Projektowanie pneumatycznych ukladow sterowania metoda algorytmiczna.pdf

(2099 KB) Pobierz
POLITECHNIKA WARSZAWSKA
INSTYTUT TECHNOLOGII MASZYN
Laboratorium Napędów i Sterowań Płynowych
Ćwiczenie 3
PROJEKTOWANIE PNEUMATYCZNYCH UKŁADÓW
STEROWANIA METODĄ ALGORYTMICZNĄ
redakcja mgr inż. Grzegorz Lis
Warszawa, styczeń 2008
1.
PROJEKTOWANIE PNEUMATYCZNYCH UKŁADÓW STEROWNIA
1.1. UWAGI OGÓLNE
Projektowanie układu pneumatycznego, którego wynikiem jest dobranie elementów i otrzymanie
schematów połączeń między nimi) można prowadzić jednym z trzech sposobowi
1) intuicyjnie - opierając się na znajomości działania elementów, dobierając ich. liczbę i połączenia
między nimi tak, aby spełnić żądane wymagania.
2) algorytmicznie - kierując się procedurą określoną algorytmem, który wskazuje, jakie elementy
należy dobrać i jak ze sobą połączyć w układ,
3) analitycznie - znajdując określone w sposób analityczny funkcje, które muszą być spełnione przez
układ i dobierając elementy realizujące te funkcje.
Pierwszy sposób projektowania ma zastosowanie do prostych układów, wymaga od projektanta
dużego doświadczenia i nie dają gwarancji uzyskania układu, optymalnego, najbardziej przydatne
w praktyce są metody algorytmiczne, nie wymagające znajomości teorii układów przełączających,
które można stosować nawet do bardzo rozbudowanych i skomplikowanych układów pracujących w
jednym cyklu roboczym a po pewnej modyfikacji wykorzystać do układów pracujących w kilku cyklach
roboczych. Wreszcie metody analityczne mają zastosowanie do układów o skomplikowanych
warunkach pracy, działających w kilku zmiennych, cyklach roboczych, w których jest rozbudowany
blok przetwarzania informacji.
W każdym okładzie przełączającym można wyróżnić trzy zasadnicze części; wejściową, centralną i
wyjściową. Z każdą z tych części związana jest odpowiednia grupa elementów pneumatycznych. Do
części wejściowej układu pneumatycznego zalicza się elementy przygotowania sprężonego powietrza
(zawór odcinający, filtr, zawór redakcyjny, smarownica) oraz elementy poboru i wprowadzania
informacji (przekaźniki położenia, przekaźniki pomiarowe, elementy ręcznego wprowadzania
informacji, elementy automatycznego wprowadzania informacji n.p. automatyczny zadajnik sygnałów).
W części centralnej układu sterowania występują elementy do przetwarzania informacji (elementy
logiczne i. elementy pamięci, bloki funkcyjne, elementy czasowe). Część wyjściową układu
przełączającego stanowią elementy do wydawania informacji bez oddziaływania nastawczego
(wskaźniki wizualne, rejestratory, liczniki) oraz elementy sterujące wykonawcze (zawory
rozdzielające, zawory dławiące) i elementy wykonawcze (siłowniki). Ponadto wyróżnia się jeszcze
elementy do przekształcania informacji (np. przetworniki, poziomów ciśnienia sygnałów, przetworniki
postaci sygnałów itp.), które można zaliczyć zarówno do części wejściowej, i wyjściowej układu
przełączającego.
1.2. PNEUMATYCZNE UKŁADY STEROWANIA WYSOKOCIŚNIENIOWE (ĆWICZENIE 3)
Do sterowania urządzeniami technologicznymi największe zastosowanie znalazły elementy
pneumatyczne dyskretne pracujące przy sygnale pneumatycznym binarnym ciśnieniowym, który może
przyjmowań jedynie dwie wartości, określone umownie przez 0i 1. W zależności od wartości ciśnienia
sygnału binarnego określonego jako 1 rozróżnia się pneumatyczne elementy dyskretne:
1) średniociśnieniowe pracujące przy standardowym sygnale 1, którego ciśnienie równa się 0,8-1
ciśnienia zasilania, przy czym ciśnienie zasilania wynosi 0,14 UFa,
2) niskociśnieniowe pracujące przy sygnale niższym od. standardowego (zazwyczaj rzędu kilku kPa
3) wysokociśnieniowe pracująca przy sygnale wyższym od. standardowego (zazwyczaj ok. 0,25-0,8
MPa).
W układach sterowania urządzeń technologicznych najszersze zastosowanie znalazły elementy
pneumatyczne wysokociśnieniowe. Zaletami tych elementów są:
- względnie mała wrażliwość na ciężkie warunki pracy (zapylanie, obecność rozpylonych olejów,
smarów, cieczy chłodzących, znaczne wahania temperatury, drgania i wstrząsy, zmienne pola
magnetyczne i elektryczne)
- względnie mała wrażliwość na niekorzystne parametry czynnika roboczego [sprężonego powietrza),
takie jak wielkość i ilość zanieczyszczeń mechanicznych, zaoliwienie, wilgotność, a takie wahania
ciśnienia zasilania w czasie pracy układu,
- możliwość bezpośredniego sterowania w układzie (bez użycia elementów wzmacniających)
pneumatycznymi elementami i urządzeniami wykonawczymi tzn. zaworami pneumatycznymi, a także
niewielkimi siłownikami.
1.3. ELEMENTY PNEUMATYCZNE STOSOWANE W ĆWICZENIU
W tablicy 2.1 zestawiono podstawowe elementy wysokociśnieniowe systemu INTEPNEDYN
Podstawowe parametry techniczne elementów tego systemu są następujące;
- zakres ciśnień pracy: 0,25-0,8 MN/m 2 ; zakres ten odnosi się do ciśnienia zasilania w elementach
czynnych i do ciśnień sygnałów wejściowych w elementach biernych.
- nominalne ciśnienie pracy; 0,6 MN/m , dla tego ciśnienia są określone inne parametry techniczne
elementów INTEPNEDYN jak np. nominalne natężenie przepływu, trwałość itp.,
- temperatura pracy - 10-50°0,
- nominalna średnica przelotu; 3 mm,
- trwałość elementów: 10 7 przełączeń,
- nominalne natężenie przepływu; 6 m 3 /h. Jest to, odniesiona do warunków normalnych, wartość
objętościowego natężenia przepływu sprężonego powietrza przez element, przy nominalnym ciśnieniu
na zasilaniu elementu i stracie ciśnienia na elemencie równej ciśnieniu nominalnemu (wypływ do
atmosfery).
Elementy systemu INTEPHEDYN bezpośrednio nogą sterować ruchem niewielkich siłowników (np.
przy sterowaniu siłownikami o średnicy do Q( 25 można uzyskiwać prędkość ok 400 mm/s).
Sterowanie większymi siłownikami powinno odbywać się za pośrednictwem zaworów rozdzielających
(np. zaworów rozdzielających sterowanych pneumatycznie wielkości 5/8", 1/2" lub 5/4").
Elementy wprowadzania informacji - Przełączniki pneumatyczne stosowane w układach
zautomatyzowanych stanowiskach technologicznych są umieszczone zazwyczaj w pulpitach
sterowniczych i różnią się między sobą rodzajem napędu. Przełączniki przyciskowe służą do
uzyskiwania krótkotrwałych sygnałów pneumatycznych, zaś pokrętne, wyposażone w blokadę, do
otrzymywania stałego sygnału. Zasadę działania przełącznika przyciskowego pokazano na rys.1.1.
Może on realizować funkcję powtórzenia (zasilania dołączone do otworu (3) rys.2.1b) bądź negacji
rys.1.1. Przełącznik przyciskowy
(zasilanie dołączone do otworu (1) ). Jego
składowymi częściami są korpus 1, popychasz 2,
tłoczek 5, sprężyna 4, napęd ręczny 5. Typ
przełącznika zależy od zastosowanego napędu,
natomiast części nie ulegają zmianie.
Elementy poboru informacji -Pneumatyczne
przekaźniki drogowa (przekaźniki położenia) służą
do zamiany sygnału przesunięcia na binarny sygnał
pneumatyczny. Na rysunku 1.2 przedstawiono
przekaźnik drogowy dwukierunkowy, w którym
określenie położenia części ruchomej następuje
959008352.003.png 959008352.004.png
 
Tablica 1
Rys.1.2. Przekaźnik drogowy dwukierunkowy produkcji MEBA-PIAP
a) rozwiązanie konstrukcyjne, b) c) symbole funkcjonalne przekaźnika
w trakcie ruchu w obu kierunkach. W przekaźniku jest
umieszczona sprężyna 1 zabezpieczająca elementy sterujące
przed, przeciążeniem przy zbyt dużym przemieszczeniu „s”
elementu sterującego. Inne rozwiązanie przekaźnika
drogowego o podobnych parametrach technicznych pokazano
na rys.1.3 (producent; ZM Radom). Gdy popychacz 4 zostanie
naciśnięty przez dźwignię 5 z rolką 6, wtedy zostanie otwarty
959008352.005.png
przepływ sprężonego powietrza z otworu (1) do otworu (2)
i równocześnie zamknięty odpływ powietrza z otworu (2)
do otworu (5) (do atmosfery), jak pokazano na rys.1.3b.
Rys.1.3. Przekaźnik drogowy dwukierunkowy produkcji ZM Radom; a)
rozwiązania konstrukcyjne, b) symbol funkcjonalny przekaźnika
Elementy przetwarzania informacji. Elementy
przetwarzania informacji dobiera się przy realizacji części
centralnej układu starowania, biorąc pod uwagę spełniane
przez nie funkcje logiczne, najczęściej spotykanymi
pneumatycznymi logicznymi wysokociśnieniowymi są
elementy: powtórzenia, negacji, alternatywy i koniunkcji.
Przy ich użyciu buduje się układy realizujące inne funkcje
logiczne.
Rys.1.4. Element wielofunkcyjny: a) rozwiązanie konstrukcyjne, b) widok
elementu od strony wyprowadzeń, c) symbole.
W systemie INTEPNEDYN podstawowym elementem
logicznym jest element wielofunkcyjny. Element ten razem
z płytą łączeniową, w której osadzone są końcówki służące
do przyłączania przewodów elastycznych, pokazano na
rys.1.4.'W korpusie 1 umieszczony jest suwak sterujący 2,
który ma trzy różne powierzchnie robocze: f 1 , f 2 , f 3 . W
zależności od sposobu podłączenia elementu może on
realizować następujące funkcje logiczne jedno- i
dwuargumentowe; powtórzenia, negacji, koniunkcji,
negacji implikacji (zakazu), alternatywy.
Na rysunkach 1.5 i 1.6 przedstawiono elementy bierne
realizujące funkcje alternatywy i koniunkcji. W elemencie
alternatywy z rys.1.5 ruchoma uszczelka 2 przemieszcza
się między stożkowymi gniazdami wykonanymi w korpusie
1 i wkładce 5 w zależności od wielkości ciśnień sygnałów
wejściowych doprowadzonych do końcówki (1) i (3).
Sygnał jedynkowy na wyjściu (2) pojawia się z wejścia, w
którym istnieje większe ciśnienie. W korpusie 1 elementu
koniunkcji z rys.1.6 umieszczony jest grzybek 2 mający
duże jednakowe powierzchnie sterująca. Grzybek 2
umożliwia połączenie jednego z wejść (3) lub (1), w
którym panuje niższe ciśnienie, z wyjściem (2) .
W układach sekwencyjnych często zachodzi konieczność
zapamiętania sygnału. W systemie INTEPNEDYN funkcję
tę realizują przerzutniki. Przerzutnik z rys.2.7 jest
elementem pamięci dwuwejściowej. W korpus 1
przerzutnika wciśnięte są dwie pokrywy 4, w których
przemieszcza się suwak sterujący 2. Suwak 2 sterowany
jest sygnałami podawanymi do wejść (5) i (6) i powoduje
łączenie na przemian wyjść (1)
i(3) z zasilaniem (4) lub odpowietrzaniem (2) . Możliwe
jest ręczne sterowanie suwakiem za pomocą popychaczy 5
umieszczonych w pokrywach 4.
Rys.1.5. Element alternatywy: a) rozwiązanie konstrukcyjne, b) widok
elementu od strony połączeń, c) symbol funkcjonalny.
Niekiedy w układach występuje potrzeba odpowiedniego formowania sygnału w czasie, np. w celu
usunięcia szkodliwego zjawiska "wyścigu" sygnałów w układzie, budowy generatorów sygnałów
pneumatycznych, realizacji określonych czasów postojów elementów pneumatycznych itp. Do
formowania sygnałów pneumatycznych wykorzystuje się oporniki pneumatyczne (rys.1.8) i przekaźniki
959008352.001.png 959008352.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin