p-06.pdf

(121 KB) Pobierz
Microsoft Word - p-06.doc
MegaCAD w przykþadach Î Lekcja 6
JeŇeli MegaCAD jest zamkniħty - zaczynamy od uruchomienia systemu.
134) uruchamiamy program - z menu " Start " przechodzimy do podmenu " Programy " i otwieramy grupħ ikon
" MegaCAD 4.5 PL ", z ktrej wybieramy polecenie " MegaCAD NT ".
Stworzenie elementu bibliotecznego.
135) z grnego menu tekstowego otwieramy panel " Rysunek " Î á L Ñ oraz polecenie " Wczytanie " Î á L Ñ.
136) w okienku dialogowym (opis w pierwszej czħĻci) z listy wybieramy rysunek " lozysko.prt " Î á L Ñ Îi
naciskamy klawisz " OK " - " L ".
137) z grnego menu tekstowego wybieramy panel á Makro Ñ Î á L Ñ, a z niego polecenie á Wycinanie Ñ
Î á L Ñ lub z grnego paska ikon wybieramy ikonħ á wycinek jako makro Ñ Î á L Ñ Î (rys. obok);
138) pierwszym krokiem jest wybr elementw majĢcych skþadaę siħ na element biblioteczny. W tym
celu z bocznego menu ikonowego wybieramy opcjħ á Wybieranie elementw ekranu Ñ (ikona Î
rys. obok). WybierajĢc z menu tħ opcjħ program wybierze wszystkie elementy, ktre w caþoĻci
znajdujĢ siħ na ekranie. Zakoıczenie wyboru Î á P Ñ.
139) program otworzy okienko (rys. obok). Definiujemy w nim punkt wstawienia,
rozciĢganie oraz DB-Info.
140) wybieramy á Punkt wstawienia Ñ Î punkt, za ktry trzymamy element biblioteczny w
momencie jego wstawienia (w nowszych wersjach istnieje moŇliwoĻę zmiany w
trakcie wstawiania). Definiujemy punkt wstawienia w miejscu przeciħcia
przedþuŇenia dwch krawħdzi, oznaczonych na rysunku poniŇej (prawy rys.) jako 1 i
2 . W tym celu po z menu bocznego wybieramy ikonħ (lewy rys. poniŇej) á przeciħcie
1+2 Ñ Î á L Ñ. Nastħpnie zaznaczamy Î á L Ñ Î oba
elementy oznaczone na powiħkszonym fragmencie
cyframi 1 i 2 .
Po zaznaczeniu drugiego elementu program zapamiħta
wskazany punkt i ponownie otworzy okienko
przedstawione w pkt. 6.
141) wybieramy á RozciĢganie Ñ Î zdefiniowanie maksimum trzech kierunkw w ktrych moŇna bħdzie
rozciĢgaę element w trakcie wstawiania. Zdefiniujemy rozciĢganie wstawianego elementu tak, aby moŇna
byþo wykorzystaę element przy wstawianiu identycznych þoŇysk rŇniĢcych siħ tylko ĻrednicĢ. Po
wybraniu klawisza á RozciĢganie Ñ wskazujemy prostokĢt w ktrym znajdĢ siħ elementy, ktre podczas
wstawiania bħdzie moŇna rozciĢgaę. ProstokĢt zaznaczamy jak na rysunku poniŇej. Naciskamy klawisz á f Ñ
Î dowolne wskazywanie punktw. Pierwsze naroŇeÎ á L Ñ, drugie Î á L Ñ.
142) zakoıczenie wskazywania rozciĢgania Î á P Ñ. Program wyĻwietli okienko przedstawione w pkt. 6.
143) wybieramy á DB-Info Ñ Î moŇliwoĻę dopisania informacji tekstowej, na podstawie ktrej generujemy
wykazy uŇytych elementw. Do naszego elementu dopiszemy podstawowe informacje. Po wybraniu
klawisza á DB-Info Ñ wyĻwietli siħ okienko do wprowadzenia informacji (rys. poniŇej z wprowadzonymi
przez nas informacjami).
W okienku moŇna wprowadzię dowolny tekst opisujĢcy wstawiany element Î tekst do wprowadzonej linii
kresek na rysunku poniŇej. DrugĢ czħĻciĢ jest tekst sþuŇĢcy do generowania wykazw elementw i
242180677.005.png 242180677.006.png
zawierajĢcy informacje, ktre powinny siħ w takim wykazie znaleŅę. Na podstawie dopisanych tekstw
moŇna tworzyę wiele rŇnych wykazw. W pojedynczym wykazie moŇna z dopisanej informacji umieĻcię
tylko wybrane hasþa.
Struktura dopisywanych informacji.
Pojedyncza informacja skþada siħ z nazwy
pola oraz informacji uŇytkowej . Nazwa pola
musi byę pisana duŇymi literami i nie moŇe
zawieraę polskich znakw diakrytycznych,
spacji oraz á !@#$%^&*()_=+ÓÑ;:,./?\|`~[]-
{} Ñ. Wprowadzona nazwa pola nie jest
informacjĢ i musi koıczyę siħ dwukropkiem.
Za dwukropkiem wprowadzamy dowolny
tekst informacyjny, ktry uwzglħdniany
bħdzie w wykazie.
Przykþad na rysunku obok:
- nazwa pola: NAZWA ;
- informacja uŇytkowa: ýoŇysko 40 .
Prosimy o wprowadzenie informacji jak na
rysunku obok.
IloĻę pojedynczych informacji dopisanych do elementu bibliotecznego jest nieograniczona.
144) po wprowadzeniu tekstu zatwierdzamy informacjħ wybierajĢc klawisz á OK Ñ Î á L Ñ;
145) w okienku (przedstawione w pkt. 6) wybieramy klawisz á OK Ñ Î á L Ñ;
146) pojawi siħ okienko, w ktrym wskazujemy poþoŇenie i nazwħ elementowi bibliotecznemu (rys. poniŇej).
Prosimy o wprowadzenie nazwy á lozysko Ñ i zatwierdzenie jej klawiszem á OK Ñ Î á L Ñ;
DoþĢczenie þoŇysk do waþka.
147) wczytanie rysunku. Z menu tekstowego wybieramy panel á Rysunek Ñ Î á L Ñ, nastħpnie polecenie
á Wczytanie Ñ Î á L Ñ. Z listy wybieramy á walek Ñ Î á L Ñ i zatwierdzamy klawiszem á OK Ñ Î á L Ñ;
148) wstawienie þoŇyska. Z menu tekstowego wybieramy panel á Makro Ñ Î á L Ñ, a nastħpnie polecenie
á DoþĢczenie Ñ Î á L Ñ lub z grnego paska ikonħ (rys. obok) á DoþĢczenie makra do rysunku Ñ Î á L Ñ;
149) w okienku wybieramy á lozysko Ñ Î á L Ñ i zatwierdzamy klawiszem á OK Ñ Î á L Ñ;
150) program otworzy okienko (rys. obok), w ktrym:
- kĢt: - kĢt o jaki obrcimy element, moŇna go zmieniaę w trakcie wstawiania lub
wskazaę na rysunku;
- skala: - przeskalowanie elementu o podany wspþczynnik wzglħdem punktu
wstawienia;
- RozciĢganie Î wþĢczenie moŇliwoĻci rozciĢgniħcia elementu;
- DB Î Info Î dopisanie lub zmiana informacji;
- WyþĢczyę Î wyþĢczenie makra z rysunku. Podczas zapamiħtywania rysunku
program zapisuje ĻcieŇkħ dostħpu do elementu oraz punkt wstawienia i kĢt oraz
skalħ, bez zapisanie w rysunku samego elementu bibliotecznego.
Wstawienie elementu Î klawisz á OK Ñ Î á L Ñ.
151) element zostaþ zdefiniowany z konkretnymi atrybutami: warstwa, grupa, kolor itp.
Aby atrybuty nie ulegþy zmianie naleŇy w grnym menu ustawię atrybuty
niezdefiniowane (jak na rys. poniŇej).
242180677.007.png 242180677.008.png 242180677.001.png 242180677.002.png 242180677.003.png
Element biblioteczny trzyma siħ myszy punktem wstawienia zdefiniowanym wczeĻniej (pkt. 7). W prawym
dolnym rogu ekranu (obok wspþrzħdnych) pojawia siħ zielone pole, w ktrym moŇna wprowadzię kĢt
obrotu. Wybieramy pole myszĢ Î á L Ñ Î lub naciskamy klawisz á Esc Ñ. Wprowadzamy wartoĻę á -90 Ñ i
zatwierdzamy klawiszem á Enter Ñ.
152) wstawiamy element. W tym celu z menu bocznego wybieramy opcjħ á punkt przeciħę Ñ Î á L Ñ
(ikona rys. obok). Nastħpnie zaznaczamy naroŇe numer 2 na rysunku poniŇej Î á L Ñ;
153) poniŇej wynik polecenia.
242180677.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin