Fazy rozwoju:
- Aktualizacja siebie.
-Dojrzałość osobowości.
-Utrzymanie równowagi psychicznej.
Rozwój jako :
Cel do realizacji siebie.
Cel sam w sobie .
Środek do innego celu.
Mechanizmy napędzające rozwój:
- Uczenie się
- Dostosowanie
Kryterium rozwoju osobowości:
- Centralna struktura "ja"
- Zadania które realizujemy
- Pola , na których działa osobowość- ciąg dalszy.
4.Zaburzenia osobowości, psychopatologie
5. Środki modyfikacji zachowań patologicznych - terapia
Wymogi dobrej teorii psychologii osobowości:
• Zrozumiała, dobrze wyjaśniona, specyficzna
• Prosta - oszczędność teorii, ujmuje zjawiska w ekonomiczny sposób
• Możliwość przełożenia teorii na empirię, na praktykę
• Poprzez analizę empiryczną można poszerzać teorię
Każdy człowiek ma w sobie własną ukrytą teorię osobowości, która powoduje, że zanieczyszczamy wiedzę; trudniej dostrzec prawdziwą osobowość człowieka. Stereotypy - tworzą ukrytą teorie osobowości.
Dane, na których opiera się teoria osobowości.
1. Źródła danych.
1. L - dane życia, historia człowieka
2. O - dane od obserwatora - dane od rodziców
3. T - testowe dane -zbierane odpowiednio do teorii
4. S -osobiste dane ze sprawozdań
LOTS - zbiór danych ze standaryzowanych tekstów, z procedur eksperymentalnych. Nie wiemy, które są najlepsze. Dane muszą być trafne i rzetelne. Poza 4 rodzajami danych jest jeszcze jedno źródło: opis przypadków.
Opis przypadków Plusy
• Unika sztuczności
• Naturalność
• Studiuje się pełną złożoność
• Analiza w głąb Minusy:
• Rzadko systematyczna obserwacja
• Subiektywna interpretacja danych jest nasycona ukrytą teorią osobowości
Eksperyment
„+" - można manipulować zmiennymi, relacje skutek i przyczyna
„-" - wywołuje sztuczną aurę
Kwestionariusz
„+" - zmienne dające się zestandaryzować; uporządkowanie zmiennych
„-" - rzetelność i trafność
Psychologia osobowości -Osobowość to maska.
Człowiek dodaje i określa cechy innych. Im mniej jesteśmy precyzyjni tym lepiej określamy człowieka - posługiwanie się metaforami.
• Metafory matematyczne - wskazują na uczenie się.
• Ilościowe i strukturalne określenia osobowości
• Metafory biologiczne - wyjaśniają procesy człowieka
• Zasada homeostazy - dążenie do równowagi. Freud i Jung - model hydrauliczny.
• Metafory cybernetyczne - teorie regulacyjne system samo regulacyjny - dostrojenie się.
• Metafora inżynierska — energia musi mieć swoje ujście.
• Metafora komputerowa - określa człowieka w języku komputerowym.
• Metafory ekonomiczne - efektywność, użyteczność, ocena.
• Osobowość produktywna i nieproduktywna.
• Metoda geograficzna - różne układy cech, równoległe, źródłowe.
• Metafory antropologiczne - przekładanie modeli osobowościowych na inne cywilizacje
• adaptacja wyników z innej kultury .
Przez próbę precyzji spłycamy rzeczywiste ujęcie człowieka.
Psychologia osobowości - kształtowanie postrzegania, interpretacja człowieka.
Psychologia osobowości dotyka najgłębszych warstw człowieka, wymaga szczególnej
odpowiedzialności.
Psychoanaliza - teoria zachowania ludzkiego, osobowości.
Psychoanaliza - koncepcja powstawania zaburzeń psychicznych
Psychoanaliza - koncepcja leczenia zaburzeń, forma terapii.
Psychoanaliza - koncepcja człowieka i kultury.
Mc Dougal (Dagel) - homizm - zrozumieć człowieka to zrozumieć jego instynkty.
Psychoanaliza klasyczna - Zygmunt Freud (FroicH
Popęd łamie dualizm duszy i ciała.
Freuda - zasada przyczynowości i zasada determinizmu.
Każde zjawisko psychiczne ma swoją przyczynę, charakter i przebieg.
Freud - dwie grupy popędów:
Eros - popęd życia , popęd seksualny Tanatos - popęd śmierci.
Popęd wynika z przemian metabolicznych. Źródłem popędu jest psychiczna energia organizmu- libido - popęd życia. Dwa elementy :
1. rozładowanie napięcia przez kontakt z obiektem
2.dążenie, popęd do więzi a obiektem
U małego dziecka nie ma popędu płciowego.
Fazy rozwoju według Freuda.
Okres oralny . następnie analny - człowiek jest istotą społeczną i musi przyjmować
standardy społeczne.
Okres fal liczny - uruchamia się inny rozkład energii; inne wzorce zachowań u dziewczynki i
u chłopca. Pojawia się świadomość odrębności płciowej, identyfikacja z płcią. Kompleks
Edypa u chłopca i kompleks Elektry u dziewczynki.
Okres latencii, następnie okres genitalny.
W zależności od przeżycia tych faz, są różne sposoby wyładowania energii i układy więzi z
obiektami., różne problemy i rozwiązania. W życiu późniejszym człowiek często wraca do
tych okresów, mają one wpływ na cechy charakteru.
Struktura popędu: Freud
1 .Źródło - zmiany natury chemicznej, metabolicznej,biologicznej, mectianicznej.
2. Podnieta, impuls, siła - pewna ilość siły potrzebna do zaspokojenia wielkości potrzeby.
3. Cel - rozładowanie napięcia, zaspokojenie potrzeby, zachowanie równowagi.
4. Przedmiot - osoba, przedmiot, rzecz , która służy zaspakajaniu popędu, instynktu Kateksia - przywiązanie do danej osoby, rzeczy.
Zasady popędów
Zasada przyjemności- kieruje nas ku przyjemnościom, minimalizuje przykrość i ból,
Zasada przymusu powtarzania - instynkty mogą działać na zasadzie powrotu do
wcześniejszych faz. Jest to wyraz instynktu śmierci, powrót do stanów, które były pierwotnie
niekorzystne.
Zasada powtarzania w celu ewolucyjnym - od niebytu do niebytu, od urodzin do śmierci,
cykl się zamyka.
Budowa aparatu psychicznego według Freuda.
Id- to co jest dziedziczne, ewolucyjne - popędy. Id - energia życia, nie rozeznaje wartości
moralnych.
Id to realność. Zrozumieć id, to zrozumieć wiele elementów życia psychicznego człowieka.
Id dysponuje procesem pierwotnym - to umożliwia natychmiastowe zaspokojenie potrzeb,
id nie znosi odroczenia, dlatego potrzebuje pomocnika Ego.
Ego - wyrasta z id, przy pomocy układów społecznych. Jest to wynik interakcji, dysponuje
innymi procesami, niż id, które zaspokajają popędy - proces wtórny.
Freud. Proces wtórny to możliwość rozpoznawania rzeczywistości, rozumowania, jest
podstawowy dla dalszego rozwoju człowieka i jego funkcjonowania. Ego dysponuje
mechanizmami obronnymi. Ego kontroluje zachowania człowieka.
Freud - ego musi utrzymać równowagę między: id, superego i otoczeniem. Ego różnie
rozkłada i wykorzystuje energię, też dla rozwoju siebie.
Freud
Superego - reprezentuje zasady wzięte ze społeczności. Superego dąży do idealności,
dzieli się na sumienie i ego idealne. Kieruje się zasadami moralnymi.
Stany świadomości: nieświadomość, przedświadomość i świadomość. Do przedświadomości jest łatwo zejść, ale do nieświadomości trudno .
Rozwój osobowości według Freuda. 1 .Procesy fizjologiczne - towarzyszą dojrzewaniu .
2. Procesy w wyniku frustracji - rozwojowe.
3. Konflikty - wybór wartości.
4. Zagrożenia - od ludzi, świata, zagrożenia płynące w postaci lęków, agresji.
Freud - dwa procesy w rozwiązywaniu napięć, problemów.
1. Identyfikacja z obiektami - tworzenie struktur, szansa na rozwój. Przyjmuje się cechy osobowości od innej osoby.
2. Mechanizmy obronne - zrozumieć mechanizmy obronne to zrozumieć konflikt -możliwość radzenia sobie ze stresem. Mechanizmy obronne są wspólne wszystkim ludziom, uaktywniane są przez lęk. Są złe gdy prowadzą do negatywnych skutków. Pomagają w rozładowaniu napięć. Mechanizmy obronne pozwalają utrzymać poczucie bezpieczeństwa, wartości. Pozwalają na pewną integralność i harmonijność ego. Nie rozwiązują problemów, są ucieczką od nich. Mechanizmy regresji: Freud
Regresja pierwotna - gdy nie chcemy dopuścić do świadomości tego co nieświadome. Regresja wtórna - gdy chcemy coś wypchnąć ze świadomości
4 grupy mechanizmów obronnych Freuda:
1. Narcystyczne mechanizmy obronne
2. Niedoj...
paczka_dropsow