zarzadzanie_projektem(1).pdf

(1459 KB) Pobierz
61202295 UNPDF
Zarzàdzanie projektem
Zarzàdzanie projektem
Nr 3
Nr 3
W ROKU 1998 RADA EUROPY I KOMISJA EUROPEJSKA POSTANOWI¸Y PODJÑå WSPÓLNE
DZIA¸ANIA W DZIEDZINIE SZKOLENIA EUROPEJSKICH PRACOWNIKÓW M¸ODZIE˚OWYCH
I W ZWIÑZKU Z TYM WYSTÑPI¸Y Z INICJATYWÑ PODPISANIA POROZUMIENIA
PARTNERSKIEGO. CELEM TEGO POROZUMIENIA, OKREÂLONYM W SZEREGU UMÓW, JEST
„PROMOWANIE POSTAWY AKTYWNEGO OBYWATELA EUROPY ORAZ IDEI SPO¸ECZE¡-
STWA OBYWATELSKIEGO POPRZEZ STYMULOWANIE SZKOLE¡ DLA LIDERÓW M¸ODZIE-
˚OWYCH I PRACOWNIKÓW M¸ODZIE˚OWYCH W WYMIARZE EUROPEJSKIM”.
WSPÓ¸PRACA TYCH DWÓCH INSTYTUCJI OBEJMUJE SZEROKIE SPEKTRUM DZIA¸A¡
I PUBLIKACJI ORAZ OPRACOWYWANIE NARZ¢DZI WSPIERAJÑCYCH DALSZÑ WSPÓ¸-
PRAC¢ W RAMACH SIECI.
PROGRAM PARTNERSTWA OPIERA SI¢ NA TRZECH G¸ÓWNYCH KOMPONENTACH, KTÓRYMI
SÑ: OFERTA SZKOLENIOWA (D¸UGOTERMINOWE SZKOLENIE SZKOLENIOWCÓW/TRENE-
RÓW I SZKOLENIE W ZAKRESIE PROBLEMATYKI OBYWATELSTWA EUROPEJSKIEGO), PUBLI-
KACJE (MATERIA¸Y SZKOLENIOWE I CZASOPISMO ZARÓWNO W WERSJI DRUKOWANEJ, JAK
I ELEKTRONICZNEJ) ORAZ NARZ¢DZIA S¸U˚ÑCE WSPÓ¸PRACY W RAMACH SIECI (ZESPÓ¸
SZKOLENIOWCÓW I MO˚LIWOÂCI WYMIANY). OSTATECZNYM CELEM JEST PODNIESIENIE
POZIOMU SZKOLENIA PRACOWNIKÓW M¸ODZIE˚OWYCH NA SZCZEBLU EUROPEJSKIM
I OKREÂLENIE JAKOÂCIOWYCH KRYTERIÓW DLA TAKICH SZKOLE¡.
Publikacja zosta∏a sfinansowana ze Êrodków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
oraz ze Êrodków Wspólnoty Europejskiej
w ramach Programu M¸ODZIE˚
Komisja Europejska
FUNDACJA ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI
Narodowa Agencja Programu M¸ODZIE˚
ul. Mokotowska 43
00-551 Warszawa
tel. 0-22 622 37 06; 628 60 14
fax: 0-22 622 37 08; 628 60 17
youth@youth.org.pl; www.youth.org.pl
Rada Europy
Partnerstwo
Rada Europy i Komisja Europejska
Szkolenie – M∏odzie˝
www.training-youth.net
ISBN 83-914928-8-5
www.training-youth.net
61202295.011.png 61202295.012.png 61202295.013.png 61202295.014.png 61202295.001.png 61202295.002.png 61202295.003.png
Zarzàdzanie
projektem
Pakiet szkoleniowy
 
Witamy w serii T-kit
Niektórzy z was mogà zastanawiaç si´, co w∏aÊciwie oznacza termin T-kit. Istniejà dwa wyjaÊnienia.
Pierwsze z nich jest proste, t-kit to skrót dwóch angielskich s∏ów oznaczajàcych pakiet szkoleniowy
(training kit). Druge wyjaÊnienie zwiàzane jest z brzmieniem skrótu T-kit, po angielsku wymawia si´
go jak „ticket”, czyli bilet. Bilet potrzebny jest, gdy wybieramy si´ w podró˝. Postaç przedstawiona na
ok∏adce zwana „Spiffy” trzyma w r´ku bilet na pociàg, bowiem w∏aÊnie wybiera si´ w podró˝, by od-
krywaç nowe idee. Naszym zdaniem ten T-kit jest narz´dziem, które ka˝dy z was mo˝e zastosowaç
w pracy. Oddajemy go w r´ce pracowników m∏odzie˝owych i trenerów, oferujàc im teoretyczne i prak-
tyczne narz´dzia, które przydadzà im si´ podczas szkolenia m∏odych ludzi.
Seria T-kit to efekt wspólnego, ca∏orocznego wysi∏ku ludzi pochodzàcych z ró˝nych kr´gów kulturo-
wych, zawodowych i organizacyjnych. W tym przedsi´wzi´ciu udzia∏ wzi´li zarówno trenerzy m∏o-
dzie˝owi, liderzy m∏odzie˝owi z organizacji pozarzàdowych, jak i profesjonalni publicyÊci. Wszystko
po to, by powsta∏a publikacja wysokiej jakoÊci, która odpowiada∏aby na potrzeby swoich odbiorców
i równoczeÊnie uwzgl´dnia∏aby ró˝ne sposoby ujmowania tematów, nie tylko w kontekÊcie lokalnym,
ale przede wszystkim europejskim.
Ten T-kit stanowi cz´Êç serii obejmujàcej 4 tytu∏y, które opublikowano po raz pierwszy w 2000 roku.
Seria jest kontynuowana. Pakiet „Zarzàdzanie projektem” powsta∏ w ramach Programu Partnerstwa
w Europejskim Szkoleniu Pracowników M∏odzie˝owych (Partnership Programme on European Youth
Worker Training) prowadzonego przez Komisj´ Europejskà i Rad´ Europy. Te dwie instytucje wspó∏-
pracujà nie tylko podczas wydawania T-kitów, organizujà te˝ wspólnie szkolenia treningowe, redagu-
jà magazyn „Kojot” i tworzà dynamicznà stron´ internetowà.
Aby dowiedzieç si´ wi´cej o programie (nowych publikacjach, og∏oszeniach dotyczàcych nowych tre-
ningów, etc) lub te˝ uzyskaç elektronicznà wersj´ T-kit, odwiedê stron´: www.training-youth.net
Publikacje Rady Europy
F -67075 Strasburg Cedex
© Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000
Rozpowszechnianie materia∏ów z tej publikacji dopuszcza si´ jedynie w niekomercyjnych
celach edukacyjnych i wy∏àcznie wtedy, gdy cytowane jest êród∏o.
Ten dokument nie wyra˝a oficjalnej opinii Komisji Europejskiej lub Rady Europy, ich
cz∏onków bàdê organizacji wspó∏pracujàcych z tymi instytucjami.
The Polish translation of the original T-Kit was funded and made by the Polish Natio-
nal Agency in 2002 with the permission of the Partnership Programme. The Polish
National Agency assumes responsibility for the accuracy of the translation.
Publikacja zosta∏a sfinansowana w roku 2002 ze Êrodków Ministerstwa Edukacji Narodo-
wej i Sportu oraz Komisji Europejskiej w ramach Programu M¸ODZIE˚. Przek∏ad za
zgodà Programu Partnerstwo. Narodowa Agencja Programu M¸ODZIE˚ ponosi pe∏nà
odpowiedzialnoÊç za zgodnoÊç polskiej wersji j´zykowej z tekstem oryginalnym.
ISBN 83-914928-8-5
61202295.004.png 61202295.005.png
Zarzàdzanie
projektem
Koordynacja serii:
Silvio Martinelli
Sekretariat:
Sabine Van Migem (administracja)
Genevieve Woods (bibliotekarka)
Wydawcy:
Anne Dussap, Peter Merry
Ok∏adka i postaç Spiffy:
The Big Family
Autorzy: (zob. te˝ ostatnià stron´)
Bernard Abrignani, Rui Gomes, Dirk de Vilder
Szczególne podzi´kowania kierujemy
równie˝ do:
• Patricka Penninckx za koordynacj´ promo-
wania serii T-kit, ciàg∏e wsparcie i zagwa-
rantowanie kontaktu z innymi projektami Po-
rozumienia Partnerstwa
Wspó∏pracownik :
Alain Roy
Komitet wydawniczy:
Bernard Abrignani
Institut National de la Jeunesse
et de l’Education Populaire
Elisabeth Hardt
European Fereration for Intercultural
Learning
Esther Hookway
Lingua Franca
Carol-Ann Morris
European Youth Forum
Heather Roy
World Association of Girl Guides and Girl
Scouts
• Anne Cosgrove i Leny Kalibataite za pomoc
podczas pierwszej fazy projektu
• Dzi´kujemy równie˝ wszystkim wydawcom
i autorom, którzy wyrazili zgod´ na wykorzy-
stanie ich materia∏ów i równie˝ wszystkim
ludziom, którzy, dzi´ki swoim umiej´tno-
Êciom, w ró˝nych momentach i na ró˝ne spo-
soby, przyczynili si´ do tego, ˝e wydanie pa-
kietu szkoleniowego sta∏o si´ mo˝liwe.
partnerstwo
Rada Europy i Komisja Europejska
Szkolenie-M∏odzie˝
Rada Europy
DG IV
Dyrektoriat M∏odzie˝y i Sportu
Europejskie Centrum M∏odzie˝y w Strasburgu
30 Rue Pierre de Coubertin
F-67000 Strasburg, Francja
Tel: +33-3-8841 2300 – Fax: +33-3-8841 2777
Europejskie Centrum M∏odzie˝y w Budapeszcie
Zivatar ucta 1-3
H-1024 Budapeszt, W´gry
Tel: +36-1-2124078 – Fax: +36-1-2124076
Komisja Europejska
DG Edukacja i Kultura
Wydzia∏ D5: Polityka M∏odzie˝owa i Program M∏odzie˝
Rue de la Loi, 200
B-1049 Bruksela, Belgia
Tel: +32-2-295 1100 – Fax: +32-2-299 4158
61202295.006.png 61202295.007.png
Zarzàdzanie
projektem
Spis treÊci
Wprowadzenie ........................................................................................................................................7
1. Projekty w pracy z m∏odzie˝à ...................................................................................................... 9
1.1. WartoÊci w projekcie i wartoÊç projektów ....................................................................................9
1.2. Stowarzyszenia i projekty: perspektywa historyczna ................................................................. 9
1.3. Europejskie programy i projekty m∏odzie˝owe ......................................................................... 10
1.4. Zarzàdzanie, zarzàdzanie! ............................................................................................................ 12
1.5. WartoÊci istniejàce wczeÊniej i wartoÊci, które pojawi∏y si´ póêniej ...................................... 13
1.6. WartoÊci w projekcie ....................................................................................................................15
1.7. Ograniczenia wynikajàce z dzia∏aƒ zwiàzanych z projektem ................................................... 20
1.8. Kultura i zarzàdzanie projektem ................................................................................................. 22
1.9. Co zrobiç? ........................................................................................................................................24
2. Czym jest projekt? ........................................................................................................................ 27
2.1. Zarzàdzanie projektem nie jest... ................................................................................................ 27
2.2. Projekt pracy z m∏odzie˝à to... ..................................................................................................... 27
2.3. Modele projektów ......................................................................................................................... 30
3. Projekt krok po kroku ................................................................................................................. 39
3.1. Wprowadzenie ............................................................................................................................... 39
3.1.1. O zarzàdzaniu ...................................................................................................................... 39
3.1.2. Proponowanie modelu ........................................................................................................ 42
3.1.3. Definicja – Implementacja – Ewaluacja ........................................................................... 44
3.1.4. Siatka „W-pytaƒ” albo metoda Laswella ........................................................................... 44
3.2. Definiowanie projektu .................................................................................................................. 45
3.2.1. Przedstawienie wspólnoty .................................................................................................. 45
3.2.2. Analiza potrzeb .................................................................................................................... 45
3.2.2.1. Analiza spo∏eczna .................................................................................................... 45
3.2.2.2. WartoÊci i priorytety instytucjonalne ....................................................................... 49
3.2.2.3. Motywacje osobiste .................................................................................................. 50
3.2.3. Definiowanie celów ............................................................................................................. 52
3.2.4. Konkretne cele ..................................................................................................................... 53
3.2.5. Strategia i metodologia ....................................................................................................... 56
3.2.6. Planowanie dzia∏aƒ ............................................................................................................. 58
3.2.6.1. Planowanie i umiej´tnoÊç planowania w czasie ...................................................... 58
61202295.008.png 61202295.009.png 61202295.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin