie swojej wiedzy i doœwiadczeñ, ¿e beton nie twardnieje w temperatu-
rach poni¿ej zera), opatentowa³ pocz¹tkowo koncepcjê betonu sch³adzanego. 10 stycznia
1903 jest dat¹ jego pierwszego ,,Cesarskiego Patentu”, któr¹ mo¿na uznaæ za dzieñ uro-
dzin betonu towarowego.
Fot. 2. Odbiór mieszanki beto-
nowej spod mieszalnika - zaprzê-
giem konnym
Fot. 3. Roboty betoniarskie - z kart historii
6277061.005.png 6277061.006.png 6277061.007.png 6277061.008.png
 
Beton towarowy: nowe oblicze starego ...
Magens bardzo wczeœnie uœwiadomi³ sobie, ¿e zamiast ch³odzenia œwie¿ego betonu
do temperatury krzepniêcia, taki sam efekt mo¿na uzyskaæ przechowuj¹c po prostu sk³ad-
niki betonu w ch³odnym miejscu i/lub spryskuj¹c kruszywa zimn¹ wod¹. Wtedy uzyska³
kolejny patent. Kilka lat póŸniej, w roku 1907, dokona³ ostatecznego odkrycia, stwierdzaj¹c
¿e czas potrzebny do transportowania mo¿na przed³u¿yæ nie tylko poprzez ch³odzenie
œwie¿ego betonu, lecz równie¿ poprzez poddawanie go wibracjom w trakcie transportu.
Wykaza³, ¿e wibracje równie¿ poprawia³y w³aœciwoœci betonu, z tytu³u czego otrzyma³
nastêpny patent. Beton towarowy zosta³ ostatecznie zdefiniowany, w zwi¹zku z czym w
Hamburgu i Berlinie za³o¿ono kilka wytwórni.
Pierwszy eksport idei betonu towarowego poza granice Niemiec zosta³ zrealizowany
do Stanów Zjednoczonych tu¿ przed wybuchem I wojny œwiatowej. Rosn¹ca dostêpnoœæ
specjalnych pojazdów transportowych, dostarczanych przez now¹ i szybko rozwijaj¹c¹ siê
ga³¹Ÿ przemys³u - przemys³ samochodowy – odegra³a pozytywn¹ rolê w rozwoju przemy-
s³u produkcji betonu towarowego. W Europie beton towarowy wytwarzano w roku 1926
w Danii; w tym samym roku pierwsza betoniarka transportowa pojawi³a siê w Stanach
Zjednoczonych, a pocz¹wszy od wczesnych lat trzydziestych w Wielkiej Brytanii [3].
Po zakoñczeniu II wojny œwiatowej, przemys³ produkcji betonu towarowego rozpo-
wszechni³ siê w ca³ej Europie i obecnie, dysponuj¹c 13 000 wytwórni, przy produkcji
wynosz¹cej 350 milionów m 3 , w przewarzaj¹cej czêœci zaspokaja zapotrzebowanie na
œwie¿y beton u¿ywany w pracach budowlanych w Europie. Jakie wyzwania staj¹ przed
t¹ ga³êzi¹ przemys³u u progu nowego stulecia?
3. Od przepisów krajowych do norm europejskich
Budynki i budowle musz¹ bezpiecznie funkcjonowaæ i zapewniaæ ochronê zarówno
dóbr, jak i ¿ycia ich u¿ytkowników. We wszystkich krajach prawodawstwo budowlane
odnosi siê do projektu konstrukcyjnego, wykonania i wyrobów. Wspólny rynek euro-
pejski oznacza, ¿e w sektorze budownictwa, tak jak i w innych sektorach, trzeba prze-
nieœæ wiele dzia³añ normalizacyjnych ze szczebla krajowego na ponadnarodowy po-
ziom europejski.
Komisja Europejska podkreœli³a znaczenie normalizacji dla rosn¹cej konkurencyjnoœci
w przemyœle europejskim w oficjalnych dokumentach, zw³aszcza w tak zwanych Dyrekty-
wach ,,Nowego Podejœcia". U podstaw tych dyrektyw le¿y koncepcja, wg której przy poda-
waniu charakterystyki produktów nale¿y ograniczyæ do minimum wymogi obowi¹zuj¹-
cych przepisów, sprzyjaj¹c tym samym stosowaniu na szersz¹ skalê norm ustalonych przez
Krajowe Stowarzyszenia Bran¿owe. Doprowadzi³oby to do wzrostu zarówno jakoœci pro-
duktu, jak i konkurencyjnoœci w bran¿y.
Takie podejœcie stanowi podstawê Dyrektywy 89/106 (CPD) nt. Wyrobów Budowla-
nych. Jej celem jest utworzenie sieci ujednoliconych norm europejskich dla wyrobów
budowlanych zakwalifikowanych do 33 grup.
Beton jako g³ówny materia³ budowlany beton jest znacz¹cym podmiotem procesu
normalizacji wraz z jego sk³adnikami: cementem, kruszywami, domieszkami i dodatka-
mi. EN206, nowa norma europejska dla betonu, zosta³a opublikowana w grudniu 2000 r.,
po oko³o 20 latach prac przygotowawczych [4]. Niniejsza norma, istotnie wyprzedzaj¹ca
wczeœniejsz¹ normê ENV206, dotyczy wszystkich rodzajów betonu, zarówno towarowe-
go, jak i mieszanego w miejscu przeznaczenia, lub wytwarzania prefabrykowanych ele-
mentów konstrukcyjnych na potrzeby budynków i budowli.
6277061.009.png 6277061.010.png 6277061.011.png 6277061.012.png
Francesco Biasioli
Je¿eli nawet norma reguluje zasady obrotu materia³ami sk³adowymi ujêtym w in-
nych normach europejskich, beton, jako materia³ budowlany w du¿ym stopniu bazuje
przecie¿ na materia³ach dostêpnych lokalnie. Na podstawie doœwiadczeñ lokalnych
mo¿na stwierdziæ, ¿e w kilku krajach stosuje siê obecnie produkty uboczne procesów
produkcyjnych, materia³y recyklowane itp. Do momentu udostêpnienia specyfikacji eu-
ropejskich dla tych materia³ów norma EN206 nie bêdzie uwzglêdniaæ zasad ich zasto-
sowania i odsy³a do norm lub przepisów krajowych obowi¹zuj¹cych w miejscu wyko-
rzystania betonu.
Norma musi byæ stosowana w Europie w ró¿nych warunkach klimatyczno-geogra-
ficznych, w zwi¹zku z czym normê rozbudowano poprawionymi definicjami tzw. klas
ekspozycji, tj. klas odnosz¹cych siê do warunków œrodowiskowych, które mog¹ uwzglêd-
niaæ ró¿ne uwarunkowania krajowe.
Wymogi dotycz¹ce trwa³oœci, betonu w nawi¹zaniu do jego sk³adu, wy¿sze klasy
wytrzyma³oœci, rozpatrzenie dodatków, ulepszone kryteria zgodnoœci oraz wyraŸne okre-
œlenie, jakie wymagania stawia siê kontroli produkcji w fabryce, to tylko niektóre pozy-
cje, które charakteryzuj¹ now¹ normê. Norma wyraŸnie precyzuje zadania dla osoby
ustalaj¹cej specyfikacjê betonu, jego wytwórcy i u¿ytkownika, jak równie¿ zakres nie-
zbêdnej wymiany informacji miêdzy ró¿nymi stronami celem unikniêcia pomy³ek. Przy-
pisuje tak¿e odpowiedzialnoœæ za wszelkie istotne decyzje.
Nawet je¿eli beton bêdzie identyfikowany, komponowany i kontrolowany w sposób
jednolity w ca³ej Europie, obecnie trudno przewidywaæ rzeczywiste skutki wprowadze-
nia normy EN206 dla przemys³u produkcji betonu towarowego. Trzeba przy tym wzi¹æ
pod uwagê fakt, ¿e na przemys³ produkcji betonu towarowego tworz¹ w wiêkszoœci
ma³e i œrednie przedsiêbiorstwa i funkcjonuje w nim jedynie kilka du¿ych grup poszerza-
j¹cych zasiêg swojej dzia³alnoœci w kilku krajach. Bardzo ma³e firmy mog¹ mieæ trudno-
œci, w bie¿¹cym rozpoznawaniu prawa i przepisów technicznych, je¿eli ró¿ni¹ siê one w
znacznym stopniu od tych, które stosowano w przesz³oœci.
4. Od przepisów technicznych do systemów jakości
Opracowywanie i aktualizacjê norm dla cementu i betonu prowadzono równolegle
z wprowadzaniem systemów jakoœci w bran¿y betoniarskiej. Wdro¿enie systemu jakoœci
mo¿e wp³yn¹æ na poprawê konkurencyjnoœci bran¿, prowadz¹c do udoskonalenia pro-
dukcji, zmniejszenia opóŸnieñ, iloœci odpadów oraz, ogólnie rzecz bior¹c, przyczyniæ siê
do wiêkszej motywacji œrodowiska pracy. Pocz¹wszy od Stanów Zjednoczonych, syste-
my jakoœci przyjê³y siê w latach szeœædziesi¹tych w Japonii, a obecnie s¹ stosowane w
kilku sektorach przemys³u.
Przemys³ produkcji betonu towarowego ró¿ni siê znacznie od innych ga³êzi przemy-
s³u budowlanego, lecz przyjmuje siê w nim niektóre z koncepcji ,,jakoœciowych” - a mia-
nowicie:
• na ka¿dym szczeblu procesu produkcyjnego musz¹ byæ sprecyzowane zakresy odpo-
wiedzialnoœci, ka¿da czynnoœæ musi byæ zdefiniowana za pomoc¹ odpowiednich pro-
cedur, w których zadania i kompetencje s¹ œciœle okreœlone;
• ze wzglêdu na fakt, ¿e dla wyprodukowania du¿ej liczby ró¿nych mieszanek w jed-
nym zak³adzie mo¿na u¿yæ wielu ró¿nych materia³ów, ogromne znaczenie ma kontro-
la produkcji w wytwórni.
6277061.013.png 6277061.014.png 6277061.015.png 6277061.016.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin