Paliwa, smary i płyny(2).pdf

(352 KB) Pobierz
745336115 UNPDF
00:03-09
Wydanie 8 pl
Paliwa, smary i płyny
1 710 359
Scania CV AB 2003, Sweden
745336115.007.png 745336115.008.png 745336115.009.png 745336115.010.png 745336115.001.png 745336115.002.png 745336115.003.png
Spis treści
Spis treści
Objętości
...................................................................................3
Paliwo
Olej napędowy ........................................................6
Etanol.................................................................... 11
Biopaliwo RME (ester metylowy oleju
rzepakowego)........................................................12
Oleje
Olej silnikowy........................................................13
Olej przekładniowy ..............................................15
Oleje/płyny dla innych podzespołów..................18
Podwozie
Podsumowanie informacji dotyczących
komponentów / smarów.......................................19
Płyn do spryskiwania szyb ...................................19
Smar do podwozia ................................................20
Klimatyzacja
Czynnik chłodzący ................................................21
Olej do sprężarki...................................................21
Układ chłodzenia
Płyn chłodzący.......................................................22
Filtr płynu chłodzącego ........................................22
Wymagania co do jakości składników płynu
chłodzącego ...........................................................23
Uzupełnianie .........................................................25
Mieszanie płynu chłodzącego z glikolem...........26
Ryzyko zamarzania ..............................................27
Wymiana płynu chłodzącego...............................28
2
Scania CV AB 2003, Sweden
00:03-09
 
Objętości
Paliwa, smary i płyny
Objętości
Wartości są podane w przybliżeniu.
Sprawdź poziom i w razie potrzeby uzupełnij.
Podzespół
Typ
Objętość w litrach
Pompa mechanizmu odchylania
kabiny
0,8
Podnoszenie osi wleczonej
3,6-5,0
Zbiornik płynu spryskiwaczy
14,5
Przekładnia kierownicza ze
wspomaganiem
Ciężarówka
Autobus
4
6-9, zależnie od typu
nadwozia
Płyn chłodzący
Wskazówka:
Objętość czynnika chłodzącego
wzrasta, gdy podłączone są inne
podzespoły:
- retarder +20 litrów
- chłodnica oleju i przewód
- ogrzewania dodatkowego
Webasto
- układ ogrzewania autobusu
Silnik 9-litrowy
Silnik 11 litrowy
Silnik 12 litrowy
Silnik 14 litrowy
Silnik 16 litrowy
ok. 40
ok. 50
ok. 50
ok. 80
ok. 80
Sterowanie sprzęgłem
Ciężarówka
Autobus
0,4
zależnie od typu nadwozia
Przemiennik momentu obrotowego KH424 3
25
ZF Transmatic
- Skrzynia biegów
- Przemiennik momentu
obrotowego
- Retarder
43
Mechaniczna skrzynia biegów
Wskazówka: dalsze 2 litry
potrzebne do chłodzenia oleju
GR900, GRS900 / 890 / 920
GRSH900
GR900R
GRS900R / 890R / 920R
GR801
GR801R
G701
15,4
15,4
16,5
16,5
9,5
10,6
13
Przystawka odbioru mocy
EG600 / 601 /620 / 621
EG603 / 604
1,7
2,5 (1,3 przy zmianie
oleju)
0,5
1,1
2,0
EG610 / 611 / 612
EK300/310
EK330 / 340 / 630 / 640
00:03-09
Scania CV AB 2003, Sweden
3
745336115.004.png
Objętości
Podzespół
Typ
Objętość w litrach
Retarder Scania
Przy zmianie oleju: 5
Całkowita objętość: 7,5
Skrzynka rozdzielcza
GTD800 / 900
6,5
Automatyczna skrzynia biegów
Allison
GA750/751/752
Przy zmianie oleju: ok. 20
Całkowita objętość: ok. 30
Przy zmianie oleju: ok. 34
Całkowita objętość: ok. 50
Przy zmianie oleju: ok. 15
Całkowita objętość: ok. 30
GA851/ 852
Automatyczna skrzynia biegów ZF
Przekładnia główna
R560 / 660 / 780
RP730
RP731
RP735
RP832
RP835
RD760 (most portalowy)
12,5
10,0
13,5
8,0
14,0
9,0
18,0
Przekładnia główna, z przekładnią
wózka napędowego
RB660 / RBP730
RBP731
RBP735
RBP832
14,0
17,0
11,0
14,0 (+1,0 przy naprawie
głównej)
12,0
RBP835
Zwolnice
RH730
RH731
RH735
RH832
RH835
2,0
0,8
2,0
2,0
2,0
Piasta ZF
ADA 1350
ASA 100X
0,7
Wentylator napędzany
hydraulicznie
Przy zmianie oleju: ok. 8
Całkowita objętość: ok. 15
Układ sterowania przegubem w
autobusach przegubowych
2,8
4
Scania CV AB 2003, Sweden
00:03-09
745336115.005.png
Objętości
Objętość płynów w silniku
Wartości w tabelach poniżej podane są w
litrach.
Pojazd
Silnik
Poziom
maks.*
Różnica, maks - min
(bagnet)
Poziom
maks.**
Objętość
filtra oleju
Ciężarówka D16
38
6,0
30
1,6
Ciężarówka DC11/
D12
38
7,5
33
2,0
Autobus
DC11/
D12
25
9,0
20
2,0
Ciężarówka OSC11
30
-
-
-
Ciężarówka D9
32,5
6,5
27,5
2,0
Autobus K D9
28
9,5
23
2,0
Autobus N/L D9
38
8,0
29
2,0
* = Ilość płynu, jaką należy wlać przy
pierwszym napełnianiu. Na przykład po
naprawie głównej.
** = Objętość płynu jaką należy wlać
przy zmianie oleju bez wymiany filtra.
Wskazówka: Jeśli wymieniony został
filtr oleju, objętość oleju w filtrze musi
być zawarta.
Pojazd Silnik Poziom maks.
Ciężarówka DSC11
23 - 30
Ciężarówka DSC14
22 - 30
Autobus
DSC11
23 - 30
Wskazówka: Wszystkie wartości są
przybliżone, gdyż istnieją spore różnice
pomiędzy silnikami i dla tego samego typu
silnika różnica może wynosić do 2-3 litrów.
Podano dolne granice wartości, gdyż zaleca
się raczej dolać oleju dodatkowo, niż
spuszczać jego nadmiar.
Obróć bagnet tak, by znalazł się w
prawidłowym położeniu.
00:03-09
Scania CV AB 2003, Sweden
5
745336115.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin