ENERGETYKA A ŚRODOWISKO
Wydział Mechaniczno-Energetyczny
Politechnika Wrocławska
1.2. Ogólne zasady gospodarczego korzystania ze środowiska
1.3. Pozwolenia na gospodarcze korzystanie ze środowiska
2.1. Polityka energetyczna dla Europy – cele na rok 2010
2.2. Dyrektywy Unii Europejskiej – produkcja energii a środowisko
2.3. Polityka energetyczna dla Polski – prognoza zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku
3.1. Standardy emisyjne
3.2. Kryteria ustalania standardów
3.3. Szczególne przypadki
3.4. Sankcje
4.1. System prawny
4.2. Zakres pozwolenia zintegrowanego
4.3. Termin BAT
4.4. Termin BREF
6.1. Podstawy prawne
6.2. Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień do emisji CO2
7.1. Podstawy prawne
7.2. Rodzaje świadectw pochodzenia
1. USTAWA PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
tekst jednolity: Dziennik Ustaw, 2008 rok, nr 25 poz. 150
1.1. OGÓLNE ZASADY KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA
Ø Powszechne korzystanie ze środowiska przysługuje z mocy ustawy każdemu i obejmuje korzystanie ze środowiska, bez użycia instalacji, w celu zaspokojenia potrzeb osobistych oraz gospodarstwa domowego, w tym wypoczynku oraz uprawiania sportu …
Ø Korzystanie ze środowiska wykraczające poza ramy korzystania powszechnego może być, w drodze ustawy, obwarowane obowiązkiem uzyskania pozwolenia, ustalającego w szczególności zakres i warunki tego korzystania, wydanego przez właściwy organ ochrony środowiska.
Ø Ochrona jednego lub kilku elementów przyrodniczych powinna być realizowana z uwzględnieniem ochrony pozostałych elementów.
Ø Kto powoduje zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty usunięcia skutków tego zanieczyszczenia. Kto może spowodować zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty zapobiegania temu zanieczyszczeniu.
Ø Każdy ma prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach określonych ustawą
Ø Decyzja wydana z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska jest nieważna.
1.2. OGÓLNE ZASADY GOSPODARCZEGO KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA
1.2.1. Standardy imisyjne i emisyjne i kontrola emisji
Ustalone są standardy standardy jakości środowiska (imisyjne) oraz standardy emisyjne.
Eksploatacja instalacji lub urządzenia nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska. Eksploatacja instalacji lub urządzenia nie powinna powodować przekroczenia standardów
emisyjnych.
Dotrzymanie standardów emisyjnych nie zwalnia z obowiązku zachowania standardów jakości środowiska.
Standardy emisyjne nie obowiązują w odbiegających od normy warunkach pracy
instalacji lub urządzenia. Okres rozruchu, awarii i likwidacji instalacji lub urządzenia powinien wynikać z
uzasadnionych potrzeb technicznych i nie może występować dłużej niż jest to konieczne.
Prowadzący instalację oraz użytkownik są zobowiązani do okresowych lub ciągłych pomiarów emisji (w zależności od stopnia oddziaływani instalacji/urządzenia na środowisko), ewidencjonowania ich wyników oraz przechowywania przez okres 5 lat. (
instalacje energetycznego spalania paliw -pomiary ciągłe – łączna moc cieplna nie mniejsza niż 100 MWt)
1.2.2. Opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska
Jest ponoszona za:
Ø wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza w zależności od ilości i rodzaju tych zanieczyszczeń,
Ø wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w zależności od rodzaju i ilości substancji w nich zawartych (wody chłodnicze – od temperatury, ale wyższej od 25 0C), a w przypadku wód opadowych lub roztopowych – od wielkości, rodzaju i sposobu zagospodarowania terenu, z którego wody są odprowadzane,
Ø pobór wód, w zależności od ilości i jakości pobranej wody oraz od tego czy pobrano wodę powierzchniowa czy podziemną,
Ø składowanie odpadów w zależności od ich ilości i rodzaju,
1.2.3. Opłaty podwyższone
Podmiot korzystający ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej
decyzji ponosi opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska.
Opłaty podwyższone o 500% w przypadku braku wymaganego pozwolenia na:
Ø wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów,
Ø pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi.
2)
Za składowanie odpadów bez uzyskania decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji
składowiska odpadów opłaty podwyższone w wysokości 0,05 jednostkowej stawki
opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania, chyba że:
Ø składowanie odpadów w miejscu na ten cel nie przeznaczonym - opłaty podwyższone w wysokości 0,1 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania
Ø nad brzegami zbiorników wodnych, a zwłaszcza w strefach ochronnych ujęć wód i na terenach wypływu wód z warstw wodonośnych, na terenach parków narodowych i rezerwatów przyrody, na terenach leśnych albo uzdrowiskowych lub na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - opłaty podwyższone w wysokości 0,15 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania
Ø w przypadku pozbycia się odpadów do śródlądowych wód powierzchniowych i podziemnych, morskich wód wewnętrznych lub wód morza terytorialnego - opłaty podwyższone w wysokości 100-krotnej jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku.
1.2.4. Administracyjne kary pieniężne
W razie korzystania ze środowiska z przekroczeniem lub naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu lub innej decyzji podmiot korzystający ze środowiska ponosi oprócz opłaty, administracyjną karę pieniężną.
Ø
Karę wymierza się w wysokości 10-krotnej wielkości jednostkowej stawki opłat:
za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
za pobór wód.
Za składowanie odpadów z naruszeniem warunków dotyczących rodzaju i sposobów składowania odpadów, określonych w decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji
składowiska, lub magazynowanie odpadów z naruszeniem decyzji określającej miejsce
i sposób magazynowania odpadów wymierza się karę w wysokości 0,1 jednostkowej
stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania.
Wymiar kary biegnącej ustala się uwzględniając przekroczenie lub naruszenie w skali doby, chyba że jest to przekroczenie ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza - przekroczenie w skali godziny.
Bieg naliczania kary ustaje po wykazaniu przed podmiot gospodarczy, że jest o.k, ale jeśli poda nieprawdę – na okres 60 dni stawka kary ulega podwojeniu.
1.2.5. 0dpowiedzialność w ochronie środowiska
Odpowiedzialność cywilna
Do odpowiedzialności za szkody spowodowane oddziaływaniem na środowisko stosuje się
przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
Odpowiedzialności za szkody wyrządzone oddziaływaniem na środowisko nie wyłącza okoliczności, że działalność będąca przyczyną powstania szkód jest prowadzona na podstawie decyzji i w jej granicach.
Odpowiedzialność karna
Kara aresztu albo ograniczenia wolności albo grzywny np. w takich przypadkach jak:
1. eksploatacja instalacji bez wymaganego pozwolenia lub z naruszeniem jego
warunków,
2. naruszenie zakazu wprowadzania do obrotu lub ponownego wykorzystania
substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (PCB, azbest).
Odpowiedzialność administracyjna
Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska negatywnie oddziałuje na środowisko, organ
ochrony środowiska może, w drodze decyzji, nałożyć obowiązek:
1. ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia,
2. przywrócenia środowiska do stanu właściwego.
1.3. POZWOLENIA NA GOSPODARCZE KOZRYSTANIE ZE ŚRODOWISKA
1.3.1. Rodzaje pozwoleń
Ø na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
Ø wodno prawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
Ø na wytwarzanie odpadów;
Ø zintegrowane
1.3.2. Instalacje, z których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza nie wymaga zgłoszenia ani pozwolenia
Ø instalacje energetyczne (w których następuje proces spalania paliw w celu wytworzenia wyłącznie energii) o nominalnej mocy cieplnej (łącznej na terenie jednego zakładu) do 1 MW bez względu na rodzaj spalanego paliwa
Ø instalacje inne niż energetyczne, w których spalane są paliwa, o nominalnej mocy cieplnej (łącznej na terenie na jednego zakładu) do 0,5 MW
Dziennik Ustaw, 2004 rok, Nr 283 poz.2839
1.3.3. Instalacje energetyczne, z których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza wymaga zgłoszenia, ale nie wymaga pozwolenia na emisję:
Ø 1- 5 MW - opalane węglem kamiennym,
Ø 1-10 MW - opalane koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną lub węglem kamiennym i koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną, jeżeli nominalna moc cieplna wprowadzona w węglu kamiennym nie przekracza 5 MW
Ø 1-15 MW - opalane paliwem gazowym lub opalane paliwem gazowym oraz węglem kamiennym, koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną, jeżeli nominalna moc cieplna wprowadzona w węglu kamiennym nie przekracza 5 MW, a nominalna moc cieplna) wprowadzona w węglu kamiennym, koksie, drewnie, słomie, oleju napędowym, oleju opałowym, benzynie nie przekracza 10 MW
Jednostkowa stawka za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z jednostki spalonego paliwa w zależności od rodzaju instalacji i mocy cieplnej (dla jednostek o łącznej mocy nominalnej większej od 1 MW nie wymagających pozwolenia) zależy od rodzaju paliwa i jego ilości oraz technologii spalania i od wyposażenia instalacji w urządzenia ochrony powietrza.
2.
POLITYKA ENERGETYCZNA
2.1. POLITYKA ENERGETYCZNA DLA EUROPY – CELE NA ROK 2020
...
gobi0208