Energetyka a środ_Konspekt dla studentów_2008.doc

(1772 KB) Pobierz
EKONOMIKA OCHRONY ŚRODOWISKA

na prawach rękopisu

 

 

 

 

ENERGETYKA A ŚRODOWISKO

konspekt wykładu

 

 

dr inż. Maria Mazur

Wydział Mechaniczno-Energetyczny

Politechnika Wrocławska

 

 

 

1.       Ustawa Prawo ochrony środowiska

1.1.Ogólne zasady korzystania ze środowiska

              1.2. Ogólne zasady gospodarczego korzystania ze środowiska

              1.3. Pozwolenia na gospodarcze korzystanie ze środowiska

2.       Polityka energetyczna

2.1. Polityka energetyczna dla Europy – cele na rok 2010

2.2. Dyrektywy Unii Europejskiej – produkcja energii a środowisko

2.3. Polityka energetyczna dla Polski – prognoza zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku

3.       Dyrektywa LCP

3.1. Standardy emisyjne

3.2. Kryteria ustalania standardów

3.3. Szczególne przypadki

3.4. Sankcje

4.       Dyrektywa IPPC

4.1. System prawny

4.2. Zakres pozwolenia zintegrowanego

4.3. Termin BAT

4.4. Termin BREF

5.       Dyrektywa NEC

6.       Dyrektywa klimatyczna

6.1. Podstawy prawne

6.2. Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień do emisji CO2

7.       Świadectwa pochodzenia energii (certyfikaty)

7.1. Podstawy prawne

7.2. Rodzaje świadectw pochodzenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrocław 2010

 

 

 

 

 

1.         USTAWA PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

tekst jednolity: Dziennik Ustaw, 2008 rok,  nr 25 poz. 150

 

 

 

1.1. OGÓLNE ZASADY KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA

 

 

Ø       Powszechne korzystanie ze środowiska przysługuje z mocy ustawy każdemu i obejmuje korzystanie ze środowiska, bez użycia instalacji, w celu zaspokojenia potrzeb osobistych oraz gospodarstwa domowego, w tym wypoczynku oraz uprawiania sportu …

 

Ø       Korzystanie ze środowiska wykraczające poza ramy korzystania powszechnego może być, w drodze ustawy, obwarowane obowiązkiem uzyskania pozwolenia, ustalającego w szczególności zakres i warunki tego korzystania, wydanego przez właściwy organ ochrony środowiska.

 

Ø       Ochrona jednego lub kilku elementów przyrodniczych powinna być realizowana z uwzględnieniem ochrony pozostałych elementów.

 

Ø       Kto powoduje zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty usunięcia skutków tego  zanieczyszczenia.  Kto może spowodować zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty zapobiegania temu zanieczyszczeniu.

 

Ø       Każdy ma prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach określonych ustawą

 

Ø       Decyzja wydana z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska jest nieważna.

 

 

1.2. OGÓLNE ZASADY GOSPODARCZEGO KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA

1.2.1.        Standardy imisyjne i emisyjne i kontrola emisji

 

Ustalone są standardy standardy jakości środowiska (imisyjne) oraz standardy emisyjne.

Eksploatacja instalacji lub urządzenia nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska. Eksploatacja instalacji lub urządzenia nie powinna powodować przekroczenia standardów

emisyjnych.

Dotrzymanie standardów emisyjnych nie zwalnia z obowiązku zachowania standardów jakości środowiska.

Standardy emisyjne nie obowiązują w odbiegających od normy warunkach pracy

instalacji lub urządzenia.  Okres rozruchu, awarii i likwidacji instalacji lub urządzenia   powinien wynikać z

uzasadnionych potrzeb technicznych i nie może występować dłużej niż jest to konieczne. 

 

Prowadzący instalację oraz użytkownik są zobowiązani do okresowych lub ciągłych pomiarów emisji (w zależności od stopnia oddziaływani instalacji/urządzenia na środowisko), ewidencjonowania ich wyników oraz przechowywania przez okres 5 lat. (

instalacje energetycznego spalania paliw -pomiary ciągłe – łączna moc cieplna nie mniejsza niż 100 MWt)

 

1.2.2. Opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska

Jest ponoszona za:

Ø       wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza w zależności od ilości i rodzaju tych zanieczyszczeń,

Ø       wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w zależności od rodzaju i ilości substancji w nich zawartych (wody chłodnicze – od temperatury, ale wyższej od 25 0C), a w przypadku wód opadowych lub roztopowych – od wielkości, rodzaju i sposobu zagospodarowania terenu, z którego wody są odprowadzane,

Ø       pobór wód, w zależności od ilości i jakości pobranej wody oraz od tego czy pobrano wodę powierzchniowa czy podziemną,

Ø       składowanie odpadów w zależności od ich ilości i rodzaju,

 

 

 

1.2.3. Opłaty podwyższone

 

Podmiot korzystający ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej

decyzji ponosi opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska.

 

 

Opłaty podwyższone o 500% w przypadku braku wymaganego pozwolenia na:

 

Ø       wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów,

             

Ø       pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi.

2)       

 

Za składowanie odpadów bez uzyskania decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji

składowiska odpadów opłaty podwyższone w wysokości 0,05 jednostkowej stawki

opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania, chyba że:

Ø       składowanie odpadów w miejscu na ten cel nie przeznaczonym - opłaty podwyższone w wysokości 0,1 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania

Ø       nad brzegami zbiorników wodnych, a zwłaszcza w strefach ochronnych ujęć wód i na terenach wypływu wód z warstw wodonośnych, na terenach parków narodowych i rezerwatów przyrody, na terenach leśnych albo uzdrowiskowych lub na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - opłaty podwyższone w wysokości 0,15 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania

 

 

Ø       w przypadku pozbycia się odpadów do śródlądowych wód powierzchniowych i podziemnych, morskich wód wewnętrznych lub wód morza terytorialnego - opłaty podwyższone w wysokości 100-krotnej jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku.

 

1.2.4. Administracyjne kary pieniężne

 

W razie korzystania ze środowiska z przekroczeniem lub naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu lub innej decyzji podmiot korzystający ze środowiska ponosi oprócz opłaty, administracyjną karę pieniężną.

Ø        

Karę wymierza się w wysokości 10-krotnej wielkości jednostkowej stawki opłat:

za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,

za pobór wód.

 

Za składowanie odpadów z naruszeniem warunków dotyczących rodzaju i sposobów składowania odpadów, określonych w decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji

składowiska, lub magazynowanie odpadów z naruszeniem decyzji określającej miejsce

i sposób magazynowania odpadów wymierza się karę w wysokości 0,1 jednostkowej

stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania.

 

Wymiar kary biegnącej ustala się uwzględniając przekroczenie lub naruszenie w skali doby, chyba że jest to przekroczenie ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza - przekroczenie w skali godziny.

Bieg naliczania kary ustaje po wykazaniu przed podmiot gospodarczy, że jest o.k, ale jeśli poda nieprawdę – na okres 60 dni stawka kary ulega podwojeniu.

 

1.2.5. 0dpowiedzialność w ochronie środowiska

Odpowiedzialność cywilna

Do odpowiedzialności za szkody spowodowane oddziaływaniem na środowisko stosuje się

przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. 

 

Odpowiedzialności za szkody wyrządzone oddziaływaniem na środowisko nie wyłącza okoliczności, że działalność będąca przyczyną powstania szkód jest prowadzona na podstawie decyzji i w jej granicach.  

Odpowiedzialność karna

Kara aresztu albo ograniczenia wolności albo grzywny np. w takich przypadkach jak:

1. eksploatacja instalacji bez wymaganego pozwolenia lub z naruszeniem jego

    warunków,

2. naruszenie zakazu wprowadzania do obrotu lub ponownego wykorzystania

    substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (PCB, azbest).  

Odpowiedzialność administracyjna

Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska negatywnie oddziałuje na środowisko, organ

ochrony środowiska może, w drodze decyzji, nałożyć obowiązek:

    

1. ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia,

2. przywrócenia środowiska do stanu właściwego.

 

1.3. POZWOLENIA NA GOSPODARCZE KOZRYSTANIE ZE ŚRODOWISKA

 

1.3.1. Rodzaje pozwoleń

 

Ø       na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;

Ø       wodno prawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;

Ø       na wytwarzanie odpadów;

Ø       zintegrowane

 

1.3.2. Instalacje, z których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza nie wymaga zgłoszenia ani pozwolenia

 

Ø       instalacje energetyczne (w których następuje proces spalania paliw w celu wytworzenia wyłącznie energii) o nominalnej mocy cieplnej (łącznej na terenie jednego zakładu) do 1 MW bez względu na rodzaj spalanego paliwa

 

Ø       instalacje inne niż energetyczne, w których spalane są paliwa, o nominalnej  mocy cieplnej (łącznej na terenie na  jednego zakładu) do 0,5 MW

Dziennik Ustaw, 2004 rok, Nr 283 poz.2839

 

 

 

 

 

1.3.3. Instalacje energetyczne, z których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza wymaga zgłoszenia, ale nie wymaga pozwolenia na emisję:

Ø       1- 5 MW - opalane węglem kamiennym,                                                   

Ø       1-10 MW - opalane koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną lub węglem kamiennym i koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną, jeżeli nominalna moc cieplna wprowadzona w węglu kamiennym nie przekracza 5 MW

 

Ø       1-15 MW - opalane paliwem gazowym lub opalane paliwem gazowym oraz  węglem kamiennym, koksem, drewnem, słomą, olejem napędowym, olejem opałowym, benzyną, jeżeli nominalna moc cieplna wprowadzona w węglu kamiennym nie przekracza 5 MW, a nominalna moc cieplna) wprowadzona w węglu kamiennym, koksie, drewnie, słomie, oleju napędowym, oleju opałowym, benzynie nie przekracza 10 MW

Jednostkowa stawka za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z jednostki spalonego paliwa w zależności od rodzaju instalacji i mocy cieplnej (dla jednostek o łącznej mocy nominalnej większej od 1 MW nie wymagających pozwolenia) zależy od rodzaju paliwa i jego ilości oraz technologii spalania i od wyposażenia instalacji w urządzenia ochrony powietrza.

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

POLITYKA ENERGETYCZNA

2.1. POLITYKA ENERGETYCZNA DLA  EUROPY – CELE NA ROK 2020

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin