konstytucyjne_ksiazka2005_rozdzial_III[1].doc

(78 KB) Pobierz
X

III. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PAŃSTWOWOŚCI

 

 

Początkowe partie Konstytucji

-     jedynie ustalanie ogólnego kierunku interpretacji – ustalanie znaczenia norm szczegółowych

-     wyrażanie generalnych zasad, których stosowanie, ze względu na wysoki stopień abstrakcji, wzbudzać może trudności

-     normy programowe – o znacznie ogólniejszym, pojemniejszym charakterze; znaczenie dla konstruowania norm konstytucyjnych

Zasady ustrojowe

RP wspólnym dobrem wszystkich obywateli

-     treści mobilizujące i edukacyjne

-     każdy obywatel może korzystać z wszystkich urządzeń i instytucji RP

-     każdy winien w miarę swych możliwości przyczyniać się nie tylko do niewzruszalnego trwania instytucji, ale przejawiać wysiłki zmierzające do ich rozwoju i rozszerzenia

-     państwo jako wspólne dobro przerasta aparat władzy publicznej – rozumiane jako swoiste zrzeszenie obywateli, w  którym są oni członkami pewnej wspólnoty obywatelskiej 

RP państwem demokratycznym

-     wskazanie na Naród/lud jako piastuna i/bądź źródło władzy publicznej

-     władza Narodu władzą suwerenną (zwierzchnią) → wykonywać władcze funkcje publiczne mogą jedynie takie czynniki, które są w stanie powołać się na legitymację (upoważnienie) Narodu

-     dopuszczenie funkcjonowania wszelkich form kontroli obywatelskiej nad działalnością czynników sprawujących władzę

-     uznawanie i sankcjonowanie form, przez które zamieszkujący państwo obywatele mogą artykułować postulaty, wyrażać interesy, manifestować potrzeby, formułować wolę co do kierunku rozwiązania problemów

-     powinny funkcjonować mechanizmu legitymowania władzy publicznej przez Naród

-     działalność swobodna, nieskrępowana obywateli, o statusie ludzi wolnych, niezależnych w egzystencji od państwa – wolnościowy status obywateli

RP państwem prawnym

-     postępowanie ludzi winno być określone przez reguły prawa, te zaś powinny przypisywać funkcjonariuszom publicznym możliwie niewielki zakres swobodnego uznania przy stosowaniu prawa w toku wykonywania czynności urzędowych – podejmowanie działań wyłącznie na podstawie wyraźne przyznanych kompetencji

-     zasada praworządności – działanie organów jedynie na podstawie i w ramach kompetencji

-     na obywatelach – jedynie obowiązek nienaruszania prawa

-     właściwe wykonywanie czynności władczych – zabezpieczone przez rozbudowane instytucje kontrolujące

-     standardy państwa prawnego – na podstawie porozumień, konwencji i paktów międzynarodowych: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948), Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowy Pakt Praw Ekonomicznych, Socjalnych i Kulturalnych (1966) + odpowiednie konwencje europejskie

-     właściwości formalne systemu prawa – jasność, co jest prawem i gdzie prawo można „odnaleźć”, jasność co do procedur tworzenia, ustalania treści i dostępności prawa

-     przepisy – sformułowane w sposób zrozumiały i jednoznaczny

-     zakaz retroaktywności prawa

-     wymóg konstruowania takich rozwiązań prawnych, które są adekwatne do celu im stawianego (aby środki nie przerastały celu)

RP państwem urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej

-     państwo odgrywa aktywną rolę w życiu społecznym

-     władza zobowiązana do interwencji, korygowania (czasem sterowania) przebiegiem życia społecznego – stwarza obywatelom w miarę równe szanse do zajmowania i utrzymywania właściwego i stosownego miejsca w życiu społecznym

-     tworzenie osłon, pewnych preferencji dla określonych kategorii osób ≠ przekreślanie na siłę wszelkich nierówności; nie jest też tożsame z państwem opiekuńczym

-     zasada subsydiarności – wymóg uznawania właściwości do rozwiązania określonych kwestii w pierwszym rzędzie przez te podmioty, które kwestiom tym są najbliższe

-     ponadto – społeczna, ale rynkowa gospodarka

RP państwem jednolitym

-     1 system organów – bez funkcjonowania na terytorium RP organów innych państw

-     decentralizacja władzy (wprowadzenie dla potrzeb zarządu państwowego okręgów terenowych), wprowadzenie samorządu terytorialnego (uznanie ludności zamieszkującej tereny poszczególnych jednostek za „wspólnoty mieszkańców” i powierzenie im zadań publicznych)

-     funkcjonowanie dużych i o sporych kompetencjach jednostek samorządowych – regionalizm; regiony – jednostki terytorialne, w których następuje mniej więcej bilansowanie społecznych potrzeb z możliwościami ich zaspokojenia

RP państwem podzielonej władzy

-     funkcja ustawodawcza (stanowienie norm prawnych), funkcja wymierzania sprawiedliwości (rozstrzyganie sporów prawnych przez organ niezwiązany z podmiotami spór wiodącymi), funkcja wykonawcza (realizacja ustaw, podjęcie działań na odcinku nieuregulowanym ustawowo – inicjatywa)

-     postulat funkcjonalnego połączenia podziału władzy z trójpodziałem w sensie organizacyjnym

-     Sejm i Senat – ustawodawcze, Prezydent i RM – wykonawcze, sądy i trybunały – sądownicze

-     wymóg zapewnienia równowagi władz – każda z nich winna posiadać odpowiednio doniosłe kompetencje i stanowisko, niedopuszczalność występowania między nimi układów nadrzędności i podporządkowania

-     postulat współdziałania władz; wszystkie trzy władze muszą funkcjonować przy pewnym minimum wewnętrznych powiązań

-     rozgraniczenie kompetencji – przyjęcie trojakiego domniemania kompetencji – pewna norma generalna wskazująca, ze dana funkcja wykonywana jest przez wskazany organ jako reguła, ale nie bez wyjątków

-     uprawnienia organów jednej władzy do podejmowania czynności z zakresu innej jest wyjątkiem od zasady rozgraniczenia – interpretowane zawężająco; TK jako rozstrzygający w sytuacjach problemowych

-     rozdział kompetencji jako reguła

RP państwem o społecznej gospodarce rynkowej

-     funkcjonowanie praw rynku

-     społeczność gospodarki – dopuszczalność korygowania praw rynku przez państwo w celu uzyskania realizacji określonych potrzeb społecznych

-     wolność działalności gospodarczej – wolność każdego do podejmowania produkcji i wprowadzania do obrotu wszelkiego rodzaju dóbr i usług przy posługiwaniu się tolerowanymi przez prawo formami tej aktywności; równość podmiotów gospodarczych

-     prywatna własność – konstytucyjny zakaz przeprowadzania nacjonalizacji

-     solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych

-     funkcja wychowawczo-mobilizująca, a nie jednoznaczna norma prawna

-     obowiązek ukształtowania w ustawach pewnych form dialogu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin