konstytucyjne_ksiazka2005_rozdzial_VI[1].doc

(116 KB) Pobierz
X

VI. SEJM I SENAT

 

-     określone władcze kompetencje na zasadzie wyłączności: władza ustawodawcza, w przypadku Sejmu – kontrola nad RM

-     uprawnienie do regulowania w sposób ogólny i abstrakcyjny wszelkich dziedzin życia społecznego, stosunków prawnych między osobami fizycznymi oraz innymi podmiotami prawnymi, wszędzie tam, gdzie spotkać się można z rygorem stosowania środków przymusu

-     preponderencja – uprzywilejowany status, przewaga Sejmu i Senatu – zw. ze szczególnym związkiem z Narodem

-     parlament lub izba, gdy organ państwowy: ma charakter kolegialny, stanowi reprezentację społeczeństwa, bierze udział w sprawowaniu władzy co najmniej przez stanowczy udział w uchwalaniu norm, obraduje z zachowaniem zasady jawności, jego członkowie cieszą się szczególnym statusem prawnym – cechy te posiada Sejm; izby biorą nierówny udział w stanowieniu ustaw

-     teoria dwuizbowości (bikameralizmu): równorzędna pozycja obu izb, nierównorzędna pozycja

-     druga izba: z federalnej struktury państwa, z dążenia do polepszenia jakości ustawodawstwa (izba refleksji, rozwagi – Senat polski), chęci stworzenia reprezentacji o charakterze niepolitycznym;

-     Sejm i Senat – jedne z najwyższych, centralne, konstytucyjne organy, o statusie zgromadzeń przedstawicielskich, reprezentujące Naród jako podmiot w państwie suwerenny, podstawowa funkcja – stanowienie ustaw; Sejm i Senat – jako dwuizbowy parlament

Mandat przedstawicielski, status prawny reprezentantów

-     w Polsce – mandat wolny (członek parlamentu samodzielnie wyraża wolę elektoratu)

-     bezwzględne pozbawienie mocy wiążącej wszelkich instrukcji kierowanych przez wyborców

-     powinnością – przyjmowanie opinii, postulatów, wniosków wyborców i ich organizacji, branie ich pod uwagę w działalności parlamentarnej – ale bez sankcji prawnej

-     mandat odpowiedzialny – dopuszczalne odwołanie parlamentarzysty – wykluczony w Konstytucji

-     Uprawnienia posłów (senatorów)

-     prawo do brania udziału w dyskusjach, głosowaniach na forum izby i w jej organach wewnętrznych; czynne i bierne prawo wyborcze do nich, możliwość składania wniosków

-     możliwość zrzeszania się w kluby, koła i zespoły parlamentarne

-     funkcja kontrolna: przez interpelacje, zapytania i interwencje poselskie – obowiązek instytucji publicznych, jak i jednostek gospodarki niepaństwowej udzielenia w terminie 14 dni informacji o stanie sprawy, w której podjęto interwencję

-     senatorowie – informacje i wyjaśnienia od członków rządu oraz przedstawicieli organów i instytucji państwowych i samorządowych; możliwość podejmowania interwencji na w/w zasadach; brak prawa interpelowania i zgłaszania zapytań i pytań w sprawach bieżących (w praktyce – o analogicznej roli – oświadczenia senatorskie)

-     Obowiązki posłów i senatorów, szczególne zakazy

-     uczestniczenie (czynne) w pracach izby i ZN – jako obowiązek

-     w przypadku niewypełniania obowiązków – odpowiedzialność regulaminowa, zmniejszenie świadczeń finansowych

-     obowiązek składania oświadczeń o stanie majątkowym

-     niepołączalność z pełnieniem innych ważnych funkcji (zasada incompatibilitas): członkostwo w obu izbach, zajmowania fotela prezydenckiego, wykonywania zawodu sędziego, Prezesa NIK, RPO, członka KRRiT, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa NBP i członków RPP

-     nie mogą mandatu wykonywać: ambasadorowie, prokuratorzy, urzędnicy służby cywilnej, żołnierze w czynnej służbie, funkcjonariusze służb ochrony państwa, pracownicy Kancelarii Sejmu, Senatu i Prezydenta

-     zakaz nie obejmuje członków RM i sekretarzy stanu

-     w przypadku kolizji – bezpłatny urlop

-     wygaśnięcie mandatu parlamentarnego w razie sprawowania lub powołania na radnego w radzie gminy/miasta, powiatu, sejmiku, wójta, burmistrza, prezydenta miasta, członka zarządu powiatu, województwa lub związku komunalnego

-     zakaz podejmowania dodatkowych zajęć, przyjmowania darowizn – antykorupcyjna funkcja

-     zakaz prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia państwowego lub komunalnego – odpowiedzialność przed TS

-     zakaz zasiadania we władzach zarządzających, kontrolnych i rewizyjnych przedsiębiorstw z bezpośrednim lub pośrednim udziałem państwowych lub komunalnych osób prawnych

-     zakaz posiadania pakietu udziałów lub akcji przekraczającego 10% w spółkach prawa handlowego, w których udział mają państwowe lub komunalne osoby prawne

-     Gwarancje wykonywania mandatu

-     immunitet – wyłączenie lub ograniczenie możliwości pociągania członka parlamentu do odpowiedzialności prawnej oraz legalnego naruszania jego nietykalności osobistej

-     niedopuszczalność pozbawienia wolności przez aresztowanie lub zatrzymanie; nie dot. zatrzymania na gorącym uczynku pod warunkiem, że jest ono niezbędne dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania – niezwłocznie należy powiadomić Marszałka

-     immunitet – początek z dniem ogłoszenia wyników wyborów, koniec w zależności od rodzaju immunitetu

-     immunitet materialny – zasadniczy zakaz pociągania posła (senatora) do odpowiedzialności za wszelkie działania wchodzące w zakres sprawowania mandatu, choćby nawet nosiły znamiona przestępstwa; immunitetem nie są objęte czyny naruszające prawa osób trzecich

-     immunitet formalny – od dnia ogłoszenia wyników nie może parlamentarzysta pociągnięci do odpowiedzialności karnej, chyba że sam wyrazi na to zgodę lub uczyni to dana izba

-     ma charakter względny (może być uchylony) i czasowy (obejmuje okres zasiadania w parlamencie)

-     postępowanie nie ulega automatycznie zawieszeniu, dopiero na specjalną uchwałę

-     uchylenie lub zrzeczenie się immunitetu – nie obejmuje czynów mieszczących się w immunitecie formalnym, a więc działań wchodzących w zakres wykonywania mandatu

-     uchylenie – uchwała, 2/3 głosujących

-     gwarancje materialne: całość uprawnień o charakterze finansowym i rzeczowym zapewniających bądź zwrot ponoszonych w związku z wykonywaniem mandatu kosztów, bądź wynagrodzenie za wykonane obowiązki

-     diety (otrzymują wszyscy) i uposażenie (tylko ci, dla których wykonywanie obowiązków parlamentarnych stanowi odpowiednik pracy zawodowej lub głównej dział. zarobkowej)

-     wysokość – równa wynagrodzeniu podsekretarza stanu

-     w czasie trwania kadencji nie można rozwiązać stosunku pracy parlamentarzysty, ograniczona możliwość wypowiedzenia

-     jego rozwiązanie – zależy od zgody Prezydium izby – zakaz o charakterze względnym

-     zapewnienie stabilności pracowniczej

-     pracodawca zobowiązany do udzielenia urlopu bezpłatnego (wyłącznie na jego wniosek); jeśli nie korzysta, zakład pracy powinien umożliwić wykonywanie obowiązków – absolutne pierwszeństwo powinności poselskich nad pracowniczymi

Kadencja, zasady działania

Kadencja

-     4 lata – początek od dnia zebrania się nowo wybranego Sejmu na pierwsze posiedzenie

-     zasada czasowej ciągłości prac – zakończenie kadencji parlamentu dopiero w przeddzień zebrania się nowo wybranych posłów na pierwszym posiedzeniu izby (także w przypadku samorozwiązania)

-     koniec kadencji: w sposób zwyczajny i nadzwyczajny; wyjątkowo – po upływie przedłużonej kadencji

-     uchwała o skróceniu kadencji – większość 2/3 ustawowej liczby posłów (liczona od nominalnej liczby posłów; minimalna liczba – 307)

-     Senat nie uczestniczy w żaden sposób w podejmowaniu takiej decyzji

-     skrócenie przez Prezydenta: fakultatywne – gdy ustawa budżetowa nie zostanie przedstawiona do podpisu w terminie 4 miesięcy od złożenia przez rząd jej projektu; obligatoryjne – w razie nieudzielenia wotum zaufania RM powołanej w ramach tzw. drugiej rezerwowej procedurze tworzenia rządu; w obu przypadkach – konieczne zasięgnięcie opinii Marszałków (tylko formalność)

-     przedłużenie kadencji – gdy jej koniec przypadłby na któryś ze stanów nadzwyczajnych lub w mniej niż 90 dni po jego zakończeniu

-     całkowita równoczesność kadencji Sejmu i Senatu

-     zasada dyskontynuacji prac parlamentu – koniec kadencji przerywa ciągłość na poszczególnych etapach trybu rozpatrywania, ale przed ostateczną decyzją, uważa się za „odrzucone”

-     zasada nie dotyczy projektów w ramach wykonywania obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej; należy rozpatrzyć wnioski o postawieniu przed TS; nowy Sejm może rozpatrzyć sprawozdanie komisji śledczej przyjęte w poprzedniej kadencji; źródłem – zwyczaj

Zasady działalności

-     autonomia regulaminowa izb – sprawy wewnętrznej organizacji i trybu pracy – określane przez same izby; izby same ustalają obowiązujące je normy organizacyjno-proceduralne

-     upoważnienie w Konstytucji

-     izby nie mają prawa do wzajemnego ingerowania w sprawy regulaminowe

-     regulaminy – w formie uchwał – zaliczone do powszechnie obowiązujących źródeł prawa: nie można nakładać obowiązków na podmioty pozaparlamentarne, nie można nadawać uprawnień obowiązujących poza izbą

-     sposób wykonywania obowiązków innych organów – może być określony w regulaminie

-     organy spoza izby nie są zasadniczo powołane do kontroli zgodności działań z regulaminem; regulaminy podlegają kontroli TK pod względem zgodności z Konstytucją

-     sfera regulaminowa – wyłączona z zakresu ustawodawstwa; nie powinno dochodzić do sprzeczności, bo akty te dotyczą innych materii

-     zasada permanencji – terminy posiedzeń określane przez same izby

-     izby obradują na posiedzeniach

-     parlament może obradować przez cały okres swojej kadencji, o konkretnych terminach posiedzeń decydują wyłącznie jego organy wewnętrzne

-     zasada jawności – charakter konstytucyjny; jawność obrad Sejmu, Senatu, Zgromadzenia Narodowego = dopuszczenie przedstawicieli środków masowego przekazu oraz publiczności do obserwowania przebiegu obrad

-     względny charakter – wyjątkowo tajność obrad, jeżeli wymaga tego dobro państwa – bezwzględna większość głosów; rozpatrywanie wniosku o uchwalenie tajności – z mocy prawa niejawne

-     w przypadku komisji – przewodniczący mogą dopuścić obecność innych osób

-     zasada kierowania pracami przez Marszałka – przewodniczenie obradom, strzeżenie praw izby, reprezentowanie na zewnątrz – Konstytucja; także – wnioskowanie w niektórych sprawach, decydowanie w ważnych kwestiach proceduralnych

-     M zwołują posiedzenia, ustalają porządek dzienny, decydują o przedłużeniu czasu wystąpień, kierują pracami Prezydiów, przewodniczą obradom Konwentów Seniorów

-     policja sesyjna – czuwanie nad spokojem i porządkiem na terenie należącym do izb

-     decydują o obniżaniu uposażeń w przypadku niewykonywania obowiązków

-     wstępna kontrola zgodności z prawem inicjatyw ustawodawczych i uchwałodawczych

Wewnętrzna organizacja izb

-     konstytucyjne: Marszałkowie i komisje

-     regulaminowe: Prezydia, Konwenty Seniorów

Marszałkowie

-     wybierani na pierwszym posiedzeniu – bezwzględną większością głosów w drodze uchwały

-     odwołanie Marszałka Senatu – wniosek zgłoszony przez 34 senatorów (1/3); odwołanie Marszałka Sejmu – w drodze praktyki

-     Marszałek Sejmu – zastępuje prezydenta, rozpisuje wybory prezydenckie, jest z urzędu przewodniczącym ZN; zawsze uprawniony do wyrażenia opinii w przedmiocie przedterminowego zakończenia kadencji parlamentu w wyniku zarządzenia Prezydenta; prawo złożenia do TK wniosku dot. konstytucyjności aktu normatywnego, prawo żądania rozstrzygnięcia przez TK sporu kompetencyjnego; wyraża opinię w sprawie podpisania ustawy z pominięciem zakwestionowanych przez TK przepisów; jest członkiem Rady Bezpieczeństwa Narodowego; wyłączne prawo wnioskowania o odwołanie RPO przed upływem kadencji, możliwość zgłoszenia kandydatury na prezesa NIK

-     Marszałek Senatu – zastępuje Prezydenta, gdy nie może tego uczynić Marszałek Sejmu; występuje z wnioskami do TK, wyraża opinię przed podjęciem przez prezydenta decyzji o skróceniu kadencji parlamentu, jest z urzędu zastępcą przewodniczącego ZN

Prezydia

-     Marszałek i wicemarszałkowie; w Sejmie – liczba nieokreślona, w Senacie – 3

-     wicemarszałkowie – nie są organami izb, zadaniem – zastępowanie Marszałka w określonym przezeń zakresie

-     wybór wicemarszałków w trybie wyboru marszałka

-     funkcje prezydiów: dokonywanie legalnej wykładni regulaminu izby; w Sejmie – ustalanie planu pracy izby

-     funkcja opiniodawcza w stosunku do niektórych rozstrzygnięć Marszałków

-     działają bez przerw międzykadencyjnych 

Konwenty Seniorów

-     podejmowanie decyzji o czasie, sposobie i przedmiocie obrad – zapewnienie współdziałania klubów

-     uprawnienia o charakterze wyłącznie opiniodawczym; działają jako organy doradcze przede wszystkim Marszałka

-     w skład – członkowie Prezydium, przedstawiciele klubów parlamentarnych, klubów i porozumień poselskich (co najmniej 15 posłów), kół poselskich reprezentujących w dniu wybory osobną listę wyborczą (Sejm); klubów parlamentarnych, klubów i porozumień skupiających min. 7 senatorów (Senat)

-     reprezentacja – na zasadzie równości klubów – każdy deleguje jednego; w Sejmie – przewodniczący lub wice klubów, w Senacie – osobne ustalenie osoby

-     opinie obligatoryjne – określenie terminu i projektu porządku dziennego, wnioski dot. trybu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku dziennego

-     możliwość przekazania przez Marszałka lub Prezydium innych spraw

Komisje parlamentarne

-     wyspecjalizowane organy o charakterze pomocniczym, opiniodawczo-inspirującym

-     stałe (zwyczajne) – powoływane na okres całej kadencji w celu względnie ciągłych prac nad określonym kompleksem zagadnień

-     nadzwyczajne – powoływane ad hoc dla rozpatrzenia konkretnego zadania

-     rodzaje: powołane w celu rozpatrzenia szczególnie ważnych ustaw (przyspieszenie prac i ich koncentracja w jednym ośrodku – np. komisje w sprawach kodeksów), komisje śledcze – dla wyjaśnienia określonej konkretnie sprawy pod kątem wyjaśnienia przyczyn określonego stanu rzeczy i wskazania osób odpowiedzialnych oraz ew. pociągnięcia do odpowiedzialności politycznej lub konstytucyjne; w skład – 11 posłów (powinien odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół mających przedstawicieli w Konwencie Seniorów)

-     komisja śledcza – ma prawo przesłuchiwania wezwanych przez siebie osób, żądania akt lub pisemnych wyjaśnień od instytucji publicznych, zwrócenia się do Prok. Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności wyjaśniających

-     nie jest związana stanowiskiem innych organów państwowych ani opiniami innych komisji

-     obowiązek złożenia sprawozdania z działalności; możliwość przedłożenia wniosku wstępnego o pociągnięcie do odpowiedzialności przed TS

-     podział na resortowe i pozaresortowe

Kluby i koła parlamentarne

-     klub – co najmniej 15 posłów

-     koło – min. 3 posłów

-     kluby – reprezentacja w Konwencie Seniorów, szczególne traktowanie w zakresie limitów czasu wystąpień w dyskusji

-     liczba podpisów wymaganych do złożenia poselskiej inicjatywy ustawodawczej – zbieżna z minimalną wielkością formy zrzeszania się

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin