Automatyczna skrzynia biegów ZF(2).pdf

(1097 KB) Pobierz
745322816 UNPDF
05:08-51
Wydanie 2 pl
Automatyczna skrzynia biegów ZF
ZF 4/5HP500, 590 i 600
Opis funkcjonowania
1 712 605
© Scania CV AB 2000, Sweden
745322816.004.png 745322816.005.png 745322816.006.png
Spis treści
Spis treści
Informacje ogólne
..................................................................................3
Tabliczka znamionowa skrzyni
biegów
..................................................................................4
Budowa układu
..................................................................................5
Budowa skrzyni biegów
..................................................................................6
Przemiennik momentu
obrotowego
..................................................................................7
Przekładnie planetarne
..................................................................................8
Retarder
..................................................................................9
Przekładnie kątowe
................................................................................12
Jednostka sterująca
................................................................................13
NBS
................................................................................15
Wybierak trybu pracy
................................................................................16
Lampki ostrzegawcze i kontrolne ................................................................................17
Przycisk diagnostyczny z lampką ................................................................................18
Kick-down
................................................................................19
Mechaniczne sterowanie
przyspieszeniem
................................................................................20
Elektryczne przyspieszenie
................................................................................20
2
© Scania CV AB 2000, Sweden
05:08-51
 
Informacje ogólne
Informacje ogólne
Wstęp
Niniejszy opis dotyczy automatycznych
skrzyń biegów posiadających oznaczenia
ZF 4/5HP500, 590 i 600. Skrzynie biegów
produkowane są przez firmę ZF.
Skrzynie biegów standardowo wyposażone
są w retardery.
Są to 4 lub 5 przekładniowe skrzynie biegów
wyposażone w przemienniki momentu
obrotowego. Biegi zmieniane są przez
sterowany elektronicznie układ
hydrauliczny. Skrzynie biegów zbudowane są
z kombinacji mechanicznych i
hydraulicznych przekładni.
Zintegrowana pompa dostarcza płyn pod
wysokim ciśnieniem zarówno do układu
hydraulicznego jak i układu smarowania
skrzyni biegów. Płyn oczyszczany jest
przepływając przez filtr. Filtr należy
wymieniać w regularnych odstępach czasu.
Patrz Podręcznik warsztatowy, rozdział 0.
Ponieważ opis ten dotyczy kilku podobnych
modeli skrzyń biegów, wygląd podzespołów
może nieznacznie odbiegać od
przedstawionego na rysunkach. Inne może
być również ich rozmieszczenie.
Istnieje kilka generacji skrzyń biegów.
Informacje dotyczące generacji, do której
należy dana skrzynia biegów znajdują się w
rozdziale "Tabliczka znamionowa skrzyni
biegów".
W celu zminimalizowania niezgodności
płynących z różnic pomiędzy wariantami
skrzyń, opisy działania zostały uogólnione.
05:08-51
© Scania CV AB 2000, Sweden
3
745322816.001.png
Tabliczka znamionowa
Tabliczka znamionowa
skrzyni biegów
Podczas korzystania z porad przedstawicieli
firmy ZF, należy podać oznaczenie ZF
znajdujące się na tabliczce znamionowej
skrzyni biegów. Tabliczka znamionowa
umieszczona jest na górnej części skrzyni
biegów.
Na tabliczce znamionowej znajdują się
następujące dane: typ, numer seryjny,
numer części, oznaczenie modelu,
przełożenie przekładni zębatej oraz
przełożenie prędkościomierza.
Przykład:
Typ Opis
4HP500N 4-przekładniowa z NBS
5HP600 5-przekładniowa bez NBS
4HP500/80 4-przekładniowa z NBS i
przekładnia kątowa
4HP590/80D 4-przekładniowa z NBS i
przekładnia kątowa z
obniżonym wałkiem
wyjściowym
Tabliczka znamionowa umieszczona jest na
górnej części skrzyni biegów.
Numer typu oznacza również generację, do
której należy dana skrzynia biegów.
4 HP-500 Typ 1
4 HP-502 Typ 2
Generacja 2 została opisana w osobnym
podręczniku.
4
© Scania CV AB 2000, Sweden
05:08-51
745322816.002.png
Projekt układu
Projekt układu
1 Wybierak trybu pracy
2 Jednostka sterująca skrzyni biegów
3 Jednostka sterująca retardera
4 Jednostka sterująca przyspieszenia
elektrycznego
5 Lampka ostrzegawcza temperatury oleju
6 Włącznik retardera. Alternatywnie
włącznik może znajdować się w centralce
elektrycznej.
7 Dźwignia retardera
8 Czujnik położenia pedału gazu w silniku,
w przypadku mechanicznej regulacji
przyspieszenia.
9 Połączenie elektryczne zaworów
elektromagnetycznych i czujnika
częstotliwości w skrzyni biegów.
(Złącze Cannon).
10 Zawór elektromagnetyczny zbiornika
V502
11 Czujnik pedału przyspieszenia D35 z
włącznikiem Kick-down
12 Zawór hamulca zasadniczego z
potencjometrem D37
13 Zawór elektromagnetyczny retardera V503
14 Zawór elektromagnetyczny retardera V504
15 Regulator ciśnienia, poziom 1
16 Regulator ciśnienia, poziom 2
17 Regulator ciśnienia, poziom 3
18 Zawór elektromagnetyczny retardera V501
05:08-51
© Scania CV AB 2000, Sweden
5
745322816.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin