KONSULTACJE DLA UCZNIÓW KL. III Z GRAMATYKI1. Przepisz zdanie sylabami:- W lesie dojrzały poziomki i czarne jagody.- Zwierzątka krzątały się w swoich norkach i dziuplach.- W gniazdach dorastały pisklęta różnych ptaków.2. Ułóż 2 zdania z rozsypanki i napisz je:- ma, go, mu, o, tu, sia, je, biad, I, ka, jej, po, won, ma, ga- a, u, to, sta, przed, nął, bus, łą, szko, dzie, ja, na, wy, ci, dą, ciecz, kę- wczo, by, bu, raj, ła, rza, wiatr, ga, mał, zła, łąź3. Podziel tekst na zdania i napisz je:- na przerwę uczniowie wyszli na dwórpo chwili rozległ się brzęk co się stałochłopcy niechcący rzucili piłką w szybękto zapłaci za nią- jaka to pora roku pada śniegwieje zimny wiatr ptaszki z trudemznajdują pożywienie- dzieci siedzą przy stole jedni rysują inniczytają książki i gazety posłuchajcieposłuchajcie co tu piszą czytaj Jankukosmonauci wrócili na ziemię4. Uporządkuj zdania i wyrazy w zdaniach:- włożył palto Tomek czapkę i. zimno jest.płaszcz i włożyła Kasia chustkę.do i Kasia idą Tomek do szkoły.- zbierała Ola do kasztany koszyka.tam kasztany zbierały.dzieci parku poszły do.trzy mała do schowka fartuszka Aneczka kasztany.- uszyła i Ewa misia żyrafę.mieli dla harcerze robić przedszkola zabawki.uplótł z koszyk Krzyś zgrabny wikliny.harcerzom nauczyciel zadanie wyznaczył ciekawe.5. Podkreśl rzeczowniki raz, czasowniki dwa razy:- usnął, chłopiec, grzyby, rosną, grzeją, ucieka, tam, daleko, szyje, stolarz, Hania,- morze, rośnie, dwa, brzoza, dąb, kolej, jedzie, późno, stoi, kasztany, piszą, idzie,- trawka, drzewko, pięknie, spóźnia się, tchórz, zerwał, spostrzegł, róża, Józio, sprząta, daje, śpiewa,6. Podkreśl rzeczowniki w liczbie pojedynczej, a czasownik w liczbie mnogiej:- grzyby, rosną, brzoza, stoi, rów, ołówki, piszemy, stół, niesie, krzyczą,- tramwaj, okno, lecą, mówi, niosą, koszyk, wózki, harcerz, wożą, mówią, kosi, kot,- ławki, skowronek, śpiewamy, poluje, róża, trawa, motyle, grają, gram, stoją, mówili, skakały, dziecko, krzesło, szafy, leci, książka, leżymy,7. Uzupełnij zdania przymiotnikami stopniu wyższym i najwyższym:- Zosia jest wyższa od Iwonki, ale..................... od Kasi. Która z nich jest ............................?- Staś jest mniejszy, ale cięższy od Jasia. Jaś jest Stasia...............................,ale............................. - Strzyżyk to mały ptaszek. Wróbel jest od niego................................., ale........................... od wrony. Który z tych ptaków jest..........................,a który.................................? 8. Wypisz z rozsypanki:trzy, orzeł, wolno, prędko, dwa, pięć dziesiąty, piękny, zając, ławka, różowy, śpi, pięć, tulipan, jeden, mały, porządny, idzie, długo, żółtaprzymiotniki -............................................................. liczebniki -................................................................. 9. Utwórz z podanych wyrazów przymiotniki:- złość -............................... - długość -............................ - leń -.................................. - krzyk -............................... - zdrów -.............................. - honor -.............................. - moc -................................ 10. Napisz zdania stosując odpowiednie formy wyrazów w nawiasach:Na podwórzu szkolnym było dużo (uczniowie).........................., (rodzice) ......................... i (sąsiedzi).............................. Starsi przyglądali się (dzieci)............................. Dyrektor rozdawał świadectwa (chłopcy).............................. i (dziewczynki)....................... Sąsiedzi zaopiekowali się (chłopiec)............................. i (dziewczynka).................................., których rodzice byli chorzy. Tomek wypuściłtrzy gołębie, a Olek kilka (baloniki)............................ Wszyscy przyglądali się (latające)............................ (ptaki)..................... i (baloniki)................................. 11. Napisz wyrazy w nawiasach w odpowiedniej formie:Nadejdzie zima i spadnie śnieg. Chłopcy (przygotować)................................. sanki, narty i łyżwy. Dziewczynki (uszyć)..................... ciepłe rękawice. Dzieci nie (zapomnieć)............................... o ptaszkach i zwierzętach. Codziennie (nasypać)......................... do karmników okruszyni ziaren, (zanieść)............................. (zwierzęta).............................. w lesie siano. Dni (będzie)................ krótsze. Książki (stać się).................. najlepszymi przyjaciółmi.12. Zastosuj w zdaniach liczbę mnogą:- Ciekawy chłopiec zajrzał do dębowej skrzyni. Pilna dyżurna starła ze skrzyni kurz.- Mały chłopiec zwiedził ogród zoologiczny. Starsza koleżanka opowiadała mu o zwyczajach zwierząt. Młodszy uczeń słuchał uważnie opowiadania.- Po dróżce dreptał kolczasty jeż. Mały piesek doskoczył do niego. Z ciekawością trącał go noskiem i łapką. Nagle zaskomlał i uciekł. Chłopiec przyglądał się z daleka, jak jeż się obronił.13. Zmień zdania według wzoru:Mama kupiła chleb. Mama nie kupiła chleba.- Zosia wstała rano. Ubrała się. Zjadła kromkę chleba i wypiła mleko. Jest zdrowa.Poszła do szkoły.- Dzieci bawią się zgodnie. Chłopcy rozmawiają o samochodach. Dziewczynki śpiewają lalkom wesołą kołysankę. W pokoju słychać dziecięce głosy. Jest wesoło i miło.- Mama sadzi kwiaty w ogródku. Ojciec kopie ziemniaki. Dziewczynka podlewa grządki. Chłopiec przycina trawę. Babcia przygląda się z okna. Dziś; zaplanowano prace w ogródku.14. Ułóż zdania z rozsypanki, napisz je:- sia, i do, szko, Zo, dzie, ły- sia, ma, Zo, nie, ła, sie, ki, Książ- sia, ma, Zo, wra, ła, z, tecz, ca, ką, do, mu, do- ma, pod, Zo, ła, we, sia, ło, so, ska, wa, ku, śpie, je, i15. Podkreśl samogłoski w wyrazach:- domek, igła, telefon, ule, stoi, wieczór, mądry, ósemka, zęby, pięknie- ile, Ilonka, gąska, idą, boimy, ręka, rękawki, Ela, pięść, dziupla, wróbelek- pilnuję, szyje, późno, Iwona, Marysia, ucieczka, brązowy, dzieciaki, gąszcz16. Wpisz wyrazy do tabelki:kucharz, stoi, łóżko, wiewiórka, rośnie, skacze, róża, pracuje, kamień, brzoza, czyta, gotuje, uczeń, dzieci, skakanka, mama.
kto?
co?
co robi?
17. Utwórz zdanie wpisując odpowiednie wyrazy należące do części mowy:- przymiotnik rzeczownik czasownik rzeczownik przymiotnik rzeczownik np.: Dobra siostra zacerowała bratu podarty sweterek.- rzeczownik czasownik rzeczownik rzeczownik przymiotnik rzeczowniknp.: Zosia namalowała farbami domek starego krasnoludka.18. Podkreśl czasowniki w czasie przeszłym:- idą, śpiewa, czytała, szła, napisze, kupili, spałeś, jest, pojadą, malowały, będą, odrabiała, śpi, nadejdzie, grała, rysuje, polecimy, widzieliśmy, dostaliście.19. Rozwiń zdania:- Michałek przyniósł. ............................................................................- Dzieci idą.............................................................................- Mama gotuje.............................................................................20. Wstaw brakujące wyrazy: w, ze, pod, do, w, z, przez, dla, na, po.......... polu......... lasem stała mała chatka. ..... tej chatce mieszkał stary pszczelarz....... swym wnuczkiem Jankiem.Janek codziennie chodził....... szkoły......... las. ....... drodze zbierał opadłe szyszki i żołędzie. ....... szkole dzieci robiły zapasy...... zwierząt....... zimę.21. Jacek narysował obrazek, na którym był domek, drzewa, dróżka, góry, słońce, chmurki. Narysuj obrazek z tymi samymi przedmiotami i opisz go stosując niektóre wyrazy przedmiotami ramki:
do, od, po, pod, nad, przy, przez, za, w, o, bez, u, spod, z
22. Z wyrazów: naradzają się, omawiają, rysują, wycinają, radzą, sklejają, pokazują, sprzątają wybierz 3 czasowniki i ułóż do nich zdania tak, żeby czasownik był w liczbie pojedynczej..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................23. Napisz podane zwroty w liczbie mnogiej:jeden kot - ..........................................................................................................jedna brzózka -................................................................................... chłopiec poszedł -............................................................................... 24. Napisz po dwa zdania:oznajmujące:...........................................................................................................................................................................................................................................................pytające:......................................................................................................................................................................................................................rozkazujące:......................................................................................................................................................................................................................25. Zestaw w pary rzeczowniki i czasowniki:kogut, chłopcy, samochód, statki, łódź, słońce, płyną, ćwiczą, pieje, jedzie, świeci, płynie
................................................,
...................................................,
...............................................,
................................................
26. Dopisz wyrazy zdrobniałe:szyba -............................. trąba -....................................... żaba -............................... koza -....................................... buda -.............................. broda -...................................... 27. Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym:silny -.............................. duży -....................................... pracowity -......................... wąski -...................................... wesoły -............................ mądry -.................................... wysoki -............................ biedny -.................................... 28. Loteryjka synonimiczna:Dajemy uczniom kartkę z wypisanymi w słupku wyrazami oraz rozsypankę.Uczniowie do podanych wyrazów dobierają inne bliskoznaczne.kamienica, ulica, wieżowiec, szosa, podnośnik, budynek, jezdnia, autostrada, dźwigarka, blok, barwa, żuraw, chatadom -........................................................................ droga -..................................................................... kolor -..................................................................... dźwig -..................................................................... 29. Podane niżej zdanie napisz w czasie przeszłym i przyszłym:Pada deszcz..............................................................................................
dorotad