Wycieczka do lasu /zajęcia logopedyczne - ćwiczenia usprawniające mowę/
Barbara Polak, Miejskie Przedszkole Nr 43 z Oddziałami Integracyjnymi w Częstochowie
Scenariusz zajęć logopedycznych
TEMAT : Ćwiczenia usprawniające mowę dziecka - '' Wycieczka do lasu ".
Ilość dzieci : 2
Charakterystyka dzieci : 2 dzieci w wieku 4 lat
Rodzaje deficytów : dyslalia, opóźniony rozwój słowno-pojęciowy.
Czas trwania zajęć : 25 minut
Prowadząca : Barbara Polak - logopeda
Cele ogólne :
· bogacenie słownika dziecka
· doskonalenie umiejętności kontrolowania oddechu,
· doskonalenie umiejętności mówienia tylko na wydechu
· usprawnianie narządów artykulacyjnych
· doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej
Cele operacyjne :
· dziecko zna nazwy zwierząt leśnych
· dziecko potrafi naśladować głosy zwierząt leśnych
· dziecko potrafi wskazać na modelu części ciała
· dziecko potrafi wdychać i wydychać powietrze nosem
· dziecko potrafi regulować siłę wydechu : mocno, słabo
· dziecko potrafi wykonać ćwiczenia języka, ćwiczenia podniebienia miękkiego
· dziecko uzupełnia brakujące części ciała na schemacie
Pomoce :
- ilustracje : "Las", zwierzęta leśne, liście, kwiaty, talerze, miód, klej, figurki- zabawki, zabawki pluszowe, książki, kartki papieru, materace.
Metody :
- ćwiczenia logopedyczne : oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne,
usprawniające motorykę narządów mowy.
Konspekt oparty o indywidualny plan terapeutyczny opracowany dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.
Przebieg zajęcia :
N : Co jest na ilustracji ?
Dz : Las.
N : Czy byliście kiedyś w lesie ?
Dz : Odpowiada.
N : W lesie rośnie dużo drzew. Popatrz na obrazek, co jeszcze rośnie w tym lesie ?
Cel : utrwalenie poprawnej wymowy, bogacenie słownika czynnego.
N : Przyniosłam dla was kwiaty podobne do tych, które rosną w lesie. Zobaczcie jak one pachną. Każde dziecko dostaje do ręki kwiatek i wącha go tzn. wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech ( " żeby zapamiętać ten piękny zapach " ) i wypuszcza nosem powietrze.
Dzieci dostają do ręki drugi kwiat i wąchają go w ten sam sposób.
Cel : ćwiczenie oddychania nosem, ćwiczenie to mobilizuje aparat oddechowy.
N : Co jeszcze można znaleźć w lesie ? (nauczyciel pokazuje liście).
N : Zamieniamy się w lekki wietrzyk i dmuchamy na liście (nabieramy powietrza i delikatnie dmuchamy na liście).
Cel : wydłużenie fazy wydechowej.
N : Teraz wieje mocny wiatr (dmuchamy mocno).
Cel : wzmocnienie wydechu.
N : Idziemy na spacer do lasu, poszukamy zwierząt, które mieszkają w lesie (my- to figurki, które poruszają się po leśnej drodze ).
Zobaczcie kto tutaj mieszka ?
Dz : Zaglądają we wskazane miejsce na ilustracji i odgadują nazwę zwierzęcia, które jest tam schowane :
· jeż ( czy wiesz jakie odgłosy wydają jeże ? spróbujcie je naśladować : "fu, fu"
· żaba "kum, kum"
· wilk "ału, ału"
· sowa "hu, hu"
· wiewiórka ( co wiewiórki lubią jeść najbardziej ? dzieci odpowiadają )
Zabawa w rzucanie orzeszkiem : nauczyciel mówi nazwę zwierzęcia - dziecko naśladuje odgłos, który to zwierzę wydaje i odnajduje to zwierzę na ilustracji - niedźwiedź (miś)
Cel : utrwalanie wymowy głosek w zestawach głosek.
N : Co misie lubią jeść ?
Dz : Miód.
N : My teraz zabawimy się w głodne misie (zlizywanie ze spodeczka miodu językiem)
Misie oblizują się po jedzeniu miodu, sprzątają języczkiem w buzi, myją językiem ząbki, mlaskają, mruczą z zadowolenia i głaszczą się po brzuchu.
Cel : usprawnianie motoryki narządów mownych.
N : Misie muszą teraz odpocząć. Dzieci kładą się na dywanie - chrapią,
Misie śpią, oddychają nosem ( wdech i wydech nosem), misie budzą się, ziewają (wdech i wydech ustami ), misie wdychają powietrze ustami, zamykają powietrze i mruczą : mmm (powietrze wydostaje się nosem ), przeciągają się.
Na brzuchu dziecka kładziemy książkę, na niej pluszowego misia. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu- opada.
Wdech i wydech są powolne, równomierne, z chwilowym zatrzymaniem powietrza (aby miś nie spadł z huśtawki )
Cel : rozluźnianie mięśni biorących w wytwarzaniu głosu, usprawnianie podniebienia miękkiego.
Nauczyciel pokazuje ilustrację misia, na której brakuje : rąk, nóg, uszu, oczu .
Dziecko odszukuje brakujące elementy, nazywa i przykleja we właściwe miejsce.
Cel : utrwalanie poprawnej wymowy, bogacenie słownika czynnego, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej.
niusska_22