Techniki mnemoniczne
Scenariusz nr 8
Cele:
Uczeń:
- doskonali technikę pamięciową liczbowo-kształtową
- doskonali umiejętność koncentracji uwagi
Przebieg zajęć:
1. Zabawy zmniejszające napięcie – wizualizacja:
Nauczycielka poleca uczniom usiąść wygodnie i proponuje, aby trochę pomarzyć. Proponuje zrobić kilka głębokich wdechów. Rozpoczyna zdanie, które dokończyć mają dzieci.
· Czuję się doskonale i wyobrażam sobie siebie, jak..........................................
· Gdy będę dorosły chciałbym............................................................................
· Dobra pamięć pomoże mi w.............................................................................
2. Dzieci przez chwilę powtarzają i utrwalają swoje skojarzenia liczby z kształtem.
3. Nauczycielka proponuje następujące zadanie:
Napiszę na tablicy pary „cyfra – wyraz” a ty postaraj się zapamiętać podane wyrazy. Każdy wyraz przeczytaj tylko jeden raz. Na utworzenie skojarzenia masz około 10 sekund. Powodzenia!
4. Na początek będzie to pięć par, np.:
· 5 – lampa
· 3 – ręce
· 1 – tulipan
· 4 – miś
· 2 – garnek
5. Uczniowie na kartkach, na których są wypisane cyfry od 1 do 5 (w pionie), wypisują zapamiętane wyrazy w prawidłowej kolejności.
6. Ocena – wzmacnianie pozytywne.
7. Wykonanie ćwiczenia j/w z parami liczbowo-kształtowymi od 6 do 10.
Przykładowe pary:
· 6 – jabłko
· 8 – kapelusz
· 10 – samochód
· 9 – kaktus
· 7 – ryba
8. Ponowne sprawdzenie zadania.
Opracowała: Iwona Jacek
umbl